pa
door pandit Mar 2, 2014 om 11:35
Auto & vervoer

Vergelijking autos

De aanschaf van een auto is een grote aankoop en vergt een gedegen onderzoek. Mijn huidige auto is bijna 20 jaar oud en toen ik deze aanschafte kocht ik de Carbase diskette\cdrom, waarmee je op verschillende manieren auto's kon kiezen, bijv op maandkosten bij een bepaalde kilometer gebruik. op deze manier heb ik altijd succesvol auto's kunnen kiezen. Door gezinsuitbreiding ben ik me aan het voorbereiden op de aanschaf van een nieuwe auto. De carbase Cd-rom blijkt niet meer te bestaan en een internet heb ik tussen de honderden auto vergelijkingssites geen waardig alternatief kunnen vinden :-( . Zelfs de ANWB of de consumentenbond hebben geen dergelijke service, de andere sites kan je alleen selecteren op aanschafprijs, en dat is in het huidige belastingklimaat een fractie van de autokosten. Mijn vraag is of er toch ergens een dergelijke, al dan niet betaalde service bestaat?

637 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 2, 2014 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zult u toch niet vaak succesvol hebben kunnen kiezen, als de laatste auto al 20 jaar oud is. ;-)

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 2, 2014 om 15:21
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je nu eens een Kia Picanto zou kiezen.....
Het verschil in brandstof gebruik opgave en werkelijkheid is groter als bij andere merken...

Ook de 7 jaren garantie betekenen dus alleen grote beurten en geen verdere kosten maar weet je hoeveel de Dealer rekende voor behoud van deze 7 jaren?
Een Universele garage is vaak zoveel goedkoper dat je het eventuele herstel na 3 jaren fabrieksgarantie beter vaak zelf kunt betalen.

Dus een CD kopen is een risico omdat die alleen van de fabrieksopgave uit gaan.
De gegevens van elke auto is ook op www.autoweek.nl te vinden dus daar zoeken tussen waar je aan denkt...

En daarna de gebruikers lezen en dan zie je vaak een totaal ander verhaal, van perfecte tevreden klanten tot klagers met vele dikke rekeningen.
Dan zie je vooraf de zwakke punten en kun je bepaalde merken en types soms beter overslaan als je de kosten belangrijker vind dan status.

Je ziet bij Audi A1,VW Polo, Seat Ibiza en Skoda Fabia dat de laatste goedkoper is in aanschaf en onderhoud...
Kijk bij de dealers van VW, Seat en Skoda maar eens wat de prijs van grote beurt is voor een auto van 2 jaren oud?

Dit soort VAG groep voertuigen is vaak dezelfde bodem en motor dus je betaal voor status en merk en de inruilwaarde Audi na enkele jaren als je snel wisselde of juist de goedkoopste Skoda als je langer in bleef rijden bepalen of je de meerprijs juist wel of niet moet betalen...

Door zowel nieuwe als gebruikte van dezelfde nieuwwaarde te vergelijken zie je bij deze 4 wel de restwaarde en waardevastheid....
Dus bij dezelfde bodem en motoren soms flinke verschillen en waar kies je voor.

Ook Toyota Aygo, C1 en 107 zijn dus broertjes.... en er komt een nieuwe...
Kies je voor huidige model in straks opruiming voordeel of nieuwe model die waardevaster zou moeten zijn....

Succes in het zoeken.

sl
door slobberbone - Mar 3, 2014 om 09:01
508 Antwoorden / 2 Vragen

Quote :

Kies je voor huidige model in straks opruiming voordeel of nieuwe model die waardevaster zou moeten zijn....

Ik zou dit aanvullen als kies je voor huidig model, beproefd en doorontwikkeld of gaan voor een nieuw model wat getergd kan worden door kinderziektes, terug acties etc..

Zo heb ik destijds gekozen voor een beproefde voertuig met motor die al stamde uit 1982 en tot op heden geen spijt.

Maar als u 20 jaar met een auto doet dan kiest u vaak een goed voertuig :)

pi
door pieterwolters - Mar 4, 2014 om 17:51
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De ANWB geeft m.i. nog het meest realistische beeld van de werkelijke kosten, maar alle berekeningen gaan uit van een standaardsituatie. En hoe meer je van dat standaardprofiel afwijkt hoe minder de voorspelde kosten kloppen.

pa
door pandit - Mar 5, 2014 om 07:15
6 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt allemaal voor de reacties, Ik heb nu nog een Peugeot 106, die ik 20 jaar heb en nog loopt als een naaimachine. Met 3 kinderen wordt deze echt te klein. Ik denk nu aan een Dacia Sandero. Maar zou wat verder willen kijken dan de aanschafprijs. Jammer dat de oude carbase van 20 jaar geleden niet meer bestaat, die vond ik echt superhandig. Ik zal wat beter kijken bij de ANWB.

sl
door slobberbone - Mar 5, 2014 om 16:04
508 Antwoorden / 2 Vragen

Heerlijk rij zelf ook een franse leeuw :)

Sandero niks mee beproefde Renault techniek en tot 2011 uitstekend en betrouwbaar :)

http://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/suchergebnis.aspx?pklid=2&pstatid=5&ReturnUrl=5uEyBA6KBgNKCARK55ZyBARCzNqr0u23BTXFzyqpzAcxCLRyzAa1CLRyzAZyC5X3xLErxLEz5uXFBARpzocy0gN8ym68C5X3xLE4HeZ_