gsm
door gsm Apr 15, 2013 om 23:58
Computers & telefonie

Geen concurrentie tussen computerwinkels?

Mycom, Dynabyte en Dixons zijn al een pot nat.
Nu de winkels van Computerland gesloten zijn, lijkt het erop dat Paradigit en Computerland ook een geheel waren, zijn, of gaan vormen.

Wordt de consument voor steeds meer voor de gek gehouden en is er in feite geen concurrentie (meer) tussen de ogenschijnlijk verschillende computerwinkelketens?

1114 12 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2013 om 02:38
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Het probleem is: ze moeten wel.

Dit krijg je dus als in Europa de mening is dat de ondernemers elkaar moeten beconcurreren op de laagste prijs. Want dat is wat men wilt.
Ondernemers die dat niet doen worden keihard afgestraft omdat zij "verboden" prijsafspraken maken.

Ik vind die discussie totaal belachelijk.

Ja, laten ze maar prijsafspraken maken. Geen probleem.

Ik zie liever dat ondernemers elkaar de concurrentie aangaan met innovatie, kwaliteit, duurzaamheid, in plaats die vervloekte "de laagste prijs"!

Wat veel mensen en ook die sukkels in Europa totaal niet doorhebben is dat de goedkoopste prijs juist niet het beste is voor de consument. En dat willen die sukkels maar niet begrijpen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2013 om 07:55
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

A) Ze moeten helemaal niets!

B) Dit krijg je dus als in Europa de mening is dat de ondernemers elkaar moeten beconcurreren op de laagste prijs. Want dat is wat men wilt.
Ondernemers die dat niet doen worden keihard afgestraft omdat zij "verboden" prijsafspraken maken.

Volgens mij is het juist andersom, prijsafspraken zijn verboden!

Ik zie liever dat ondernemers elkaar de concurrentie aangaan met innovatie, kwaliteit, duurzaamheid, in plaats die vervloekte "de laagste prijs"!

Die zijn er ook, kijk naar Apple. Alleen wordt de markt hiervoor steeds minder, gezien het huidige crisisklimaat.

in Europa totaal niet doorhebben is dat de goedkoopste prijs juist niet het beste is voor de consument. En dat willen die sukkels maar niet begrijpen.

Die keuze is er wel, alleen moet de consument daar meer voor betalen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2013 om 09:38
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

pino123 schreef op dinsdag 16 apr 2013, 07:55:
B) Dit krijg je dus als in Europa de mening is dat de ondernemers elkaar moeten beconcurreren op de laagste prijs. Want dat is wat men wilt.
Ondernemers die dat niet doen worden keihard afgestraft omdat zij "verboden" prijsafspraken maken.

Volgens mij is het juist andersom, prijsafspraken zijn verboden!

De reden dat Europa geen prijsafspraken wilt is dat dan de consument de gelegenheid wordt ontnomen om de goedkoopste prijs te kunnen betalen.

Nog niet zo lang geleden schreeuwde de toezichthouders moord en brand dat de fabrikanten van optische stations onderling prijsafspraken hadden gemaakt en dat daardoor de consument honderden Euro's teveel voor de computers hadden betaald, terwijl die optische stations maar tussen de dertig en veertig Euro kosten.
????


pino123 schreef op dinsdag 16 apr 2013, 07:55:
in Europa totaal niet doorhebben is dat de goedkoopste prijs juist niet het beste is voor de consument. En dat willen die sukkels maar niet begrijpen.

Die keuze is er wel, alleen moet de consument daar meer voor betalen.

Het gaat niet om de keuze, maar dat Europa niet wilt inzien dat de goedkoopste prijs niet het beste voor de consument is.

Daarnaast walg ik van die consumenten die de ziekelijke aandrang hebben om ten koste van alles altijd alles tegen de laagste prijs moeten hebben. Kwaliteit en duurzaamheid is bij hen van ondergeschikt belang.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2013 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

ikbenik schreef op dinsdag 16 apr 2013, 02:38: ....
Wat veel mensen en ook die sukkels in Europa totaal niet doorhebben is dat de goedkoopste prijs juist niet het beste is voor de consument.
....

Typisch het standpunt van een ondernemer......

Gaat het niet om 'garantie', dan is het wel het verdedigen van de eigen beroepsgroep....

Hoezo ikbenik is 'objectief'... Duh!....

En zoals pino123 al aangeeft, er is nog steeds keus en je kunt nog steeds kiezen voor kwaliteit, ook al kost dat dan wat meer geld.

Freya

ve
door verwijderd - Apr 16, 2013 om 11:04
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

freya schreef op dinsdag 16 apr 2013, 10:50:
ikbenik schreef op dinsdag 16 apr 2013, 02:38: ....
Wat veel mensen en ook die sukkels in Europa totaal niet doorhebben is dat de goedkoopste prijs juist niet het beste is voor de consument.
....

Typisch het standpunt van een ondernemer......

Gaat het niet om 'garantie', dan is het wel het verdedigen van de eigen beroepsgroep....

Hoezo ikbenik is 'objectief'... Duh!....

En zoals pino123 al aangeeft, er is nog steeds keus en je kunt nog steeds kiezen voor kwaliteit, ook al kost dat dan wat meer geld.

Freya

Je hebt het mis!

De reden dat Europa zo tegen prijsafspraken is, is dat men de consument in de gelegenheid wilt stellen om de laagst mogelijke prijs te kunnen betalen. Daarbij is men ook van mening dat hoe goedkoper de prijs, des te beter het is voor de consument.
En dat is een belachelijke instelling.

Europa ziet het liefste dat de ondernemers elkaar op de prijs gaan beconcurreren. Ondernemers die dat niet doen zijn de kwade pier, omdat zij namelijk verhinderen dat de consument de laagst mogelijk prijs kan betalen, waardoor in hun ogen de consument gedupeerd wordt.
Dat verzin ik niet, dat is nu eenmaal de gedachte van die sukkels in Europa.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2013 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

ikbenik schreef op dinsdag 16 apr 2013, 11:04: ....
Je hebt het mis!

De reden dat Europa zo tegen prijsafspraken is, is dat men de consument in de gelegenheid wilt stellen om de laagst mogelijke prijs te kunnen betalen. Daarbij is men ook van mening dat hoe goedkoper de prijs, des te beter het is voor de consument.
....

Klopt helemaal. Prima toch? Des te minder de consument hoeft te betalen, des te meer blijft er in z'n portemonnee zitten om weer andere dingen te kunnen kopen.
Dat heet nu 'consumentenbelang'. Dat jij daar als ondernemer niet blij mee bent, snap ik best, maar we zitten hier wel op een 'consumentenforum' en niet op een 'ondernemersforum'.
Ik zou zeggen, zoek een 'ondernemersforum' en ga daar je gal spuien.....

Freya


Freya

ve
door verwijderd - Apr 16, 2013 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@ikbenik

KvK heeft een ondernemersforum KLIK

Is dat wat voor je?

ve
door verwijderd - Apr 17, 2013 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

"Mycom, Dynabyte en Dixons zijn al een pot nat.
Nu de winkels van Computerland gesloten zijn, lijkt het erop dat Paradigit en Computerland ook een geheel waren, zijn, of gaan vormen."
Grappig want Mycom, Dynabyte en Dixon is een en dezelfde winkel en Dynabyte bestaat al niet meer.
Paradigit is een holdings onderneming waar onder andere Computerland onder valt .
Dat er weinig concurrentie is komt omdat de computermarkt aan het instorten is en daardoor tegen concurrerende prijzen gewerkt moet worden.
En hoe groter een bedrijf is hoe goedkoper er in gekocht kan worden.
Een voorbeeld hier van is in de prijsvergelijking van hardware.info terug te vinden.
Een mooi voorbeeld is deze bluray brander Lite-On iHBS112-115 deze kost bij winkel A €69.30 en bij winkel B €110 een prijs verschil van zo €41 euro.
Even zoeken kan een hoop geld schelen door concurrentie.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2013 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Gezien het instorten van de PC markt zal het aanbod nog wel wat magerder worden dan nu. Een paar jaar terug was het nog interessant om PC's te gaan verkopen (de meeste klanten kochten toch minstens eens in de 3 jaar een nieuwe PC). Tegenwoordig hoef je eigenlijk alleen nog maar een nieuwe PC te kopen als de oude stuk is (een PC van een paar jaar oud is snel genoeg voor de meeste mensen). Om nog een beetje aan PC's te kunnen verdienen moet je het van de aantallen hebben. Dus minder aanbod, minder concurrentie. Net als bij alle andere commodities.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2013 om 02:06
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Koop online das je concurrent !

ve
door verwijderd - Apr 18, 2013 om 02:29
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Goed shoppen doet wonderen (her)leven!

ve
door verwijderd - Apr 18, 2013 om 02:32
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

audb schreef op woensdag 17 apr 2013, 13:19: "Mycom, Dynabyte en Dixons zijn al een pot nat.
Nu de winkels van Computerland gesloten zijn, lijkt het erop dat Paradigit en Computerland ook een geheel waren, zijn, of gaan vormen."
Grappig want Mycom, Dynabyte en Dixon is een en dezelfde winkel en Dynabyte bestaat al niet meer.
Paradigit is een holdings onderneming waar onder andere Computerland onder valt .
Dat er weinig concurrentie is komt omdat de computermarkt aan het instorten is en daardoor tegen concurrerende prijzen gewerkt moet worden.
En hoe groter een bedrijf is hoe goedkoper er in gekocht kan worden.
Een voorbeeld hier van is in de prijsvergelijking van hardware.info terug te vinden.
Een mooi voorbeeld is deze bluray brander Lite-On iHBS112-115 deze kost bij winkel A €69.30 en bij winkel B €110 een prijs verschil van zo €41 euro.
Even zoeken kan een hoop geld schelen door concurrentie.


Klopt! Computerland is/was een dochteronderneming van Paradigit!

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

da
dameshoed - May 16, 2024 om 09:59
Huishouden & energie

Aanmaning

Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123) Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was. ... Lees meer

ma
martin60 - May 15, 2024 om 11:53
Vakantie & reizen

Geschil met booking.com

Goedenmorgen
Wij hebben in december en januari een trip gemaakt door Spanje en hierbij meerdere malen via booking.com de hotels en appartementen geregeld want je komt bijna niet om ze heen.
Echter bij het boeken van een appartement en de betaling bleek opeens dat ik toen ik daar voor de deur stond ook nog de eigenaar 300 borg moest gaan betalen en maar moest afwachten of die dan de sleut ... Lees meer

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer