Vervangend vervoer bij reperatie onder garantie
Ik heb een aantal keren mijn auto naar de garage gebracht voor een reperatie onder garantie. Ik heb elke keer vervangend vervoer gehad echter heb ik hier ook elke keer 70 euro voor moeten betalen. Is een garage verplicht om vervangend vervoer gratis aan te bieden indien een auto wordt gerepareerd onder garantie?
Ik kan zelfs GRATIS een auto te leen krijgen als mijn auto voor een beurt of beurtje bij de garage is.
Dat is lekker verdienen dan zo, wat krijgt u dan mee? Een Rolls Royce?
En hoeveel dagen duurde die reparatie dan? De garage is het mijns inziens niet verplicht, maar het is in mijn ogen wel zo logisch.
Heeft je garage geen gratis leenfiets?
Niet proberen leuk te doen bij een serieuze vraag!!!
@blackjes
Watis daar leuk doen aan? Bij veel garages kan men een fiets lenen. Niets bijzonders. Bij mijn garage ook nog een scooter.
Is inderdaad helemaal niet leuk bedoeld. Het is vrij gebruikelijk dat je voor een vervangende auto moet betalen (tenzij anders is overeengekomen), en dat een fiets geleend kan worden.
Mijn garage heeft alleen maar leenfietsen, verder niets.
Hallo BramSnackers ,
Lees hier de informatie van BOVAG punt 2 , klik op de rode regel .
U krijgt passend vervangend vervoer aangeboden tijdens de reparatieperiode. Dit betekent niet dat u altijd recht heeft op een gratis vervangende auto. Het kan ook betekenen dat u tegen gereduceerd tarief een huurauto krijgt, maar ook dat u een leenfiets meekrijgt .
https://www.bovag.nl/thema-s/de-zekerheid-van-bovag-garantie
Geren recht zoals de link van Marita5 aangeeft maar het is wel een prettige service natuurlijk. Mijn garage heeft gelukkig altijd een leenauto of -fiets klaarstaan.
Maar ik denk dat u eigenlijk aan ander punt aan wilt snijden: uw auto wordt onder garantie rerepareerd. Is uw vraag of u dan gratis vervoer kunt krijgen omdat die reparatie onder garantie wordt verricht? Is dat onderdeel van 'kosteloos herstel' zoals de Consumentenbond dat aangeeft?
U zou dat in dat geval eens kunnen vragen een de NL importeur van uw merk.
70 euro is nogal een bedrag. Gaat dat dan over meerdere dagen want een huurauro voor 1 dag is stukken goedkoper?
Edit: ik zie hier een artikel over exact dit voorval waaruit blijkt dat de garagehouder inderdaad voor gratis vervoer dient te zorgen.
goed gevonden Maarten!
Het bedrag zou enigszins verklaarbaar zijn als u dagelijks honderden km's rijdt. Dus ook met de leen auto.
Wat een belachelijk bedrag, hiervoor zou je honderd keer met de bus op en neer kunnen. Ik zou het niet meer dan logisch vinden indien het vervangend vervoer in dit geval geregeld zou worden door de garage. Misschien eens contact opnemen met de importeur?
Als al gemeld, geen recht, wel een gunst op basis van klantvriendelijkheid / behoud van klanten.
Was de vergoeding % 70,00 per dag? Als dat exclusief brandstof was dan is uw garage wel áan de prijs' . Zoek eens met 'kosten huurauto'.
"De volgende auto wordt verkocht in de werkplaats" Ik betaalde benzine kosten .€ 70 is een hoop geld,daar zou ik geen auto weer kopen, Slechte service dus.
Hoeveel dagen heeft u dan de leenauto in gebruik?
ik krijg altijd gratis een leenauto, ook voor een paar dagen, en kan eventueel een fiets lenen.
Wat staat er in de garantievoorwaarden en wat in de algemene vorowaarden van die garage ?
Een leen-auto is NOOIT gratis, hooguit wordt die kosten in de reparatieprijs verstopt resp. bij de importeur geclaimd. En dat wil ik altijd graag zelf vbepalen, of ik een leen- , huur enz auto wil hebben, een leenfiets, of.. ga lopen naar huis.
De crux zit m in de term "leenauto". Ik ken geen garage waar ze vragen of ik een leenauto wil hebben. Wel of ik vervangend vervoer wil. Dat het in de volksmond leenauto is gaan heten is verwarring die door consumenten zelf is veroorzaakt.
Hoe zo " een leen-auto is nooit gratis" onze auto is al 9 jaar oud en we krijgen altijd bij reparatie, grote en kleine beurten altijd een vervangende/leen auto, een type wat bij ons model (vrij grote)auto past, voor de duur dat voor de beurten of reparaties nodig is.
Het enige waar we voor moeten zorgen dat de verbruikte brandstof weer wordt aangevuld.
Geweldige service.
Voor deze auto hadden we, 14 jaar, een ander merk auto maar ook daar kregen we altijd gratis vervangend vervoer. We konden dan kiezen tusen een fiets of auto.
Bij de Japanse en Koreaanse autodealers staat service, naar onze ervaring, voorop wat er ook voor zorgt dat je niet snel van merk wisseld.
Bij een dealer waren ze zelfs zo attent om onze auto bij ons af te geven en de leenauto weer mee te nemen.
Zijn de kosten voor het vervangende vervoer zeker in de rekening verstopt............
Nee, ze hebben voor de beurten en bepaalde reparaties een vaste, en best lage, prijs. Deze eens, met een type auto die in de zelfde klasse van onze auto valt, bij een andere merkdealer vergeleken. Daar bleek zelfs dat de kosten voor kleine en grote beurten bij hun zelfs duurder waren.
Misschien dat het komt omdat we in de provincie wonen waar de afstanden groter zijn dan wanneer je in een grote stad woont waar je makkelijker van het openbaar vervoer of fiets gebruik kunt maken?
Bij een kortdurende reparatie onder garantie geen wettelijk recht op gratis gebruik van een vervangend (leen)product.
Bij wanneer de reparatie wat langer duurt (meerdere dagen), dan kan er wel een recht ontstaan. U mag bij de aankoop van een product immers een bepaald gebruiksgenot verwachten, wat door een langdurige reparatietermijn verstoord wordt.
Een vervangende auto voor 70 euro per dag is overigens tamelijk aan de prijs. Tenzij u zelf bepaalde eisen stelt aan de vervangende auto, zijn de redelijke kosten niet meer dan 20 à 25 euro. Voor dat geld huur je immers een prima A-segmenter.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Aanmaning
Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123)
Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was.
...
Lees meer
Webwinkel
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden.
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Servicecontract voor warmtepompverwarming kost E 481 pj ???
Waarom is een servicecontract voor een warmtepompverwarming van een appartement zo veel duurder dan dat ik ooit voor een cv-verwarming servicecontract heb betaald?
Offerte gekrgen voor een 1 jaar jong nieuw opgeleverd appartement, kosten E 481,00 per jaar !!
Voor cv ketel betaalde ik ca. E 8,00 per maand... ( E 96,00 per jaar)
Is dit een nieuwe melkoe voor installatiebedri
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer