Verpichte onderhoudsbeurten Bosch e-bike correct?(vanwege garantie)
Na de koop van mijn Bosch e-bike zijn twee (gratis) onderhoudsbeurten gegeven. De fietsenmaker gaf data voor de volgende beurten en gaf aan dat deze verplicht zijn vanwege de garantie op onderdelen.Dit is een kostbare zaak: is dit wel verplicht vanwege de garantie?
Als u niet wilt, kunnen ze u niet verplichten, maarrrrrrr als u in de toekomst iets bijzonders heeft met de fiets m.b.t. schade of ongeval t.g.v. een euvel aan de fiets (bijv. remmen, balhoofd), kunt u hier geen aanspraak op maken, want het uw keuze om geen onderhoudsbeurten uit te laten voeren.
Tijdens een onderhoudsbeurt wordt namelijk alles gecontroleerd.
U heeft altijd recht op garantie in het eerste jaar na de aankoop. Na dit jaar heeft u recht op de wettelijke garantie. U moet dan echter aantonen dat het dan geconstateerde gebrek u niet te verwijten valt. Als het gebrek te voorkomen was geweest door de voorgeschreven beurten uit te voeren en u daar bewust van af ziet, is de kans groot dat een garantieclaim op goede gronden wordt afgewezen. U draait dan voor alle kosten op.
Verplichten kan men u niet maar anderzijds creërt u daarmee wel een risico dat zeer waarschijnlijk voor uw rekening gaat komen.
Klopt, extra garantie klinkt altijd leuk, maar betaald u meestal zelf door de verplichte onderhoudsbeurten.
Het ligt er aan hoe vaak u de fiets gebruikt en hoe belangrijk deze voor u is en wat u zelf aan onderhoud kunt doen.
Als u weinig kilometers maakt met de fiets en zelf het kleine onderhoud kunt doen, dan zou ik de extra garantie met de verplichte beurten laten vervallen.
Voor garantie is het niet meer dan logisch dat er fatsoenlijk met het product is omgegaan. Onderhoud hoort daar bij, zeker bij een complex ding als een ebike. Maar als je het zelf kunt doen volgens de voorschriften en bij een claim kunt aantonen dat je alle voorschriften hebt gevolgd sta je wel sterk om toch garantie te kunnen claimen. Dus probeer de onderhoudsvoorschriften te krijgen en doe het zelf. Documenteer precies wat je gedaan hebt.
Ik heb het gevoel dat veel mensen niet weten dat een e-Bike gewoon véél meer/vaker onderhoud nodig heeft dan een gewone fiets.
Het onderhoud is niet verplicht maar als u aanspraak wil doen op een garantiemoment moet u wel kunnen aantonen dat er onderhoud is gedaan. Met een elektrisch fiets is dat echt wel iets anders dan met een gewone fiets. Er is sprake van elektronica en software. Ook is een elektrische fiets zwaarder en dat zal zorgen dat er meer aandacht zal moeten zijn voor vering, ketting, spaken etc.
Over het algemeen is een e-bike flink duurder dan een gewone, investering in onderhoud maakt dat u er ook langer mee zal doen.
U bent niet verplicht tot het gebruik maken van de diensten van dezelfde fietsenmaker, vraag wel bij de andere of hij Bosch kan onderhouden en naar de prijs ervan. Bewaar dan wel zelf alle bonnetjes als bewijs.
Aan extra garantie mogen voorwaarden gehangen worden. En uit de praktijk blijkt dat juist onderhoud kostenbesparend werkt en de levensduur verlengt. Daarbij is de verkoper/fabrikant ook niet van lotje getikt en kan pas zekerheden geven als de fiets op de juiste manier onderhouden word.
Hangt er vanaf, als de fiets zelf buiten de twee jaar garantietermijn is kan de fietsenmaker u niet verplichten om het vervolg onderhoud bij die fietsenmaker uit te laten voeren.
Garantie op slijtage onderdelen zoals remblokken is enkel van toepassing als er een fabrikagefout in zit en dan enkel nog op het onderdeel zelf en niet op de montage van dat onderdeel.
Binnen de garantietermijn van de fiets zijn de onderhoudsbeurten wel verplicht maar dat heeft niets met de garantie op de onderdelen van doen maar om het recht op garantie gedurende die twee jaar te behouden.
Ja, dat kan bij de fabrieksgarantie geeist worden. U bent als koper verplicht uw product op de aangegeven manier te onderhouden. Anders vervalt de fabrieksgarantie. OVerigens, u geeft aan dat het twee gratis onderhoudsbeurten zijn. Hoezo is dat een kostbare zaak dan?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Serviesgoed / bestek woonzorgcentrum
Het serviesgoed / bestek in het woonzorgcentrum waar mijn moeder verblijft wordt altijd verzorgd/geregeld door het woonzorgcentrum.
Nu gaan ze bij de bewoners op de kamer de afwas doen. De reden zou zijn dat ze hiermee tijd besparen omdat ze dan niet telkens heen en weer hoeven lopen naar de vaatwasser in de huiskamer.
Nu betwijfel ik of ze hier echt tijd mee besparen. Zoals het n
...
Lees meer
Hoelang en wat is de garantie na reparatie bril?
Hoelang is de garantie nog geldig als bijvoorbeeld een bril binnen de 2 jaar wettelijke garantie gerepareerd wordt? En wat houd de garantie daarna nog in?
Lees meer
Oneens met factuur Telegraaf.
Deze mail is aan de Aan de Telegraaf gestuurd.
Naar aanleiding van het telefoongesprek van woensdag 5 juni 2024 ontvangt u bijgaand een verslag. Nogmaals bevestig ik dat per 7 juni 2024 mijn abonnement is opgezegd. De toegezegde bevestiging heb ik tot nu toe niet ontvangen. Wel ontving ik een tekstbericht dat de gerechtsdeurwaarder op 8 juni beslag legt met een link naar een site. Zover i
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer