mr
door mrt2 May 29, 2011 om 11:29
Computers & telefonie

Formule in Excel

In Excell heb ik een aantal getallen onder elkaar staan. Bepaalde rood gekleurd, andere zwart. Nu wil ik in deze reeks alleen de som van de roodgekleurde getallen berekenen, zodanig dat als ik later de tekstkleur van sommige cellen in deze reeks verander, ik dit automatisch terugzie in het optelresultaat. Zelf ben ik bezig geweest met "=som.als", echter een criterium voor "tekstkleur" vind ik niet. Mijn vraag nu, bestaat er voor zoiets een formule en zo ja, welke is dat?

9619 22 Rapporteer

freya
door freya - May 29, 2011 om 11:59
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo mrt2,

Een criterium als 'tekstkleur' zie ik ook zo gauw niet. Aan de andere kant, wat is het criterium waarom je het ene getal 'rood' wil weergeven en het andere getal 'zwart'?

m.vr.gr. Freya

mr
door mrt2 - May 29, 2011 om 12:19
24 Antwoorden / 12 Vragen

De rode bedragen in de reeks zijn nog niet betaald, de zwarte bedragen wel. Ik zoek dus een formule waarmee ik in één keer zie, wat er totaal nog openstaat.

Vr. groet

freya
door freya - May 29, 2011 om 12:26
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mrt2 schreef op zondag 29 mei 2011, 12:19]De rode bedragen in de reeks zijn nog niet betaald, de zwarte bedragen wel. Ik zoek dus een formule waarmee ik in één keer zie, wat er totaal nog openstaat.

Vr. groet
Kun je dan niet gewoon een kolom toevoegen met b.v. vinkjes (ja/nee veld)?
Als er betaald is zet je het vinkje en kun je dat als criterium gebruiken voor de optelling.

Freya

freya
door freya - May 29, 2011 om 12:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens, de waarde van het ja/nee veld kun je dan ook als criterium gebruiken om de tekst (of de achtergrond van het veld waar het bedrag in staat) automatisch te laten kleuren. Zelf vind ik het fraaier om het vakje (de achtergrondkleur) aan te passen, dat is wel zo duidelijk.
In jouw geval dus, géén vinkje (nog niet betaald) een lichtrode achtergrond en wel een vinkje een lichtgroene achtergrond. Dat kleuren gaat dus automatisch, zodra je een vinkje plaatst.
Achtergronden kun je kleuren via een 'voorwaardelijke opmaak'.

Freya

mr
door mrt2 - May 29, 2011 om 12:38
24 Antwoorden / 12 Vragen

Dag Freya,

Dat kan een oplossing zijn, echter de reeksen maken onderdeel uit van een groter werkblad. Met extra kolommen moet ik de boel op zijn kop zetten. Daarom dacht ik, misschien kan ik de tekstkleur simpel onderbrengen in een criterium.

vr. groet

rj
door rjw - May 29, 2011 om 12:39
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Is het niet het makkelijkst om gewoon een kolom "Betaald" en "Nog te betalen" te maken? Zodra je betaald hebt verplaats je het bedrag naar de "Betaald" kolom.

freya
door freya - May 29, 2011 om 12:49
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, het is maar net wat je het makkelijkste vindt. Dat 'kleuren' doe je nu steeds handmatig? Dus als er iemand betaald heeft ga je naar de betreffende cel, klikt op eigenschappen, tekstkleur aanpassen, (Ok) klikken?
Op de door mij beschreven manier hoef je alleen maar een vinkje te zetten en de kleuring en optelling gaat verder automatisch...

Kortom, je moet er misschien even wat werk voor doen, maar dan heb je er later wel veel gemak van.

Freya

mr
door mrt2 - May 29, 2011 om 12:51
24 Antwoorden / 12 Vragen

Dag Freya,

Ik denk dat ik jouw laatste advies maar opvolg. Het wordt wel even werken dus. Maar daarom heet het ook een werkblad. Toch?

Bedankt.

Vr. groet,
mrt2

freya
door freya - May 29, 2011 om 13:00
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mrt2 schreef op zondag 29 mei 2011, 12:51]Dag Freya,

Ik denk dat ik jouw laatste advies maar opvolg. Het wordt wel even werken dus. Maar daarom heet het ook een werkblad. Toch?

Bedankt.

Vr. groet,
mrt2
Succes en wel even eerst in het klein goed uittesten vóór je het hele werkblad overhoop haalt.... ;-)

Freya

edwardus
door edwardus - May 29, 2011 om 16:34
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het is geen rechttoe-rechtaan oplossing, maar het kan: zie bijv. http://www.mrexcel.com/forum/showthread.php?t=16214 voor een aantal verschillende mogelijkheden.

jantje7
door jantje7 - May 29, 2011 om 19:56
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Hallo mr2,
In Excel 2010 kun je door in de kopregel een filter te plaatsen filteren op veldkleur of tekst kleur. Door dit toe te passen blijven bv de regels met zwarte tekst over. Deze zijn gemakkelijk op te tellen door deze te selecteren en op de onderste balk de totaalwaarde af te lezen.

Werkt perfect.

Succes, Jantje

am
door amelissen - May 29, 2011 om 23:00
77 Antwoorden / 1 Vragen

Rode getallen zijn negatief, zwarte getallen positief.
Je kunt dat gewoon aanpassen door het betreffende blok te selecteren en de kleur die je wilt erbij te matchen.

jp
door jpls - May 30, 2011 om 12:44
9 Antwoorden / 1 Vragen

Nog bter gewoon een - (min) voor het getal zetten.
Negatieve getallen dan uitzonderen

tenormin
door tenormin - May 30, 2011 om 13:09
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=edwardus schreef op zondag 29 mei 2011, 16:34]Het is geen rechttoe-rechtaan oplossing, maar het kan: zie bijv. http://www.mrexcel.com/forum/showthread.php?t=16214 voor een aantal verschillende mogelijkheden.

Ik wil absoluut niet "lullig" doen maar nog niet iedereen leest in het Engels gemakkelijk instructies. The information is clear maar toch, misschien kunt U naar een Nederlands-talige site verwijzen?

Jeannetims
door Jeannetims - May 30, 2011 om 13:20
51 Antwoorden / 3 Vragen

Hierbij de oplossing: ga naar de Microsoft Office site (http://office.microsoft.com) en zoek hier naar 'Voorwaardelijke opmaak toevoegen, wijzigen, zoeken of wissen'. Naar gelang de Office versie die je gebruikt vind je hier de oplossing.

Je kunt cellen automatisch opmaken als de waarde b.v. > 0 is of juist < 0. Dan kun je de cel en/of de tekst automatisch een andere kleur geven. Ook kun je met een formule de cellen opmaken.

pe
door petervdlouw - May 30, 2011 om 13:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

Als je ASAP Utilities (www.asap-utilities.com) gebruikt bestaat er een functie asapsumbyfontcolor, die kan wat jij wilt.

mjklugt
door mjklugt - May 30, 2011 om 15:41
15 Antwoorden / 5 Vragen

Als je twee kolommen heb een met j of n en de tweede kolom met de bedragen en je gebruikt nog eens twee cellen een voor ontvangen en een voor niet ontvangen en je gebruik in die cellen de formule: =SOM.ALS(D4:D12;"j";E4:E12)
Dan wordt in de cel ontvangen alleen de betaalde opgeteld en in plaats van j gebruik je de n in de nog te betalen kolom.
Als voorbeeld heb ik kolom D als j of n gebruikt en kolom E voor de bedragen.
En de formule gebruik je alleen onder of naast de cel van de tekst betaald en die van de tekst niet betaald.
Als je de j of n naast het bedrag veranderd dan word de som van de totaal bedragen aangepast.

jscholtes
door jscholtes - May 30, 2011 om 18:23
777 Antwoorden / 31 Vragen

Bij gebruik van Excel 2010 kun je filteren op kleur. M.i. doet dat precies wat je wil. Voeg op de header van je kolommen een auto-filter toe en kies vervolgens om alle waarden die voldoen aan de kleur. Onderin het scherm (rechtonder) zie je dan de gemiddelde waarde, het aantal in die kleur, maar ook de som.

Ik weet niet of dit van toepassing is op Excel 2007.

fj
door fjonker - May 30, 2011 om 18:56
6 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo mrt2.

Er is ook een mogelijkheid om een functie te maken, en vervolgens met een macro die functie aan te roepen.
De exacte functie en macro ken ik niet uit mijn hoofd, maar ik heb hier een link naar voorbeeldbestanden die horen bij het boek "Leer jezelf makkelijk... programmeren in VBA" van Van Duuren media.
Een van die voorbeeld bestanden heeft de mogelijkheid op te rekenen op basis van tekstkleur. Even de juiste werkboek zoeken en in de VBA editor snuffelen.

http://support.vanduurenmedia.nl/Downloads/9789059400894/Voorbeeldcode.zip

Succes.

mr
door mrt2 - May 30, 2011 om 20:39
24 Antwoorden / 12 Vragen

Beste Deskundigen,

Het advies van freya (29-5-2011, 12:34) heb ik nu uitgewerkt en het resultaat doet precies wat ik wilde. Door een vinkje achter een bepaald bedrag te plaatsen wordt de ingestelde voorwaardelijke opmaak geactiveerd en verandert de betreffende celinhoud van kleur. Met dit vinkje wordt meteen de criteria in de -formule van toepassing, waardoor het bedoelde bedrag wordt meegenomen in een aparte telling. Ik heb nu een goed overzicht. Bedankt hiervoor. Natuurlijk ook de andere deskundigen bedankt voor de genomen moeite.

Vr. groet,
mrt2

freya
door freya - May 30, 2011 om 20:51
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@mrt2:

Heel mooi dat het allemaal gelukt is en dat ik je op het goede spoor heb kunnen zetten. Het 'bijhouden' van de worksheet is er in ieder geval een stuk makkelijker mee geworden.
Veel succes verder en bedankt voor het terugmelden.

Freya

sn
door snagtor - May 31, 2011 om 01:34
17 Antwoorden / 1 Vragen

Wat denk je ervan om de nog niet betaalde bedragen als '-' in te voeren??