sc
door scheidsinfo Mar 2, 2010 om 01:01
Auto & vervoer

Staat discrimineert OV mederwerkers

De Nederlandse staat discrimineert chauffeurs en controleurs van openbaar vervoerbedrijven.

Elke werkende Nederlander die naar zijn werk gaat met het openbaar vervoer kan als hij dit het gehele jaar doet braaf een OV verklaring krijgen van de vervoersbedrijven. Hiermee kan hij of zij vervolgens op het aangifte biljet de nodige voordeeltjes mee doen. Naar gelang de afstand die men reist.
Maar ben je nu net toevallig die chauffeur of machinist die die eerste of laatste trein of bus mag rijden, dan heb je helemaal niet de mogelijkheid om op deze wijze te reizen. Dus je hebt dit voordeel ook niet.
Het kost je dan ook gewoon geld, en dat kan aardig oplopen.

Stel je werkt op een afstand van ½ uur van je standplaats woont, volgens de de normen mag dat zelfs rustig 1½ uur zijn. Je krijgt de maximale vergoeding van je baas vergoed, dat is € 118 euro.
Je werkt volgens een rooster normaal 5 dagen per week.
En je hebt toch een auto nodig om op je werk te komen. Deze rij je op gas want dat is voordeliger, en deze rijd 1:10 Hierbij neem je 120 Km als rijafstand heen en terug.

Is dus 12 liter gas á 65 eurocent = € 7,80 per dag x 21 dagen = € 163,80 plus de wegenbelasting á € 75 euro per maand en ongeveer € 200 euro afschrijving/verzekering en € 75 euro onderhoud = € 513,80 - € 118 euro vergoeding = € 395,80 x 11 = € 4353,80 wat je kwijt bent om op het werk te komen.

De gemiddelde reiziger kan elk jaar als hij of zij het goed natelt rond de € 2000 euro aan OV van de belasting aftrekken en hierdoor dus minder inhouding betalen.
Wat misschien nog eens lijd tot extra zorg en huur toeslag van enkele honderden euro's.

Ben je dus CHAUFFEUR of MACHINIST dan mag je de mensen die veruit meer verdienen en lekker op kantoortijd kunnen beginnen extra voordelig van de Nederlandse staat vervoeren.

En de belastingdienst maakt je beroep nog leuker want hun verdienen hier rijkelijk aan.
En laten zich lekker rijden naar hun werk, en vervolgens jou kaal te plukken.

610 6 Rapporteer

heaucheneaud
door heaucheneaud - Mar 14, 2010 om 22:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wist je al dat dankzij jou en je collega's menig mens is ontslagen omdat hij/zij te vaak te laat op het werk verscheen? Om niet te spreken van allerlei ander ongerief die de reiziger tegenkomt, ondanks de 4000 euro die een OV-kaart kost!
Wees maar blij dat je bij de NS of een busmaatschappij werkt en neem je "financïele strop" maar op de koop toe.
De zeer matige prestaties en wangedrag waar jij en je collega's mee wegkomen worden nergens anders getolereerd. Dus geniet maar nou maar gewoon van je baantje en zeur niet over discriminatie door de Nederlandse Staat.

vladja
door vladja - Mar 15, 2010 om 12:48
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wat dacht je van al die andere mensen, die ploegendienst draaien? De OV medewerkers zijn echt niet de enige, die op bepaalde tijden geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.

Vladja

ra
door rajtol - Feb 4, 2011 om 16:47
8 Antwoorden / 2 Vragen

Dank je wel scheidsinfo voor jouw uitleg. Er moet iets aan gedaan worden. Ook aan de andere mensen die hier mee te maken hebben. Met heumenietje hierboven moet je geen rekening houden. Die is een beetje dom, want als buschauffeur voer je uit wat op de dienstriem staat. Als de bus dan te laat is moet je niet bij de chauffeur zijn maar bij zijn baas. Die maakt de rijtijden. Maar daar heeft heumenietje vast geen kaas van gegeten. Altijd maar klagen is veel makkelijker. Als ik maar op tijd op mijn werk ben. Neem een bus eerder zou ik zeggen. En zeuren doe jij niet zeker. Zielig.

birdies
door birdies - Feb 4, 2011 om 17:05
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Neem een bus eerder zou ik zeggen...........

Moet die er wel zijn natuurlijk!

.......Als de bus dan te laat is moet je niet bij de chauffeur zijn maar bij zijn baas......

Ik weet uit ervaring dat de heren/dames buschauffeurs illegaal hun eigen rijtijden maken! Lekker lang bakkie koffie blijven drinken op het eindpunt, waardoor er 3 bussen tegelijk aan komen bij de halte, waarvan op 2 dan staat: sorry geen dienst, want ze moeten hun verloren tijd in halen. Halverwege de rit nemen ze dan weer passagiers mee!

rj
door rjw - Feb 4, 2011 om 19:14
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens de CAO Openbaar Vervoer betaald de werkgever een forenzenvergoeding, dus je zou al helemaal geen recht meer hebben op een vergoeding via een OV verklaring. Het belastingvoordeel geldt alleen als de de werkgever geen vergoeding betaald.

rj
door rjw - Feb 4, 2011 om 19:15
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Betaald moet natuurlijk betaalt zijn