ro
door robertrooney Jun 28, 2009 om 13:36
Auto & vervoer

Schadevrije jaren

Ik rij nu zeker 6 jaar op een scooter en geen schade gehad.Ik ben bij verschillende verzekeringsmaatschappijen verzekerd geweest.Hoe kan ik dit bewijzen voor aanvraag van een nieuwe verzekering? Heb nooit iets ontvangen als bewijs

703 4 Rapporteer

kenwel2
door kenwel2 - Jun 28, 2009 om 13:50
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo, hieronder een beschrijving, hoe het in z'n werk gaat:

U kunt een Bonus Malus verklaring/ no claim verklaring bij uw verzekeraar opvragen. Deze verklaring hoeft u niet meer door te sturen naar uw nieuwe verzekeraar.

Alle Nederlandse motorrijtuigenverzekeraars moeten vanaf 1 september 2007 de royementsverklaringen opnemen in een centrale databank. Hierin kunnen motorrijtuigenverzekeraars en gevolmachtigden direct zien hoeveel schadevrije jaren u hebt opgebouwd. Deze gegevens dienen door de oude verzekeraar uiterlijk op de royementsdatum te zijn verstrekt. Royementsgegevens zijn hierbij gekoppeld aan de verzekeringnemer en niet aan de eventuele regelmatige bestuurder.

Zo ontstaat er een meer klantvriendelijke situatie. Royementsgegevens hoeven niet meer te worden doorgestuurd, kunnen niet meer zoekraken en polissen kunnen sneller en vaker in één keer juist worden opgemaakt.

Verder weet ik niet, of dit ook in uw geval zo gaat,(scooter!) omdat dit de werkwijze is, zoals de autoverzekering het (momenteel) doet. Neem dus contact op met de verschillende verz. maatschappijen, en hopelijk kunt u alsnog aantonen, dat u nooit geen schade geclaimd heeft bij de verzekeraars.

Succes, Gr. Henri

herman65
door herman65 - Jun 29, 2009 om 16:48
13 Antwoorden / 0 Vragen

Schadevrije jaren worden geregistreed in een centraal register (Roy-data) welke door verzekeraars kan worden worden geraadpleegd. Dit, om fraude of zoek raken van no-claim verklaringen te voorkomen. Dus, gewoon je oude polisnummer en verz. maatschappij opgeven aan je nieuwe verzekeraar, en deze doet de rest. Je praat over verschillende verzekeraars in het verleden. Ik vraag mij af of dit in de achterliggende jaren goed is doorgegeven aan de daaropvolgende verzekeraar? Anders moet je trachten om met oude polisbladen te bewijzen dat je inmiddels 6 jaar schadevrij hebt gereden. Succes.

vladja
door vladja - Jun 29, 2009 om 18:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

In de tijd van voor het kentekenbewijs voor een scooter, werden er geen schadevrije jaren bijgehouden. Er was geen vast polisnummer en ieder jaar was het nummer (en vaak de letters) van het plaatje bij dezelfde verzekeringsmaatschappij anders. Deze jaren zijn dus niet aan te tonen en al helemaal niet als er verzekerd is bij verschillende verzekeringsmaatschappijen. Bovendien is een royementsverklaring maar 1 jaar geldig na het beëindigen van de verzekering.

Het Roy-Data systeem is vanaf 01.09.2007 werkzaam voor autoverzekeringen. Veel verzekeringsmaatschappijen bieden aan de schadevrije jaren van een bromfietsverzekering "mee te nemen" bij het afsluiten van een autovezekering of omgekeerd, echter op de voorwaarde dat de "schadevrije" verzekering bij hun loopt en de aansluitende verzekering ook bij hun afgesloten wordt. Met andere woorden, ze kunnen de schadevrije jaren dan controleren in hun eigen systeem en nemen geen schadevrije jaren over van een ander.

Volgens mij worden de schadevrije jaren voor een bromfiets nog niet verwerkt in het Roy Data systeem, mede gezien het voorgaande.

Het enige wat u kunt doen, is verzekerd blijven bij dezelfde maatschappij en daar van de opgebouwde schadevrije jaren gebruik maken.

Vladja

kenwel2
door kenwel2 - Jun 29, 2009 om 18:19
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@vladja: Duidelijke taal...! Niets aan toe te voegen (geen spelt...etc..;-)

Gr. Henri