fb
door fbmb Aug 13, 2013 om 10:12
Auto & vervoer

Moet ik mijn bagagewagen terug kopen???

Voor de zomer had ik een bagagewagentje (Saris Speedy, 1990) gekocht voor 150 euro omdat we met vrienden een paar nachtjes gingen kamperen. Dat hele karretje netjes in de verf gezet mistachterlicht gemonteerd en het karretje weer doorverkocht voor 275 euro. Nu kom ik gister thuis van 3 weken Frankrijk en heb ik een mail binnen van de personen die mijn karretje hebben gekocht. Na 600 km op weg naar Italië een klapband gehad en daar dus 2 nieuwe banden laten monteren á 200 euro. Ook bleek er roest in de binnenkant op de velgen te zitten. De vorige eigenaar heeft mij verteld dat de banden er nog maar een paar jaar op zaten ik heb verder geen problemen gehad. Ook bladdert er wat verf af met roest eronder. Maar goed. Nu vinden hun dus dat ik een ondeugdelijke aanghanger heb verkocht en het fatsoen moet hebben om die aanhanger terug te kopen voor het aankoopbedrag plus de helft van de door hen gemaakte kosten. Dus 375 euro.
Ben ik dit verplicht?

5356 31 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2013 om 10:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een stelletje grapjassen. Nee, natuurlijk hoeft u dat wagentje niet terug te kopen of bij te dragen in de kosten. Heeft helemaal niets met fatsoen te maken.

U bent een particulier en zij zijn dat ook. Koop is koop, ze hadden het wagentje kunnen onderzoeken en dan eventueel de euvels kunnen constateren. Als ze dat niet gedaan hebben, eigen schuld dikke bult.

pb
door pbarendse - Aug 13, 2013 om 11:05
406 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een grapjassen inderdaad. Tijger1 heeft helemaal gelijk, het is gewoon een particuliere koop dus garantie tot aan de deur. De enige weg die ze eventueel hebben is via juridische weg, maar ook daar gaan ze bot vangen! 1 keer op reageren dat u er niet op in gaat, verder geen moeite in steken.

ro
door ron530 - Aug 13, 2013 om 11:08
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dit zijn inderdaad een stelletje grapjassen kopen een aanhangwagen van 23 jaar oud en verwachten nieuwstaat. Die klapband kunt u zo pareren want dat is vaak het gevolg van overbelading, roest aan de binnenkant van de velg kon u niet weten u heeft de banden niet van de velg gehad en dat er wat roest aan de aanhanger zit is met deze leeftijd normaal te noemen. Uit beleefdheid kunt u een mail terugsturen waarin u de claim afwijst op basis van particuliere verkoop en eventueel bovenstaande argumenten.

alfatrion
door alfatrion - Aug 13, 2013 om 11:09
1659 Antwoorden / 1 Vragen

(Het conformiteitsbeginsel is ook van toepassing op een niet-consumentenkoop.)

De koper mag bewijzen dat u een ondeugdelijke aanhanger heeft verkocht. De banden zijn gemakkelijk te ontdekken dus dat zal hem niet worden. En een klein beetje roest levert u ook geen probleem op. Als de constructie op instorten staat kan het een ander verhaal worden.

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2013 om 11:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@alfatrion

Ook al zou de constructie op instorten staan, dan wordt het nog geen ander verhaal. Het is een oud bagagewagentje. De kopers hebben het kunnen inspecteren voor de koop.

sw
door swat1500 - Aug 13, 2013 om 11:21
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Sterker nog, gezien de leeftijd van het wagentje had de koper juist meer onderzoek moeten doen.

edrick3
door edrick3 - Aug 13, 2013 om 11:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo fbmb,

.....Ben ik dit verplicht?.....
Neen!

alfatrion
door alfatrion - Aug 13, 2013 om 12:46
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 13 aug 2013, 11:17]Ook al zou de constructie op instorten staan, dan wordt het nog geen ander verhaal. Het is een oud bagagewagentje. De kopers hebben het kunnen inspecteren voor de koop.
Ook oude bagagewagentje moeten de eigenschappen bezitten die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. En op grond van de overeenkomst mag de koper in beginsel verwachten dat het geschikt is voor normaal gebruik. Dat het bagagewagentje te inspecteren was en oud is betekend niet dat de koper niet mag verwachten dat het geschikt is voor normaal gebruik.

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2013 om 12:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Verkoper heeft hem een pasr dagen zelf gebruikt zonder problemen. Dekoper heeft er zeshonder kilometer mee gereden. Toen kreeg hij een klapband. Jammer dan.

me
door mein33 - Aug 13, 2013 om 13:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U hoeft het bagagewagentje natuurlijk niet terug te kopen.
En waarom twee banden vervangen als er maar één kapot is gegaan.
En was het wel een klapband of is het maleur door een andere oorzaak ontstaan.
Wielen van een bagagewagentje hebben een kleine en smalle maat en zijn daardoor kwetsbaarder als normale autobanden.
Een verkeerde bandenspanning, te zware belading of ander van buitenaf komend onheil kan een lekkeband veroorzaken.
Ook de snelheid waar mee gereden is kan een oorzaak zijn, dit kan oververhitting van de band veroorzaken waardoor deze klapt.
Al met al zal het waarschijnlijk zo zijn dat ze weer van het karretje afwillen aangezien de vakantie voorbij is en ze het niet meer nodig hebben.

ro
door ron530 - Aug 13, 2013 om 13:18
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@alfatrion, al jou gezeur over non conform en overeenkomsten komen me wel eens de neus uit. Stel jij hebt een aanhangertje te koop van 30 jaar oud een beetje opgeknapt middels een schilderbeurtje en je verkoopt het karretje aan mij. Ik laad dat ding vol met bagage en hobbel er mee naar Frankrijk. Wat gebeurd één band ploft ik laat ze voor het gemak allebei maar vervangen want jij gaat dat toch betalen, ik zie ook nog roest in de velg en zowaar bladdert er wat lak af. Na mijn vakantie wil ik mijn geld uiteraard retour niet enkel de 275 euro aanschafprijs maar die bandjes uiteraard ook. Nu mijn vraag, als je net zo principieel bent als in je uitspraken betaal je mij dan terug?

hutch
door hutch - Aug 13, 2013 om 16:46
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Zoals gesteld:

u bent bent tot niets verplicht. Persoonlijk zou ik helemaal niet meer reageren. Als u wel reageert op de onzin van die 'grapjassen', mondt dat toch uit in een oeverloze discussie met hen.

Gr. Hutch

ikbenik
door ikbenik - Aug 13, 2013 om 17:37
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=alfatrion schreef op dinsdag 13 aug 2013, 12:46][quote=tijger1 schreef op dinsdag 13 aug 2013, 11:17]Ook al zou de constructie op instorten staan, dan wordt het nog geen ander verhaal. Het is een oud bagagewagentje. De kopers hebben het kunnen inspecteren voor de koop.
Ook oude bagagewagentje moeten de eigenschappen bezitten die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.
Klopt. Maar aangezien de aard van de zaak een gebruikte product is, dient de koper rekening te houden met verborgen gebreken zoals roestvorming.
De ellende van de meeste consumentenorganisaties en diverse juristen is dat zij de regels dermate uitleggen alsof het om een NIEUW product gaat.
Kolder gewoon.

[quote=alfatrion schreef op dinsdag 13 aug 2013, 12:46] En op grond van de overeenkomst mag de koper in beginsel verwachten dat het geschikt is voor normaal gebruik.
Met normaal gebruik wordt iets totaal anders bedoeld.

[quote=alfatrion schreef op dinsdag 13 aug 2013, 12:46]Dat het bagagewagentje te inspecteren was en oud is betekend niet dat de koper niet mag verwachten dat het geschikt is voor normaal gebruik.
De betekenis van normaal gebruik leg jij verkeerd uit.
De aanhanger moet gewoon zonder problemen achter de auto gekoppeld kunnen worden en men moet met de aanhanger achter de auto kunnen rijden.

De nonsens die men nog eens wilt uitkramen is dat als een product defect is, dat het product dan niet op een normale manier gebruikt kan worden en dat dus het product non-conform is.

Mijn tip:
Gebruik aub het woord 'deugdelijk' en "ondeugdelijk" niet meer! Die woorden hebben niet dezelfde betekenis als conform en non-conform en mogen dus niet in die plaats gebruikt worden.
Diverse organisaties en instanties doen dat wel, dit omdat zij een eigen visie en mening hebben op de term non-conform. Zij zijn van mening dat de consument altijd recht heeft op een goed werkend product. En dat is de grootste onzin.
Er zijn genoeg overeenkomsten waarbij een consument een niet goed werkend product koopt. En die vallen ook onder de overeenkomsten!

grindweg
door grindweg - Aug 13, 2013 om 21:03
2308 Antwoorden / 28 Vragen

u heeft verkocht van particulier aan particulier.
niet meer op reageren.
u ook niet laten intimideren.
zij hebben nergens recht op

wendy-claire
door wendy-claire - Aug 13, 2013 om 21:29
619 Antwoorden / 29 Vragen

Neen, u hoeft het aanhangwagentje niet terug te nemen noch te kopen.

Kopers dienden vooraf het aanhangwagentje te inspecteren, dan wel een keuring te laten uitvoeren, voor de koop en niet achteraf te gaan zeuren over de vermeende gebreken of anderszins.

Niet reageren op de e-mail(s) van de kopers.

Gedane zaak neemt geen keer!

ekiem
door ekiem - Aug 14, 2013 om 13:54
676 Antwoorden / 100 Vragen

Koop is koop en daarbij, gezien de leeftijd van de aanhanger kan me niet verwachten dat hij als nieuw is.
Laat je niet intimideren en reageer gewoon niet. Want , wie eist bewijst en in dit geval hadden de kopers gewoon beter op moeten letten.
En een klapband kan natuurlijk altijd gebeuren, waarschijndenlijk is er sprake van overbelading of gewoon pech.

Gr .ekiem

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 14, 2013 om 14:56
2189 Antwoorden / 14 Vragen

1 klapband en 2 nieuwe... dan had je vooraf kunnen zien dat ze beide te slecht en te oud waren.

Met binnenband maakt de roest niet veel uit, maar door de jaren kan een band met voldoende profiel wel uitdrogen!
Verder is niet geschreven hoeveel KG ze vervoerden want ook dat kan bepalen of een band op langere ritten warm loopt of niet.

En is de spanning gecontroleerd?

Ja, met bovenstaande hadden deze kopers zelf bij een nieuwe met garantie vermoedelijk niets gekregen omdat ze niet het gewicht vermelden en de gereden snelheden want te hard rijden zou ook nog kunnen.

Zij moeten bewijzen dat de verkoper nalatig was en overgeschilderde van particulier zal dat erg lastig worden.
Maak je dus geen zorgen over deze mensen die vermoedelijk teveel aardappels hadden meegenomen!

czar
door czar - Aug 16, 2013 om 11:40
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Mijn antwoord is ook: Nee, u hoeft niks terug te kopen of te vergoeden.

Echter, wat veel mensen hier over het hoofd zien is de Europese wetgeving hierover.
Volgens de Europese wetgeving moet je in een advertentie expliciet melden dat je een particuliere verkoper bent en daarmee alle recht op retour of garantie vervalt. Doe je dat niet, dan kan de koper wel degelijk aanspraak maken op garantie. En ja, dat geldt dus ook voor alle advertenties op marktplaats.

Heeft TS z'n karretje dus via een advertentie verkocht en niet expliciet gemeld dat het om een tweedehands particuliere verkoop ging en zou de koper naar de rechter stappen, dan heeft de koper dus wel degelijk een poot om op te staan.

ikbenik
door ikbenik - Aug 16, 2013 om 21:31
2845 Antwoorden / 27 Vragen

@czar:
Twee punten:

Punt 1:

Volgens de Nederlandse wetgeving is er pas sprake van consumentenkoop:

Artikel 7:5 BW:
[quote]
1 In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

2 Wordt de zaak verkocht door een gevolmachtigde die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, dan wordt de koop aangemerkt als een consumentenkoop, tenzij de koper ten tijde van het sluiten van de overeenkomst weet dat de volmachtgever niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

Punt 2:

Artikel 7:17 lid 2 BW:
[quote]Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. [...]

Hierbij is de aard van de zaak een gebruikte product. Daarbij dient de koper rekening te houden met normale slijtage en verborgen gebreken.

=czar schreef op vrijdag 16 aug 2013, 11:40:
Heeft TS z'n karretje dus via een advertentie verkocht en niet expliciet gemeld dat het om een tweedehands particuliere verkoop ging en zou de koper naar de rechter stappen, dan heeft de koper dus wel degelijk een poot om op te staan.

Hierbij heb je het mis, omdat als duidelijk is dat de koper niet handelt uit naam van een bedrijf of handelt vanuit een beroep, dan is het duidelijk dat het niet om consumentenkoop gaat.
Dan heeft volgens de Nederlandse wetgeving de koper geen poot om op te staan.

Een ander punt:
De zaken die in de Europese richtlijnen bepaald zijn, zijn zaken die de Nationale wetgevers in hun Nationale wetgeving dienen op te nemen. De consument kan geen direct beroep doen op de bepalingen van die richtlijnen.

czar
door czar - Aug 16, 2013 om 22:15
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Beste Ikbenik,

Je verliest 1 ding uit het oog en dat is dat het Europese recht boven het Nederlandse recht gaat.
Kun je leuk vinden of niet, kun je het mee eens zijn of niet, maar het is gewoon zo.

En die Europese regel is zo gek nog niet. Die stelt namelijk dat als het uit een advertentie onduidelijk is of het een partikuliere aanbieder betreft of een handelaar (en laten we eerlijk wezen, dat is op marktplaats vaak onduidelijk), dan geldt dat het een bedrijfsmatig persoon is.
Pure consumentenbescherming dus.

Ik schreef deze reactie met name om iedereen daar eens op attent te maken.
Op e-Bay Duitsland houden alle particulieren zich er allang aan, maar die Nederlanders zijn weer eens zo eigenwijs ....

pino123
door pino123 - Aug 16, 2013 om 22:42
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=czar schreef op vrijdag 16 aug 2013, 22:15]Beste Ikbenik,

Je verliest 1 ding uit het oog en dat is dat het Europese recht boven het Nederlandse recht gaat.
Kun je leuk vinden of niet, kun je het mee eens zijn of niet, maar het is gewoon zo.

En die Europese regel is zo gek nog niet. Die stelt namelijk dat als het uit een advertentie onduidelijk is of het een partikuliere aanbieder betreft of een handelaar (en laten we eerlijk wezen, dat is op marktplaats vaak onduidelijk), dan geldt dat het een bedrijfsmatig persoon is.
Pure consumentenbescherming dus.

Ik schreef deze reactie met name om iedereen daar eens op attent te maken.
Op e-Bay Duitsland houden alle particulieren zich er allang aan, maar die Nederlanders zijn weer eens zo eigenwijs ....

Hup daar gaan we weer 15 pagina's. De rode lap is weer opgeworpen...

ikbenik
door ikbenik - Aug 16, 2013 om 22:54
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=czar schreef op vrijdag 16 aug 2013, 22:15]Beste Ikbenik,

Je verliest 1 ding uit het oog en dat is dat het Europese recht boven het Nederlandse recht gaat.
Kun je leuk vinden of niet, kun je het mee eens zijn of niet, maar het is gewoon zo.
Er bestaat geen Europees recht. Wel dat zaken wat in Europa bepaald is dat die in de Nationale wetgeving opgenomen dienen te worden.
Richtlijnen zijn geen wetsregels.

Neem als voorbeeld de bedenktijd bij koop op afstand. In Europa is bepaald dat die veertien dagen moet zijn. In Nederland is die bedenktijd nog steeds zeven werkdagen. Die veertien dagen is in Nederland pas van kracht als die ook in de Nederlandse wetgeving is opgenomen.

[quote=czar schreef op vrijdag 16 aug 2013, 22:15]
En die Europese regel is zo gek nog niet. Die stelt namelijk dat als het uit een advertentie onduidelijk is of het een partikuliere aanbieder betreft of een handelaar (en laten we eerlijk wezen, dat is op marktplaats vaak onduidelijk), dan geldt dat het een bedrijfsmatig persoon is.
Pure consumentenbescherming dus.

Wat staat in artikel 7:5 lid 2 BW?

[quote]Wordt de zaak verkocht door een gevolmachtigde die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, dan wordt de koop aangemerkt als een consumentenkoop, tenzij de koper ten tijde van het sluiten van de overeenkomst weet dat de volmachtgever niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

Heel vaak is dan bij Marktplaats een gedeelte van particulieren. Dus mag je bij die afdeling vanuit gaan dat het om een particulier gaat.

[quote=czar schreef op vrijdag 16 aug 2013, 22:15]
Ik schreef deze reactie met name om iedereen daar eens op attent te maken.
Op e-Bay Duitsland houden alle particulieren zich er allang aan, maar die Nederlanders zijn weer eens zo eigenwijs ....

Met alle respect, maar je kunt dat op twee manieren oplossen:

- vanuit gaan dat mensen een beetje verstand hebben en op een gemakkelijke manier kunnen achterhalen of zij met een particulier te maken hebben of niet.

- vanuit gaan dat mensen bijna geen verstand hebben en behandeld moeten worden als kleine kleuters. Klinkt oneerbiedig, maar dat is niet zo.

offtopic:
die laatste opmerking van mij is niet onterecht. Ik heb diverse website's gemaakt en in het verleden bleek als iets zeer duidelijk op de site stond (echt zeer duidelijk) kwamen er vragen waar iets stond en of het op de site stond. Het stond echt met koeieletters op de site en toch kwamen er de opmerkingen dat het niet op de site stond. (zucht......)

ikbenik
door ikbenik - Aug 16, 2013 om 22:55
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=pino123 schreef op vrijdag 16 aug 2013, 22:42][quote=czar schreef op vrijdag 16 aug 2013, 22:15]Beste Ikbenik,

Je verliest 1 ding uit het oog en dat is dat het Europese recht boven het Nederlandse recht gaat.
Kun je leuk vinden of niet, kun je het mee eens zijn of niet, maar het is gewoon zo.

En die Europese regel is zo gek nog niet. Die stelt namelijk dat als het uit een advertentie onduidelijk is of het een partikuliere aanbieder betreft of een handelaar (en laten we eerlijk wezen, dat is op marktplaats vaak onduidelijk), dan geldt dat het een bedrijfsmatig persoon is.
Pure consumentenbescherming dus.

Ik schreef deze reactie met name om iedereen daar eens op attent te maken.
Op e-Bay Duitsland houden alle particulieren zich er allang aan, maar die Nederlanders zijn weer eens zo eigenwijs ....

Hup daar gaan we weer 15 pagina's. De rode lap is weer opgeworpen...

Nee hoor. Ik heb aan één posting genoeg.
Hoef jij je niet te ergeren. ;-)

pino123
door pino123 - Aug 17, 2013 om 11:18
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Een? ik zie er al drie hoor, minimaal een hele pagina is al gevuld!

czar
door czar - Aug 17, 2013 om 11:45
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=pino123 schreef op zaterdag 17 aug 2013, 11:18]Een? ik zie er al drie hoor, minimaal een hele pagina is al gevuld!

Ik ben niet van plan me in een wespennest te steken.
TS is daarmee niet geholpen.
Daarbij was mijn opmerking zijdelings en geen direct antwoord op de vraag.

Ik blijf dan ook bij mijn eerste reactie: nee, TS hoeft z'n aanhanger niet terug te kopen.

me
door mein33 - Aug 17, 2013 om 15:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als men een (nieuwe) auto, brommer, scooter of fiets koopt en u krijgt een lekke band valt dat toch ook niet onder de garantie, ook niet al heeft u maar 100mtr. afgelegd. U kunt toch ook niet eisen dat uw voertuig door de verkoper terug wordt genomen vanwege die lekke band.
Al met al is er dus geen terugname plicht.

an
door angela51269 - Nov 5, 2013 om 21:10
8 Antwoorden / 0 Vragen

nee hoor ,niks betalen. Die knurft weet gewoon niet hoe je met zo'n wagentje moet omgaan . hij had na 200 km een plas - , poep , en afkoelpauze in moeten lassen . Die bandjes worden gloeiend heet, Ze zijn vaak net een slag groter als van een gemiddelde step ,zijn vaak voor 80 km per uur geschikt ,in nederland mag je niet harder met een aanhanger . Wat verwacht je dan ?ZELFS EEN VRACHTAUTO rijd niet langer dan 4 uur ( = 4x 80 = 320 km )op flinke banden . En dan moet je de bandenspanning weer controleren . Als je mnet te zachte banden als een jekko gaat rijden ( zeg 120-130 km per uur ) en dat 600 km achter elkaar , tja .... dan kan je een klapband verwachten . Ook wij hebben met een 30 jaar oud wagentje gereden , de eerste bandjes erom , naar noord spanje ....no problemo .
Dus , je hoeft niks terug te kopen , niks terug te betalen , garantie tot aan de deur zeg ik altijd .

czar
door czar - Nov 6, 2013 om 15:40
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Mwoah, kijk eens naar de Europese wetgeving.
Als je als particulier wat verkoopt, dan moet je dat duidelijk maken.
Doe je dat niet, dan geldt gewoon het consumentenrecht.
Op marktplaats wordt dat totaal niet nageleefd, op bijv. E-bay DL juist wel. Dat zet elke partikulier gewoon in z'n advertentie en dan weet je waar je aan toe bent.

Kortom, op europees recht (en dat ga je winnen bij de rechter), heb je gewoon 2 jaar garantie.
Maar ja, ga je een rechtszaak starten?

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 6, 2013 om 15:56
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als verkopen mag je deze claim doorsturen naar de fabriek voor de 2 jaren garantie..
Alleen lees ik 1990 dus 23 jaren oud dus kun je dit soort dingen verwachten.

Verder dien je als het minder als 2 jaren oud was nog volgende bewijs te leveren;
1 Dat je niet harder reed dan wettelijk toegestaan.
2 Dat je het karretje niet hebt over beladen.

Dus zelfs bij een die minder als 2 jaren oud is moet je nog aantonen dat je het volgens voorschrift gebruikte.
Dus als zij een rechtszaak beginnen, dan komt de leeftijd er ook nog bij dus 3x afgewezen....

grindweg
door grindweg - Nov 7, 2013 om 08:54
2308 Antwoorden / 28 Vragen

LEEFT ONZE TS NOG???

pb
door pbarendse - Nov 7, 2013 om 10:14
406 Antwoorden / 1 Vragen

Die is inmiddels overreden door een bagagewagentje met een klapband ;)