Be
door Beyos Feb 17, 2020 om 10:06
Auto & vervoer

Fietsers op de stoep voor ons huis en oprit

vaak rijden er scholieren op de fiets op de stoep voor ons huis en oprit. Dat zie ik dan pas als ik met mijn auto (met de neus naar voren) de oprit uitrijd en halverwege de stoep ben, maar dan is dat te laat. Tot op heden heeft dat gelukkig nog niet tot een aanrijding cq schade geleid, maar toch: wie is er dan aansprakelijk voor evt. schade ? Kan ik dat op de betreffende scholier verhalen ?

6119 14 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 17, 2020 om 10:12
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij het meest zinvol dat u nagaat van welke school deze leerlingen afkomstig zijn en dan melding maakt bij de directie van uw school. Daarnaast is het uitemate zinvol om dit ook te melden bij politie en/of gemeentelijke handhaving. Voorkomen is altijd nog beter dan genezen.
Zo er onverhoopt schade voor u zou ontstaan is uiteraard verhaal mogelijk maar dan dient u hoe dan ook te weten wie de schade dan heeft veroorzaakt en de dader mogelijk dan niet snel 'naar het kerkof fietst.' Maar ook na, melden bij de betrokken school.

Ps: U kunt ook een verzoek doen aan uw gemeente om de trottoirbanden te verhogen indien de jeugd anders dan via uw oprit op het trottoir komt fietsen.

Aanvullend: let op dat u indien u eventueel verhaal haalt dat ook u een bijzondere veriichting doiet maar wel via een uit/oprit (naar ik aanneem met vergunning) rijddt en de fietsers NIET op een trottoir behoren te rijden en er dan hoe dan ook gerechtelijk kan worden bslist dat het gegeven van kwetsbare fietser hier niet aan de orde is. Als ook gezegd op een eerdere vraag m.b.t. met een auto deels op trottoir rijden: dit is voer voor verkeersjuristen en het is veel beter om via de school van de leerlingen dit te voorkomen.

In zekere zin is een onderwijsinstelling ook verantwoordelijk voor de gedragingen van hun leerlingen buiten de school als zij op weg er naar toe zijn of er vandaan komen.

ap
door apiejoepie Feb 17, 2020 om 11:56
130 Antwoorden / 4 Vragen

maar u vergeet vader en moeder

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 17, 2020 om 13:51
16885 Antwoorden / 202 Vragen

De school van de bedoelde leerlingen is gemakkelijker te vinden en vanuit de school kunnen dan de ouders ook worden benaderd op het ongwenste fietsgedrag.

ne
door neodutchio - Feb 17, 2020 om 10:14
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Verwacht het onverwachte is een bekend spreekwoord. Een fietser hoort tot de zwakkere verkeersdeelnemer en wordt beschermd door de wet. Dat wil overigens niet zeggen dat ze zomaar alles kunnen doen, maar er geldt wel een omgekeerde bewijslast. U moet dan aantonen dat de situatie zo uitzonderlijk is en u niets kon doen om een aanrijding te voorkomen. Maar u geeft al aan dat het vaker gebeurd, de schuld is dan niet te verhalen.

Wel kunt u natuurlijk met de school in gesprek gaan om uw zorgen te uiten en vragen om handhaving.

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2020 om 10:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u die fietser aanrijdt, bent u aansprakelijk. In het algemeen bent u volgens het WVW artikel 185 altijd al aansprakelijk als u met een auto een fietser aanrijdt.

Hebt u dan zulke dichte begroeiing aan het einde van uw oprit dat u de stoep pas kunt overzien als u daar half opstaat? Ziet u dan ook geen voetgangers of spelende kinderen of bijvoorbeeld een scootmobiel, kinderwagen?

Misschien daar dan maar een spiegel plaatsen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 17, 2020 om 10:25
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@T, helaas neen, er zijn uitzonderingen als de kwetsbare fietser zich zelf aantoonbaar niet aan de regels houdt die er wel zijn m.b.t. niet acceptabele gedragingen van kwetsbare fietser en ook volgens het WVW.

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2020 om 10:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dan die regels nog maar eens lezen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 17, 2020 om 13:52
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Dat zou ik dan maar doen als ik u was.

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2020 om 14:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Die autobestuurderder komt alleen onder vergoeding van de schade uit, als hij zich kan beroepen op opzet van die fietser, of overmacht, bijvoorbeeld als die fietser door iemand anders tegen zijn auto is geduwd.

Het niet aan de regels houden van die fietser ontslaat de autobestuurder niet van aansprakelijkheid.

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2020 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft.

Kinderen tot 14 jaar en Artikel 185 WVW

Als de voetganger of fietser ten tijde van het ongeval niet ouder is dan 13 jaar, is de automobilist altijd aansprakelijk tenzij er sprake is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid, ook al heeft deze geen enkele schuld en is het ongeval volledig te wijten aan de voetganger of fietser (HR 1 juni 1990, NJ 1991, 720, Ingrid Kolkman; en HR 31 mei 1991, NJ 1991, 721, Marbeth van Uitregt).

Het is een vorm van risicoaansprakelijkheid. De regel is ingegeven door de gedachte dat kinderen van deze leeftijd, door hun impulsiviteit en onberekenbaarheid, meer gevaar lopen in het gemotoriseerde verkeer dan anderen. Voor deze regel, vaak aangeduid met de 14-min-regel of de 100%-regel, geldt ook dat deze buiten toepassing blijft als het verkeersgedrag van de jeugdige verkeersdeelnemer als opzet of als aan opzet grenzende roekeloosheid moet worden gekwalificeerd. Dit wordt in de rechtspraak niet snel aangenomen

Beps
door Beps - Feb 17, 2020 om 10:16
75 Antwoorden / Vragen

Ik ga nu dus op uw schrijven aannemen dat de school in de buurt staat. Ga naar de school en vraag of zij u kunnen helpen met dit probleem
Wat de schade aangaat, lees hier wat de ANWB erover sdchrijft.

ma
door malty - Feb 17, 2020 om 10:24
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Staat de garage dan zo dicht bij de stoep dat u ze pas ziet als u halverwege de stoep bent?
Ga er maar vanuit dat u voor 100% aansprakelijk bent.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 17, 2020 om 10:34
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@MALTY, dat is nog maar de vraag aangezien van kwetbare fietsers mag worden verwacht dat zij zich niet onnodig kwetsbaar gedragen resp. zich niet aan ook voor fietsers geldende regels houden. Het komt dan wel aan op bewijslast etc. Voorkomen is beter dan genezen.

ma
door malty Feb 17, 2020 om 10:47
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@heremietkreeft   In het meest gunstige geval voor 50% aansprakelijk.
https://letsel.info/schuld-bij-verkeersongeval/

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2020 om 11:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In het meest gunstige geval hoeft de autobestuurder slechts 50% van de schade van de fietser te betalen. Maar die fietser helemaal niets.

Maar dat is hier helemaal niet van toepassing. De Ts komt een uitrit uit en hij kan blijkbaar helemaal niets overzien voordat hij op de helft van de stoep staat, dus elke voetganger is daar ook niet veilig.

Uitrit aanpassen dus.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 17, 2020 om 13:55
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER!n, eigenlijk tegen mijn zin in: hoe komt u op de beschuldigende vingerwijzing dat Ts mogelijk helemaal niet kan overzien? Dat is een (mogelijke)gedachte(kronkel) van u zelf!  (En fietsers gaan ook nog wel even iets sneller dan voetgangers etc.)

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2020 om 14:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

U hoeft helemaal niets tegen uw zin iets te plaatsen. Maar lees de OP eens, daar schrijft de Ts zelf dat hij pas wat ziet als hij half op de stoep is.

Dus de kronkel zit in uw hoofd.

ma
door manwijf - Feb 17, 2020 om 11:05
574 Antwoorden / 1 Vragen

Niets aan te doen vrees ik. Tegenwoordig fietsen er hordes fietsers op de stoep in het centrum hier. Oud en jong. Ook nog tegen het verkeer in. Echt overal. Hoort bij de tegenwoordige mentaliteit. Wachten is op een ernstig ongeval tussen voetgangers en fietsers op de stoep. Gelukkig komen er ook steeds minder winkels, dus straks kunnnen ze er een groot fietspad van maken.
Bij de school klagen is kolder, die gaat echt niet helpen. Ook daar is een groot gezagsprobleem.

Donuts
door Donuts - Feb 17, 2020 om 11:09
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dus op de stoep fietsende of spelende kleine kinderen zijn bij u ook niet veilig bij het verlaten van uw oprit?

me
door mein33 - Feb 17, 2020 om 11:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR BEYOS 17 FEB. 2020  vaak rijden er scholieren op de fiets op de stoep voor ons huis en oprit. Dat zie ik dan pas als ik met mijn auto (met de neus naar voren) de oprit uitrijd en halverwege de stoep ben, maar dan is dat te laat.

@beyos,

U zult deze situatie niet alleen met fietsers tegen komen, maar ook met andere weggebruikers zoals bijv. voetgangers, scootmobielen en al zo meer wat zich over het trottoir kan/zal voortbewegen.
U komt uit een uitrit en, ongeacht of de weggebruiker nu wel of niet van het trottoir gebruik mag maken, bij een anrijding draagt u de schuld.
Een mogelijke oplossing voor deze situatie aandragen is niet mogelijk, aangezien de situatie ter plekke voor het pannel onbekend is, of u zou een foto moeten plaatsen.
Het enige dat ik kan aangeven is dat u moet zorgen voor een vrij uitzicht vanaf uw oprit naar de openbare weg, maar dat moet wel mogelijk zijn en anders blijft het "opassen" geblazen.
De school zal ook niets aan de situatie kunnen veranderen.

Magnum007
door Magnum007 - Feb 17, 2020 om 11:13
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Beyos,

Kun je een foto plaatsen van de situatie ?

Bij een aanrijding met een fietser,ben je inderdaad altijd voor de helft aansprakelijk.

Ik zou stapvoets uitrijden met alarmlichten aan.
Of je partner op de uitkijk laten staan.....;-)))

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2020 om 11:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je bent altijd voor 100% aansprakelijk, alleen in grote uitzonderings gevallen voor minder.

Magnum007
door Magnum007 Feb 17, 2020 om 11:24
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

In dit geval zou ik de politie erbij halen omdat het om scholieren gaat met roekeloos gedrag.

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2020 om 11:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan moet je alsnog betalen.

Magnum007
door Magnum007 Feb 17, 2020 om 19:21
594 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb enkele jaren geleden, hier in de Randstad, een fietser op mijn motorkap gehad,terwijl ik van rechts kwam.....:-((((

"Meneertje" /de tegenpartij eiste een nieuwe fiets.
Toevallig stond er politie op de hoek en toen die erbij kwam ging de tegenpartij een toontje lager zingen : plotseling had hij geen zin meer om het schadeformulier in te vullen als ik het ook niet meer wilde ondanks enkele krassen op mijn motorkap.....;-)))))

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2020 om 19:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt volgens mij wat met de politie. U wilt ze voor van alles en nog wat erbij roepen, maar gelukkig voor u had u daar de politie ter plekke en wist "meneertje" niet wat zijn rechten waren.

Magnum007
door Magnum007 Feb 17, 2020 om 19:37
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Meneertje beweerde, dat hij altijd voorrang had......

jo
door jorisw - Feb 17, 2020 om 13:05
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zie je rennende/spelende kinderen wel op tijd? Zo niet, dan maar de uitrit aanpassen zodat je beter zicht hebt.

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2020 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kinderen tot 14 jaar en Artikel 185 WVW

Als de voetganger of fietser ten tijde van het ongeval niet ouder is dan 13 jaar, is de automobilist altijd aansprakelijk tenzij er sprake is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid, ook al heeft deze geen enkele schuld en is het ongeval volledig te wijten aan de voetganger of fietser (HR 1 juni 1990, NJ 1991, 720, Ingrid Kolkman; en HR 31 mei 1991, NJ 1991, 721, Marbeth van Uitregt).

Het is een vorm van risicoaansprakelijkheid. De regel is ingegeven door de gedachte dat kinderen van deze leeftijd, door hun impulsiviteit en onberekenbaarheid, meer gevaar lopen in het gemotoriseerde verkeer dan anderen. Voor deze regel, vaak aangeduid met de 14-min-regel of de 100%-regel, geldt ook dat deze buiten toepassing blijft als het verkeersgedrag van de jeugdige verkeersdeelnemer als opzet of als aan opzet grenzende roekeloosheid moet worden gekwalificeerd. Dit wordt in de rechtspraak niet snel aangenomen

Magnum007
door Magnum007 Feb 17, 2020 om 19:23
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,waarschijnlijk gaat het hier ook om 14 + scholieren.....

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2020 om 19:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Uiteraard, ze hebben aan u hun identiteitsbewijs laten zien. Maar lees dat artikel nog eens door, dan snapt u dat dat er niets toedoet.

aurora1
door aurora1 - Feb 17, 2020 om 16:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, u bent zelf verantwoordelijk en aansprakelijk voor de schade.

Bovendien weet u dat die scholieren    (die het ook nog erg druk hebben met hun beslommeringen en nog niet volledig ontwikkelde hersenen...) daar vaak rijden. U bent dus een daarvoor gewaarschuwd mens. Misschien kunt u wat doen aan bossages e.d. of spiegels ("spionnen"?) plaatsen?
Bijv tweedehandse, of goedkope caravanspiegels op of bij uw oprit plaatsen?

panter22
door panter22 - Feb 17, 2020 om 16:21
6599 Antwoorden / Vragen

Het is een levensgevaarlijke situatie met die uitrit als je pas halverwege de stoep kunt zien of er iemand aankomt.
Of het nu scholieren zijn op de fiets of iemand die op de stoep loopt.
Daar moet je wat aan doen, struiken of bomen verwijderen of wat dan ook, zodat je vrij uitzicht hebt om weg te kunnen rijden. Dat is toch niet de schuld van iemand die al dan niet terecht van de stoep gebruik maakt.
Ik zou maar wat voorzichtig zijn met het klagen op de school.
De gemeente, vergunningverlener van de uitrit kan, als er een gevaarlijke situatie is ontstaan, of in strijd wordt gehandeld met de vergunningvoorwaarden, de vergunning intrekken.
Kijk op de site van de gemeente, mbt de voorwaarden voor een uitritvergunning.

Iv
door Ivo W Feb 17, 2020 om 17:22
734 Antwoorden / Vragen

Dit lijkt mij ook. Het is aan de eigenaar/gebruiker van de uitrit om deze deugdelijk en veilig in te richten. In veel gemeentes mag om deze reden de erfafscheiding van de voortuin niet hoger zijn dan 1 meter. Dan heb je bij het uitrijden van de oprit of aflopen van het tuinpad altijd goed zicht op wat zich op de stoep afspeelt.

Ook bevorderd een lage erfafscheiding de veiligheid op straathoeken en wordt de sociale controle vergroot en risico op inbraak verminderd. Zowel voor de algemene veiligheid als de eigen veiligheid dus een absolute aanrader om het zicht tussen tuin en straat vrij te houden. Helaas is de handhaving op te hoge erfafscheidingen vaak zeer minimaal, omdat het op weerstand van de betreffende bewoners stuit.

di
door digioma - Feb 17, 2020 om 16:44
646 Antwoorden / 29 Vragen

Wij hadden iets dergelijks, maar de jeugd fietste vlak voor onze voordeur langs wanneer ze van het "loopbruggetje"over het water naast ons huis kwamen. Leuk om  te zigzaggen om de paaltjes heen. Paar maal bijna onze hond geraakt wanneer we die wilden uitlaten, ook al hielden wij die kort. Voor kleinkinderen heel gevaarlijk. Dus al snel: paar meter verderop tussen de stoep en de rijweg met beton een klein af/opritje gemaakt. Werkt perfect; iedereen blij, dus ook mensen in een rolstoel of met een kinderwagen. Mocht de afrit verwijderd worden door de schoonmaakploeg dan ligt er een dag later weer een nieuw betonnen op/afritje. Nooit commentaar van de gemeente gehad. Wel een vriendelijke groet van de gebruikers.