fgrijder
door fgrijder Apr 19, 2017 om 14:34
Auto & vervoer

Mijn autoband is na 34000 km al versleten

Onlangs bij mijn garage geweest met mijn Opel astra G en 1 band is na 34000 km al afgekeurd voor de apk omdat er minder dan 1,6mm profiel op zit. Het gaat om een Goodyear Optigrip band. Is dit niet een beetje te vroeg dat een band na 34000 km al minder dan 1,6mm profiel heeft? En dan ook nog bij een normale rijstijl en niet bij elk stoplicht als eerste weg willen zijn, integendeel zelfs!

9915 10 Rapporteer

jvberkel
door jvberkel - Apr 19, 2017 om 15:33
41 Antwoorden / 7 Vragen

voor deze prijsgunstige band is de slijtage aanvaardbaar

fgrijder
door fgrijder Apr 19, 2017 om 21:43
55 Antwoorden / 12 Vragen

Prijsgunstig???? Deze band heeft mij toen 131 euro gekost. Niet echt bepaald prijsgunstig als je het mij vraagt.

jvberkel
door jvberkel Apr 19, 2017 om 22:08
41 Antwoorden / 7 Vragen

dat is inderdaad veel voor een Goodyear.
Welke maat ? Ik heb voor mijn Astra Michelin banden gekocht bij de Opel dealer voor € 130,00 maat 205/55HR16

gompy2
door gompy2 - Apr 19, 2017 om 16:51
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Je geeft niet aan welke band, als het een voorband is zou ik je wielen eens uit laten lijnen, maar dat zou ik sowieso eens laten doen want zoveel slijtage aan één band is niet normaal.

V.w.b de opmerking van jvberkel die moet je maar niet serieus nemen, die Goodyear Optigrip is een voortreffelijke band.

Klik- hier, een PDF-> Goodyear Optigrip

fgrijder
door fgrijder Apr 19, 2017 om 21:55
55 Antwoorden / 12 Vragen

Het gaat om de rechter voorband, toen beide voorbanden vernieuwd met dezelfde band. Met de mededeling; lage rolgeluid, laag brandstofverbruik en lange levensduur??

Coebel
door Coebel - Apr 19, 2017 om 17:06
52 Antwoorden / 1 Vragen

Gezien type band en de prijsgunstigheid is dit een redelijk aantal km wat er mee gereden is. Meestal zal de rechter band meer slijten vanwege de askanteling (Het een beetje rond lopen voor waterafvoer) van de weg.   En veiliheid boven alles toch, zelfs met 2 mm is het profiel al niet meer in staat  om bij hevige regenval het water af te voeren.

fgrijder
door fgrijder Apr 19, 2017 om 21:52
55 Antwoorden / 12 Vragen

Zo prijsgunstig waren ze toen niet, 2 gelijke voorbanden samen 262 euro. Linker voorband heeft nu ook nog maar 3,0mm profiel.

marita5
door marita5 - Apr 19, 2017 om 17:08
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo FgRijder ,

Stel uw vraag eens hier , klik op de rode regel .

https://www.problemcar.nl/nl/particulier/opel.html?&p=2

jvberkel
door jvberkel - Apr 19, 2017 om 17:21
41 Antwoorden / 7 Vragen

@ COMPY2,
sorry, ik had gedacht het ging om alle banden, maar dat alleen maar 1 band meer versleten is dan de anderen is heel vreemd..

Ik heb niet geschreven, dat de Goodyearbanden niet goed zijn, maar ze gaan minder lang mee dan bv Michelin.

34000 km voor een Googyearband is oké.

me
door mein33 - Apr 19, 2017 om 18:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De mogelijkheid bestaat dat de uitlijning van uw auto niet correct is afgesteld, waardoor het mogelijk is dat één band meer of anders afslijt als de ander(en).
Ook slijten bij auyo's met voorwielaandrijving de voorbanden sneller dan de achterbanden.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de profieldiepte van de andere banden en dan s.v.p. aangegeven met Rv.- Lv -Ra - La.

fgrijder
door fgrijder Apr 19, 2017 om 21:49
55 Antwoorden / 12 Vragen

De profieldiepte van de andere voorband die toen gelijktijdig vervangen is bedraagd volgens keuringsrapport 3.0mm. Dit is de linker voorband. De afgekeurde is de rechter voorband.

jhogaarts
door jhogaarts Apr 21, 2017 om 12:08
101 Antwoorden / 1 Vragen

Je zou kunnen verwachten als je veelal alleen in de auto zit dat de linker voorband eerder slijt.

me
door mein33 Apr 21, 2017 om 14:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@fgrijder,

Dan toch naar alle waarschijnlijkheid een kweste van de wielsporing laten uitlijnen.
Doe dat wel gelijk als u nieuwe banden laat monteren of doe dat zo snel als mogelijk daarna, aangezien u anders last blijft houden van onnodige slijtage aan de band(en).

gompy2
door gompy2 - Apr 20, 2017 om 08:12
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@fgrijder

>Het gaat om de rechter voorband, toen beide voorbanden vernieuwd met dezelfde band.
>Met de mededeling; lage rolgeluid, laag brandstofverbruik en lange levensduur??

Die banden zijn perfect daar is niets mis mee.

Het probleem zit ‘m in jouw auto.

Waarschijnlijk heb je ooit een stoeprandje of iets anders geraakt en is je rechtervoorwiel “uit het spoor” geraakt.
De wiel-lijn spoort dan niet meer goed t.o.v. van de rijrichting en daardoor ontstaat er een overmatige wrijving die weer overmatige slijtage van die band tot gevolg heeft.

De wielen van een auto moeten goed sporen, dat wil zeggen ze moeten ze moeten in lijn met elkaar staan en de voorwielen moeten dan mogelijk een beetje “toespoor” gegeven worden, afhankelijk of een auto voor of achterwiel aandrijving heeft.

Niet goed uitgelijnde wielen kunnen zorgen voor onregelmatige slijtage of het steeds bijsturen. Door het voertuig opnieuw uit te lijnen voorkomt je onnodige bandenslijtage of irritatie.

Als die banden slecht waren geweest, maar dat zijn ze niet, zie het rapport van de ANWB, dan zou je op alle 4 de wielen, maar sowieso op je andere voorwiel, al een versleten profiel gehad hebben.
Ga naar een garage of een bandenspecialist, géén kwik fit, bij Euromaster kost het geloof ik €55 en laat ze uitlijnen.

va
door valtra - Apr 21, 2017 om 12:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

34.000 km is helemaal niet gek voor een band.Het gewicht van de auto speelt een rol .Rijdt u alleen of met meerdere personen en.Is het de r-voorband ?Raakt u weleens een stoep randje? Is de sporing nog correct volgens fabrieks voorschrift ? Hoe is uw bochtenwerk ? Bij warm weer slijt een band sneller dan bij koud weer en bij een nat wegdek minder dan bij een warm wegdek.U rijdt niet snel heb ik begrepen. En zo spelen allerlei factoren een rol.Overigens is de Goodyear band een goede band. Echter bijna iedere automobilist heeft zijn of haar voorkeur.
Uit een ver verleden (1983) is mijn ervaring dat onder een Peugeot 505 SR de 1e montage Michelin krap aan 6000 km meeging en de tweede montage wel 40.000 km,terwijl de 1e  montage Michelin X-band op een Peugeot 404 meer dan 110.000 km mee ging.Het is maar net hoe een productieproces verloopt.

Jo
door JoKw - Apr 21, 2017 om 12:39
11 Antwoorden / 1 Vragen

Bandenslijtage heeft niet alleen te maken met uw rijstijl! Ook met:

- banden spanning
- uitlijning niet correct! Scheefstaand / toe- of uit-spoor camber caster niet correct!
  oorzaak mogelijk iets aangereden bv stoeprand

Dus hier moet een oorzaak voor zijn dat 1 band mogelijk scheef is afgesleten?

Laat de oorzaak weg nemen anders is de nieuwe band zo ook APK Afkeur! Succes en ga naar hoede bandenspecialist!

vo
door volvos60 - Apr 21, 2017 om 17:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

een band kan kan bij deze  km-stand  versleten  zijn,  waarschijnlijk  zacht rubber dus optimale  grip
met andere woorden ,een goede band is  snel versleten.