ma
door manus59 May 21, 2022 om 18:55
Auto & vervoer

Scootmobiel via de WMO mag niet harder dan 12-13 km per uur. Waarom niet?

Scootmobiel voor echtgenote is in plaats van fiets. We gaan er graag  op uit. Helaas is voor mij met fiets de snelheid te laag en ga ik slingeren. Koop je een scootmobiel zijn er genoeg die wél harder kunnen. Dat kunnen wij niet betalen. Maar waarom via de WMO zo zacht terwijl anderen harder kunnen. Ongeveer 18-20 km zou al fijn zijn!

4425 12 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 21, 2022 om 18:58
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Op basis van wat ik hier lees is het gebaseerd op wetgeving: https://www.scootmobiel-comfortabel.nl/blogs/blog/hoe-hard-mag-een-scootmobiel/ en daarbij: als degene die u (uw vrouw) de scootmobiel vertrekt wel degene die dan ook de voorwaarden stelt. Helaas is het dan zo dat voor een andere waar het dan mogelijk wel kan u m.i. die dan zelf zou moeten betalen en u geeft aan dat niet te kunnen. Men zal dat bovendie niet zomaar stellen omdat er best met regelmaat sprake kan zijn met ongevallen bij hogere snelheden.

P.s. een fietsnelheid zoals u aangeeft behoeft m.i. helemaal niet slingeren tot gevolg te hebben omdat die bij een gewone fiets toc (zonder versnellingen) tussen de ca. 13 en 18 km/uur ligt. Heeft u een e-bile, dan kan ik mij dit probleem wel voorstellen i.v.m. mogelijk ander / hoger gelegen zwaartepunt.

Bij het leveren van een scootmobiel gaat via WMO zal het uitgangspunt toch ook dat het als hulpmiddel geldt in plaats van lopen.

getty
door getty - May 21, 2022 om 18:59
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Voor de veiligheid van de bestuurder en het overige verkeer.

Niet mee eens? Dan toch maar zelf in de buidel tasten.

rj
door rjw - May 21, 2022 om 19:42
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Bij ons in het winkelcentrum zijn de schuifdeuren er al een paar keer uitgereden door scootmobiels (of eigenlijk natuurlijk door de bestuurders daarvan). Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als die dingen nog harder gaan.

wimmi20
door wimmi20 - May 21, 2022 om 20:34
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De WMO scootmobiel van mijn buurman rijd 17 km per uur,
Op de digitale teller en met GPS gemeten.
Onzinverhaal.

ma
door manus59 Jun 23, 2022 om 16:57
61 Antwoorden / 35 Vragen

WIMMI20, Ik kan eindelijk reageren nu ik op de site kan! Wat bedoeld u met een onzinverhaal?

tenormin
door tenormin - May 21, 2022 om 20:48
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ouderdom komt met gebreke. Wees in de eerste plaats blij dat uw echtgenote via de WMO een scootmobiel krijgt, nota bene. Veel mensen die met een scootmobiel rijden, rijden je van de sokken. 12 KM per uur is toch mooi? Kunt u niet een andere fiets nemen, zonder ondersteuning? Ik neem aan dat u een e-bike heeft. Of anders samen "lopen". Een gewone wandelaar loopt 5 km per uur. Kan Uw vrouw bij die snelheid gezellig naast u rijden. Bent u er toch op uit, zonder een gevaar voor anderen te zijn. Tenzij u slecht loopt maar niet toe bent aan een scootmobiel. Tja, bijna alle ouderen moeten iets inleveren, helaas. Wilde dat ik zo'n ding had; kan helaas niet: geen ruimte om door deuren naar kelder te gaan. Flat. WBV is niet zo meewerkend, helaas, anders had ik zo'n ding al lang.

ma
door manus59 Jun 23, 2022 om 16:59
61 Antwoorden / 35 Vragen

Tenormin, natuurlijk ben ik blij en inderdaad loop ik slecht. Dank voor uw verhaal!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 21, 2022 om 22:35
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Manus59,

Ik raad u aan om voor uzelf een driewieler - fiets te kopen.

Op Marktplaats worden ze veel aangeboden voor weinig.

Het voordeel is, dat je ermee ook op het trottoir mag fietsen.

tenormin
door tenormin May 21, 2022 om 23:25
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Je bedoelt dat de TS vrouw dan in de 'mand' kan zitten? Grapje. Maar je voorbeeld is wel leuk hoor.

ma
door manus59 Jun 23, 2022 om 17:01
61 Antwoorden / 35 Vragen

Geboren Amsterdammers en tenormin, dank voor de tip hoor!

mahadma
door mahadma - May 21, 2022 om 22:45
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Waarom zijn er voor motorvoertuigen rijbewijzen verplicht denkt U?

Juist, omdat er hogere snelheden gereden (kunnen) worden EN ZONDER RIJBEWIJS/EXAMEN en de bestuurders (want daar hebben wij het over) zijn soms/vaak niet capabel qua rijden en verkeersinzichten/regels is het (in mijn visie) gewoon niet verantwoord dat men ongetrained/zonder ervaring gewoon zo'n elechtrische stoel mag rijden.

Zlef rijd ik op een snorbrommer, welgeteld 27 km per uur max (volgense de lokale snelheidsmeters in de lantaarnpalen. Ik word al geregeld ingehaald door fietsers ......... straks nog door elechtrische scootmobielen ..........

En als u toch op zo'n ding 20 km oid gaat rijden, doe dan een helm op voor geval dat u een ongeluk krijgt, wat ik natuurlijk niet hoop.

ma
door manus59 Jun 23, 2022 om 17:02
61 Antwoorden / 35 Vragen

Mahadma, dank voor uw meeleven!

ro
door ronny530 - May 22, 2022 om 09:14
2794 Antwoorden / 41 Vragen

In zekere zin legt u uw probleem bij uw echtgenote neer omdat zij van een uit de WMO verkregen scootmobiel afhankelijk is. 12 km per uur is al veel sneller dan de gemiddelde loopsnelheid van een mens want die ligt op 4 a' 5 km per uur als er dan iemand in een scootmobiel met een gangetje van 12 km per uur op een trottoir aan komt rijden en dat gebeurt regelmatig moeten voetgangers aan de kant springen om het vege lijf te redden. Als de snelheid van een scootmobiel naar 18 tot 20 km per uur opgeschroeft wordt worden het ongeleide projectielen die door de doelgroep niet onder controle te houden zijn. U heeft uw fiets bij een lagere snelheid niet onder controle en gaat slingeren en dan vraag ik me wel af of u wel een goede fiets heeft aangeschaft of dat het slingeren een andere oorzaak heeft.

ma
door manus59 Jun 23, 2022 om 17:04
61 Antwoorden / 35 Vragen

Ronny530, ik heb een prima fiets, maar ben slingerend van mijzelf

me
door mein33 - May 22, 2022 om 09:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De scootmobiel die uw echtgenote heeft, daar valt weinig aan te veranderen.
U gaat slingeren als u met een snelheid van ongv. 12-13 km/h en lager moet rijden en dat zou eigenlijk niet zo hoeven te zijn.
Naar alle waarschijnlijkheid komt dit omdat u in een te hoge versnelling aan het rijden bent.
Uw beentempo zou omhoog moeten door een lagere versnelling te kiezen waardoor er meer stabiliteit zal ontstaan.
Maakt u gebruik van fiets met trapondersteuning kies dan, naast de lagere versnelling, ook altijd voor de laagste ondersteuningstand.
Het uitproberen waard lijkt mij.

rj
door rjw May 22, 2022 om 11:01
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Zelfs met een zwaar verzer moet je gewoon je evenwicht kunnen houden bij zo'n snelheid. Je kunt met een fiets zo langzaam rijden als je wilt.

me
door mein33 May 22, 2022 om 11:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 RJW moet je gewoon

@rjw,

Ik geef slechts een advies aan TS wat het uitproberen, naar mijn weten, zeker waard is.

Dat u met uw fietskunst wel in staat bent om in een hoog verzet heel langzaam te rijden is mooi voor u, maar dat wil niet zeggen dat dat op iedereen van toepassing is.
Je zult je altijd moeten aanpassen naar je eigen kunnen en mogelijkheden.

ka
door kama May 22, 2022 om 21:32
162 Antwoorden / 19 Vragen

Op mijn dagelijkse fiets (een ouwetje van ver voor de e-bikes) lukt het me ook bijna niet om zo langzaam te fietsen. Ik dreig mijn evenwicht dan te snel te verliezen. Dit is op een gewone 26" fiets zonder trapondersteuning etc. (iedereen neemt tegenwoordig te snel aan dat het wel aan de e-bike zal liggen) Ik begrijp de frustratie dus heel goed. Maar daar heeft de TS niet zo veel aan, ik heb geen oplossing.

gerbera
door gerbera May 22, 2022 om 21:55
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@Kama, als u met de snelheid van 12 km/u slingert ligt dat echt aan u en niet aan de fiets. Dat de TS gaat slingeren komt voornamelijk dat deze te hard wil fietsen en dan regelmatig moet inhouden.

ma
door manus59 Jun 23, 2022 om 17:07
61 Antwoorden / 35 Vragen

GERBERA,,wat betekent TS als ik vragen mag?

tenormin
door tenormin Jun 23, 2022 om 17:44
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Is algemeen bedoelt @TS, in dit geval U: (@manus59) U bent degene die de vraag stelt: Topic Starter.

in
door inno1 - May 22, 2022 om 19:04
123 Antwoorden / Vragen

Omdat een scootmobiel geen fiets is.

ma
door manus59 Jun 23, 2022 om 17:08
61 Antwoorden / 35 Vragen

Inno1, dank u

tenormin
door tenormin - Jun 23, 2022 om 17:45
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Manus, TS staat voor Topic Starter. U bent nu, in uw vraag dus de TS.