po
door postduiven Dec 8, 2004 om 09:56
Auto & vervoer

Grijs kenteken

Hallo

een kennis van mij rijd in  een ford transit voor 6 personen en dichte achterbak,en nu hoorde ik van hem dat volgend jaar het grijze kenteken voor parteculieren een normaal kenteken wordt wat betalen betreft ,dus heb ik van hem begrepen dat het kenteken blijft zoals het is en de wegen belasting het zelfde word als een normale auto

Mijn vraag is dus Klopt het of is het anders??laat eens horen

514 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 8, 2004 om 10:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat Klopt. Je gaat als particulier evenveel wegenbelasting betalen als een gewone auto.

Voor invaliden wordt een uitzondering gemaakt als ze in een elektrische rolstoel zitten. Dit vindt de opposotie in Den Haag onvoldoende en probeert die categorie nog iets uit te breiden.

Bedrijven krijgen een speciale regeling, waarbij ze geld terug kunnen krijgen. Hoe die precies luidt weet ik niet, maar jemoet wel kunnen aantonen dat je een bepaalde omzet hebt gedraaid en BTW hebt afgedragen.

Je kunt je dus niet als "bedrijf" laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel en een BTW-nummer aanvragen om als particulier vrolijk verder te kunnen rijden op een wegenbelasting-grijs kenteken.

Ik ben ook zo'n grijs rijder en moet voor mijn dieseltje volgende jaar de volle mep betalen. Maar ja,ik heb wel een aantal jaren van de oude wetgeving geprofiteerd. Er is en was niets illegaals aan.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 8, 2004 om 10:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hierover zijn al talloze vragen gesteld. Als je hierboven in 'zoeken op' de woorden grijs kenteken tikt en vervolgens op zoek klikt krijg je een heel arsenaal vragen en antwoorden te zien en hopelijk zit het antwoord op jouw vraag daarbij. Groeten - PML

ve
door verwijderd - Dec 8, 2004 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag postduiven,

Heel veel informatie over de nieuwe grijskentekenwetgeving tref je hieronder aan. Jammer dat het afgeschaft wordt. Zit er zelf ook mee. Groeten, Ton.

Grijze kenteken per 1-1-2005:

Wat wordt er voorgesteld?

- Motorrijtuigenbelasting

Vanaf 1 januari 2005 wordt het tarief voor bestelauto’s in de motorrijtuigenbelasting verhoogd. Deze verhoging is ongeveer € 76 per jaar per bestelauto. Voor bestelauto’s met een bijzonder inrichting voor gehandicapten zal deze verhoging niet gaan gelden.

Op 1 januari 2005 ontstaan er dus twee tarieven voor de motorrijtuigenbelasting voor bestelauto’s. Het lage tarief is bedoeld voor bestelauto’s met een bijzonder inrichting voor gehandicapten; het hogere tarief voor alle andere gebruikers. Vanaf medio 2005 zullen particulieren het tarief gaan betalen zoals dat geldt voor personenauto’s.

-Wat betekent dit voor gehandicapten?

Voor gehandicapten die voor hun vervoer zijn aangewezen op een bestelauto blijft het grijze kenteken bestaan. Het gaat hier om bestelauto’s met een bijzondere inrichting voor gehandicapten. Zij krijgen een recht op teruggaaf van BPM. Ook houden zij het huidige tarief in de motorrijtuigenbelasting. De verhoging van het bestelauto-tarief in de motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2005 zal niet gaan gelden voor gehandicapten.

Stichting Belangen Grijskentekeneigenaren:

www.sbg-delft.nl

Gehandicaptenraad grijs kenteken:

Gehandicaptenraadmobiliteit

Allesovergrijskenteken