ka
door katjangpedis Nov 20, 2010 om 20:53
Auto & vervoer

LPG tanken per kilo in plaats van per liter?

LPG tank je per liter. Maar zou je het niet per kilo moeten tanken? De temperatuur is van invloed op de dichtheid. Of is dat effect heel klein?

Hoe zit dat eigenlijk met LPG per liter en LPG per kg?
En hoe heeft de overheid daarin voorzien?
Is er controle op?

4798 8 Rapporteer

invalide
door invalide - Nov 20, 2010 om 22:57
787 Antwoorden / 5 Vragen

Per Kg is LPG beter dan Benzine en Diesel maar omdat de pompen niet kunnen wegen deze vloeistoffen moeten ze het wel per Liter verkopen.

Dus alleen als je bevroren blokjes gas zou kunnen vullen want vloeistoffen moeten nu eenmaal per liter voor betrouwbare metingen.

De temperatuur heeft wel invloed maar het gemiddelde van de aflever temperatuur is over gehele jaar gelijk.
Dus in de winter iets meer Kg gas per liter dan in zomer maar die verschillen zijn zo klein dat correctie niet noodzakelijk is.

macwouter
door macwouter - Nov 21, 2010 om 03:25
825 Antwoorden / 9 Vragen

Wij verkopen CNG gas (aardgas) voor de auto en dat gaat wel per Kg.Dus het is wel mogelijk.Het is wel grappig om te zien hoe dat gaat want het hele wagenpark van de gemeentereinigingsdienst (grote vrachtwagens) komen aardgas tanken en staan soms een half uur op die knop te drukken.En als klapper op de vuurpijl krijg je van ons ook 1 freebee per Kg.

invalide
door invalide - Nov 21, 2010 om 10:32
787 Antwoorden / 5 Vragen

Daarom wil ik LPG en geen CNG.
De thuis vulling kan je wel met pomp doen, en de m3 gas die voor de compressor gebruikt worden worden dan geteld.

Deze thuis vulling stopt bij bepaalde druk dus hoef je geen 3à4 uren die knop vast te houden.

Als dit waar is wat Mac Wouter schreef zullen vele een paal of klem gaan gebruiken dus weglopen want een half uur voor paal staan, dan wil niemand meer op een dergelijke wagen rijden!

Net als de Fiets met batterij die stoppen ook vanzelf als ze vol zijn en na werktijd langzaam vullen zou ik beter vinden want ik begreep dat dit sneller zou moeten zijn.
En wat kost het aan tijd voor een bestelbus, die normaal 2 à 3 minuten werk heeft?
Voor vrachtwagens zou ik als het werkelijk een half uur zou duren meerdere slangen gebruiken want meerdere tanks zullen er ook onder hangen.

ka
door katjangpedis - Nov 21, 2010 om 13:32
4 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=macwouter schreef op zondag 21 nov 2010, 03:25]Wij verkopen CNG gas (aardgas) voor de auto en dat gaat wel per Kg.Dus het is wel mogelijk.Het is wel grappig om te zien hoe dat gaat want het hele wagenpark van de gemeentereinigingsdienst (grote vrachtwagens) komen aardgas tanken en staan soms een half uur op die knop te drukken.En als klapper op de vuurpijl krijg je van ons ook 1 freebee per Kg.

Aardgas is dacht ik niet helemaal hetzelfde als LPG. Denk jij dat er verschil is tussen liter en kg afhankelijk van de temperatuur? En waarom doen jullie per kg eigenlijk?

ka
door katjangpedis - Nov 21, 2010 om 15:41
4 Antwoorden / 4 Vragen

In deze pdf staat wat uitleg over LPG:
http://content.publicatiereeksgevaarlijkestoffen.nl/documents/PGS17/PGS17-1984-v0.1-lpg-tankwagens.pdf

In een overzicht staat:
Kubieke uitzettingscoëfficiënt van vloeistof per 1 K (°C) ca. 0,003 (propaan) ca. 0,002 (butaan).

Eens kijken of we met middelbareschool-natuurkunde daar iets mee kunnen:

Laten we uitgaan van een uitzettingscoëfficiënt van 0,0025 per graad voor LPG.

Bij 10 graden verschil is dat 1,0025^10 = 1,025.... (2.5%)
50 liter LPG gaat bij 10 graden verschil dus 1,025 * 50 = 51,25 liter ruimte nemen. 1,25 liter meer.

Bij 20 graden verschil is dat 1,0025^20 = 1,051... (5%)
50 liter LPG gaat bij 20 graden verschil dus 1,051 * 50 = 52,56 liter ruimte nemen. 2,5 liter meer.

Ga je uit van 0,003 (propaan) dan is het bijna 3 liter per 50 liter per 20 graden.

Met andere woorden; als de LPG warmer is krijg je minder kg gas per liter.

Nu is de mengverhouding niet constant door het jaar heen wat het onduidelijker maakt. De prijzen van propaan en butaan zijn niet dezelfde, de energiewaarden ook niet. Eigenlijk zou je moeten uitrekenen hoeveel energie er in een liter zit in de winter en in de zomer en wat je per energie-eenheid moet betalen.

Misschien dat iemand dat eens in een spreadsheet kan uitrekenen die meer van lpg weet.

börgemeister
door börgemeister - Nov 21, 2010 om 16:44
506 Antwoorden / 25 Vragen

LPG (Liquid Petrol Gas) is bij de pomp vloeibaar en wordt in de gastank van de auto bij rijden van vloeibaar naar gas omgezet.

Even terzijde: 1 liter A-1 vliegtuigbrandstof voor een sportvliegtuig is het soortelijk gewicht 0,73 kg.

macwouter
door macwouter - Nov 22, 2010 om 00:57
825 Antwoorden / 9 Vragen

invalide schreef.

Als dit waar is wat Mac Wouter schreef zullen vele een paal of klem gaan gebruiken dus weglopen want een half uur voor paal staan, dan wil niemand meer op een dergelijke wagen rijden!

Die bekende smid uit Haren komen ook aardgas tanken en die gebruiken inderdaad een douchestang. Waarom het bij ons per Kg gaat dat heeft de gemeente bepaald die er een zeer grote toezicht op houd.

jo
door johnnytest - Jan 21, 2011 om 22:26
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=katjangpedis schreef op zondag 21 nov 2010, 15:41]Bij 20 graden verschil is dat 1,0025^20 = 1,051... (5%)
50 liter LPG gaat bij 20 graden verschil dus 1,051 * 50 = 52,56 liter ruimte nemen. 2,5 liter meer.

Interessant...

Ik tank inmiddels 5,5 jaar met dezelfde auto bij Esso Velperbroek (Velp Gld).
Al 5,5 jaar lang gaat er ongeveer 40, soms 41 liter in mijn tank. Daarmee reed ik (met een Renault Scenic) ongeveer 380 km, ofwel 1:9,5.

Maar... sinds het winterweer ga ik tanken, en geeft de pomp maar liefst 49 liter LPG in mijn tank! Ik rijd nog steeds 380 km met een volle tank. Aan het verbruik kan het m.i. niet liggen, want ik rijd evenveel km met een volle tank.
"Lek" kan de boel ook niet zijn, immers, ik rijd evenveel km.

Toch mag ik 49/40 = 1,23x ineens meer afrekenen voor hetzelfde aantal kilometers. De prijs aan de pomp komt daarmee niet op 0,74 /L uit, maar dat wordt zo wel 0,91 per liter.

Volgens de hier genoemde formule is dit dus zelfs voor weersinvloeden te belachelijk voor woorden.