di
door diversion Feb 25, 2020 om 08:26
Computers & telefonie

Hoog dataverbruik Google Play Services

Ik ben onlangs overgestapt van een Motorola G5 naar een Motorola One Vision, eerst met Android 9 en nu Android 10, en bij dat nieuwe toestel merk ik dat Google Play Services heel veel data verbruikt, wat bij die G5 niet het geval was. Tot nu toe werd er al in twee gevallen meer dan 1,6 Gb verbruikt als ik mobiele data inschakel (wat ik normaal uit heb staan en bij die G5 zelfs continu aan had staan). Afgelopen zaterdag heb ik Google Maps gebruikt voor navigatie en was het weer raak, ruim 1,6 Gb verbruik, waarvan Maps zelf maar 11,36 Mb heeft gebruikt. Ik heb al heel veel dingen ingesteld, zoals databesparing en alleen updates downloaden met wifi en dat geen enkele app onbeperkte data mag gebruiken. Zoals gezegd was dit probleem bij die G5 niet aanwezig. Iemand suggesties hoe ik dat hoge dataverbruik van Google play services kan voorkomen?

11355 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 25, 2020 om 09:52
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn advies is alle instellingen goed nalopen en vooral ook nagaan welke apps er actief zijn en die op zuinig zetten als dat kan en/of energiebeheer nagaan.
Mogelijk heeft u hier ites aan: https://www.androidtoestel.nl/motorola-one-vision-handleiding-gebruiksaanwijzing-nederlandstalig

di
door diversion Feb 25, 2020 om 12:32
103 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb voor Google ingesteld dat het downloaden voor apps en het automatisch updaten alleen via wifi mag gebeuren, databesparing ingesteld en dat geen enkele app onbeperkte data mag gebruiken. Weet niet wat ik nog meer zou kunnen instellen. Die link naar de gebruiksaanwijzing werkt trouwens niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 25, 2020 om 12:45
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Dan heeft u ook een ander probleem: bij mij werkt de link wel!

di
door diversion Feb 25, 2020 om 13:24
103 Antwoorden / 7 Vragen

Krijg op mijn PC telkens de melding "Helaas, deze pagina is niet (of niet meer) aanwezig, of nog niet beschikbaar".

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 25, 2020 om 15:22
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Merkwaardig, als ik de link aanklik zie ik echt o.a. dit: (voor ik de kopie invoeg, ik heb gezocht met zoeknaam Moterola one vision handleiding)

Motorola One Vision Handleiding / Gebruiksaanwijzing (Nederlandstalig) - PDF downloaden

De Nederlandstalige Motorola One Vision gebruiksaanwijzing / handleiding vind je hier. Deze bevat informatie over de Motorola One Vision smartphone (en het gebruik ervan), toestel instellingen, en de specificaties. Klik op de link hieronder om de handleiding te downloaden / bekijken.

Handleiding / gebruiksaanwijzing Motorola One Vision – Nederlands

Motorola One Vision

diumenge
door diumenge - Feb 25, 2020 om 12:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wordt dat dataverbruik door het toestel of door de provider gemeten, of door beide? Het klinkt behoorlijk extreem, dus misschien meet het toestel het verkeerd?

di
door diversion Feb 25, 2020 om 12:38
103 Antwoorden / 7 Vragen

Door zowel het toestel als door de provider. Ik krijg ook telkens een waarschuwing van zowel de provider als van het toestel.

diumenge
door diumenge Feb 25, 2020 om 12:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En heb je bij instellingen al bij het dataverbruik van die app (Google Play-services) gekeken? En dan App- instellingen? Daar zou je moeten kunnen zien wat de dataslurper is.

di
door diversion Feb 25, 2020 om 13:22
103 Antwoorden / 7 Vragen

De dataslurper is telkens Google Play Services met ruim 1,5 GB, de rest van de apps gebruikt alleen maar een paar MB of KB. Ik heb voor Google ingesteld dat het downloaden voor apps en het automatisch updaten alleen via wifi mag gebeuren, databesparing ingesteld en dat geen enkele app onbeperkte data mag gebruiken. Weet niet wat ik nog meer zou kunnen instellen.

diumenge
door diumenge Feb 25, 2020 om 16:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, maar binnen Google Play-services kan je ook gespecificeerd zien welk onderdeel daarvan de data verbruikt door App-instellingen te selecteren.

di
door diversion Feb 26, 2020 om 09:37
103 Antwoorden / 7 Vragen

Ik kan geen verdere specificatie binnen Google Play Services vinden, de andere Google-apps verbruiken nauwelijks data, alleen voor Google Play Services wordt 1,6 GB verbruik aangegeven. Bij mijn vorige Motorola had ik dit probleem nooit, daar had ik dataverbruik zelfs altijd ingeschakeld en niks speciaals ingesteld voor databesparing. Die draaide wel op een lagere Android-versie, deze draait nu op Android 10, maar bij Android 9 deed hij het ook al. Weet niet of het daarmee te maken heeft. Je zou bijna gaan denken dat het probleem bij het toestel zelf ligt, maar dat lijkt me ook niet.

diumenge
door diumenge Feb 26, 2020 om 17:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Vreemd, ik Android 9 en kan via App-instellingen wel een verdere specificatie opvragen.

Zie:
imgur.com/a/AY3FqcR

di
door diversion Feb 27, 2020 om 10:49
103 Antwoorden / 7 Vragen

Bij Android 10 zijn veel menu's anders, maar deze dingen heb ik ook al ingesteld. Ik heb inmiddels een tweetal trackers geïnstalleerd, wellicht dat die meer uitsluitsel geven. Maar beide gevallen van hoog datagebruik vonden wel allebei in Duitsland plaats bedacht ik me gisteren ineens.

diumenge
door diumenge Feb 27, 2020 om 12:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Maar je kan in 10 dus niet op (iets als) App-instellingen tikken voor een verdere specificatie? Dat is dan wel een verslechtering.

tdmduc
door tdmduc - Feb 25, 2020 om 13:27
704 Antwoorden / 2 Vragen

Bekend "probleem"
Je moet even je instellingen aanpassen. Al jouw apps worden nu lukraak ge-update omdat je mobiele data aan hebt staan.

Zorg in de "instellingen" van Google Play dat je alleen bij WiFi verbinding update. Scheelt een hoop geld.

di
door diversion Feb 25, 2020 om 15:09
103 Antwoorden / 7 Vragen

Had ik allang gedaan. Downloaden van apps en automatisch updaten alleen via wifi ingesteld. Heeft ook geen effect.

tdmduc
door tdmduc Feb 25, 2020 om 15:55
704 Antwoorden / 2 Vragen

Tja dan zit er niets anders op dan je provider te bellen en een specificatie op te vragen.

jo
door jorisw Feb 25, 2020 om 19:00
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Provider kan geen specificatie geven van wat je precies hebt gedaan. DPI gegevens mogen immers niet bewaard worden vanwege privacyzaken. Ze kunnen alleen de hoeveelheid data aangeven, en die is hetzelfde als wat het toestel aangeeft zoals TS heeft gezegd.

DelicieusOffZoiets
door DelicieusOffZoiets Mar 7, 2020 om 09:38
29 Antwoorden / Vragen

Beter kies je voor 'apps niet automatisch updaten'. Wacht een tijdje en update het dan met de hand. Zo voorkom je mogelijke problemen in een update.

aurora1
door aurora1 - Feb 25, 2020 om 14:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor navigatie kunt u bijv. de gratis MapFactor gebruiken. Met WiFi af en toe updaten, en is te gebruiken zonder internet (offline) met GPS.

Ik zou alle automatische updates uitzetten en ook nog eens alle instellingen nalopen, ook via de instellingen van Google Play. Verder zoveel mogelijk wifi gebruiken, ook en vooral voor updaten.

di
door diversion Feb 25, 2020 om 15:13
103 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb voor Google ingesteld dat het downloaden voor apps en het automatisch updaten alleen via wifi mag gebeuren, databesparing ingesteld en dat geen enkele app onbeperkte data mag gebruiken. Weet niet wat ik nog meer zou kunnen instellen.

aurora1
door aurora1 Feb 25, 2020 om 15:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u dat in Google zelf in gesteld via de instellingen van Google?
Ik zou automatisch updaten ook uitzetten. Anders wordt alsmaar contact tussen de telefoon en internet gezocht en gemaakt. U kunt snel handmatig updaten wat u wenst te updaten via WiFi, dan heeft u ook meer controle erop en weet u vooraf of bepaalde updates problemen geven. Ik zou ook een datateller app op de telefoon zetten, dan weet u wat u waarmee verbruikt.

aurora1
door aurora1 Feb 26, 2020 om 14:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt de kaarten van MapFactor opslaan en de app met alleen GPS en zonder internet gebruiken. Ik doe dat altijd zo. Gewoon thuis vóór vertrek even via WiFi de gewenste kaarten updaten. Ik vermoed dat dat met Google Maps net zo gaat, maar MapFactor lijkt me zekerder en meer privé.

aurora1
door aurora1 - Feb 25, 2020 om 16:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou ook automatische berichtgeving van apps en bijv. kranten en tijdschriften uitzetten. Dat alsmaar nieuwtjes en tips e. d. gestuurd worden. En "tickers".

Grunnen.
door Grunnen. - Feb 26, 2020 om 10:12
509 Antwoorden / Vragen

Je kan twee dingen doen : zet googleplay uit of zet vinkje bij "Apps niet automatisch updaten.Je toestel terugzetten in de fabrieksstand en daaarna herinstaleren met een nieuwe google account is ook een optie.

di
door diversion Feb 26, 2020 om 11:32
103 Antwoorden / 7 Vragen

Bij het aanmaken van een nieuw Google account ben je waarschijnlijk ook al je gegevens en telefoonboekrecords kwijt, dus dat is voor mij ook geen optie. En Google Play uitzetten kan volgens mij ook niet zomaar.

aurora1
door aurora1 Feb 26, 2020 om 16:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Je kunt Google services beter niet uitzetten want dan werkt de telefoon mogelijk niet meer (goed) en het gaat toch weer aan. En opnieuw installeren is een slecht en bewerkelijk advies dat niets oplost evenals een nieuw Google account dat niet doet.

Grunnen.
door Grunnen. Feb 28, 2020 om 12:21
509 Antwoorden / Vragen

@aurora1 & Diversion

Hoezo bewerkelijk ?Alle standaard apps zoals googleplay worden standaard geinstalleerd en de telefoonboekcontacten staan waarschijnlijk op de simkaart.Verder ben je  van eventuele hackers (1.6 GB data verbruik) af Al met al is het een uurtje werk.Overigens had ik het over Googleplay.Maar andere Google apps kun je zonder probleem weer in en uitschakelen en/of het cashe geheugen opschonen. Oh ja je kunt de "mobile gegevens "ook uitzetten een weer aanzetten indien nodig.

1paul
door 1paul - Feb 26, 2020 om 11:02
3164 Antwoorden / 0 Vragen

heeft u roaming uitgezet?

di
door diversion Feb 26, 2020 om 11:31
103 Antwoorden / 7 Vragen

Nee, maar ik heb afgelopen zaterdag in Duitsland Google Maps gebruikt voor navigatie en dan moet roaming aan staan. Maar volgens mij zorgt roaming toch niet voor zo'n hoog dataverbruik?

pe
door pebk Feb 26, 2020 om 12:47
581 Antwoorden / 0 Vragen

Roaming is over het algemeen voor alleen voor buitenland. Zegt niets over de hoeveelheid data. Misschien bedoelt u de wifi-assistentie of adaptive wifi.

aurora1
door aurora1 Feb 26, 2020 om 14:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Roaming hoeft helemaal niet aan te staan, voor kaarten lezen is gps voldoende voor zover ik weet en u kunt kaarten op de gsm opslaan, geen internet nodig. U kunt zelfs daarvoor een aparte oude telefoon gebruiken. U had dat roamen beter ook direct bij uw vraag kunnen zetten.

tdmduc
door tdmduc Feb 27, 2020 om 16:35
704 Antwoorden / 2 Vragen

Roaming is altijd hoog verbruik.

tdmduc
door tdmduc Feb 27, 2020 om 16:43
704 Antwoorden / 2 Vragen

Voor het buitenland gebruik ik OF mijn Garmin in de auto of motor OF Sygic met offline kaarten. Ook heb ik nog Navigon bij eventuele twijfel.

Smartphones hebben tegenwoordig zoveel geheugen of de mogelijkheid tot microSD-kaarten waar voldoende kaarten opgeslagen kan wordne voor heel Europa of soms meer.

aurora1
door aurora1 - Feb 26, 2020 om 15:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen
tdmduc
door tdmduc Feb 27, 2020 om 16:37
704 Antwoorden / 2 Vragen

Als je wilt met Google wilt navigeren dan is locatie een vereiste dus dat gaat niet werken.

1paul
door 1paul Feb 28, 2020 om 08:15
3164 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt deze uitzetten tot je het nodig hebt natuurlijk...