fa
door familyman May 6, 2017 om 16:04
Computers & telefonie

2 gelijke hd's op 1 pc

Windows Vista, laptop, wegens goede ervaringen met LaCie 4 Tb hd op 2 verschillende pc's een tweede hd gekocht.
Zodra hd nr 1 zichtbaar is en werkt, sluit ik hd nr 2 aan, maar die wordt niet door de pc gezien/herkent. De exe file op de hd is ingestel op de laptop. Los van elkaar op dezelfde pc werken beide hd's 100%. Ik wil ze graag op 1 pc aansluiten. Zo ja, hoe. Of maak ik ergens een fout.

1398 9 Rapporteer

zw
door zwaardvis - May 6, 2017 om 17:07
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Nog een keer. En maak er aub geen crypto puzzel van.

fa
door familyman - May 6, 2017 om 17:15
888 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb één laptop, met Vista.
Ik heb twee LaCie 4Tb harde schijven.
Die werken per stuk, ieder voor zich, aangesloten op één laptop 100%.
Zodra er één staat aangesloten en werkt, ziet de laptop de "broer of zus"/"tweede" na opstarten niet.
Ook in de verkenner komt de tweede harde schijf niet binnen.
Ik wil graag beide LaCie 4T'b schijven tegelijk aansluiten op één pc.

diumenge
door diumenge - May 6, 2017 om 17:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hebben ze beide dezelfde schijfletter (of stationsletter) toegewezen gekregen? Zo ja, dan moet je er minimaal een even handmatig op een andere schijfletter zetten.

fa
door familyman May 6, 2017 om 17:25
888 Antwoorden / 1 Vragen

Zodra schijf 1 werkt, komt schijf 2 niet binnen op de verkenner en geeft ook geen "letter" aan.

diumenge
door diumenge May 6, 2017 om 17:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan moet je schijf 2 even aansluiten zonder schijf 1 en dan de stationletters van schijf 2 aanpassen. Schijf 1 wordt dan F en G (gezien een andere reactie) en schijf 2 bijvoorbeeld H en I. Als je ze dan beide aansluit zou je schijfen F, G, H en I moeten zien.

ha
door halex - May 6, 2017 om 17:21
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb in mijn pc ook twee hard disks gezet. Aan de achterkant van elke van mijn hard disk zitten twee rijen met vier puntjes en een soort van connector die twee van de acht puntjes verbindt. Die connector heb ik op de standaard hard disk in de stand 'master' verbonden (bij mij de eerste twee van de rij), terwijl de connector op de andere hard disk de stand 'slave' verbind (de tweede puntjes van elke rij).
Maar ik weet niet of dit voor elke hard disk geldt. Wellicht dat u met uw types even kunt googlen op 'hard disk master and slave'. Door deze instelling weet de pc dat de ene hd de baas is en alle systeem info bevat en dat de andere voor opslag is.

-edit-
Hier een voorbeeld: http://www.easeus.com/resource/install-ide-hard-drive.htm . Geldt voor paralel ATA (of IDE) hd's, maar bij mij ook voor serial ata-verbinding wat ik volgens mij heb.

-edit 2-
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA

Succes!

diumenge
door diumenge May 6, 2017 om 17:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De vraag gaat volgens mij om externe (USB) schijven, dan is de master/slave instelling niet van toepassing.

fa
door familyman May 6, 2017 om 17:26
888 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat inderdaad om externe USB aangesloten LaCie 4 Tb schijven.

zw
door zwaardvis May 6, 2017 om 17:26
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Hij heeft het inderdaad nu over één laptop.

ha
door halex May 6, 2017 om 17:28
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ah, dat is jammer. Dan zou ik 't niet weten. Hooguit in apparaatbeheer controleren of er een extra stationsletter aangemaakt is. Ik heb ook twee externe hd's, die heb ik wel beiden een andere naam gegeven. Wellicht is dat een oplossing.

zw
door zwaardvis - May 6, 2017 om 17:32
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Kijk eens bij Disk management (schijfbeheer) of de beide schijven daar wel staan.
Zijn het GPT of MBR geformatteerde/gepartitioneerde schijven? Ik dacht dat MBR schijven maximaal 2,2 TB aankonden.
En wat is die exe file waar u het over heeft?

Ge
door Genee - May 6, 2017 om 17:42
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ligt het niet aan de usb poort?
Sluit de eerste Lacie eens op een ander usb poort aan.
Anders bij apparatenbeheer de usb poorten verwijderen en laptop opnieuw opstarten.
lees eens http://www.chip.nl/tips-en-trucs/tip-als-een-extern-station-niet-herkent-wordt/3005/

fa
door familyman May 6, 2017 om 17:54
888 Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet een kwestie van "niet meer" herkennen, ik heb twee identieke schijven, die beiden herkent worden, maar de tweede wordt niet gezien als de eerste werkt.

Ge
door Genee May 6, 2017 om 18:00
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De ene wordt toch dan toch 'niet meer' herkend als er al een aangesloten is. Het ligt dus niet aan de schijven, u moet het bij de instellingen zoeken.

fa
door familyman - May 6, 2017 om 17:50
888 Antwoorden / 1 Vragen

Zodra ik nummer 1 aangesloten en gestart heb, herkent de laptop deze.
Als F met naam LaCie Share met daarin een LaCiesetup.exe.
Tegelijk als G = LaCie waar de data op terecht komt.

fa
door familyman - May 6, 2017 om 19:49
888 Antwoorden / 1 Vragen

Dank tot zover, ga wat proberen.

zw
door zwaardvis May 6, 2017 om 19:54
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Misschien komen er nog updates van Vista uit die uw probleem oplossen. Oh, wacht........

fr
door frans56 - May 7, 2017 om 07:51
230 Antwoorden / 9 Vragen

Ik had ook iets wat er op lijkt op mijn laptop, maar dan met externe harddisks.  1 gaat goed 2 niet. Bij mij was de reden dat de voeding van
mijn laptop te weinig stroom levert voor 2 USB hard disks.  Mijn oplossing was een externe USB-HUB met externe voeding. Nu kan ik er
in principe zoveel EXTERNE harddisks aanhangen wat ik wil.  mogelijk dat dit een oplossing is.