Mrnico
door Mrnico Jun 25, 2018 om 11:21
Auto & vervoer

Doorgaan bij huidige rijschool of niet?

Eindelijk was het zover. Ik had genoeg geld op zak om mijn rijlessen te starten. Ik deed op internet (d.m.v. het lezen van reviews) zorgvuldig onderzoek en ik kwam terecht bij een rijschool in Rotterdam.

Al enkele dagen later kreeg ik een  rijinstructeur waarbij ik het gevoel had dat het klikte. Hij had een aparte manier van lesgeven, dit ging niet volgens de leskaart. Hij was het niet eens met de manier hoe lessen dan gegeven zouden worden. (Toen hadden er eigenlijk al belletjes moeten rinkelen) Verder gaf hij aan dat ik ongeveer bij 15 blokuren ready was voor mijn examen. Dit is heel leuk als je dat hoort van je rijinstructeur.

Ik was erg positief over mijn rijinstructeur een vriendelijke en grappige man
Alleen zat het mij dwars dat hij vaak 5 - 10 min later aan kwam. Het was wel netjes dat hij dit dan via de app liet weten, maar dit gebeurde vrijwel bijna wekelijks.

Bij de 15de blokuur aangekomen vond hij dat ik toch meer lessen nodig had omdat hij vond dat ik sneller op moest schakelen bij de stoplicht. Onzin, maar ik zei oké laten we dat gewoon verbeteren.

Toen we bij ongeveer 18 blokuren aankwamen gebeurde het volgende: Mijn rijinstructeur bleek internetproblemen op zijn telefoontoestel te hebben en hij bleek dit gedurende mijn les allemaal op te willen lossen. Hij was voortdurend bezig met zijn telefooninstellingen bekijken.

Op een gegeven moment kwamen bij een punt met een verkeerslicht waar het licht op oranje sprong. Ik besloot omdat ik de juiste snelheid reed en ik in mijn binnenspiegel zag dat er geen andere verkeer aanwezig was, dat ik veilig kon stoppen. Mijn rijinstructeur die bezig was met zijn telefoongesprek, kapte zijn  telefoongesprek af en werd woedend omdat hij vond dat ik gewoon door het oranje licht moest rijden, omdat er wellicht iemand achter ons zou kunnen zitten. Ik verzekerde hem ervan dat ik goed had gekeken voordat ik stopte.

Meneer besloot mij in het geheim naar Hoogvliet te laten rijden via de snelweg om de volgende leerling op te halen. De les was afgekapt naar ongeveer 70 minuten. Op mijn leskaart schreef hij vervolgens. Afgebroken i.v.m. gevaarlijke situatie veroorzaakt. Vervolgens stapte hij uit zijn auto en belde toen met de rijschoolhouder om te melden dat hij niet meer verder met mij wou rijden. Hij kwam 20 min later terug en ik moest hem 55 euro betalen voor 70 min les, waarvan ik de helft van de minuten bezig was om een leerling naar huis te brengen.

2de Rijinstructeur:

Oké ik kreeg na het indienen van mijn klacht een surinaamse rijinstructeur aangeboden. (Zonder enige compensatie vanuit de rijschool voor mijn eerdere rijles) Ik moest van hem een stuk rijden in de bebouwde kom en toen zei hij op een gegeven moment: Ik ben niet echt heel tevreden over je rijstijl. Hij beoordeelde zijn leerlingen weer op een andere manier dan dat de vorige instructeur dat deed. Op een gegeven moment vroeg hij op welke dagen ben jij beschikbaar. Ik gaf aan dat ik iedere zaterdag beschikbaar ben voor rijlessen. Hij gaf na de rijles aan: Ik vind dat jij 2 blokuren per week bij mij moet komen lessen. Een leerling die 2 blokuren per week lest leert sneller.

Oké ik ben toen akkoord gegaan met 2 blokuren per week lessen. Ik ging er dan vanuit dat het leertempo omhoog zou gaan en mijn rijstijl enorm zou verbeteren. Dit bleek niet zo het geval te zijn. Ik heb niets nieuws geleerd in die 14 blokuren. Nu spelen de volgende dingen op: hij besluit gedurende mijn lestijd soms voor 10 - 12 minuten naar de wc te gaan, iets af te halen bij een vriendin, mij ergens stil te laten staan zodat hij zijn boterham kan eten, of boodschappen te doen voor in de avond als hij gaat eten. Ook komt het voor dat hij moet tanken en dan vraagt hij aan mij of ik alvast kan afrekenen omdat hij niet genoeg geld op zak heeft. Verder bestaan mijn rijlessen uit het volgende onderdelen: bebouwde kom rijden, snelweg rijden om leerling van mijn woonplaats uit Rotterdam naar Schiedam terug te brengen. Het is van al zijn leerlingen telkens dezelfde leerling die ik weer terug moet brengen naar schiedam. Dit duurt pakkenbeet 35 - 45 minuten ofzo. Dan is het alweer tijd om weer terug te keren naar Rotterdam. Vervolgens is de lestijd alweer bijna om en moet ik alweer de volgende leerling ophalen. Ik heb in mijn 51 blokuren maar 1 bijzondere verrichting gehad. Dit is de Hellingproef. Ik heb dit zovaak correct uitgevoerd dat dit daadwerkelijk de spuigaten uitkomt. Bijzondere verrichtingen als het vooruit inparkeren of achteruit inparkeren hebben zich niet voorgedaan.

We waren inmiddels aangekomen bij de volgende leerling die opgehaald moest worden. Hij vroeg mij vervolgens kan je betalen. De les is afgelopen. Ik moest 55 euro afrekenen aan de rijinstructeur. De rijinstructeur vroeg eerst hoe ik de rijles heb ervaren. Ik zei direct dat ik het goed vond gaan omdat er niets fout ging. Hij zei dat het een beetje beter ging. Verder zei hij gelijk ik heb je voor aankomende zaterdag en zondag al ingeboekt omdat omdat het zeer druk in zijn agenda is. Ik zei dat ik 2 rijlessen per week moeilijk kan veroorloven en dat 1x rijden per week mij meer dan voldoende lijkt. Waar hij als argument gaf dat ik het nodig heb. De volgende leerling die ik moest ophalen bleek examen te hebben gedaan maar ze was gezakt. Ik bekeek haar rijstijl en wat bleek zij creëert gevaarlijke situaties door voorrang af te dwingen, zonder te kijken van rijstrook te verwisselen en rijdt nogal ruig. In dat opzichte rijdt ik vele malen beter. Ik ben ervan overtuigd dat ik aan het lijntje wordt gehouden, wat vinden jullie? Hoe laat ik op een professionele wijze weten dat ik hier niet verder wens te gaan?

5683 8 Rapporteer

Topantwoord

Grunnen.
door Grunnen. - Jun 25, 2018 om 11:29
509 Antwoorden / Vragen

Geen nieuwe afspraak maken aan het eind van de les.

Mrnico
door Mrnico Jun 25, 2018 om 11:32
Antwoorden / 1 Vragen

Deze heb ik inmiddels al gemaakt. Ik denk dat ik ermee kap want ik ben al een half jaar bezig bij deze rijschool.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2018 om 11:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gewoon per omgaande afspraak opzeggen en dan klaar. U wordt als particuliere chauffeur misbruikt en moet daar ook nog voor betalen. Direct daarmee stoppen.

Mrnico
door Mrnico Jun 26, 2018 om 15:22
Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt inderdaad. Ik volg je advies direct op!

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jun 25, 2018 om 11:48
11538 Antwoorden / 15 Vragen
Mrnico
door Mrnico Jun 26, 2018 om 15:22
Antwoorden / 1 Vragen

Dankuwel :)

Topantwoord

simon55
door simon55 - Jun 25, 2018 om 16:12
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Neem contact op met t CBR en laat ze daar t verhaal wat u heeft geschreven lezen. En vraag , of ze die rijschool kunnen gaan doorlichten , want u wordt belazerd waar u bij zit

Mrnico
door Mrnico Jun 26, 2018 om 15:23
Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad, ik denk niet dat het die rijschool zelf is. Het is een rijschool waar meerdere rijinstructeurs aanwezig zijn.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Jun 25, 2018 om 19:14
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe laat ik op een professionele wijze weten dat ik hier niet verder wens te gaan?
Net zoals de anderen schrijven. Afspraak afzeggen en niets meer van je laten horen.
Je zit toch niet aan een lespakket vast?
Zoek een andere rijschool en vraag of ze een bepaalde lesmethode volgen.Bij sommige rijscholen kun je vanaf de rijschool lessen, dus niet steeds iemand halen en brengen.
Ik vond de volgende methode:
https://www.cbr.nl/1036.pp
En voortaan direct er iets van zeggen als je gebruikt wordt door de rijinstructeur. Laat niet over je heen lopen. Je merkt het zelf wel, het gaat dan van kwaad tot erger.
Kijk eens bij een kleine rijschool. Er zijn er genoeg in Rotterdam. Soms moet je even zoeken.

Mrnico
door Mrnico Jun 26, 2018 om 15:15
Antwoorden / 1 Vragen

Panter22, Dankjewel voor je reactie. Ik wist niet dat dit bestond. Ik ben blij met jouw advies. Ik voel me enorm opgelicht door die rijinstructeur. Ik voelde gewoon aan dat het hem om het geld ging.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Jun 25, 2018 om 20:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Direct die afspraak afzeggen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 26, 2018 om 22:18
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Hier is professioneel niets anders tegen tegen te doen dan er niet mee verder gaan en het CBR te informerem als al gezegd. Dit is niet bobnafide. U bent privé chauufeer en melkkoe.

Shar1992
door Shar1992 - Jun 30, 2018 om 16:27
2 Antwoorden / Vragen

Ik zou zeker stoppen, heel raar verhaal