la
door landerbu Sep 12, 2013 om 22:59
Auto & vervoer

WA verzekering

In een jolige bui heeft onze zoon, ( in Italie ) samen met een medestudent, een scooter, die niet afgesloten was, meegenomen. Hij zat achterop en ze zijn gevallen, De schade moet vergoed worden. Wordt dit door de WA verzekering gedekt?

2109 24 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Sep 12, 2013 om 23:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Bedoelt u nu te zeggen dat uw zoon de scooter samen met de medestudent (in een jolige bui) gestolen heeft?

valerius-2
door valerius-2 - Sep 12, 2013 om 23:15
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja door een strafzaak wegens diefstal dnek ik.

la
door landerbu - Sep 12, 2013 om 23:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nee het was meer even een rondje rond een plein rijden, dus niet echt kwade opzet, of de bedoeling om deze mee te nemen en te houden.

door 14peter - Sep 12, 2013 om 23:38
567 Antwoorden / 2 Vragen

Bedoelt u nu te zeggen dat uw zoon het gepresteerd heeft om een soort van PER ONGELUK te gaan joyriden?

Goed, uw vraag. Volgens Wikipedia word schade veroorzaakt door of met motorrijtuigen uitgesloten.

tijger1
door tijger1 - Sep 13, 2013 om 00:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet alleen wordt schade veroorzaakt met of door motorrijtuigen niet gedekt op een AVP. Maar ook diefstal van gestolen, ontvreemde, of verduisterde zaken niet en ook niet de daaraan veroorzaakte schade. Ook de schade die met zo'n motorrijtuig aan anderen of andere zaken is veroorzaakt wordt op hem verhaald.

Dus die jolige knaap moet dat uit zijn eigen zak betalen. Zou dat in Nederland gebeurd zijn en zou hij jonger zijn dan 14 jaar, dan dekt de AVP dat wel. Maar omdat u het over student hebt, zal hij sowieso ouder zijn.

de eelco
door de eelco - Sep 13, 2013 om 08:12
607 Antwoorden / 92 Vragen

[quote=landerbu schreef op donderdag 12 sep 2013, 23:15]Nee het was meer even een rondje rond een plein rijden, dus niet echt kwade opzet, of de bedoeling om deze mee te nemen en te houden.

eventjes voor de goede orde...dit heet gewoon diefstal....dat u als ouder dit met de mantel der liefde probeert de bedekken alleen al daar zult u zich voor moeten schamen.je hebt gewoon met je handjes van ander mans spullen af te blijven en als het goed is heeft hij dit ook mee gekregen bij zijn OPVOEDING maar gezien u reactie zal dit wel niet het geval zijn..
ik kan om dit soort dingen toch zo vreselijk kwaad worden he,je eigen zoon steelt en vernield een scooter samen met een vriend en moeders komt hier huilie huilie doen en gaat proberen of ze hier een oplossing kan krijgen om het via de verzekkering de schade vergoed te krijgen.
oplossing is simpel ,de zoon dient samen met de vriend zelf de schade te betalen want er is geen verzekering dit dit dekt omdat er hier spraken is van onterecht gebruik maken van een scotter van een ander persoon zonder dat deze daarvoor toesteming heeft gegeven.
ik hoop dat dit een goede les is voor u zoon maar ik hoop ten zeerste dat u als ouder er van bewust moet zijn dat u deze persoon op de wereld heeft gezet en daarom dient u gewoon hem een goede opvoeding te geven.......l

Jonne11
door Jonne11 - Sep 13, 2013 om 15:29
87 Antwoorden / 15 Vragen

Nou De Eelco, je neemt me de woorden uit de mond! Dat is het enige en juiste antwoord op de vraag!!!

la
door landerbu - Sep 13, 2013 om 16:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

Diefstal is enig goed wegnemen met het oogmerk om het zich wederechterlijk toe te eigenen. Dat was zeker niet het geval. Bedankt allemaal voor de tips.

tijger1
door tijger1 - Sep 13, 2013 om 16:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier was sprake van joyriding.

Artikel 11 van de wegenverkeerswet stelt:
: ‘’Het is verboden opzettelijk wederrechtelijk een aan een ander toebehorend motorrijtuig op de weg te gebruiken.’’ Indien een persoon zich schuldig maakt aan joyriding, kan hij ingevolge artikel 176 lid 2 van de Wegenverkeerswet worden gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden, of met een geldboete van de derde categorie.

Of dit in Italië ook zo van toepassing is,, zou ik niet weten.

ro
door ron530 - Sep 13, 2013 om 17:12
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Met excuus maar een scooter "lenen" zonder toestemming van de eigenaar is diefstal. In Nederland hebben we daar een mooie term voor namelijk Joyriding, er is geen enkele verzekering die eventuele schade dekt. U doet er goed aan om geen claim bij welke verzekeringsmaatschappij dan ook in te dienen want ze knikkeren u of uw zoon er per omgaande uit.

Ja
door JanvanAlles - Sep 13, 2013 om 18:00
333 Antwoorden / 1 Vragen

Simpel gezegd: hij heeft die scooter gejat, maakt schade dus is 100% aansprakelijk. Geen verzekering die daarvoor op hoeft te draaien.
Meer is er niet van te maken.

bk
door bkkjourney - Sep 13, 2013 om 18:21
44 Antwoorden / 9 Vragen

Wat u "jolig" noemt, merk ik als joyriden, of zelfs diefstal. Hoop dat hij net zo "jolig" de schade uit eigen zak vergoedt.

ro
door ron530 - Sep 13, 2013 om 18:29
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De laatste berichten zijn off topic en alle schepjes er boven op zijn ongepast. We zijn allemaal jong geweest of nog steeds jong maar "wie zonder zonde is werpe de eerste steen" of levert zijn/haar aureooltje in bij de uitgang van de kerk.

bk
door bkkjourney - Sep 13, 2013 om 19:07
44 Antwoorden / 9 Vragen

We zijn idd allemaal jong geweest. Alleen haalden wij toen een heel wat minder kaliber kattekwaad uit. Als u diefstal of joyriden een gewone zaak vindt, dan heeft die jongen geluk gehad dat het niet mijn scooter is geweest waarop hij zich "jolig" heeft gevoeld. Bij mij was hij er niet alleen met een schadevergoeding van afgekomen.

dearagain
door dearagain - Sep 13, 2013 om 21:04
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=landerbu schreef op donderdag 12 sep 2013, 22:59]In een jolige bui heeft onze zoon, ( in Italie ) samen met een medestudent, een scooter, die niet afgesloten was, meegenomen. Hij zat achterop en ze zijn gevallen, De schade moet vergoed worden. Wordt dit door de WA verzekering gedekt?

*nee, deze schade wordt niet gedekt

melomaan
door melomaan - Sep 13, 2013 om 21:28
157 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=landerbu schreef op vrijdag 13 sep 2013, 16:35]Diefstal is enig goed wegnemen met het oogmerk om het zich wederechterlijk toe te eigenen. Dat was zeker niet het geval. Bedankt allemaal voor de tips.

Op het moment dat hij op de scooter plaatsneemt (zonder toestemming van de eigenaar) heeft hij zich deze wederrechtelijk toegeëigend. Helemaal wanneer hij hier ook nog eens mee gaat rijden.
Ik kan (net als de eelco e.a.) niet begrijpen dat je dit als opvoeder (?) probeert te bagatelliseren. Laat staan om te proberen de verzekering (lees: andere premiebetalers) hier voor op te laten draaien.

ro
door ron530 - Sep 13, 2013 om 21:41
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik zeg nergens dat ik het gedrag goedkeur maar in onbezonnenheid doen we allemaal wel iets wat niet door de beugel kan maar ben je dan per definitie een crimineel voor het leven!!, Edoch in het geval van de zoon draait hij wel voor de schade op.

valerius-2
door valerius-2 - Sep 13, 2013 om 22:33
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 13 sep 2013, 19:51]Ik zeg nergens dat ik het gedrag goedkeur maar in onbezonnenheid doen we allemaal wel iets wat niet door de beugel kan maar ben je dan per definitie een crimineel voor het leven!!, Edoch in het geval van de zoon draait hij wel voor de schade op.
Het begint altijd met kleine stapjes en als ze hier niet voor wrden gepakt gaat het steeds erger worden. Een crimineel voor het leven is in eigen hand, zommige leren het nooit.

sw
door swat1500 - Sep 14, 2013 om 01:27
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Of hier sprake is van diefstal of joyriding dient te worden bepaalt naar het Italiaanse recht aangezien het feit in Italië heeft plaats gevonden.

Of de schade door de WA verzekering vergoed wordt is afhankelijk van de verzekeringsvoorwaarden. In 99,9% van de WA verzekeringen is deze schade uitgesloten.

TS zal dus in de voorwaarden van haar WA verzekering moeten kijken of de schade is gedekt. Afhankelijk van de leeftijd van haar zoon zou het best kunnen dat hij niet meer onder haar WA verzekering valt.

fe
door festinger - Sep 14, 2013 om 03:51
410 Antwoorden / 18 Vragen

Begrijp absoluut je vraag. Echter geen enkele verzekeraar kan hier iets mee en zal de WA-claim afwijzen. Je hebt genoeg vooroordelen gehoord hier. Maar deze doen niet ter zake. Voor een schadeclaim moet je een verhaal hebben met getuigen en bewijzen Schakel rechtshulp in want hier krijg je nooit gelijk. Er zijn zoveel factoren die nog onduidelijk zijn . De schijn heb je tegen maar ik wil en kan niet oordelen of adviseren . Heb niet de kennis.

de eelco
door de eelco - Sep 14, 2013 om 10:48
607 Antwoorden / 92 Vragen

[quote=festinger schreef op zaterdag 14 sep 2013, 03:51]Begrijp absoluut je vraag. Echter geen enkele verzekeraar kan hier iets mee en zal de WA-claim afwijzen. Je hebt genoeg vooroordelen gehoord hier. Maar deze doen niet ter zake. Voor een schadeclaim moet je een verhaal hebben met getuigen en bewijzen Schakel rechtshulp in want hier krijg je nooit gelijk. Er zijn zoveel factoren die nog onduidelijk zijn . De schijn heb je tegen maar ik wil en kan niet oordelen of adviseren . Heb niet de kennis.

festinger als u niet wil en kan oordelen of adviseren en u heeft de kennis niet WAAROM REAGEERT U DAN.....

ph
door philip36 - Sep 14, 2013 om 11:49
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ga ervan uit dat de sleutel nog in het contact zat.
In dat geval heeft de eigenaar dus gelegenheid gegeven tot het gebeurde.
Ik weet niet of het in Italië gebruikelijk is om de scooter onafgesloten te parkeren.
Het is natuurlijk niet goed te praten, maar als de scooter wel afgesloten was geweest zou het hoogstwaarschijnlijk niet gebeurd zijn.
Kan me voorstellen dat u eens gaat uitzoeken of de eigenaar een gedeelte van de schade voor zijn rekening moet nemen.

zoekster
door zoekster - Sep 14, 2013 om 11:55
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=philip36 schreef op zaterdag 14 sep 2013, 11:49]
Kan me voorstellen dat u eens gaat uitzoeken of de eigenaar een gedeelte van de schade voor zijn rekening moet nemen.

Dat zou helemaal schofterig zijn. Je scooter wordt door een stel idioten gepikt, ze beschadigen hem en dan mag je zelf voor een deel van de kosten opdraaien.
Ze hadden gewoon met hun handjes van andermans spullen moeten afblijven.

tot15karakters
door tot15karakters - Sep 14, 2013 om 12:22
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Moet je wel betalen?
Een erg diefstal gevoelig product als deze onbeheerd laten staan is uitlokking en dat mag ook niet.
Ik twijfel of de eigenaar niet mede schuldig is want die vroeg er om voor even een proefritje.....

Het uitlokken van dit ritje zonder diefstal bedoeling van vermoedelijk een bekende is zijn risico.
Hij moet bewijzen dat het geen uitlokking en diefstal was, want meestal weten de pubers zeer goed welke kop de eigenaar is dus van Diefstal is volgens mij niet echt sprake.
Alleen een van onbekende voor hun is diefstal met uitlokking maar bij ongevraagd uitlenen zoals ik vermoed kan de eigenaar die hem niet op slot zette de rekening verwachten.

Geen enkele verzekeraar zal vergoeden, dus zowel de Joy Riders als de wettelijke eigenaar niet en ik vermoed dat de eigenaar zeer moeilijk iets kan claimen bij slordig vergeten op slot zetten omdat iedereen weet hoe hoog het diefstal risico is.