ba
door bartvanderzwart Jun 7, 2017 om 11:13
Auto & vervoer

Garantie auto

Afgelopen maart heb ik een auto gekocht (citroenen c3) bij leaseplan occisoins. hierbij heb ik ook een onderhoudsbeurt laten uitvoeren.

echter een maand later kwam ik tot de volgende ontdekkingen,

* 1. de remmen piepen  bij t remmen

*2. de rubbers van de ruitenwissers vallen de stukken rubber eruit.

Ik heb een 6 maanden garantie op deze auto. en heb deze dus ook ingediend bij autotrust die de garantie regelt voor leasplan.

Ik ben met mijn auto doorverwezen naar een bosch car service punt en men heeft daar de gebreken bekeken en geconstateerd dat idd de remmen door slijtage piepen en dat de ruitenwissers aan vervanging toe zijn.

Ik heb vervolgens het bericht gekregen dat deze 2 gebreken niet onder de garantie vallen.     dit omdat dit mogelijk is gekomen door mijn eigen gebruik  en de slijtage hiervan  ( ik kocht de auto met 38.000 km nu 40.000 km mee gereden in 3 maanden tijd).  helaas heel dom van mij heb ik bij het constateren van de remmen niet direct een melding gemaakt bij autotrust omdat ik dacht dat het gepiep van de remmen wel  weg zou gaan.     de ruitenwissers heb ik gelijk ingediend na constatering.

In de voorwaarden staat van autotrust dat het remsysteem in de garantie valt :

https://www.leaseplan.nl/occasions/resources/downloads/brochure-garantie-leaseplan-occasions-2016.pdf

klopt het dat dit niet onder de garantie valt ?

14545 7 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jun 7, 2017 om 11:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat van die ruitenwissers had u zelf direct kunnen constateren even als het piepen van de remmen tijdens een proefrit. U had ook een aankoopkeuring kunnen laten doen want u heeft een onderzoeksplicht.
Ik ga die pdf niet lezen maar deze problemen komen door gebruik. Ruitenwissers kunt u zelf snel en voordelig vervangen. Remmen is iets duurder en kan
behalve door gewone slijtage ook door rijstijl versnellen.

Ge
door Genee - Jun 7, 2017 om 11:33
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat voor een onderhoudsbeurt heeft u bij aanschaf uit laten voeren?
En kijk eens op de citroën site of onderhoudsboek wat er gecontroleerd behoort te worden bij 30.000-40.000 km.
Lijkt me, dat bij een grote onderhoudsbeurt de remmen en ruitenwisserbladen gecontroleerd moeten worden.
Onderhoudsbeurt niet goed uitgevoerd?

tijger1
door tijger1 - Jun 7, 2017 om 11:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stukken rubbers van de ruitenwissers vallen eruit. Dan waren ze in maart toch ook al niet in goede staat? En u hebt al 2.000 km gereden, logisch dat die remmen niet onder de garantie vallen. Voor hetzelfde geld bent u een pedaalridder.

marita5
door marita5 - Jun 7, 2017 om 11:39
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo BartVanDerZwart ,

Dit staat ook in de voorwaarden :

A: In het geval van een defect vragen wij u om altijd eerst Autotrust te bellen. Na ontvangst van een uniek autorisatienummer, kunt u de auto laten repareren. Reparatie zal dan plaatsvinden bij een door LeasePlan geselecteerde reparateur.
Rijd nooit door met een defect .

B: Onderhoud uw auto goed en controleer regelmatig het niveau van de vloeistoffen van uw auto. Lees voor gebruik van de auto het bijbehorende instructieboekje en bestudeer de aandachtspunten en het onderhoudsschema. Als er een defect ontstaat doordat u de instructies uit het bedieningsboekje niet kent of niet uitvoert, kan het zijn dat u zelf (mede) schuld heeft aan het defect. Bewaar alle bewijzen van onderhoud en reparatie. Het is noodzakelijk dat u deze altijd kunt overleggen bij een claim.

C: Wanneer kunt u geen aanspraak maken op garantie? Als u zelf (mede) schuldig bent aan het ontstaan van een defect, heeft u geen recht op reparatie onder de garantie. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als er een defect is ontstaan door overbelasting, nalatigheid, onzorgvuldigheid of bedieningsfouten.

panter22
door panter22 - Jun 7, 2017 om 13:52
6599 Antwoorden / Vragen

De remmen zijn niet defect. Mogelijk normale slijtage.  De ruitenwissers deden het eerst toch normaal.
Wil je garantie hebben dan moet er sprake zijn van een defect:
Borchure:
Wat is een defect? In het kader van deze garantie bedoelen we met een defect: Het tijdens de looptijd van de garantie plotseling en onverwacht falen van een onderdeel. Als een onderdeel normaal functioneert, zal deze niet worden vervangen of gerepareerd. Mocht er sprake zijn van (bij) geluid of veranderende eigenschappen, dan is dat in principe geen aanleiding voor reparatie.

kc
door kcdb - Jun 7, 2017 om 14:20
113 Antwoorden / 2 Vragen

Maakt u zich niet te druk. Zowel ruitenwissers als (piepende) schijfremblokjes vallen onder slijtage-onderdelen. Afhankelijk van uw rijstijl slijten deze laatste sneller of minder snel. In dit geval zou ik de onderdelen gewoon zelf kopen, zelf proberen te vervangen of dit even door een goede kennis te laten doen.

Een setje ruitenwissers van redelijk goede kwaliteit koopt u voor minder dan 12 Euro (als het er twee zijn) bij de Action. Zelf rij ik er al jaren tot tevredenheid mee. Dezelfde merkruitenwissers (Skoda) kosten zeker vier keer zo veel en daar doe ik per set misschien 3 maanden langer mee.

Nieuwe remblokken schaf ik altijd aan bij MisterAuto.nl. Zij hebben hebben regelmatig leuke kortingen. Voor uw auto kost een complete set slechts enkele tientjes. Als u kiest voor hun eigen merk "Bolk" koopt u heel voordelig hele goede remblokken waar u weer heel wat kilometers mee vooruit kunt. Ook hier spreek ik uit (positieve) ervaring.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 7, 2017 om 23:36
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Serieus? Bezuinigen op remmen. Oerdom en een belachelijke besparing.

kc
door kcdb Jun 8, 2017 om 13:43
113 Antwoorden / 2 Vragen

Heeft u ooit wel eens een remmenfabrikant van het merk Bolk gezien? Ik niet. MisterAuto laat de "eigen merk" onderdelen bij bekende fabrikanten maken en er hun eigen merk op zetten. Kijk maar eens goed naar de bijgeplaatste foto's en u ontdekt vaak snel van welk merk de "eigen mek" onderdelen daadwerkelijk zijn.

Zelf ben ik al een aantal jaren klant van MisterAuto en koop zeer voordelig vaak hun eigen merk (Bolk) onderdelen. Mijn ervaring is dat ik financieel daarmee bezuinig maar de kwaliteit van die onderdelen zonder meer zeer goed tot uitstekend is.

jo
door johnnybegood - Jun 8, 2017 om 14:44
4 Antwoorden / Vragen

Een en ander ligt er aan wat bij de koop is overeengekomen, 6 maanden garantie, echter zijn er ook bepaalde dingen uitgesloten ? En wat hield de beurt in ?
Dat na 2 maanden blijkt dat de remblokken nagenoeg versleten zijn en de ruitenwissers gaar, geeft aan dat de auto voor aflevering niet goed is nagekeken !
Nu kun je bij verschillende Lease Maatschappijen extra betalen ( contract afsluiten ) voor garantie varierend tussen de 3 maanden tot soms een jaar, heeft
u dat ook gedaan ?

Zoals u het schetst is deze leasemaatschappij niet erg betrouwbaar en kleinzielig want we hebben het over een bedrag van ongeveer 30 tientjes voor de ruitenwissers en rond de 150 euro voor het vervangen van de remblokken. Afhankelijk van de km stand kan het ook zijn dat de remschijven ook vervangen moeten worden ?