boppe1943
door boppe1943 Jan 31, 2017 om 01:55
Computers & telefonie

Hoe verwijder ik veilig mijn e-reader/MP3-speler uit laptop?

Goedemorgen. Ik heb een HP laptop met Windows 10. Op mijn oude HP laptop met Windows 7 had ik onder "verborgen pictogrammen" een icoontje dat je moest aanklikken om b.v. een e-reader of MP3-speler veilig te verwijderen. Dat heeft de nieuwe niet. Onwetend heb ik mijn e-reader een poosje geleden via mijn laptop opgeladen en een paar boeken gedownload. Toen ik na afloop daarvan het icoontje niet kon vinden, heb ik de e-reader tenslotte zomaar verwijderd. Sindsdien heeft de e-reader soms kuren en wil hij niet in- of uitgeschakeld worden, maar na het resetten doet hij weer wat er van hem verwacht wordt. Toch vertrouw ik het niet om zomaar mijn e-reader e.d. te verwijderen, ondanks het feit dat ik via Google vernomen heb dat het geen kwaad kan, zolang je maar even wacht met loskoppelen, zodat ook de laatste bits overkomen. Wat vindt u?

3885 9 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 31, 2017 om 09:51
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Goedemorgen @Boppe1943,
in het systeemvak rechtsonder naast het vraagteken op het pijltje klikken en de verborgen pictogrammen komen tevoorschijn, daar staat ook hardware veilig verwijderen bij. Ik verwijder de hardware ook wel eens veilig als de laptop uitstaat.

marita5
door marita5 Jan 31, 2017 om 09:59
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Als de pictogrammen verbogen zijn , lijken ze mij niet velig ;-))

sjjoppy
door sjjoppy Jan 31, 2017 om 10:08
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Klopt, heb ze hersteld :-)

marita5
door marita5 Jan 31, 2017 om 10:15
11534 Antwoorden / 15 Vragen

ik vond het grappig om te lezen .

sjjoppy
door sjjoppy Jan 31, 2017 om 10:19
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Ik eigenlijk ook wel en twijfelde of ik er iets aan moest veranderen. Maar ja een openbaar forum hé?

marita5
door marita5 Jan 31, 2017 om 10:24
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Grapjes maken moet kunnen , beter dat als onbeschoft .

sjjoppy
door sjjoppy Jan 31, 2017 om 10:32
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Helemaal mee eens.

ph
door philip36 - Jan 31, 2017 om 10:18
2275 Antwoorden / 4 Vragen

In windows 10 staat standaard de schrijfcache uitgeschakeld.
Dat betekent dat u het apparaat kunt verwijderen zonder Veilig verwijderen.
U kunt ook in de verkenner op de e-rereader rechtsklikken en kiezen voor de optie Uitwerpen.

Het verwijderen van een usb stick of externe HD tijdens het schrijven hier naar toe kan de stick of schijf ontoegankelijk maken.
Dat is wel weer te repareren maar beter voorkomen dan genezen.

Om te controleren of de cache uitgeschakeld staat, ga naar Apparaatbeheer.
Hiervoor toetsen Win+X tegelijk indrukken en in de lijst op Appaatbeheer klikken.
Ga in Apparaatbeheer naar Schijfstations, vouw deze uit en dubbelklik op het usb station of e-reader.
Kies het tabblad Beleidsregels, als het goed is staat Snel verwijderen geselecteerd.

boppe1943
door boppe1943 - Jan 31, 2017 om 12:12
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Dank voor de reacties.
@Philip36: om het voor een senior makkelijk te houden, ik kan dus, in tegenstelling tot Windows 7, gewoon de e-reader en MP3-speler uitwerpen, zonder risico? Net zoals ik al gelezen had bij mijn zoekactie op Google?
@Sjoppie en Edrick 3, dat was het geval bij Windows 7, bij Windows 10 is dat niet meer zo. Althans niet bij mijn nieuwe laptop.

Zoals gezegd, mijn e-reader heeft kuren nadat ik hem had uitgeworpen zonder het ontbrekende icoontje "veilig uitwerpen". Maar misschien is dit toeval en zou de e-reader ook met gebruik van het veilige icoontje tegenstribbelen.

ph
door philip36 Jan 31, 2017 om 14:06
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, zou zonder risico moeten kunnen.
Het icoontje van Veilig verwijderen is alleen maar zichtbaar als er een usb apparaat aangesloten is. Geen apparaat in de usb poorten, geen icoontje.

f.weele
door f.weele - Jan 31, 2017 om 13:21
1085 Antwoorden / 27 Vragen

ga naar instellingen> persoonlijke instellingen> linker kolom op "Taakbalk" klikken> naar beneden naar "Syteemvak" scrollen> selecteren welke pictogrammen op de taakbalk worden weergegeven. Kies hier het pictogram van Windows verkenner: "Hardware veilig verwijderen en media uitwerpen" en deze aanzetten.
m.vr.gr.

f.weele
door f.weele - Jan 31, 2017 om 13:25
1085 Antwoorden / 27 Vragen

p.s.  klik hier  (bron: HowTogeek in het engels).

edrick3
door edrick3 - Jan 31, 2017 om 13:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@boppe1943,

@Sjoppie en Edrick 3, dat was het geval bij Windows 7, bij Windows 10 is dat niet meer zo.
Nou, als ik rechtsonderaan op ^ (= verborgen pictogrammen weergeven) klik dan opent zich een pop-up en daar staat o.a. een tekeningetje van een usb-stick waarbij de tekst komt (als je de muis erop zet): Hardware veilig verwijderen en media uitwerpen. Dat is toch echt met W10.

boppe1943
door boppe1943 - Feb 1, 2017 om 03:25
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Bedankt voor de verdere reacties.
@Philip36:Als mijn e-reader of mp3-speler op mijn laptop zijn aangesloten is het icoontje "veilig verwijderen" NIET zichtbaar. Dat is nou juist het probleem.
@Edrick3: Op mijn laptop verschijnt er geen pop up met een tekeningetje van een USB-stick. Misschien ligt het aan het merk van de computer.
@F.Weele: Ik ga proberen uw Nederlandstalige aanwijzingen op te volgen. De Engelse aanwijzingen vormen een heel verhaal, dus als uw eigen uitleg het gewenste resultaat geeft, hoef ik me niet door die lange uitleg heen te worstelen.
Vriendelijke groet aan allen, Boppe1943.

boppe1943
door boppe1943 - Feb 4, 2017 om 13:07
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Aan alle lezers: de oplossing was eigenlijk heel eenvoudig. Ik heb dus een nieuwe laptop, maar daar was mijn e-reader nog niet op aangesloten. Dat heb ik nu wel gedaan en het icoontje "veilig verwijderen" is daardoor nu wèl aanwezig. M.v.g. Boppe1943.

ph
door philip36 Feb 4, 2017 om 14:32
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U zegt bij uw vorige reactie dat als de e-reader op de laptop is aangesloten het icoontje Veilig verwijderen niet zichtbaar is.
Nu zegt u dat na het aansluiten van de e-reader het icoontje wel zichtbaar is.
Praten we nu over 2 verschillende laptops waar het bij de ene wel en bij de andere niet werkt?
Ik kan het even niet volgen.

edrick3
door edrick3 Feb 4, 2017 om 14:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@philip36: als er niets op een usb-poort is aangesloten verschijnt ook het USB-icoontje niet van Veilig harware verwijderen. TS geeft in nieuw topic aan dat de e-reader NIET aangesloten was (en dus geen icoontje zichtbaar!)

ph
door philip36 Feb 4, 2017 om 15:08
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@edrick3
ik heb bij boppe1943 van 31 jan. 12.12 uur een reactie geplaatst en geschreven dat als er geen apparaat op de usb is aangesloten er geen icoontje zichtbaar is, deze is alleen zichtbaar als er een apparaat op de usb aangesloten is.

Daarna zegt hij in zijn reactie van 1 feb. 03.25 uur dat als de e-reader of mp3 speler op de usb aangesloten is het icoontje niet zichtbaar is. Dat is nou juist het probleem zegt hij.

Ben wel benieuwd welke oplossing hij met Google gevonden heeft.