pavoordf
door pavoordf Mar 31, 2014 om 18:55
Auto & vervoer

Zekering en spanningsaanduiding

Vandaag een acculader "gerepareerd" door een smeltzekering te vervangen. In het apparaat zat een zekering zoals je ze in auto's tegenkomt, met de aanduiding 32V/15A. De zekeringen bij Halfords hebben alleen een stroomaanduiding.

In het algemeen, wat is de betekenis van de spanningsaanduiding op een smeltzekering. Er komt namelijk nooit een (grote) spanning overheen te staan, behalve wanneer de zekering zijn werk heeft gedaan.

3358 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2014 om 19:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bedoelt u zo een?

Klik hier

Dus 32 volt, 15 Ampère.

ph
door philip36 - Mar 31, 2014 om 20:59
2275 Antwoorden / 4 Vragen

De betekenis is dat de zekering veilig gebruikt kan worden voor elektrische installaties tot een maximale spanning van 32V.
Veilig bedoel ik dat je geen elektrische schok zult krijgen bij het plaatsen van de zekering.
Dat is niet zo zeker als je deze zou gebruiken in een elektrisch circuit van meer dan 50V.
De zekering heeft meestal een soort plastic kapje als isolatie en deze isolatie is niet van die kwaliteit dat deze voldoende is voor hogere spanningen.
Dat op de Halfords zekeringen geen spanning staat is vreemd, misschien staat het op de verpakking vermeld.

pavoordf
door pavoordf - Mar 31, 2014 om 21:20
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=philip36 schreef op maandag 31 mrt 2014, 20:59]De betekenis is dat de zekering veilig gebruikt kan worden voor elektrische installaties tot een maximale spanning van 32V.
Veilig bedoel ik dat je geen elektrische schok zult krijgen bij het plaatsen van de zekering.
Dat is niet zo zeker als je deze zou gebruiken in een elektrisch circuit van meer dan 50V.
De zekering heeft meestal een soort plastic kapje als isolatie en deze isolatie is niet van die kwaliteit dat deze voldoende is voor hogere spanningen.
Dat op de Halfords zekeringen geen spanning staat is vreemd, misschien staat het op de verpakking vermeld.

Ik twijfel eraan dat de 32V uitgelegd moet worden zoals jij nu doet. Wanneer je bijvoorbeeld naar deze glaszekering kijkt dan zie je dat die tot 250V is gespecificeerd. Het verhaal van de isolatie bij plaatsen gaat hier niet op. Overigens bij het plaatsen van de glaszekering zal ik altijd de spanning van het apparaat halen.

Bij Halfords was nergens de spanning te vinden, de verkoper kon dat ook niet aangeven

grindweg
door grindweg - Apr 4, 2014 om 19:57
2308 Antwoorden / 28 Vragen

de aanduiding 35 amp 32v verklaart de stroomsterkte die er max doorheen kan.
u= i x r.
in dit geval geeft de spannings aanduiding voor u geen problemen

pavoordf
door pavoordf - Apr 4, 2014 om 20:04
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=grindweg schreef op vrijdag 4 apr 2014, 19:57]de aanduiding 35 amp 32v verklaart de stroomsterkte die er max doorheen kan.
u= i x r.
in dit geval geeft de spannings aanduiding voor u geen problemen

Ik ken de wet van Ohm en dit lijkt me dus niet de juiste verklaring. Een zekering van 15 A / 32 V "springt" bij 15 A evenals een zekering van 15 A / 64 V. De weerstand is dusdanig laag dat er een minimale spanning over de zekering staat. Pas wanneer de zekering zijn werk heeft gedaan, komt er een hogere spanning overheen te staan

grindweg
door grindweg - Apr 4, 2014 om 20:14
2308 Antwoorden / 28 Vragen

de gegarandeerde isolatie spanning is32v
overslag spanning zal echter veel later optreden omdat de veiligheids marge hoog is