tb
door tbroekroelofs Jan 4, 2016 om 18:12
Auto & vervoer

Ik heb een auto gekocht en binnen een week was de accu kapot.

Ik heb een auto gekocht en binnen een week, toen ik mijn eerste rit wilde maken, voor mijn werk, deed hij niets meer en was de accu stuk.
De auto bij een garage gekocht, wel een apk keuring gehad.
Geen garantie bij gekocht.  Op wie kan ik de kosten verhalen??

16651 10 Rapporteer

getty
door getty - Jan 4, 2016 om 18:16
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Hoe oud is de auto en wat heeft de auto gekost?

edrick3
door edrick3 - Jan 4, 2016 om 18:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Apk keuring van recente datum?
Bovag garantie of een beunhaas?
Niet mee proef gereden?
Lees de info over al dan niet garantie hier.
Kijk ook eens bij deze vraag.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 4, 2016 om 19:00
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Accu stuk is eigen kosten.  Apk kijkt niet of de accu goed Is.  Kosten verhalen? Garantie moeten nemen. Beetje dom geen garantie willen en dan wel willen dat een defect wordt vergoed.
Goedkoop (geen garantie) blijkt duurkoop.
Diewilik

akkerdistel
door akkerdistel Jan 5, 2016 om 13:23
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Wettelijk gezien heb je altijd 6 maanden garantie.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 5, 2016 om 23:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Akkerdistel. Dus na 5 maanden rijden in een brik van 1000 euro kan ik naar de verkoper toe voor  een set nieuwe banden? Het klinkt mij zo onwaarschijnlijk.  Ik zou dus 2x per jaar een auto van 500 euro kunnen kopen en zal dus nooit voor kosten komen te staan want 2x een half jaar garantie. Dat kan gewoonweg niet waar zijn.
Mvg Diewilik

akkerdistel
door akkerdistel Jan 6, 2016 om 15:09
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat valt onder hele normale slijtage (ook de accu). Maar vallen nu jouw vijf wielen eraf, binnen 6 maanden, zal het toch echt netjes opgelost moeten worden (wettelijk gezien), ook bij een auto van 500 euro.

lenyenfred
door lenyenfred - Jan 4, 2016 om 19:07
93 Antwoorden / 8 Vragen

Een accu is erg onvoorspelbaar.
Vandaag doet hij het nog, morgen kan hij zomaar z'n dienst weigeren.
Valt niet onder garantie.
Zou wel sportief zijn van de verkoper om een nieuwe accu tegen een gereduceerde prijs te leveren.
Eventueel als service vervangen door (goede) gebruikte accu.
Veel succes, maar dwingen kunt u niet.
Kom zelf met voorstellen.

h.
door h.terpstra - Jan 4, 2016 om 19:11
202 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe oud is de accu?  Bij de koop had u eenvoudig kunnen aflezen wat de leeftijd van de accu is.
Maar, misschien is er ook ergens een gebruiker aan blijven staan. Even een vakman er bij halen.
Groet, H.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 4, 2016 om 19:35
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Op de verkoper. Volgens de wet dient ieder product te voldoen aan de normaal te stellen verwachting. Is de verkoper boven lid of is het een beunhaas? In het laatste geval: een gewaarschuwd mens ...

ro
door ronny530 - Jan 5, 2016 om 14:11
2790 Antwoorden / 41 Vragen

De meeste autoverkopers vinden het echt niet leuk dat u als koper nu al problemen met de auto heeft, als u gewoon vertelt dat de accu het begeven heeft dan zal de verkoper de beroertste niet zijn om er een goede accu in te zetten. Verkopers hebben liever een tevreden klant want dat levert de beste reclame op.
Het gezever over bouwjaar, apk en aanschafprijs is irrelevant want een accu is aan slijtage onderhevig.

me
door mein33 - Jan 5, 2016 om 14:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tbroekroelofs,

U kunt de kosten nergens verhalen.
De accu opzich maakt geen deel uit van de APK, de bevestiging van de accu wel.
Als u wel garantie op de auto had dan viel de accu daar zeer waarschijnlijk buiten.
U kunt een telefoontje naar de garage aan wagen, maar denk niet dat zij u tegemoed zullen komen, maar je weet maar nooit.
Gelukkig zijn de kosten van een nieuwe accu niet onoverzienbaar en is het te hopen dat het daarbij blijft.

ku
door kujer - Jan 8, 2016 om 17:51
22 Antwoorden / 2 Vragen

Beste TB,  een accu is been APKcontrole punt! Er heeft geven accu-test gedaan te worden voor de APK. Ook sling een accu en heeft een betaalde (max) levensduur. Dat deze een keer vervangen dient te worden is dus normaal. Bij Koop zonder garantie heeft u pech,

dan had u een nieuwe auto molten kopen of een voiture met garantie!

ha
door halex - Jan 9, 2016 om 18:21
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Wat bedoelt u met 'geen garantie bij gekocht'? Hebt u geen extra garantie gekocht, of heeft u juist de garantie afgekocht in ruil voor een extra korting?
Op zich hebt u altijd een wettelijke 'garantie', namelijk dat een geleverd product moet voldoen aan de eisen die je er in redelijkheid van mag verwachten. En dat hangt af van de omstandigheden. Als de auto vrij nieuw is, zou de accu het langer dan een week moeten doen. En voldoet de auto niet aan wat u had mogen verwachten. Als de auto 10 jaar oud is, dan is het een ander verhaal. Van auto's die 10 jaar oud zijn, kan een accu het zomaar begeven. Wellicht dat de verkoper in overleg er nog een mouw aan wil passen, bijv een aardige korting op een nieuwe accu.
Maar als u de garantie hebt afgekocht voor een extra korting, dan staat u met lege handen. In dat geval hebt u in ruil voor een korting alle risico's op te ontstane gebreken bij uzelf gelegd.