ar
door arnold1954 Sep 25, 2014 om 14:50
Auto & vervoer

Garantie 2e hands fiets

heb onlangs een 2e hands e-bike gekocht, 200km en 1 maand oud van een particulier, inpulsaankoop, met alle aankoopbonnen kenteken enz, speedbike
kom bij de dealer en zeg wil deze fiets hier in onderhoud, dat was geen probleem maar garantie kon hij niet geven omdat het een 2e hands fiets betrof en ook niet bij hem gekocht is, terwijl de fiets fabrikant een paar jaar garantie geeft. dus 2e hands fietsen kennen geen garantie meer en dat vind ik een vreemde zaak ook al omdat deze fiets 5000euro kost, de fabrikant Stromer beantwoord m,n mail ook niet

16660 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

edrick3
door edrick3 - Sep 25, 2014 om 15:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

Hallo arnold1954,

Ene Arnoud zegt hier:
De garantie is onderdeel van de wettelijke koopovereenkomst tussen de winkelier en de eerste koper. Beide partijen hebben daarin verplichtingen:
- de koper moet het gekochte goed op tijd betalen (anders krijgt hij het niet in eigendom)
- de verkoper moet een nota overleggen
- de verkoper moet een deugdelijk goed leveren.

Die laatste bepaling is uitgewerkt in de Europese wetgeving over garantie (voor consumenten). Er staan allemaal bepalingen in over termijnen en bewijslast.

Maar het belangrijkste is dat dit allemaal onderdeel is van een overeenkomst tussen twee partijen: de winkelier en de eerste koper.

Als die eerste koper het goed verkoopt aan koper twee heeft de winkelier daarmee geen overeenkomst. Dus kan koper 2 zich niet beroepen op regels uit die oorspronkelijke overeenkomst, aangezien hij daarin geen partij is.

En als tweedehands koper hoor je dat dus te weten. Tweedehands kopen heeft een aantal grote voordelen, maar dit is een onmiskenbaar nadeel.



Dit zegt de consumentenbond ervan:

Garantie op tweedehands apparaten
Op vrijwel alle witgoed- en elektronicaproducten wordt een standaardfabrieksgarantie van een jaar gegeven. Bij bepaalde merken kunt u de fabrieksgarantie tegen betaling uitbreiden tot vijf of tien jaar. Ook veel winkeliers bieden zo'n aanvullende garantie aan. Wanneer u een tweedehands apparaat koopt, kan er dus nog garantie op het product zitten. Vraag daarom altijd naar de originele kassabon en de originele garantiepapieren.

Naar de mening van de Consumentenbond wordt een garantie verleend aan een product en niet aan een persoon, en is garantie dus overdraagbaar (je zou anders iemand ook niets cadeau kunnen doen), zeker wanneer zoals tegenwoordig gebruikelijk de (niet-gepersonificeerde) kassabon als garantiebewijs dient. Het voordeel van garantie is de 'omgekeerde bewijslast'. Dat wil zeggen dat u, als het product ondeugdelijk blijkt, niet hoeft te bewijzen dat u onschuldig bent aan het probleem. Tijdens de garantieperiode moet juist de fabrikant aantonen dat het product deugdelijk is en dat het niet-functioneren te maken heeft met onjuist gebruik door de koper.

Met vr.gr.

ar
door arnold1954 - Sep 25, 2014 om 20:05
1 Antwoorden / 1 Vragen
0

ja dank je, duidelijk

gr

fl
door flyingfrance - Sep 26, 2014 om 15:40
62 Antwoorden / 0 Vragen
0

TERUGROEPACTIE VOORVORK
myStromer AG heeft vrijwillig een terugroepactie voor alle Stromer-carbonvorken van het type ST1 Series A in gang gezet. Consumenten dienen onmiddellijk het gebruik van hun Stromer ST1 te staken tot een erkende Stromer-dealer de voorvork visueel heeft geïnspecteerd en eventueel heeft vervangen.

Ik zou even contact opnemen met een erkende dealer vind u op de site

http://www.stromerbike.com/nl/nl/over-stromer/media/terugroepactie-voorvork

Van een particulier heeft u nooit garantie

Van de fabrikant zal dat via de dealer zijn WAAR de fiets door de eerste eigenaar is gekocht.

Officieel moet u ook door de andere dealers geholpen worden ik zou de paieren laten zien en niet teveel praten dat u de tweede eigenaar bent

picone
door picone - Sep 26, 2014 om 16:39
55 Antwoorden / 4 Vragen
0

Een (tweedehands) fiets van 1 maand oud behoudt ten alle tijden zijn/haar fabrieksgarantie.

Daar u alle benodigde papieren bezit, die aantonen dat u de rechtmatige eigenaar bent, staat u volkomen in uw recht met betrekking tot volle fabrieksgarantie minus 1 maand.

U kunt bij iedere (Stroomerbike) dealer terecht, desnoods moet u de fabrikant aanschrijven!

picone
door picone - Sep 26, 2014 om 16:46
55 Antwoorden / 4 Vragen
0

De Facebookpagina wordt erg goed gelezen door zeer veel fabrikanten. Ze zijn als de dood voor negatieve reclame!

https://www.facebook.com/VaraKassa

wimmi20
door wimmi20 - Sep 26, 2014 om 19:12
2154 Antwoorden / 7 Vragen
0

De garantievoorwaarden van Stromer staan gewoon op hun site.
Garantie kan alleen geclaimd worden via een Stromer dealer.

Vraag : is uw fietsenhandelaar een Stromer dealer ?

Overigens vindt ik de garantie wel zeer beperkt.
De garantie geldt niet voor de gehele fiets.
Arnold, wilt u mijn vraag beantwoorden ?

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer

wi
witteke - May 16, 2024 om 12:47
Geldzaken & recht

Sns 2008 afschrift

Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden

En we gaan er echt ge ... Lees meer

Fr
Fred Mennen - Apr 17, 2024 om 13:07
Geldzaken & recht

Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor

Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont ... Lees meer