di
door dikkemick Apr 12, 2005 om 19:58
Auto & vervoer

Waarom mistachterlicht bij aanhanger

Dit was mijn vraag: "15 Jaar rijd ik nu auto en slechts 1X heb ik mijn
mistachterlicht mogen gebruiken omdat het zicht minder dan 50 meter was. Waarom
is gekozen om ook aanhangers te gaan voorzien van een mistlicht??

Dit zijn de antwoorden: 1: "Persoonlijk
meen ik dat een mistachterlicht - ook op aanhangers - de veiligheid ten
goede komt.
Verder adviseer
ik U om www.overheid.nl  en www.swov.nl  te raadplegen.
Service
Desk Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Adviesdienst Verkeer en Vervoer ( AVV )

2:
Het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie
gaat over de handhaving op wet- en regelgeving op verkeersgebied en is
niet de
wetgever in deze. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is de
wetgever. Het is overigens zo bij zware mist, dat u de verlichting aan
MAG doen, maar dat
u hier niet toe verplicht bent. Overigens is het natuurlijk wel aan te
raden in
verband met zichtbaarheid

KORTOM: Het mistachterlicht wordt verplicht voor de aanhangers, maar
als er dan mist is, is het niet verplicht deze te laten branden????
Welke logica ontgaat mij nu?

758 9 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Apr 13, 2005 om 09:03
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Goedemorgen,

Het RVV 1990 (de wet in deze zegt als volgt over het gebruk van mistlicht:

Hoofdtuk 2, §2, art. 34:

1.

Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren.

2.
Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd

Dit zegt echter nog niets over het verplicht hebben van mistlichten, hier ga ik nog naar zoeken.

Brynnar

brynnar
door brynnar - Apr 13, 2005 om 10:09
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Besluit van 16 juni 1994, houdende uitvoering van de Wegenverkeerswet 1994

(Voertuigreglement [Versie geldig vanaf: 17-09-2003])

HOOFDSTUK 5. PERMANENTE EISEN

Afdeling 12. Aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg achter personenauto’s, bedrijfsauto’s en driewielige motorrijtuigen

§ 10. Verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen

Artikel 5.12.51
Aanhangwagens moeten zijn voorzien van:

(…)

g. een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; in het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;

(…)

brynnar
door brynnar - Apr 13, 2005 om 10:11
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Bovenstaande geldt niet voor aanhangers onder de 750 kg overigens.

In elk geval is het wel verplicht om er één te hebben, maar niet om hem te voeren! Welke logica hierachter schuilt is mij een raadsel, maar uw conclusie is correct.

Brynnar

grindweg
door grindweg - Apr 13, 2005 om 18:07
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het is verplicht om een mist licht te monteren als hij er niet op zit. een wet dus.maar het gebruik nog niet misbruik echter wel en daar staan ook straffen op.maar als u prinse beek meegemaakt hebt dan gebruik je hem echt wel.omdat het verplicht is en niet facultatief  volgen er dus repurcussies bij misbruik of niet aanwezig zijn.je hoopt altijd dat de hersen cellen van mensen goed gebruikt worden ook bij veel mist. de wet zal hier nog wel op aangepast worden na verloop van tijd met die hoge salarissen kun je natuurlijk niet te snel reageren of is het regeren.succes

ho
door hoekvd - Apr 13, 2005 om 19:12
10 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even een reactie mbt het antwoord van Brynnar.

Artikel 5.12.51
Aanhangwagens moeten zijn voorzien van:

(…)

g. een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; in het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;

Het gaat dus om aanhangwagens met een Datum Eerste Toelating van na 31-12-1997. Is de aanhangwagen ouder, hoeft geen mistlamp te worden gemonteerd.

brynnar
door brynnar - Apr 14, 2005 om 08:56
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Spreekt voor zich :-)

di
door dikkemick - Apr 14, 2005 om 12:08
9 Antwoorden / 31 Vragen

Nu alleen nog een verantwoordelijke minister die een reactie wil geven.
Krijg zelf sterk de indruk dat het toch weer een geldkwestie is en geen
veiligheidskwestie. Iets verplichten wat je niet hoeft te
gebruiken...???

jftm
door jftm - Sep 12, 2005 om 23:51
182 Antwoorden / 5 Vragen

Het volgende is mijn mening en antwoord; Uw situatie geldt niet altijd
voor anderen. Iemand die constant met aanhanger rijdt op
polderweggetjes, en andere gebieden met meer kans op mist, daarbij ook
nog veel kilometers maakt, moet misschien wel vaak z'n mistlicht
gebruiken. Kortom, er zijn situaties denkbaar dat het nut er van
denkbaar is. Waarom zet U er niet gelijk een achteruitrijlicht op met
een originele 13-polige steker. U heeft hier misschien meer aan en
slaat zo twee vliegen in een klap. Of rijdt U nooit achteruit?

hoffie1965
door hoffie1965 - Sep 13, 2005 om 00:08
126 Antwoorden / 0 Vragen

Tja het is ook verplicht een bel op je fiets te hebben, en je bent ook niet verplicht die te gebruiken..................