po
door postduiven Dec 8, 2004 om 09:49
Auto & vervoer

Weg verbetering?

Hallo

Ik rij al enkele jaren van laat zeggen van A naar B en op een gegeven ogenblik werd deze weg 6 km verbeterd en op geknapt en misschien was het ook nodig maar er zijn nooit dodelijke ongelukken gebeurd op deze weg een gewone en een normale provinciale weg waar men 80 km moet rijden

Nu deze weg is inmiddels opgeknapt en tot mijn ver bazing  is er een bubbele blokken lijn op gedaan met daarin een ruimte van zon  denk ik 70cm over een lengte van 3 km en nu komt het de volgende 3km tot aan de rotonde is er ook een dubbele streep getrokken maar dan Doorgetrokken zoder ook maar ergens een waarschuwings bord te zien

Wie kan mij vertellen wat ik daar mag doen kan ik daar ook gewoon inhalen (staan dus geen borden )of gewoon langs de lijn blijven ????

568 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 8, 2004 om 10:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je mag bij een doorgetrokken streep nooit inhalen, ook al staan er geen borden. Dit geldt voor een enkele maar ook voor een dubbele doorgetrokken streep. Bij een ondoorgetrokken streep (dubbel of enkel) mag je wel inhalen.

Ik heb ooit een mailtje gestuurt aan het ministerie van wegverkeer, met de vraag hoe die nieuwe belijning van het wegdek werkt. En dat deze soms verbazendwekkend is beschilderd.
(Zij wegen met haaientanden die op de grote weg zijn geplaatst, waardoor, als de bestuurder van die zij weg tot aan de haaientanden oprijd, je de voorkant van de auto raakt.)
Als antwoord kreeg ik dat de gemeentes zelf mag bepalen hoe ze de wegen belijnen. Maar helaas niet de reden etc. van de belijning.

ve
door verwijderd - Dec 13, 2004 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

inhalen mag niet,in de regel worden er borden geplaats met de teks verkeerssituatie is gewijzigd,en borden verboden in te halen.mocht men toch gaan inhalen met een aanrijding tot gevolg o.i.d,kan men geen aanspraak maken over het feit dat er geen borden staan.

ve
door verwijderd - Dec 13, 2004 om 22:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag postduiven,

Wat me van enkele weken terug is bijgebleven, is een klein artikeltje in de Telegraaf waarin een uitspraak stond van een rechter die uitsprak dat het wel is toegestaan om over een ononderbroken dubbele doorgetrokken lijn te rijden mits de twee strepen (... cm) uit elkaar liggen. Het beroerde is dat ik de .. niet meer weet. Als je het zeker wil weten zou ik bij de juridische afdelind van de ANWB even informeren. Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Dec 13, 2004 om 22:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

was zeker de rijdende rechter ? :-)

ve
door verwijderd - Dec 14, 2004 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Betreffend artikel heb ik ook gelezen. De feiten die hier genoemd werden waren toen al lang weer achterhaald. Het is natuurlijk altijd leuk om zoiets in de krant te zetten zodat het publiek weer wat te klagen heeft. De rechter heeft al een hele tijd geleden een uitspraak gedaan over deze materie. Helaas is de Telegraaf dat vergeten te vermelden.

Hieronder volgt een gedeelte van die uitspraak:

  1. Gerechtshof leeuwarden 14 oktober 2003, WAHV 03/00637

    Aan betrokkene is als kentekenhouder bij inleidende beschikking een administratieve sanctie opgelegd voor het naar links overschrijden van een doorgetrokken streep tussen rijstroken/op paden met verkeer in beide richtingen.

    Betrokkene voert in zijn beroep bij de kantonrechter aan dat er ter plaatse geen sprake is van een doorgetrokken streep zoals bedoeld in artikel 76 van het RVV90. De ter plaatse op het wegdek aangebrachte strepen (dubbele doorgetrokken streep) zijn niet in overeenstemming met de bestaande Europese regelgeving aangebracht. Ter plaatse is een dubbele doorgetrokken streep aangebracht met een tussenruimte van meer dan 18 cm.

    De kantonrechter verwerpt dit verweer overwegende dat in artikel 76 RVV90 sprake is van een doorgetrokken streep.

    Uit de internationale regelgeving waarnaar betrokkene verwijst is af te leiden dat twee kort naast elkaar lopende evenwijdige strepen ook beschouwd worden als een (1) doorgetrokken streep. Indien de afstand tussen twee evenwijdig lopende doorgetrokken strepen zodanig is dat geen sprake meer kan zijn van een (1) doorgetrokken streep (meer dan 18 cenitmeter uit elkaar) wil dat naar het oordeel van de kantonrechter niet zeggen dat er een verkeersteken op de weg is aangebracht dat geen enkele rechtskracht heeft.

    In casu is naar het oordeel van de kantonrechter sprake van twee afzonderlijke doorgetrokken strepen die elk vallen onder de begripsomschrijving van artikel 76 RVV90.

    In hoger beroep bij het gerechtshof voert betrokkene hetzelfde verweer.

    Het Hof is (voorts) van oordeel dat het niet ter beoordeling van de weggebruiker staat of een verkeersteken overeenkomstig voorschriften en terecht is geplaatst. Dat is slechts anders in het geval de situatie klaarblijkelijk zo afwijkend is van die waarop het verkeersteken betrekking heeft dat bij gevolg geven aan het verkeersteken de veiligheid op de weg in gevaar zou worden gebracht.

    Het hof bevestigt de beslissing van de kantonrechter.

Volgerns mij is dit heel duidelijk: Er mag dus niet ingehaald worden. Hoop dat je hier iets mee kunt en dat het voldoende beargumenteerd is.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2005 om 00:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil eerst duidelijk maken dat er niet zomaar strepen op het wegdek gespoten mogen worden. Hiervoor zijn strenge richtlijnen te vinden in het BABW. (besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) Ook wordt er vermeld dat de hoeveelheid wit op een wegvak de gevaarzetting aangeeft. Des te meer wit des te meer gevaar er is of kan ontstaan. Volgens de verkeerskunde kun je pas over een doorgetrokken streep praten als de streep MINSTENS 20 METER onderbroken lang is. Vroeger was het zo, dat als de dubbele doorgetrokken strepen MEER DAN 20 CENTIMETER UIT ELKAAR LAGEN dat er dan volgens de verkeerskunde niet over een doorgetrokken streep gepraat kon worden. Echter is hierover een uitspraak geweest en er wordt gesteld: dat er niet meer wordt gekeken naar de afstand waarbij de strepen uit elkaar leggen. Wel moet de 20 minimale 20 meter lengte gebruikt worden. Deze bekeuring kost 125 euro!!! dus doe het niet. Of je moet voordat je gaat inhalen uitstappen om met een rolmaat de lijnen te meten!!! Het zou trouwens wel netjes geweest zijn als er een bord geplaatst zou zijn met de tekst "verkeerssituatie gewijzigd"

Stephan (werkzaam bij de verkeerspolitie)
<SCRIPT language=javascript>postamble();

ve
door verwijderd - Jan 12, 2005 om 10:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste stephan

Tja   er staan jeelaas geen borden en daar moeten we het maar mee doen

En er zijn hier in Zeeuws vlaanderen wel meer van die gekke dingen

bv ze hebben in gevoerd dat men in de stad niet meer een afzetting mag zetten om laat maar zeggen de dakgoot te repareren vroeger mocht dat gewoon nu moet men vergunning daar voor aanvragen ivm de afzetting .

En ik Neem aan dat als men iets aanvraagt het ook plubliekkelijk via media bekend moet worden gemaakt

Maar als de gemeente iets wil afbreken waarvoor men dagen moet omrijden ja dat mag wel even ,dus dat zijn dus twee maatjes he ?

en Wat had je gedacht van de vele reclame op de stoep die soms niet breder is dan 70 to 90 cm hier in de vestingstad je komt er met een rolator of invalide rolstoel soms (vaak) niet langs ,een straat is het verbod ervoor geen reclame ander straat dus niet  gek he ?

en dan reclame aan de muur bar en bar veel  is daar geen vergunning voor nodig  ja he hopelijk zeg ik niet teveel

Ik weet in  deze plaats kan veel heel veel    gr

van Mij  H