pavoordf
door pavoordf May 2, 2012 om 09:34
Auto & vervoer

`Koplamp voor derde maal kapot in 2 jaar

Van mijn auto, diesel uit 2005, is in 2 jaar tijd de linker koplamp 3x doorgebrand. De jaren daarvoor zijn de lampen hooguit 1x vervangen. Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

15294 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 2, 2012 om 10:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat voor lampen (merk en type) gebruik je? Daar zit nl. nogal veel verschil in.

ve
door verwijderd - May 2, 2012 om 10:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

jorisw schreef op woensdag 2 mei 2012, 10:21: Wat voor lampen (merk en type) gebruik je? Daar zit nl. nogal veel verschil in.

Geen idee, zijn er door de dealer ingezet. Rechts levert geen probleem op, dus ik zie even niet in wat het type lamp hier mee te maken heeft

ve
door verwijderd - May 2, 2012 om 10:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vocht. slecht contact en sluiting.

ve
door verwijderd - May 2, 2012 om 10:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op woensdag 2 mei 2012, 10:47: Vocht. slecht contact en sluiting.

harde wind, vrieskou en hoge luchtdruk

Ik zie in geen van jouw opties een reden waarom een lamp door zou branden. Sluiting zou wel een zekering doen smelten

ve
door verwijderd - May 2, 2012 om 11:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

pavoordf schreef op woensdag 2 mei 2012, 10:24: [
Geen idee, zijn er door de dealer ingezet. Rechts levert geen probleem op, dus ik zie even niet in wat het type lamp hier mee te maken heeft

De dealer zou er dus slechte kwaliteit lampen in kunnen zetten.

Daarnaast kan je lekker bijdehand doen, maar door vocht en corrosie kan het contact van je lamp slecht zijn. Hoeven je zekeringen nog niet door te branden, maar krijgt die lamp het wel zwaarder voor zijn kiezen.

Als je nu eerst eens in die koplamp gaat kijken wat er in zit, wordt je misschien iets wijzer.

ve
door verwijderd - May 2, 2012 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op woensdag 2 mei 2012, 11:15:

De dealer zou er dus slechte kwaliteit lampen in kunnen zetten.

Daarnaast kan je lekker bijdehand doen, maar door vocht en corrosie kan het contact van je lamp slecht zijn. Hoeven je zekeringen nog niet door te branden, maar krijgt die lamp het wel zwaarder voor zijn kiezen.

Als je nu eerst eens in die koplamp gaat kijken wat er in zit, wordt je misschien iets wijzer.

Ik hoef niet in de lamp te gaan kijken, want die heb ik de derde keer zelf vervangen (alleen links, want ik had maar 1 reservelamp). En vertel dan maar eens hoe corrosie het mijn lamp zwaar kan maken. Weerstand in Contactblok achter op de lamp zou hoger kunnen zijn, waardoor een serieweerstand ontstaat. Hierdoor wordt de stroom in de lamp lager (minder licht) en kan mogelijk het contactblok warm worden.

ve
door verwijderd - May 2, 2012 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het type lamp kan heel wat uitmaken.
In de 10 jaar dat ik mijn auto nu heb, heb ik al verschillende soorten van Philips erin gehad. (H1)
Bij de Philips Vision Plus H1 ging er elke 3 of 4 maand wel 1 kapot, dan weer rechts, dan weer links.
Heb er ook goedkope H1 lampen in gehad, die gingen om de 2 maand kapot.
Een aantal jaren geleden heb ik er toen Philips NightGuide met dubbele levensduur in gedaan en de eerste die ging pas kapot na 3 jaar.
Heb er vervolgens verleden jaar Philips X-treme Vision H1 in gedaan en die doen het nog steeds.

Heb verder geen ervaring met andere merken, maar het is wel een feit dat lampen die beloven dat ze meer licht op de weg geven dan standaard lampen minder lang meegaan.

Ook het type auto kan nog meespelen, bij Opel bijvoorbeeld gingen H7 lampen heel gauw kapot en ook Peugeot heeft veel problemen met het te snel kapot gaan van lampen, dit heeft te maken met het te heet worden van de lamp in de behuizing (te weinig koeling)

ve
door verwijderd - May 2, 2012 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

pavoordf schreef op woensdag 2 mei 2012, 11:23:
Ik hoef niet in de lamp te gaan kijken, want die heb ik de derde keer zelf vervangen (alleen links, want ik had maar 1 reservelamp).

Dus eerst weet je niet wat de dealer er in zet en nu doe je het ineens weer zelf. Dan zou je dus merk en type wel moeten weten, maar ik denk dat ik het probleem al weet. Je rijdt in een diesel.

ve
door verwijderd - May 2, 2012 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

dirck schreef op woensdag 2 mei 2012, 11:43: Het type lamp kan heel wat uitmaken.
In de 10 jaar dat ik mijn auto nu heb, heb ik al verschillende soorten van Philips erin gehad. (H1)
Bij de Philips Vision Plus H1 ging er elke 3 of 4 maand wel 1 kapot, dan weer rechts, dan weer links.
Heb er ook goedkope H1 lampen in gehad, die gingen om de 2 maand kapot.
Een aantal jaren geleden heb ik er toen Philips NightGuide met dubbele levensduur in gedaan en de eerste die ging pas kapot na 3 jaar.
Heb er vervolgens verleden jaar Philips X-treme Vision H1 in gedaan en die doen het nog steeds.

Heb verder geen ervaring met andere merken, maar het is wel een feit dat lampen die beloven dat ze meer licht op de weg geven dan standaard lampen minder lang meegaan.

Ook het type auto kan nog meespelen, bij Opel bijvoorbeeld gingen H7 lampen heel gauw kapot en ook Peugeot heeft veel problemen met het te snel kapot gaan van lampen, dit heeft te maken met het te heet worden van de lamp in de behuizing (te weinig koeling)

Ik zal de NightGuide is proberen. Blijft overigens het probleem dat links er telkens uitgaat. Er zit geen verschil in de behuizing links en rechts, dus er is geen verschil in koeling. Wel zit links de accu achter de lampbehuizing, maar dat geeft alleen een probleem met het vervangen van de lamp

ve
door verwijderd - May 2, 2012 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op woensdag 2 mei 2012, 11:52:
pavoordf schreef op woensdag 2 mei 2012, 11:23:
Ik hoef niet in de lamp te gaan kijken, want die heb ik de derde keer zelf vervangen (alleen links, want ik had maar 1 reservelamp).

Dus eerst weet je niet wat de dealer er in zet en nu doe je het ineens weer zelf. Dan zou je dus merk en type wel moeten weten, maar ik denk dat ik het probleem al weet. Je rijdt in een diesel.

De lampen die kapot zijn gegaan, zijn er door de dealer ingezet. De lamp die ikzelf heb vervangen, zit er net 2 dagen in en is nog niet kapot. Maar goed, het komt nu doordat het een diesel is. Ik zou zeggen verklaar je nader

ve
door verwijderd - May 2, 2012 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jij vermeld dat je in een diesel rijdt, dus dat moet wel belangrijk zijn voor je koplamp anders meldt je dat toch niet.

ve
door verwijderd - May 2, 2012 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een diesel is wel meer onderhevig aan trillingen maar of die trillingen de oorzaak zijn durf ik te betwijfelen. De aansluiting van de lamp kan gecorrodeerd zijn met name de massa aansluiting. Een busje contactspray kan dan tijdelijk oplossing bieden.

ve
door verwijderd - May 2, 2012 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

pavoordf schreef op woensdag 2 mei 2012, 10:24:
jorisw schreef op woensdag 2 mei 2012, 10:21: Wat voor lampen (merk en type) gebruik je? Daar zit nl. nogal veel verschil in.

Geen idee, zijn er door de dealer ingezet. Rechts levert geen probleem op, dus ik zie even niet in wat het type lamp hier mee te maken heeft

Op basis hiervan zou ik niet zo gauw conclusies trekken. Als er rechts een goede lamp in zit, en de dealer gebruikt stelselmatig goedkope lampen dan kan het wel degelijk met het type lamp te maken hebben.

ve
door verwijderd - May 2, 2012 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het advies contactspray wil ik zeer zeker afraden. Voor het moment werkt het uitstekend, maar contactspray zal het vuil vast blijven houden. Na een tijdje zijn de problemen alleen maar groter. Vuil in de contacten/ houder zal zich eerder uiten in onrustig branden van de lampen.

Mogelijk is het met het plaatsen van de lamp geen doekje gebruikt, m.a.w. de gloeilamp is met blote handen geplaatst. Het vet uit de vingers zal aan het glas blijven zitten, waardoor het glas donker zal worden en daardoor weer de warmte niet goed af kan vloeien.

tja, of tokkiwankie-magnikskosten-lampen.....

ve
door verwijderd - May 2, 2012 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik geef ook aan dat contactspray een tijdelijke oplossing is. De te vervangen lamp bij het glas vastpakken is zowiezo niet aan te raden, de dealer zal dat ook niet doen. Stel dat de massa aansluiting in het aansluitblok gecorrodeerd is dan gaan groot en dimlicht in serie staan, de moderne halogeen lampen vinden dat niet leuk en gaan binnen de kortste keren hemelen.