er
door erikengerd Nov 14, 2006 om 00:43
Computers & telefonie

Annuleringskosten/Wet Koop op Afstand

Hoi,

Ik heb recentelijk een bestelling gedaan op een internetsite die ik dezelfde dag nog geannuleerd heb. Nu wil de verkoper dat ik annuleringskosten betaal. Het gaat hem om een bluetooth headset, dus een product dat niet speciaal naar mijn wensen gemaakt is.

Ik heb nu de volgende vragen:
1. Is de wet koop op afstand nu van toepassing?
2. Kan ik inderdaad kostenloos annuleren of moet ik toch de op de site vermeldde annuleringskosten betalen?
3. De verkoper zegt dat de wet koop op afstand pas geldt zodra ik het product ontvangen heb (en dan is annuleren gratis binnen 7 dagen), en dat ik annuleringskosten moet betalen omdat deze wet nog niet geldt (ik heb het product nog niet ontvangen).
4. Wat moet ik doen als de verkoper toch blijft aandringen op betaling?

Groeten
  Erik

652 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 14, 2006 om 01:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Erik

Ik stel even heel hard dat jij in je recht staat. Doch het is laat en ik wil zo pitten, dus de wet sla ik er nu niet meer uitgebreid op na.

Bij mijn weten gaan de 7 dagen bij koop op afstand lopen zodra de het product geleverd is.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/46d.html

Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat jouw leverancier een spelletje speelt met deze regel. Of je het product nu gezien hebt of niet, zou niet uit mogen maken. Je voorkomt bovendien de portokosten door iets te annuleren wat je geheel kostenloos na ontvangst en zonder annuleringskosten wel had kunnen annuleren.

Vraag is dus of BW7 in dit hoofstuk nog bepalingen heeft die wijzen op annulering vóór ontvangst van het product. Zoals u zelf al stelt: het is geen maatwerkproduct, noch is er iets gereserveerd voor u. Annuleringskosten moeten wel een steekhoudend argument hebben, namelijk dat er ook daadwerkelijk kosten zijn gemaakt. Lijkt mij dat de leverancier dit sowieso niet hard kan maken.

Wat niet onverlet laat dat wellicht de gangbare regels mbt tot consumentenkoop van toepassing zijn.

Welke expert helpt ons aan de bepaling bij annulering voor ontvangst? Het is laat, ik ga naar bed.

Groet en succes, C.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2006 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Erik,

zoals ook door Cannacampo geschreven is, is het Burgerlijk Wetboek, boek 7, afdeling 9A: "Overenkomsten op afstand" van kracht, mits de bestelling niet bij een particulier gedaan is!

U heeft dan de mogelijkheid om uw bestelling binnen 7 werkdagen (dit kan dus in sommige gevallen uitlopen tot boven de 10 dagen....) na ontvangst van het artikel retour te sturen, waarna u het oorspronkelijke aankoopbedrag, met aftrek van de directe retourkosten (dus geen allerlei bedachte administratiekosten e.d.), terug dient te krijgen (binnen 30 dagen).

Echter nu is aan u dus nog niets geleverd..... dit is een van de bekende grijze gebieden in een wetboek. U kunt dus wel annuleren, waar zou dan moeten wachten tot na de levering. Dat is onzin. Ik zou dus voorstellen (....) aan dat internetbedrijf, om de helft van de retourverzendkosten aan hen over te maken. Stel dat die kosten 5 euro zouden zijn, dan voorstellen om bijv. 2,50 euro over te maken.

Zo komt dat bedrijf niets te kort en u bespaart daarmede de helft van de retourkosten.... U moet toch wat....

Dat bedrijf heeft geen recht op annuleringskosten!!! Dus ook voor hen geldt: beter die 2,50 euro (!) dan helemaal niets.....

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Nov 14, 2006 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het bedrijf geen recht heeft op annuleringskosten zal ik die ook niet betalen en ook niet de helft van die kosten.

Overigens is er ook het "Burgelijk Wetboek, Tekst en Commentaar" waarin de wetten verduidelijkt worden. Er is n.l. gedebatteerd over de Wet Koop op Afstand, en ook is er rechtspraak geweest aan de hand van deze wet. Volgens mijn rechtsbijstandsverzekering is deze wet gewoon van toepassing.

Aangezien het om een flutbedrag gaat en ik ook nog niets heb betaald ben ik van plan om zowieso niets te betalen uit principe. In mijn laatste mail heb ik ze meegedeeld dat de wet koop op afstand wel van toepassing is in dit geval (volgens "Tekst en commentaar") en dat ik hiermee mijn order als geannuleerd beschouw.

Het is werkelijk ongelofelijk wat ze hier presteren. Dit is de allereerste keer dat ik een webshop tegenkom die moeilijk doet bij annuleren na 1 dag. Het gaat hem trouwens om bestekeus.nl. Mijden dus die winkel.