stacey
door stacey Mar 1, 2012 om 14:18
Computers & telefonie

Facebook - waarschuwing

[toevoeging redactie: dit is een hoax]

Geen discussie, wel even een waarschuwing, ik kreeg het volgende bericht (en het klopt):

--LET OP!!!!!!!!! graag even jullie aandacht!
Facebook is veranderd, zonder dit vooraf aan te geven.
Kijk naar je URL (helemaal boven in je beeldscherm).
Als je ziet staan "http" of "www" in plaats van "https" zit je in een NIET meer beveiligde sessie
en kun je worden gehackt.
Ga naar Account (rechts)... naast STARTPAGINA Accountinstellingen... Beveiliging (helemaal links)... Veilig browsen... Bewerken...Vink het vakje aan voor veilig browsen... Opslaan. --

Om zoveel mogelijk mensen te bereiken en te waarschuwen voor deze onveilige situatie plaats ik het dus ook even hier bij discussie op de site.

Groetjes,

2570 16 Rapporteer

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 1, 2012 om 17:06
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Stacey, de hoax heeft je wel zwaar te pakken! Nonsens!!!

stacey
door stacey - Mar 1, 2012 om 17:14
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=deinert schreef op donderdag 1 mrt 2012, 17:06]Stacey, de hoax heeft je wel zwaar te pakken! Nonsens!!!

Misschien moet je jezelf eens Informeren.........het betreft een Onveilige verbinding!

HTTPS is een uitbreiding op het HTTP-protocol met als doel een veilige uitwisseling van gegevens
Bij gebruik van HTTPS worden de gegevens versleuteld, waardoor het voor een buitenstaander, bijvoorbeeld iemand die afluistert, onmogelijk zou moeten zijn om te weten welke gegevens verstuurd worden.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 1, 2012 om 17:16
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Stacey, je gaat toch niet internetbankieren via Facebook?

stacey
door stacey - Mar 1, 2012 om 17:28
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Wat een kul zeg, alsof je alleen een veilige pagina voor betalen nodig zou hebben.......

Ze hebben een veilige verbinding zonder te melden gewijzigd naar een onveilige en er staan genoeg gegevens op dat soort sites om mee gerotzooid te kunnen worden.

Als jij er geen probleem mee hebt fijn voor jou, hoop andere zitten er niet op te wachten en zeker niet als ze er niet voor gewaarschuwd worden door facebook die het toch al nooit zo nauw nam met de Privacy van zijn gebruikers..........

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 1, 2012 om 17:33
1163 Antwoorden / 60 Vragen
stacey
door stacey - Mar 1, 2012 om 17:48
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Nou en wat wil je daar nu mee zeggen ?

Ze zeggen dat de hptts wel veiliger is maar het niet per definitie verkomt dat je gehacked zou kunnen worden......
Dat stukje waarschuwing zou er dan wel uit hebben gekund toen ik het copieerde, maar die kun je er bij de bank dan ook wel uithalen, bankier er maar op los maakt geen drol uit........
En goeie hacker, kan als ie echt wil overal inkomen, dat hebben we vandaag maar weer eens gezien bij de Rabobank........
Voor 100% veiligheid is wel meer nodig dan enkel die S, maar alle beetjes helpen.

Gaat mij er meer om dat het zomaar van eerder veilig naar onveilig blijkt te zijn gegaan zonder waarschuwing,
en dat het risico daardoor goter wordt zonder dat mensen dat door hebben, met die waarschuwing kunnen ze het Controleren en Wijzigen en dan is er verder ook niets aan de hand.
Maar Facebook nam het al nooit zo serieus met de Privacy van zijn gebruikers en dat vind ik een kwalijke zaak.

ti
door timfelix - Mar 1, 2012 om 18:20
270 Antwoorden / 13 Vragen

Wat een bullshit dat Facebook niet serieus omgaat met de privacy van hun gebruikers. Verder is het je eigen verantwoordelijkheid om te controleren of je een veilige verbinding gebruikt om bepaalde zaken te doen. Bij openbare verbindingen heb je ook nooit een "secure" verbinding.

Overigens zetten ze het veilig browsen niet zomaar uit, ik gebruik jaren een secure verbinding op Facebook, nooit iets aan hoeven veranderen. Gewoon weer 1 grote hoax.

stacey
door stacey - Mar 1, 2012 om 18:30
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=timfelix schreef op donderdag 1 mrt 2012, 18:20] ik gebruik jaren een secure verbinding op Facebook, nooit iets aan hoeven veranderen.

Bij openbare verbindingen heb je ook nooit een "secure" verbinding.

? die kan ik dan ff niet rijmen.....

Maar oa de mijne was dus wel gewijzigd en als je dat zo had ingesteld mag je er van uit gaan dat dat ook zo blijft staan lijkt me.
En dat ze privacy niet serieus nemen zijn al jaren klachten over dus ook geen bullshit, zat klachten over bekend/te vinden.....

ir. benton deus
door ir. benton deus - Mar 2, 2012 om 03:10
66 Antwoorden / 1 Vragen

Ach...vorige week toch al mijn facebookaccount gedeactiveerd. Zo interessant is Facebook nou ook weer niet.

tdehond
door tdehond - Mar 2, 2012 om 12:03
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Bedankt voor de waarschuwing. Was aan het overwegen Facebook te activeren. Toch nog maar even niet voordat ik dit goed heb uitgezocht. Hier is geen haast mee.

inekel1953
door inekel1953 - Mar 2, 2012 om 12:49
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Stacey,

met facebook heb ik niets.

Toch bedankt voor de waarschuwing, hierdoor word ik alerter bij het bezoeken van (andere) sites.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

M.vr.gr.,
Ineke L

graaiers
door graaiers - Mar 2, 2012 om 13:12
14 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt Stacey.
bij mij was hij gvd ook op http gezet. weer vlug verandert op veilige verbinding.
en ook dit verhaal gezet op een pagina van onze oude buurtbewoners.
kreeg meer dan 20 reacties terug dat het bij hen ook het geval was dat ze onbeveiligt waren.

inekel1953
door inekel1953 - Mar 2, 2012 om 13:33
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Stacey,

via de link "stuur discussie door" heb ik je waarschuwing naar meerdere mensen verzonden. Beter één waarschuwing te veel dan één te weinig.

Stacey, waarom maak er geen tip van?

M.vr.gr.,
Ineke L.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 2, 2012 om 14:23
1163 Antwoorden / 60 Vragen

....erg jammer dat er zoveel mensen in trappen. Deze hetse slaat werkelijk waar nergens op, zeker niet doorsturen! Hopelijk wist de redactie dit bericht weer!

Het is volledige nonsens dat Facebook dit verandert zou hebben. Facebook heeft altijd al http gewerkt!

Dus: nee, nee, nee, maak er GEEN tip van!!!

stacey
door stacey - Mar 2, 2012 om 14:28
10352 Antwoorden / 12 Vragen

02-02-2011 - Omdat je op je Facebook account natuurlijk veel privé gegevens deelt met vrienden en kennissen wil je je account natuurlijk wel veilig houden.
Voorheen kwam het nog wel eens in het nieuws dat accounts gekraakt werden met alle gevolgen van dien (ook die van Mark Zuckerberg).
Facebook had dan ook al aangekondigd de beveiliging te gaan verbeteren. En officieel is het sinds kort mogelijk HTTPS aan te zetten,
HTTPS is een techniek die zorgt dat alles wat je naar Facebook verstuurd veilig gebeurt. Zo zorgt HTTPS er voor dat kwaadwillende niet meer kunnen meekijken als je toevallig op een open Wifi verbinding de laatste updates op je Facebook even wil lezen.Info

Redacteur
door Redacteur - Mar 2, 2012 om 14:31
1057 Antwoorden / 62 Vragen

Aangezien het hier een hoax en doorstuurmail betreft wordt deze discussie gesloten.