ma
door magelang Aug 30, 2010 om 18:18
Computers & telefonie

Computer

Geachte forum,
Ik wil graag informatie, bij aankoop van een nieuwe
PC ( Laptop ) waar ik moet letten om een snelle
goede computer te kopen. is het alleen de hoogte
van de aanschafprijs wat bepalend is.
Bij de advertenties zie ik een kolom met sterretjes
2 stuks of vier stuks.
Ik neem aan dat de inwendige techniek, een grote rol speeld. ( Prosessor )- ( Geheugen ) enz.
Mijn oude Acer Aspire 3020 is 5 jaar, als hij aan moet, duurt het soms 15 minuten voor hij snel wordt. Bij andere hoor ik aandoen, en hij doet het gelijk snel!
Bij voorbaat mijn dank.

371 5 Rapporteer

basrose
door basrose - Aug 30, 2010 om 19:45
13 Antwoorden / 3 Vragen

Het is belangrijk eerst te kijken waarvoor je hem gaat gebruiken. Als je alleen een klein beetje surft, mailt en af en toe een document typt heb je niet een hele snelle nodig. Game je daarintegen veel dan kom je gelijk weer in een andere klasse.

De prijs is zeker niet bepalend. Het is dus eerst belangrijk wat je er mee wil doen. Dan kan je gaan kijken naar mooie aanbiedingen want er is aanbod zat.

kiran
door kiran - Aug 30, 2010 om 20:01
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@varakassa@19

Misschien heeft u iets aan dit linkje om tot een keuze te komen.
Klik hier

freya
door freya - Aug 30, 2010 om 20:19
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo varakassa@19,

Naar ik aanneem was je laptop, toen je hem net gekocht had, wel snel met opstarten? Dat de laptop nu erg traag is bij het opstarten heeft dus niets te maken met de hardware van je laptop, maar ligt meer aan de software (lees: een geïnstalleerde Windows die vervuild is geraakt en de vele programma's die geïnstalleerd en wellicht ook weer verwijderd zijn).

Je kunt het probleem dan oplossen door op de laptop een 'recovery' uit te voeren en de laptop dus weer terug te brengen in de staat zoals je hem gekocht hebt. Je zult zien dat je laptop dan weer een stuk vlotter werkt.

Om nu een nieuwe laptop te kopen omdat hij in de loop der jaren traag is geworden bij het opstartenkomt bij mij over als 'De asbak is vol, kom laten we een nieuwe asbak kopen', inplaats van dat je de asbak even leegt......

m.vr.gr. Freya

edwardus
door edwardus - Aug 30, 2010 om 21:10
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Op zich sta ik helemaal achter de reactie van Freya, maar wel met de volgende kanttekening: een laptop van 5 jaar oud is niet per definitie hopeloos, maar het kan zijn dat je 5 jaar geleden een entry-level model hebt gekocht en aan het typenummer te zien is dat inderdaad het geval. Zo'n Sempron met liefst niet meer dan 512MB en een lekker zwakke videokaart, dat is inderdaad niet soepeltjes in staat om mee te komen.

Inderdaad is het "aantal sterretjes" van Intel een maatstaf voor de prestaties die je kunt verwachten. Indien je niet veel ingewikkelds doet (wat internetten, emailen, etc.) dan heb je aan een Core i3 meer dan zat. Voor zo tussen de 550 en 650 euro zou je dat makkelijk kunnen vinden.

Blijkbaar heb je met je huidige Acer toch wel enorm geluk gehad, want heel vaak gaan ze veel eerder stuk (net na de garantie) en samen met de matige service reputatie van van dat bedrijf is dat voor mij een reden om dat merk te vermijden. Packard Bell idem dito.

ma
door magelang - Aug 30, 2010 om 21:51
22 Antwoorden / 19 Vragen

Geachte Forum,
Bedankt voor jullie deskundige reakties
Ik zal ze bestuderen om tot een goed besluit te komen.
Nogmaals bedankt voor jullie moeite.