ma
door marek Dec 3, 2006 om 14:59
Auto & vervoer

Stuurbekrachtiging geeft soms problemen

Zo af en toe doet de stuurbekrachtiging het "niet". Wij zijn er achter gekomen dat, nadat de auto een nacht in de regen heeft gestaan, het euvel zich voordoet. Bij het uitrijden uit een parkeerhaven wil het stuur niet draaien. Na enkele seconden proberen gaat het probleemloos en heb je er tijdens het rijden geen last meer van.

Het betreft een Chrysler Voyager SE uit 2002.

Enig idee hoe dit kan komen voordat ik naar de dealer toestap?

Mvg Marek

20663 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 3, 2006 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

De hydraulische pomp geeft nog wel eens problemen, vooral even letten
op het op het overdrukventiel, dat gaat nog wel eens vastzitten. Maar
meer oorzaken zijn mogelijk, verlies je geen olie?

Toch maar even naar de garage denk ik.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2006 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn ook elektrische stuurbekrachtigingen, en met vocht....

maar ik vermoed dat het hier een normale met olie betreft die een snelheidsregeling heeft, dat het bij hoge snelheden zwaarder gaat dan bij parkeren, en als die op hogesnelheden blijft heb je dus ook het probleem, deze sensor zal wel door de officiele dealers sneller gevonden worden met speciale meetapparatuur, dan andere garage's.

Ditkeer is dus de dealer vermoedelijk wel goedkoper, even meten en  een sensortje... /

Vraag eerst wat het werkelijk kost natuurlijk....

ve
door verwijderd - Dec 3, 2006 om 23:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

sommige (nieuwere) auto's hebben een elektrisch aangedreven pomp voor de stuurbekrachtiging. Daarbij is het vaak zo dat de stuurbekrachtiging uitgeschakeld wordt als de stroomvoorziening onvoldoende is. Bij oudere auto's is de aandrijving van de pomp mechanisch, bijv. via de V-snaar.

Het kan zijn dat het probleem een roestig stekkertje of een draadbreuk in de bedrading voor bijvoorbeeld de pomp voor de stuurbekrachtiging is.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2006 om 08:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nu je het zegt is er inderdaad een hoog sjerpend geluid, alleen niet bij hoge toeren, maar als je het stuur volledig naar links of rechts draait.

Dus iets aan de hand met een een of andere snaar en is reparatie noodzakelijk (dure tijden in december...)?

Mvg
Marek

ve
door verwijderd - Dec 4, 2006 om 08:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Marek

als je na het starten meteen gas bij geeft naar hogere toeren hoor je dan geen sjilepend geluid??

het is mogelijk dat de snaar  te los ligt  en dan bij vooral vochtig weer even er doorheen slipt

er zitten uiteraard meerdere componenten die het even af kunnen laten weten ,als het een regel klep zou zijn zou het na iedere koude start moeten zijn.

veel succes groet van de sleutelaar

ve
door verwijderd - Dec 4, 2006 om 22:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo  Marek

bedankt voor je reactie

als je het stuur in de uiterste draait en strak vast houd zit je tegen de begrenzing  aan  het is normaal dat je dan een zoemend geluid hoort,het moet niet zo zijn dat je dan een piepend geluid hoort van een doorslippende V snaar

ondanks dat December een zeer dure maand is adviseer ik je toch voor je eigen veiligheid en mede  weggebruikers om heel even te laten chekken bij je garage

eventueel snaar bijspannen is een fluitje van een cent

vriendelijke groet  van de sleutelaar

ve
door verwijderd - Dec 5, 2006 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik moet binnenkort toch langs voor een (gratis) wintercheck en zal het meteen na laten laten kijken.

Bedankt (allen) voor de info.

Marek

ve
door verwijderd - Apr 5, 2008 om 08:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

stuurbekrachtiging van chrysler 2002en 2003 geeft regelmatig problemen
Bij mijn auto is al meerdere malen onder garantie een stuurpomp vervangen(2003)
Op dit moment heb ik dezelfde problemen als jij nu omschrijft.
Je kan dus als het probleem blijt verwijzen naar een bestaand fabrieksprobleem!!