pa
door parakist Nov 3, 2008 om 17:05
Computers & telefonie

Hoe krijg ik een foto op een formulier in Access?

Hallo
Ik probeer een foto in een kader (OLE) op een formulier in Access te zetten zodanig dat voor ieder personeelslid zijn foto bij zijn gegevens verschijnt. Ik kan doen wat ik wil maar steeds verschijnt de naam van het bestand van de foto in plaats van de foto zelf in het kader. Ik weet dat het kan want ik heb het vroeger ook al eens gemaakt. Dubbelklikken op de naam van het bestand opent de foto in een viewer. In de tabel staat in de betreffende cel het woordje PAKKET. Weet iemand waar dit verschijnsel door ontstaat? Ik wil een foto zien en geen bestandsnaam.

8501 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Raadpleeg HELP van Access eens. Dat kan via help in de balk rechtsboven of met F1 [één]. Of, ga eens bij Microsoft kijken op de Access site. Via OFFICE up date te bereiken.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Hulp kunt u vinden als u in GOOGLE het volgende  invoert:                        foto op een formulier in Access

Het stikt er van de hulp, voorbeelden en handige tips en tricks.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Het doet me voorkomen alsof het veldtype niet klopt.
Mogelijk moet je het veld waarin de bestandsnaam staat gewoon als tekst instellen?

Vrgr. AF

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo parakist,

Niet zo eenvoudig om dit op een forum te beantwoorden, maar wellicht kan ik je op weg helpen. Om te beginnen een waarschuwing:

Welke oplossing je uiteindelijk ook kiest, sla de foto nooit op in je database, maar maak gebruik van een apart bestand voor de foto.

Je database wordt anders verschrikkelijk traag (en groot) en op den duur onhandelbaar. Ik neem aan dat je in je database voor elk record (lees: personeelslid) een uniek nummer hebt? Een personeelsnummer b.v.? Gebruik dat nummer om een foto in een apart bestand op te slaan. Voor elk record heb je dus een apart .jpg bestand.
Maak vervolgens op je formulier een opject van het type 'afbeelding'. Vervolgens moet je dan nog een klein stukje programmacode schrijven om ervoor te zorgen dat wanneer je het formulier laadt, of wanneer je een bepaald record kiest, de foto uit het externe bestand geladen wordt in het afbeeldingobject. Maak daarbij gebruik van de '.picture property' van het  afbeelding-object.
Je moet dan de bestandsnaam halen uit het veld 'personeelsnummer' van het record dat op dat moment gekozen is.

Hopelijk zet dit je op de goede weg.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 20:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk hier eens

ve
door verwijderd - Nov 3, 2008 om 22:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

De enige tip die ik je kan geven is dat je even in de database moet kijken die, als het goed is, op jouw computer staat.
Noordenwind.mdb

Mogelijk moet je deze zoeken in de map:
C:\Program Files\Microsoft Office\Office\Voorbeelden
Of anders installeren.

Bij de Tabellen staat de Tabel Werknemer en bij de Forms het Formulier Medewerkers.

Als je deze uitspit dan zou je eruit moeten kunnen komen.

Hetzelfde zou zijn als hier het hele verhaal wordt neergezet, is overbodig dus.
Als je deze niet hebt dan wordt het een ander verhaal.

Wel is het zaak dat je in de tabel de foto's toevoegt.
De foto's niet te groot en niet te veel dan zal het met de snelheid en grootte wel loslopen.

Succes, Rebel

ve
door verwijderd - Nov 4, 2008 om 10:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb maar even een voorbeeldje gemaakt dan wordt het allemaal iets duidelijker.

Wel gemaakt in een oude versie dan kan je hem converteren naar alle nieuwere versies die er zijn. Van oud naar nieuw lukt wel maar niet van nieuw naar oud, geeft vaak problemen.

Voorbeeld - foto.mdb

Succes, Rebel

ve
door verwijderd - Nov 4, 2008 om 11:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

@rebel:

Dat werkt allemaal wel leuk zo, zolang je plaatjes van maar een paar kB groot gebruikt en je niet al teveel records hebt. Heb je echter een personeelsbestand en gebruik je foto's van b.v. 50 kB/stuk (of groter) en loopt het aantal records op tot, laten we zeggen, meer dan honderd, dan wordt je database op den duur vele megabytes groot en het steeds opzoeken van de juiste foto bij het juiste record wanneer je door je database bladert, dat ga je echt niet leuk vinden.

Freya

ve
door verwijderd - Nov 4, 2008 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit had ik al eerder geschreven:
'De foto's niet te groot en niet te veel dan zal het met de snelheid en grootte wel loslopen.'

Maar als je de database een beetje professioneel opzet dan loopt het gewoon goed.
Zelf heb ik een database met bijna 1400 plaatjes is wel meer dan 50.00 kb groot, maar loopt net zo goed als een database met een kleine 100 brieven een 4000 records met memo die net even meer als 8.00kb groot is.

En aan de andere kant heb ik wel even wat in elkaar gezet om de vraag te beantwoorden met een voorbeeldje.
Rebel

ve
door verwijderd - Nov 4, 2008 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry 50.000 en 8.000 kb

Rebel

ve
door verwijderd - Nov 4, 2008 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijkt u hier eens:

http://office.microsoft.com/nl-nl/access/HA011504111043.aspx

ve
door verwijderd - Nov 4, 2008 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oke, dat lost het probleem op.
Maar als ouderwets programmeur ben ik het wel eens met Freya.

Laat de afbeeldingbestanden staan in een map en maak een (text)veld aan waarin alleen het pad wordt gezet en eeen koppelveld om de juiste foto bij de juiste werknemer te plakken..
Vervolgens een VB functie maken om het te laten werken.

Of maak een nieuw .mdb bestand waarin alleen de foto's als OLE object worden ingevoegd.
Vervolgens kan je dat .mdb bestand met een 'linkveld' koppelen met het . mdb werkbestand.
Dan wordt  niet de hele database met OLEobjecten in het geheugen geladen.

ve
door verwijderd - Nov 5, 2008 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hierbij voor de liefhebbers een voorbeeld-database waarbij de foto's zijn opgeslagen in externe .jpg bestanden. Via onderstaande 'link' is het te downloaden:

Database met externe foto's (80kB)

Het .exe bestand even plaatsen in een willekeurige map (b.v. C:\Personeel) en daarna even dubbelklikken. Als het goed is heb je na het uitpakken een .mdb bestand (de database) en een map Foto waarin als voorbeeld vier .jpg plaatjes zijn geplaatst.
Voor dit voorbeeld heb ik de namen en de avatars van wat experts 'geleend'.
De database is gemaakt in Access 2003 en bestaat uit één tabel en één formulier. Na starten van de database even dubbelklikken op het formulier FrmPersoneel en de weg wijst zich vanzelf. Voor het gemak heb ik het stukje programma dat het externe .jpg bestand op het formulier laat zien achter de knop Toon foto gezet. Je kunt dat stukje code natuurlijk ook laten uitvoeren wanneer je van record veranderd, dan wordt de foto automatisch 'ge-uodate', maar voor de duidelijkheid heb ik dus even voor deze oplossing gekozen.
Verder is het regeltje code van belang dat wordt uitgevoerd bij het laden van het formulier. Daar wordt namelijk de juiste mapnaam van de database bepaald.
Voor de duidelijkheid staan er op het formulier nog twee extra velden weergegeven. De bovenste laat de mapnaam zien waar de foto's in geplaatst zijn en in de onderste wordt de bestandsnaam van de betreffende foto weergegeven. Deze wordt samengesteld uit het personeelsnummer plus de extensie .jpg.
Ik hoop dat het zo voor iedereen duidelijk is.

Freya

ve
door verwijderd - Nov 5, 2008 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Freaya

Heb 'm gedownload.
Nu nog even Access weer installeren ...

Groet AF