herrdroetker
door herrdroetker Jan 12, 2011 om 21:12
Computers & telefonie

Handhaving consumentenbescherming

Freunde und Freundinnen,

Nu alweer een mooi topic van mijn hand. Vandaag publiceerde de OPTA dat hij een boete had opgelegd aan het SMS spambedrijf SD&P Interactive BV zie hier. De boete werd vorig jaar in april al opgelegd, maar deze kon nu pas worden gepubliceerd vanwege de Pretium jurisprudentie dat pas gepubliceerd mag worden na behandeling van een bezwaar. De boete bedraagt € 550.000,-- voor het ongevraagd verzenden van circa 10 miljoen SMS berichten, die per stuk € 1,50 kosten voor de consument, waar bovendien geen mogelijkheid was aangegeven voor de consument om de SMS berichtenstroom te stoppen. Een eenvoudige rekensom geeft dat SD&P voordat de boete werd opgelegd, € 15 miljoen heeft binnengeharkt.

Wat denkt u dat SD&P heeft gedaan? Zouden zij onmiddellijk tot inkeer zijn gekomen en gestopt met de verzending OF zouden zij er meteen er nog een paar miljoen SMS berichten achteraan hebben verzonden? SD&P is bekend van Yamtalk, MT50 (MobileFun) en diverse shortcodes waaronder codes 4269 en 9988.

Gesundheit!
HerrDoktoerOetker

1652 6 Rapporteer

anduril
door anduril - Jan 18, 2011 om 14:22
167 Antwoorden / 1 Vragen

Weer een typisch staaltje halfzacht optreden van de overheid. Er is toch een pluk-ze-kaal wet? Alle winst plus een forse boete zal ze pas pijn doen en dan pas verbetert er misschien iets in deze mafiose telecomwereld.
Het is eigenlijk te gek voor woorden dat er zoiets kan bestaan als een ongevraagde sms tegen betaling! Overheid, ga dit nu eens verbieden en leg ook de telecom-providers een sanctie op als zij zulke sms-berichten op hun netten toelaten .

pino123
door pino123 - Jan 18, 2011 om 15:07
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik ben dan toch echt benieuwd wat er gaat gebeuren met het boetebedrag, komt deze terug bij de klanten of verdwijnt deze richting de overheid?

anduril
door anduril - Jan 18, 2011 om 15:27
167 Antwoorden / 1 Vragen

@pino123
Dat gaat naar de OPTA en dus naar de overheid. De burger wordt belazerd en staat met lege handen. Zelfs een gezamenlijke claim bijv. door de Consumentenbond mag in dit verder overgeorganiseerde landje niet eens.
Misdaad loont blijkbaar nog steeds.

tdehond
door tdehond - Jan 18, 2011 om 15:33
4744 Antwoorden / 9 Vragen

ij sms-diensten is het namelijk verplicht dat de sms’jes een geldige afmeldmogelijkheid vermelden. Elke dag dat SD&P verzuimt een geldige afmeldmogelijkheid mee te sturen met haar sms-diensten kost het bedrijf 30.000 euro met een maximum van 900.000 euro. SD&P voldoet inmiddels aan de last.

SDP had 3 werkdagen de tijd na dagtekening v.h. besluit de gelegenheid om te melden hoe men voortaan zich kon afmelden voor hun "diensten"

Ik neem aan dat hieraan gehoor is gegeven.

wi
door wilvarawil - Jan 18, 2011 om 15:34
7 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom wordt dat bedrijf niet gesommeerd om de betaalde bedragen terug te storten!Behalve de boete krijgen ze hiermede tevens een werkstraf die ze nog lang zal heugen!
Eerlijheid is pas bereikt als de onrechtmatig verkregen gelden terug zijn bij de eigenaren.Aan een halve rechtspraak hebben we niks!Rechtspraak is pas geschied als bedriegers en bedrogenen recht is gedaan!

ra
door ratatosker - Jan 19, 2011 om 10:39
5 Antwoorden / 0 Vragen

De Opta is net als die andere zogenaamde "autoriteiten" (AFM, VWA, etc) een doodgeboren kindje. Opgericht om een suggestie van controle te wekken, maar feitelijk zodanig ingericht dat ze de commercie weinig of niets in de weg leggen. En dat was natuurlijk ook de bedoeling.