me
door metroos Sep 8, 2015 om 13:13
Auto & vervoer

Garantie fietsaccu

Vorig jaar eind sept is de accu van mijn fiets vervangen. Dit was buiten de garantie termijn, maar omdat er al eerder een storing werd aangegeven heb ik een nieuwe accu ontvangen. Deze accu is nu binnen een jaar opnieuw kapot gegaan. Batavus laat weten dat ze 75% vergoeden en beroepen zich op de leeftijd van de fiets, nu ongeveer 3 jaar oud.. Klopt dat. M.i. gaat het om een nieuw product, nieuw onderdeel waar 2 jaar garnatie (en zeker 1 jaar garantie0 op moet zitten.

8794 20 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Sep 8, 2015 om 13:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Een accu is een lastig product om op duurzaamheid te beoordelen en gaat in de loop der tijd sowieso achteruit. Het hangt ook sterk van uw gebruik af. Ik zou dit maar accepteren.

jantje7
door jantje7 - Sep 8, 2015 om 14:00
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Bij vervanging van een product wordt de garantietermijn niet verlengd, dus de oorspronkelijke garantietijd blijf staan.

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Sep 8, 2015 om 14:07
174 Antwoorden / 1 Vragen

75% vergoedingen is zeker niet onredelijk. Zoals jantje7 al aangeeft wordt bij vervanging de garantietermijn niet verlengd.

edrick3
door edrick3 - Sep 8, 2015 om 14:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo metroos,

.....Klopt dat. M.i. gaat het om een nieuw product, nieuw onderdeel waar 2 jaar garnatie (en zeker 1 jaar garantie0 op moet zitten.......
Nee, het gaat hier niet om een nieuw ingegane garantie.
De oude garantietermijn blijft van kracht, zoals jantje7 al aangegeven heeft.
Dus in dit geval - pech - is het aanbod van Batavus heel schappelijk.
Zou er maat gebruik van maken en hopen dat de accu nu verder wél goed blijft werken.

Veel fietsplezier toegewenst.

Met vr.gr.

ph
door philip36 - Sep 8, 2015 om 14:20
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik kan me niet voorstellen dat de accu na 1 jaar alweer stuk is.
Lijkt wel of er iets goed fout zit met het electrische circuit van de fiets.

Lees eens op http://www.geldenrecht.nl/artikel/2014-07-15/dure-nieuwe-accu-voor-elektrische-fiets-niet-altijd-nodig
waar wordt gezegt dat u volledige garantie op de nieuwe accu heeft.

Batavus stelt dat accu's onderhevig zijn aan slijtage maar hun accu's zeker 2 jaar meegaan.
Maar in hun algemene voorwaarden zeggen ze dat onderdelen welke aan slijtage onderhevig zijn buiten de garantie vallen.

van leyden
door van leyden - Sep 8, 2015 om 15:21
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=alfaromeo164 schreef op dinsdag 8 sep 2015, 14:07]75% vergoedingen is zeker niet onredelijk. Zoals jantje7 al aangeeft wordt bij vervanging de garantietermijn niet verlengd.

Even advocaat van de duivel>> een fabrikant verkoopt rotzooi, als de klant reclameert geef je weer hetzelfde produkt mee tot de garantieperiode verstreken is.

Voor de goeie orde, heeft niet direct met dit produkt te maken, wat zoekster zegt lijkt me een prima oplossing.

van leyden
door van leyden - Sep 8, 2015 om 15:36
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Garantie geven op accu s is ook een risico.
Het is maar net hoe je ermee omgaat en wat je ermee doet.

Fietsaccu s zijn nog altijd de achilleshiel van e bikes, maar ze worden wel steeds beter.
Tenminste, dat is wat ik lees in de fietsbladen.

th
door thefuture - Sep 11, 2015 om 13:39
31 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dit klopt.

ce
door cellie - Sep 11, 2015 om 13:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou i.h.v. mijn fiets(onderdelen) kopen online bij fietsvoordeelshop.nl.
Ik heb destijds een el. fiets (Sparta) gekocht en zonder problemen, na ruim 1 jaar een nieuwe accu + oplader gekregen. zo ook met de fietstas, geen vragen en snelle actie!
Een en al lof voor deze onlinewinkel!

pk49
door pk49 - Sep 11, 2015 om 14:22
243 Antwoorden / 2 Vragen

een accu is een zeer moeilijk te definiëeren apparaat.Weke type accu is het? Een ni-cad een li-ion of polymeer accu? Of een combinatie van deze types.Allemaal met hun eigenaardigheden en eigenschappen.Bij normaal gebruik,dus op zijn tijd helemaal opladen,niet steeds leegrijden en bewaren op kamertemperatuur en zeker niet in de winter in het schuurje opslaan,dan zou zo'n accu zeker vier jaren meekunnen.Daarna is het snel gedaan met het bereik en vermogen.Bovendien hebben accu's te maken met verouderingsprocessen.Heeft men een accu geleverd die een aantal jaren in het magazijn heeft gelegen en dus niet onderhouden is,dan is het snel gedaan met de levensduur.
Er worden steeds betere acu's uitgebracht,dus bij aanschaf van een nieuwe accu niet terugvallen op dezefde type maar eerst informeren naar nieuwe types.Er zijn ombouwsetjes te koop.En er zijn nieuwe soorten uit,bijvoorbeeld de LiFePo4 accu,die een levensduur van 10 jaren wordt gegarandeerd.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 11, 2015 om 15:09
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een fiets accu kun je ongeveer 1000 keer opladen.
Dat geldt voor al dit soort accu's, dus ook de laptop en telefoon.
Als je dat ledere dag doet gaat de accu dus ongeveer 3 jaar mee.
Ook een minimale oplading gaat van die 1000 keer af.
Ik lees hier dat iemand adviseert om de accu op kamertemperatuur te bewaren.
Dit soort accu's gaat juist langer mee als ze bewaard worden op een koele plaats.
Bij mij zijn 2 laptops actief : ze draaien altijd op netstroom, en de accu's liggen op een koele plaats.
Want iedere keer als je je laptop aanzet wordt de accu minimaal opgeladen, en dat gaat van die 1000 keer af.
En eens per 2 maanden laad ik de accu's op.
Zo gaan je accu's heeeel lang mee.

Hetzelfde geldt voor een fietsaccu, leg hem op de koelste plaats van het huis.
Op de site van Batavus vindt je overigens niets terug van accu garantie.

van leyden
door van leyden - Sep 11, 2015 om 16:15
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 11 sep 2015, 15:09]
Want iedere keer als je je laptop aanzet wordt de accu minimaal opgeladen, en dat gaat van die 1000 keer af.
En eens per 2 maanden laad ik de accu's op.
Zo gaan je accu's heeeel lang mee.
./quote]

Nooit geweten.

Weet jij misschien ook of een accu altijd op de oplader kan staan, zonder capiciteitsverlies?
Of is het beter om een opgeladen accu van de oplader af te halen?

wimmi20
door wimmi20 - Sep 11, 2015 om 16:33
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Als een accu vol is dan schakelt de electronica het laadproces uit.
Theoretisch kun je de accu aan de lader laten, want er wordt niet geladen.
En er treedt ook geen capaciteitsverlies op.
De opladers van een fietsaccu hebben geen zgn druppelfunctie, laat je de accu aan de lader zitten dan zal er niet steeds een beetje stroom worden 'gedruppeld'.
Toch staat er in de gebruiksaanwijzing van de fiets om de lader los te koppelen als
de accu vol is.
Nogmaals : als de accu koel wordt opgeslagen treedt er minder zelfontlading op.
Het is dan ook aan te bevelen om 'gewone' batterijen in de koelkast te bewaren.
Dan houden ze langer hun capaciteit.

audb
door audb - Sep 11, 2015 om 17:13
1668 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=jantje7 schreef op dinsdag 8 sep 2015, 14:00]Bij vervanging van een product wordt de garantietermijn niet verlengd, dus de oorspronkelijke garantietijd blijf staan.
Niet waar de periode dat de product niet gebruikt kan worden moet bij gerekend worden echter moet je dat wel kunnen aantonen.
Dit is het gemakkelijkst door op de ontvangst bewijs waar het product is ingeleverd goed te bewaren net als de ontvangst bewijs als het weer in je bezit is.
Je kan in die periode namelijk geen gebruik er van maken en dus dient de garantie te worden opgeschort.

audb
door audb - Sep 11, 2015 om 17:19
1668 Antwoorden / 5 Vragen

U heeft recht op een goed product en blijkbaar zijn deze accu's gewoon niet goed maar toon maar eens aan dat het zo is.
De enige kans dat u maakt is om opzoek te gaan naar lotgenoten die dit ook zijn overkomen.
Samen sta je sterk en zeker al er maar genoeg mensen te vinden zijn maakt u iets kans.
Maar het probleem met accu`s is dat ze niet buiten in de kou laat staan de vrieskou mogen en daar gaat het best wel vaak mis.
Door de kou kunnen namelijk de cellen in de accu barsten en dan werkt de accu ook niet meer of maar gedeeltelijk.
Echter zal ook velen gaan roepen "Maar hij staat in de schuur" maar ook daar zal een accu door de kou worden aangetast of de schuur/ berging moest verwarmd zijn geweest.

van leyden
door van leyden - Sep 11, 2015 om 17:26
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=audb schreef op vrijdag 11 sep 2015, 17:13][quote=jantje7 schreef op dinsdag 8 sep 2015, 14:00]Bij vervanging van een product wordt de garantietermijn niet verlengd, dus de oorspronkelijke garantietijd blijf staan.
Niet waar de periode dat de product niet gebruikt kan worden moet bij gerekend worden echter moet je dat wel kunnen aantonen.
Dit is het gemakkelijkst door op de ontvangst bewijs waar het product is ingeleverd goed te bewaren net als de ontvangst bewijs als het weer in je bezit is.
Je kan in die periode namelijk geen gebruik er van maken en dus dient de garantie te worden opgeschort.

Dacht het al. het kan niet zo zijn dat een fabrikant onbeperkt rotzooi kan leveren terwijl de garantie periode verstrijkt.

van leyden
door van leyden - Sep 11, 2015 om 17:34
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Thanks wimmi20, toch wel goed om te weten,
Accu s gaan een grote toekomst tegemoet.

pk49
door pk49 - Sep 11, 2015 om 21:14
243 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 11 sep 2015, 15:09]Een fiets accu kun je ongeveer 1000 keer opladen.
Dat geldt voor al dit soort accu's, dus ook de laptop en telefoon.
Als je dat ledere dag doet gaat de accu dus ongeveer 3 jaar mee.
Ook een minimale oplading gaat van die 1000 keer af.
Ik lees hier dat iemand adviseert om de accu op kamertemperatuur te bewaren.
Dit soort accu's gaat juist langer mee als ze bewaard worden op een koele plaats.
Bij mij zijn 2 laptops actief : ze draaien altijd op netstroom, en de accu's liggen op een koele plaats.
Want iedere keer als je je laptop aanzet wordt de accu minimaal opgeladen, en dat gaat van die 1000 keer af.
En eens per 2 maanden laad ik de accu's op.
Zo gaan je accu's heeeel lang mee.

Hetzelfde geldt voor een fietsaccu, leg hem op de koelste plaats van het huis.
Op de site van Batavus vindt je overigens niets terug van accu garantie.

ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat het koel bewaren van een accu,vooral de nicad types,een slechte invloed heeft op de accu en dat de accu vervolgens veel sneller op is.Ook op de accu-sites wordt dit bevestigd.Ook het opladen is beter op kamertemperatuur.Vaak wordt een adviestemperatuur aangegeven voor de accu.Google even je accu om de eigenschappen te ontdekken.Zie ook http://www.elektrischefietsen.com/

wimmi20
door wimmi20 - Sep 11, 2015 om 22:42
2154 Antwoorden / 7 Vragen

PK47,
nicad accu's (nikkel cadmium) waarover u spreekt zijn al lang niet meer te koop.
En dan bedoel ik de modellen AA en AAA.
Ik heb niet geadviseerd om oplaadbare batterijen in de koelkast te bewaren,
maar op een koele plaats in huis.
En uw advies om te kijken op electrischefietsen. com : daar zie ik een hoop info, wat bedoelt u ?

door 1953 - Sep 12, 2015 om 02:47
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Sowieso twee jaren wettelijke garantie op producten/onderdelen, ook na een reparatie.

In de praktijk stelt men de batterij blijkbaar op maximaal 6 maanden tot 1 jaar garantie. Net zo als niet onder de garantie vallend producten/onderdelen die aan normale slijtage onderhevig zijn. Is een fietsaccu ook onderhevig aan normale slijtage van de levensduur? Enfin batterijen zijn meestal de zwakste schakel en met de meeste problemen, of het om Li-on-batterij gaat of anders.