ac
door acwinkelier Apr 16, 2010 om 17:34
Auto & vervoer

Fietsendrager zonder trekhaak

wie heeft er ervaring met een fietsendrager zonder trekhaak? Ik heb een Giant met trapondersteuning. Dus een best zware fiets.

26292 23 Rapporteer

poltol
door poltol - Apr 16, 2010 om 17:38
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Welke auto?
En weet u het gewicht van de fiets?
Eén of twee fietsen erop?

Tot straks, potol

ac
door acwinkelier - Apr 16, 2010 om 17:49
7 Antwoorden / 23 Vragen

De fiets weegt 30 a 35 kg. en de auto is een suzuki swift .

grindweg
door grindweg - Apr 16, 2010 om 18:31
2308 Antwoorden / 28 Vragen

niet aan beginnen. zonder trekhaak op een slechte weg te weinig steun met allegevolgen van dien. ook niet op een prius of ford ka

poltol
door poltol - Apr 16, 2010 om 20:22
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=grindweg schreef op vrijdag 16 apr 2010, 18:31]niet aan beginnen. zonder trekhaak op een slechte weg te weinig steun met allegevolgen van dien. ook niet op een prius of ford ka

Hallo acwinkelier,

Zou mij aan dit antwoord vast houden.
@Grindweg is auto expert.

Ik hoor ook regelmatig dat de achterklep/deur niet meer goed sluit of dat de klep/deur rammelt zonder drager eraan. Er zijn wel dragers die op de klep zitten en dan met pootjes op de bumper kunnen worden gesteund. Maar uiteindelijk geeft dat weer bumperschade. Op een trekhaak is het veiligst en het gemakkelijkst te monteren.

Fijn weekend, poltol [die zondag naar de Amstel Gold gaat kijken]

stacey
door stacey - Apr 16, 2010 om 20:38
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=grindweg schreef op vrijdag 16 apr 2010, 18:31]niet aan beginnen. zonder trekhaak op een slechte weg te weinig steun met allegevolgen van dien. ook niet op een prius of ford ka

Is een dakdrager wat ?
$ manieren om fiets mee te nemen

grindweg
door grindweg - Apr 16, 2010 om 20:57
2308 Antwoorden / 28 Vragen

stacey dat is in mijn ogen wel wat maar niet voor eendergelijk gewicht.een fiets van ongeveer 35 kg boven je macht valt niet mee.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 17, 2010 om 00:29
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Stacey:

Vakmensen die dagelijks tillen mogen niet zwaarder tillen dan 25 kg. (Vroeger 50 kg.) Dat gaat waarschijnlijk nog 10 % minder worden.

Bij sommige fietsen is de accu afneembaar. Daar wordt deze een stuk lichter van.

Zou er geen trekhaak onder een Suzuki Swift gemonteerd kunnen worden?
Dan is men van het gelazer af en tilt men zich geen breuk of rugklachten waar je nooit meer af komt.

Hardware ERror MAN.

grindweg
door grindweg - Apr 18, 2010 om 12:10
2308 Antwoorden / 28 Vragen

er is voor de swift wel een trekhaak leverbaar. en dus veiliger en makkelijker

grindweg
door grindweg - Apr 18, 2010 om 12:10
2308 Antwoorden / 28 Vragen

http://www.allesmeeopweg.nl/index2.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=2898&category_id=1080&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=92

ma
door mayranoa - Apr 19, 2010 om 13:12
4 Antwoorden / 1 Vragen

wij hebben al jaren een fietsenrek die je op de achterklep plaatst.Bevalt prima. Goed vastsjorren en wat zachts tussen de kwetsbare gedeelten. Wij hebben een hyundai Matrix.

hj
door hjblom - Apr 19, 2010 om 14:11
4 Antwoorden / 0 Vragen

Kun je die kleine Japannertjes niet beter met een stel goede snelbinders op je fiets zetten?

mebo
door mebo - Apr 19, 2010 om 15:04
153 Antwoorden / 40 Vragen

De drager heeft een maximaal draaggewicht. Als het goed is staat dit op de drager (of de verpakking)
Bij overschrijding van dit gewicht neemt de verzekering geen enkele aansprakelijkheid voor de ontstane schade bij verlies o.i.d.
Aangezien het hier om een E.bike gaat met een hoog eigengewicht zou ik het risico niet durven nemen.
Ook bij een trekhaak moet bij het gebruik van een drager op de max. kogeldruk worden gelet.

Groet, Mebo

pepie 46
door pepie 46 - Apr 19, 2010 om 15:45
11 Antwoorden / 4 Vragen

Je moet er waarschijnlijk wel rekening mee houden dat als je een trekhaak laat plaatsen, vanwege het gewicht, ook nog achter hulpveren moet plaatsten.
Even informeren voor dat je echt actie onderneemt.

Groetjes, Peter

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 19, 2010 om 15:59
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ noa:

Ook die drager met 2 e-bikes beladen??? Denk het niet!

H.

pepie 46
door pepie 46 - Apr 19, 2010 om 16:13
11 Antwoorden / 4 Vragen

Dag hrdwerrorman,

Bedoel je nou dat trekhaak met 2 e-biks niet verstandig is?
Je praat eerst over een trekhaak plaatsten i.p.v. op dak, en nu is dat niet vertandig?!
Volgens mij mag een trekhaak tussen de 65 en 75 kg dragen.

groetjes, Peter

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 19, 2010 om 16:26
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ pepie:

Doe niet zo dom!
Mijn reactie heb ik geadresseerd. Dan kun je weten waar ik op reageer. Goed lezen! Dat spaart je vragen naar de weg die je bekend kan zijn.

H.

wimbremer
door wimbremer - Apr 19, 2010 om 16:50
122 Antwoorden / 19 Vragen

Ik heb het onderstel van een Alpenkreuzer/ Travelsleeper die is omgebouwd tot aanhanger: onafhankelijke wielophanging, zeer soepele spiraalveren, schokdempers maken e.e.a tot een zeer soepel en makkelijk te rijden geheel. 130 km is echt geen enkel probleem (Frankrijk) Tevens voorzien van oploop- en handrem. Hechthouten vloer, op deze vloer een fietsenstandaard geschroefd (max. 3 rijwielen) 2x Spanbandje er over en klaar. Zit echt muurvast
Ik snap dus echt niet dat er dan nog mensen staan te pielen met een ding op je trekhaak, dat je alle zicht ontneemt, wiebelt, veel geld kost en daardoor je 3e/5e deur niet meer kunt openen. Plus de wegligging en het laadvermogen van je auto behoorlijk negatief beïnvloed.
De aanhanger werd ooit gekocht voor de reusachtige somma van.... 100 €... Ik heb er echt al voor 3000 € lol van gehad! Plus het feit dat je er nog veel meer andere dingen mee kunt vervoeren. als je dus toch al een trekhaak moet monteren is dit zeker een goede optie, neen, eigenlijk de beste optie!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 19, 2010 om 16:57
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Wim:

Moet je wel ruimte voor zo'n kar hebben. Dan is een fietsdrager toch makkelijker op te bergen. Er zijn er trouwens die je op de trekhaak kunt kantelen, zodat je bij de 3-e of 5-e deur kunt. Ook handig hoor!

H.

mu
door multigrif - Apr 19, 2010 om 17:59
35 Antwoorden / 0 Vragen

De maximale kogel belasting is bij een personenwagen 60kg. dat is incl. het gewicht
van de fiets drager ( fietsenrek ) dus met twee fietsen wordt dit al over schreden,
indien het accupack eraf gehaald zou worden,wat we altijd adviseren, blijft U wellicht binnen de max. kogeldruk. Een dragertje op de achterklep is leuk voor een
kinder fiets,over beperkte afstand,mits goed vast gesjord met min. twee sjorbandjes
of beter twee spanbanden. ( ratelbanden ).Indien U dit vaker wilt doen adviseren wij
een trekhaak event. met een klein aanhangertje ( bagage wagentje ) lenen of
huren, zeker wanneer het over grotere afstand vervoerd moet worden. Succes. multigrif.

grindweg
door grindweg - Apr 19, 2010 om 18:19
2308 Antwoorden / 28 Vragen

de kogeldrukken varieren per merk tussen de 40 en 100 kg helemaal afhankelijk van de fabrikant wat die heeft vrijgegeven. kijk anders even op de site van brink

hj
door hjblom - Apr 19, 2010 om 19:23
4 Antwoorden / 0 Vragen

In elk instructieboekje van een personenwagen staat de maximale kogeldruk. Deze is voor een dynamische belasting, dus caravan etc. Bij een statische belasting mag je deze waarde verdubbelen. Extra steunveren en dergelijke onzin. Rij zelf al jaren met 2 fietsen op de trekhaak en dan 180 km/h (in Duitsland). Thans heb ik 2 Koga's aangeschaft (E-bikes) die zijn maar 10 kilo zwaarder dan mijn vorige fiets, Kom ik op 2x 28,5kg + 12,5kg (Twinny MasterLoad) = ca. 70 kg.
Gaan op mijn C5 break (kogeldruk 85kg.) als ook op mijn Grand C4 Picasso met kogeldruk van maar 60kg. Geen krimp en de verzekering heeft er niets mee te maken.

hans515
door hans515 - Apr 19, 2010 om 19:56
250 Antwoorden / 117 Vragen

Heb pas een nieuwe Suzuki Alto en er een trekhaak aan laten monteren waarop ik twee Sparta ION electr. fietsen vervoer. Totaal 58 kg.
Geen probleem en gemakkelijk te plaatsen die fietsen.
Groetjes en sucses er mee. Hans.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 20, 2010 om 01:28
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ grif:

"De maximale kogel belasting is bij een personenwagen 60kg."
Dat is geen "wet van Meden of Perzen"!
Bij mijn personenauto mag ik 75 kg op de kogel laden.

H.