ep
door epeelen Mar 18, 2014 om 22:19
Computers & telefonie

Dubbel abonnement voor retourzending Vodafone

Via Vodafone Friends & Family een Vodafone contract met iPhone4S via internet afgesloten. Bij levering (met veel poeha, identiteitsbewijs, etc.) bleek de nieuwe iPhone beschadigd. Op verzoek van Vodafone telefoon aangetekend retour gestuurd. (Afleveren/omruilen in een Vodafone-winkel was absoluut niet mogelijk.) Daarna heel lang gewacht terwijl ik niet kon bellen (oude telefoonnummer was immers al gekoppeld aan het nieuwe contract en de retour gestuurde telefoon) terwijl er wel al abonnementsgeld werd ingehouden. De retour gestuurde telefoon was volgens Vodafone in behandeling. Deze moest blijkbaar eerst in het systeem geannuleerd worden en dat koste blijkbaar wat tijd. In de tussentijd liep al weken mijn nieuwe abonnement; zonder telefoon.

Na enkele weken wachten en regelmatig bellen met Vodafone dan maar afgezien van nummerbehoud en de voorkeur gegeven aan een nieuw abonnement met een nieuw telefoonnummer. Dan ben ik eindelijk weer bereikbaar. Weer via Friends & Family een contract afgesloten terwijl de beschadigde telefoon ‘nog in verwerking was’. Via de post werd mijn nieuwe toestel (geloof het of niet) bij buren afgeleverd, maar bel nu al een half jaar zonder problemen. Echter, na een half jaar kom ik er bij toeval achter dat ik al die maanden twee keer abonnementsgeld betaal via automatische incasso. Voor de retour gestuurde telefoon en mijn huidige telefoon.

Bij navraag blijkt dat de telefoon dus nooit retour is gekomen of niet is verwerkt. Natuurlijk heb ik na een half jaar het verzendbewijs met aantekening van PostNL niet meer. Ik betaal dus nu twee jaar lang voor een telefoon die ik helemaal niet heb en blijkbaar tijdens verzending is verduisterd. Volgens Vodafone moet ik maar een vermissingsprocedure starten bij PostNL! Maar in de tussentijd wel blijven betalen. En als dat niets uithaalt?

Waarom komt Vodafone niet met een oplossing na deze sowieso al klantonvriendelijke afhandeling? Wat moet ik nu?

3217 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 18, 2014 om 22:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U komt er bij toeval achter? Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Bij het aangaan van een abonnement moet men toch tekenen voor ontvangst en een cent pinnen? Hebben de buren dat dan gedaan?

Dus die vermissingsprocedure starten. Levert trouwens maximaal slechts € 50 op, want ik neem niet aan dat u hem verzekerd verstuurd hebt.

sw
door swat1500 - Mar 18, 2014 om 23:32
3794 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft welbewust een nieuw abonnement met een nieuw telefoonnummer afgesloten in plaats van Vodafone achter de broek aan te zitten met betrekking tot de beschadigde telefoon. U heeft dus 2 abonnementen lopen en die zult u moeten blijven betalen. Zeker nu u niets meer kunt aantonen m.b.t. het terug sturen van de beschadigde telefoon.

vodafonewebcare
door vodafonewebcare - Mar 19, 2014 om 09:44
779 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo epeelen,

Dat is geen beste binnenkomer als ik dat zo lees.

Als je een nieuwe aansluiting neemt en het toestel blijkt niet te voldoen, dan kun je het binnen de zichttermijn terugsturen. Zodra het toestel bij ons binnen komt, wordt de retourzending verwerkt. Wij draaien dan de order terug. Eventuele kosten worden hierbij gelijk gecrediteerd en gedane betalingen worden teruggestort. Bij nummerbehoud zetten we je nummer zolang op een prepaid kaart zodat je in ieder geval tijdelijk bereikbaar bent. Als alles verwerkt is, kun je een nieuwe aanbieding nemen.

Bij levering van een nieuw toestel bij een nieuw abonnement moet er inderdaad getekend, gelegitimeerd en 1 cent gepind worden. Dit is nodig om de contractgegevens te kunnen controleren. Onze koeriers hebben expliciet de opdracht om bij een nieuwe aansluiting ervoor te zorgen dat alleen de opgegeven contractant dit doet.

Indien een toestel tijdens de verzending zoek raakt, dan zal hiernaar een onderzoek worden ingesteld. Als er gezocht moet worden, dan moeten we uiteraard weten waarnaar er gezocht moet worden. De informatie die daarvoor nodig is staat op het verzendbewijs dat je gekregen hebt bij verzending van je pakket. Zonder de juiste informatie wordt het haast ondoenlijk om een pakket op te sporen en dus de annulering van je order correct te verwerken (zoals hierboven omschreven).

Ik kan in dezen dan ook niet beloven dat ik de zaak voor je uit de wereld kan helpen. Wél wil ik kijken naar de communicatie die heeft plaatsgevonden hierbij. Misschien valt er op die manier nog een aanknopingspunt te achterhalen. Stuur ons hiervoor svp een mail met de volgende gegevens:
- Je naam & geboortedatum
- Het ordernummer
- Je mobiele nummer (liefst het nummer van de eerste aansluiting, dit staat op je contract)
- Je postcode en huisnummer
- Het klantnummer dat op je contract staat
- De laatste 4 cijfers van het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt

Stuur de mail svp naar webcare.nl@vodafone.com en geef hem het volgende onderwerp | Kassa | epeelen | 18-03 | dubbel abonnement. Wij kijken dan graag óf en zo ja wát we kunnen betekenen in dezen.

Ik lees graag van je.
Groeten, Per
Vodafone
24/7 Web Crew

ep
door epeelen - Mar 19, 2014 om 14:15
5 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor jullie reacties. Ik zal Vodafone nogmaals contacteren. Het probleem komt echter hier op neer:

Nieuwe telefoon besteld. Bij levering blijkt deze beschadigd en dus per aangetekend retour gestuurd. Deze is na een half jaar nog niet verwerkt in het systeem van Vodafone en het abonnement loopt door. Betaal dus een abonnement zonder wederdienst.

tijger1
door tijger1 - Mar 19, 2014 om 17:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het probleem komt er op neer dat u niet meer kunt bewijzen dat u het toestel opgestuurd hebt.

ep
door epeelen - Mar 19, 2014 om 18:26
5 Antwoorden / 2 Vragen

Nou, langzamerhand vind ik steeds meer informatie. De dag van ontvangst van de telefoon, de dag van retoursturen, het adres van de ontvanger, de tijd van aflevering bij het postkantoor, het bewijs van betaling van de aantekening via afschrift van de bank. Kortom: nu is PostNL aan zet om na te gaan waarom mijn aangetekend pakje niet bij de ontvanger is gearriveerd.

ep
door epeelen - Mar 19, 2014 om 18:28
5 Antwoorden / 2 Vragen

Wanneer ik dat heb uitgezocht kan ik Vodafone het retoursturen bewijzen en het onterecht maandelijks afschrijven van abonnementsgeld. Maar wel al maanden beweren dat het een kwestie is van afmelding in het Vodafone-systeem!

lekkerisdat
door lekkerisdat - Mar 19, 2014 om 18:46
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=epeelen schreef op woensdag 19 mrt 2014, 18:26]Kortom: nu is PostNL aan zet om na te gaan waarom mijn aangetekend pakje niet bij de ontvanger is gearriveerd.
Succes, de service van Vodafone is in vergelijking met PostNL zeer geweldig!

[quote=epeelen schreef op dinsdag 18 mrt 2014, 22:19]Waarom komt Vodafone niet met een oplossing na deze sowieso al klantonvriendelijke afhandeling? Wat moet ik nu?
Zo rollen ze nu eenmaal bij Vodafone, dan verander je niets aan. Enkel door te zorgen dat ze steeds minder inkomsten generen.
Blijven klagen, niet opgeven, zorg dat ze gek worden van je geklaag.

tijger1
door tijger1 - Mar 19, 2014 om 22:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=epeelen schreef op woensdag 19 mrt 2014, 18:28]Wanneer ik dat heb uitgezocht kan ik Vodafone het retoursturen bewijzen en het onterecht maandelijks afschrijven van abonnementsgeld. Maar wel al maanden beweren dat het een kwestie is van afmelding in het Vodafone-systeem!

U kunt het hooguit aannemelijk maken. Het bewijs hebt u niet meer. U kunt wel een pakje aangetekend naar wie dan ook gestuurd hebben en daarvoor gepind. Dus het is niet zomaar een kwestie van afmelden en geld terugstorten.

ep
door epeelen - Mar 19, 2014 om 22:11
5 Antwoorden / 2 Vragen

Wellicht heb je gelijk tijger1, maar dan had ik ook met een PostNL bewijs met track- en trace code geen enkele poot om op te staan. Dat vind ik dan wel heel makkelijk. Waarom betaal je dan voor aantekenen?

tijger1
door tijger1 - Mar 19, 2014 om 22:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Met een track en trace code had u de Post kunnen aanspreken. Wel voor maximaal € 50,00. Maar nu hebt u feitelijk geen bewijs dat u überhaupt iets naar Vodafone gestuurd hebt.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Mar 20, 2014 om 02:04
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=epeelen schreef op woensdag 19 mrt 2014, 22:11]maar dan had ik ook met een PostNL bewijs met track- en trace code geen enkele poot om op te staan. Dat vind ik dan wel heel makkelijk. Waarom betaal je dan voor aantekenen?
Klopt helemaal, aangetekend versturen is daarom dan ook vrij zinloos.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Mar 20, 2014 om 14:33
355 Antwoorden / 1 Vragen

Vodafone heeft 'bevolen' de kapotte telefoon aangetekend aan hen te versturen.
Dat is iets wat dus blijkbaar niet vertrouwd is.
Dan is de afzender altijd de sjaak.

De retour gestuurde telefoon was volgens Vodafone in behandeling.

Na enkele weken wachten en regelmatig bellen met Vodafone

Vodafone schreef: Indien een toestel tijdens de verzending zoek raakt, dan zal hiernaar een onderzoek worden ingesteld. Als er gezocht moet worden, dan moeten we uiteraard weten waarnaar er gezocht moet worden. De informatie die daarvoor nodig is staat op het verzendbewijs dat je gekregen hebt bij verzending van je pakket. Zonder de juiste informatie wordt het haast ondoenlijk om een pakket op te sporen en dus de annulering van je order correct te verwerken (zoals hierboven omschreven).

Als Vodafone niet aangeeft dat het toestel zoek is en niet aangeeft aan TS dat de info op het verzendbewijs benodigd is, hoe moet TS dat dan weten?

Zonder de juiste informatie wordt het haast ondoenlijk.
Juist Vodafone, had dat toendertijd aan TS gezegd.

zoekster
door zoekster - Mar 20, 2014 om 15:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vind het wel vreemd dat de telefoon niet bij een Vodafonewinkel kan worden ingeleverd.

Vraag aan webcare, waarom eigenlijk niet? Desnoods vraag je daar verzendkosten voor als het van daar naar een andere punt moet worden verstuurd. Nu loopt de klant erg veel risico.

En de vervangende telefoon werd net zo makkelijk bij de buren afgeleverd, zonder die cent pinnen. Hoe zouden jullie het vinden als de vraagsteller beweerde dat ze DIE telefoon nooit had ontvangen? Bewijs het maar!

Ik weet dat jullie niet altijd zo nauw kijken met die cent pinnen, want er is hier ook al eens iemand geweest waarbij jullie het pakket aan het eind van de straat hadden afgeleverd.

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2014 om 15:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@epeelen

Ik vermeldde onjuist dat een aangetekend pakje slechts voor € 50,00 verzekerd is, dat bedrag van € 50,00 slaat op een brief. Voor een pakje is uw de dekking maximaal € 500,00.

@zoekster

De Ts kan niet meer stellen dat het tweede toestel niet meer ontvangen is, want er wordt met het nieuwe nummer al een half jaar gebeld en de rekening wordt betaald.

Maar wel rare manier van doen van Vodafone met dat tweede toestel.

zoekster
door zoekster - Mar 20, 2014 om 15:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 20 mrt 2014, 15:09]
@zoekster

De Ts kan niet meer stellen dat het tweede toestel niet meer ontvangen is, want er wordt met het nieuwe nummer al een half jaar gebeld en de rekening wordt betaald.

Ja, natuurlijk, dat had alleen in het begin gekund, het was meer een manier om aan te tonen dat Vodafone zich niet aan de eigen regels houdt.
Ik zou ook niemand adviseren zich zo op te stellen, want ook al ging Vodafone hier belachelijk slordig mee om, het zou gewoon stelen zijn.

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2014 om 15:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Duidelijk.