herrdroetker
door herrdroetker Mar 16, 2012 om 19:44
Auto & vervoer

Over de carrosserie van touringcars

Freunde und Freundinnen,

Naar aanleiding van het betreurenswaardige ongeluk met de schoolreisbus in Zwitserland wil ik het volgende opmerken.

Als een moderne burgerauto van een gerenommeerd merk met een snelheid van 80 km/uur frontaal op een betonnen wand botst, is de kans dat de chauffeur en de bijrijder op de stoelen voorin, de botsing overleven realistisch. Dit komt door de toch wel zeer knap ontworpen constructie van kreukelzones, bumpers, dempers en airbags. De passagiers op de achterbank (de tweede rij) overleven de botsing vrijwel zeker, uiteraard mits iedereen goed in de veiligheidsgordels zit.

Het feit dat bij dit ongeluk ongeveer de helft van de bevolking is omgekomen en de overlevenden allen licht tot zwaar gewond zijn (alsof zij allen bij de chauffeur op schoot zaten), geeft ernstig te denken over de veiigheid van de moderne touringcars in het algemeen. Dit is des te schrijnender omdat inmiddels bekend is dat de maximumsnelheid niet is overschreden.

Bij de ontwikkeling van de touringcars in de laatste 40 jaar naar de met fraaie panoramaruiten uitgevoerde bussen, is klaarblijkelijk de veiligheid uit het oog verloren. Er is met zekerheid geen gelijke tred gehouden met het veiligheidsdenken in de automobielindustrie voor burgerautos.

Wie vindt hier wat van? De consumentenreizen naar zonnige stranden gaan immers ook bijna alle met de bus.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

511 2 Rapporteer

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 14, 2012 om 18:52
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik weet dat Volvo op de website een film heeft van Vrachtwagens...
Maar de kooi was zover ik op foto's kon zien nog wel redelijk.

Het echte probleem waren de matige stoelen want er zijn kinderen en ouders met stoel en al los gekomen.
De ouders kunnen wel de leverancier van deze nog vrij jonge bus aansprakelijk stellen en dan moet die bewijzen dat hij veilige stoelen heeft gemonteerd op de juiste wijze.

Eventueel zijn nieuwe stoelen ook in oude sloop bus te testen dus alleen de rails en stoelen hoeven nieuw te zijn bij frontale botsing.

Maar we moeten niet vergeten dat Bussen vaak handmatige producten zijn en wij in een massa product zitten dat meer en beter getest word.
Ook het feit dat bussen als laatste Gordels kregen en vele streek bussen nog dagelijks zonder rijden, zelfs de nieuwste dus vraag ook de politiek in Den Haag eens.

harrie
door harrie - Apr 15, 2012 om 15:07
765 Antwoorden / 36 Vragen

Herr Doktor
Bij een personenauto is veiligheid een verkoopargument. Bij bussen niet, want die worden door bedrijven gekocht en daar spelen andere (commerciele) argumenten de hoofdrol...