ja
door jan6255 Oct 13, 2014 om 15:01
Computers & telefonie

Defecte laptop

Op 21/06/2014 heb ik bij de firma Alternate in Ridderkerk een nieuwe Asus Laptop aangeschaft voor een bedrag van 1299 €
Direct bij thuiskomst bemerkte ik dat de laptop niet deugdelijk verpakt was, naar mijn idee was de doos open geweest.
Vanaf dag een vertoonde de laptop vreemde kuren, tijdens het opstarten viel hij soms uit.
Na 12 weken gebruik deed de laptop ineens niets meer....zo dood als de bekende pier!
De laptop heb ik ter reparatie aangeboden bij Alternate, daar werd mij direct al verteld dat dit ongeveer 8 weken kan gaan duren!
Ik vindt dat volkomen onaceptabel! een reparatietijd van 8 weken voor een laptop van net 3 maanden oud.
Feitelijk vindt ik dat het hier gaat om een ondeugdelijk product, het liefst wil ik dan ook een nieuwe of gewoon mijn geld terug.
Wel is mij ondertussen duidelijk geworden dat Alternate geen beste naam heeft, het regent klachten op diverse forums (jammer dat ik dat voor de aankoop niet heb bekeken)
Als je bij Alternate iets gaat kopen wordt je keurig en snel geholpen, op het moment echter dat je met een kapot product bij de servicebalie staat kan dat zomaar een uurtje duren!
Ik zou graag willen weten wat mijn rechten zijn in deze, de laptop is ondertussen al 3 weken weg en dat kan zomaar nog enkele weken duren.
Groet,
Jan

1227 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 13, 2014 om 15:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jan6255,

Lees even wat Consuwijzer er over schrijft. Klik hier.

Suc6

ja
door jan6255 - Oct 13, 2014 om 15:27
9 Antwoorden / 5 Vragen

Ik had al op de Consuwijzer gekeken, daar kom je niet veel verder mee ben ik bang.
Die verwijzen uiteindelijk door naar de Geschillencommisie, en daar is de firma Alternate niet bij aangesloten.

zoekster
door zoekster - Oct 13, 2014 om 15:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat een sof. Zo'n dure laptop en nu al zo dood als een pier.

Waar heeft u recht op? In feite heeft u recht op reparatie of vervanging naar uw keuze. Het kan echter zo zijn dat het defect zo simpel en goedkoop te verhelpen is met een reparatie dat de verkoper van u mag verlangen toch de reparatie uit te laten voeren.

Is dat hier het geval? Dat lijkt mij niet als de laptop bijna twee maanden uit het zicht verdwijnt.

En dan nog wat. In de wet staat dat herstel of vervanging binnen een redelijke termijn moet gebeuren en niet voor ernstige overlast mag zorgen. Is dat het geval? Het lijkt mij dat dit geen redelijke termijn is en wel ernstige overlast geeft.

Dus wat nu? Daar zit u met al uw rechten, maar dan zit je met een verkoper die zich daar niets van aantrekt.

Wat u als eerste kunt doen is een klachtenbrief schrijven, waarin u uw rechten uitlegt en waarbij u een verzoek doet om u een nieuwe dezelfde laptop te leveren. Dat had u eigenlijk meteen moeten doen toen u hoorde dat u 8 weken moest wachten op de gerepareerde laptop. Ik begrijp niet waarom u dat niet heeft gedaan. Of heeft u dat wel gedaan?

Verder rest u niet veel meer dan uw ongenoegen te uiten op klachtensites. Maar krijg het idee dat ze zich daar niet veel van aantrekken.

Zelf heb ik onlangs ook een laptop gekocht, een veel goedkopere dan de uwe, ik had hem voor een tientje goedkoper gezien bij Alternate, maar ten eerste geen goed webwinkelkeurmerk en geen goede klachtenafhandeling. Stikt van de klachten op internet en er wordt niets mee gedaan.

Moet u dit eens lezen KLIK daar word je niet vrolijk van...

Mijn advies voor een volgende keer, bestel online bij een bedrijf met een Thuiswinkel waarborg. Heeft u ook nog eens 14 dagen bedenktijd. Ziet de doos er niet goed uit, gaat hij linea recta retour naar de afzender.
(ik snap dat u daar nu niets aan heeft.)

ja
door jan6255 - Oct 15, 2014 om 17:40
9 Antwoorden / 5 Vragen

Update 15/10/2014
Telefonisch contact opgenomen met Asus Nederland, daar werd uitgelegd dat er nogal wat stuk was aan de laptop, moederbord vervangen, de SSD schijf en de harde schijf plus nog wat benodigd kleinmateriaal.
Bij Asus begrijpt men wel dat ik niet zo bijster veel vertrouwen heb in deze laptop, in principe wordt hij wel gerepareerd maar het gaat hier wel om een vrijwel (12 weken oud) nieuwe laptop.
Bij Asus word aangegeven dat ik mij moet aanwenden tot de verkoper, in dit geval de firma Alternate.
Ondertussen heb ik al wel een "keurige" mail gestuurd naar Alternate, als ik afga op alle klachten die ik terugvindt op diverse forums heb ik daar echter niet zo veel vertrouwen in.
Opgeven doe ik echter niet, al moet ik daar langs met de belbus!!
Groet,
Jan

zoekster
door zoekster - Oct 15, 2014 om 17:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Soms helpt het als u zegt dat u met uw klacht op het Kassaforum staat en erover denkt om hier belbuswerk van te maken. Ik snap ook niet waarom Alternate zo moeilijk doet, als Asus gewoon wil meewerken.

U heeft nmm gewoon recht op een nieuwe laptop, er is gewoonweg te veel mis met deze.

ja
door jan6255 - Oct 15, 2014 om 18:13
9 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb onder andere ook al een mail gestuurd naar het zogenaamde "ICT Waarborgfonds"
Veel vertrouwen in deze organisatie heb ik echter niet, lijkt een beetje "vestzak/broekzak constructie" en ik vermoed dan ook dat dit waarborgfonds gefinancierd word door de aangesloten ICT winkels!
Het is vreemd dat een bedrijf als Alternate van het ICT Waarborgfonds jaarlijks diverse prijzen krijgt zoals de "beste thuiswinkel award" en de "publieksprijs beste computerwinkel"
Als je de site van Alternate zelf moet geloven winnen zij zo,n beetje alle "prijzen" die er te halen zijn, deze zijn echter allemaal uitgegeven door datzelfde Waarborgfonds!
Dat zefde "Waarborgfonds" behandeld ook eventuele klachten van consumenten, niet geheel integer naar mijn idee!
Kennelijk hebben ze bij dat Waarborgfonds ook nog niet gezien dat er op dit forum al 10 pagina's vol staan met klachten met betrekking tot de firma Alternate!
Dit is overigens wel een andere discussie, die heb ik al op een ander "podium" gedeponeerd.

ja
door jan6255 - Oct 30, 2014 om 15:44
9 Antwoorden / 5 Vragen

Update, 30/10/2014
Afgelopen week ben ik door een medewerker van Alternate geinformeerd dat mijn laptop gerepareerd was en opgehaald kon worden.
Om geheel uit te sluiten dat er toch nog iets niet naar behoren zou functioneren zou de laptop gedurende enkele dagen eerst nog grondig getest worden.
Afgelopen vrijdag 24/10 heb ik de laptop opgehaald bij de firma Alternate.
Zaterdagmorgen voor het eerst opgestart, zeer lange opstarttijd (minimaal 5 minuten) daarnaast zag ik direct dat de verlichting van het toetenbord niet meer functioneerde.
Volgens een servicemedewerker van Asus was er slechts een driver update benodig om een en ander weer te laten werken.
Niet dus!.......Asus geeft aan dat de laptop dan maar weer ter reparatie aangeboden moet worden.
Naar aanleiding van vorenstaande heb ik de redactie van dit forum een mail gestuurd met betrekking tot het een en ander.
Uiteraard heb ik de firma Alternate wel op de hoogte gebracht van het feit dat ik diverse forums geinformeerd heb over dit probleem, ook de terugkoppeling van Vara Kassa heb ik doorgestuurd.
Ik ben daaropvolgend gebeld door Alternate.........om een heel lang verhaal kort te maken IK KRIJG HET GEHELE AANKOOPBEDRAG TERUG.
Door Alternate werd nog wel een voorstel gedaan om een geheel andere laptop aan te schaffen, daar ga ik echter niet meer mee accoord.
Al met al een "happy end" waarbij ik toch moet opmerken dat een en ander uiteindelijk toch fatsoenlijk is opgelost, wellicht heeft de verslaglegging naar de divsere internetforums positief bijgedragen aan deze oplossing.
Zojuist een mailtje gehad dat 1299 € was teruggestort op mijn bankrekening.

gompy2
door gompy2 - Oct 30, 2014 om 17:48
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@jan6255.
Congrats.
Het is heel goed geweest dat je Alternate er op geattendeerd hebt dat je ruchtbaarheid aan je zaak gegeven hebt, dat heeft ze beslist over de streep getrokken.
Suc6, en Alternate is niet het enige bedrijf wat dozen schuift, er zijn er vele, maar belangrijk is hoe men de zaken afhandelt.

Klik-> 132 beoordelingen op Trustpilot

zoekster
door zoekster - Oct 30, 2014 om 18:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Mooi dat het zo goed is afgelopen en nog bedankt voor het terugmelden.