Po
door Poppell Dec 21, 2016 om 11:56
Computers & telefonie

Ik heb een vraag over Oddie (zit ik vast aan een abbonement)

Goedemorgen

Ik zit met een vraag over Oddie mijn moeder heeft via de telefoon blijkbaar een abbonement afgesloten bij Oddie maar we hebben geen handtekening gezet. We hebben ook nog niet betaald zijn wij verplicht om dit te betalen? Ik plaatst hieronder eerst de email die ik heb verstuurd en daaronder de reactie van Oddie. Mijn moeder is zelf niet goed met internet en ik kijk maar zelden op mijn email dus vandaar dat ik die welkomstmail niet heb gezien en daardoor is onze proefperiode ook voorbij.

De email die ik heb verstuurd:

Geachte Oddie,

Inmiddels heb ik juridisch advies ingewonnen over deze kwestie. Ik handhaaf mijn standpunt dat ik u geen betaling verschuldigd ben en betwist al hetgeen u hieromtrent heeft gesteld, voor zover een en ander in het hiernavolgende niet uitdrukkelijk wordt erkend.

Tussen u en mij is geen (rechtsgeldige) overeenkomst tot stand gekomen. Tot op heden heeft u nagelaten bewijs te overleggen van een (schriftelijke) overeenkomst waaruit over en weer rechten en verplichtingen voortvloeien. Ik betwist dat wij een (telefonisch) mondelinge overeenkomst hebben gesloten, voor zover een mondelinge overeenkomst in het onderhavige geval rechtsgeldig zou zijn. In dit kader verzoek ik u, indien u uw standpunt handhaaft dat wij wel een mondelinge overeenkomst hebben gesloten, mij en kopie van de bandopname van ons gesprek te doen toekomen waaruit de mondelinge overeenstemming ondubbelzinnig blijkt.

Indien u al kunt aantonen dat wij mondelinge overeenkomst hebben bereikt, geldt het onderstaande onverkort ten aanzien van de bedenktijd van 14 dagen, welke bedenktijd tot op heden niet is aangevangen.

Voor het bestaan van een overeenkomst is wilsovereenstemming vereist. Daarvan is sprake indien een aanbod wordt aanvaard (art. 6:217 BW). In uw ‘welkomstmail’ verstrekt u de inloggegevens voor de “gratis actieperiode van 14 dagen”. Vervolgens schrijft u “Mocht je toch besluiten af te zien van ons aanbod dan kan je je account geheel vrijblijvend en zonder enige opgave van reden binnen 14 dagen opzeggen via email of telefoon. ” (onderstreping toegevoegd door ondergetekende). Een ‘gratis actieperiode’ duidt niet op wilsovereenstemming tussen ons over uw producten. Integendeel, daaruit volgt juist dat eerst een gratis actieperiode volgt, waarna mogelijk een overeenkomst zou worden gesloten. Steun voor dit standpunt is ook te vinden in uw bewoordingen ‘ons aanbod’. Hiermee geeft u expliciet te kennen dat slechts sprake is van een aanbod, welk aanbod nog aanvaard moet worden. Uw aanbod is echter nimmer aanvaard door mij. Voorts is in uw welkomstmail geen melding gemaakt van een reeds gesloten overeenkomst. Evenmin bevat deze e-mail alle noodzakelijke informatie die bij de bevestiging van een dergelijke overeenkomst verstrekt moet worden. Een en ander maakt dat geen sprake is van een overeenkomst, althans is het bestaan daarvan tot op heden door u niet aangetoond.

Tevens geldt dat u niet heeft voldaan aan de wettelijke vereisten ten aanzien van uw informatieplicht bij het totstandkomen van een overeenkomst langs elektronische weg. Dit heeft tot gevolg dat geen overeenkomst tot stand is gekomen.

Primaire stel ik mij op het standpunt dat geen overeenkomst tot stand is gekomen.

Subsidiair stel ik dat de overeenkomst (indien wel tot stand gekomen) vernietigbaar is op grond van het bepaalde in de artikelen 6:227b lid 4 en/of art. 6:227c lid 5 BW. U heeft immers niet voldaan aan uw wettelijke informatieplicht.

Meer subsidiair doe ik een beroep op de vernietigingsgrond in het bepaalde in art. 6:228 lid 1 (dwaling) BW. Onder een juiste voorstelling van zaken zou ik immers de overeenkomst (indien daar al sprake van is) niet hebben gesloten.

Meer meer subsidiair doe ik een beroep op een van de vernietigingsgronden in het bepaalde in art. 3:44 leden 3 (bedrog) en 4 (misbruik van omstandigheden) BW. Uw onjuiste mededelingen en/of het opzettelijk stilzwijgen en/of andere kunstgrepen heeft (hebben) er immers toe geleid dat ik – naar uw oordeel – akkoord ben gegaan met uw voorwaarden.

Samengevat is geen sprake van een overeenkomst, althans is de overeenkomst thans op rechtsgeldige gronden vernietigd.

Ten overvloede ga ik hieronder in op de door u aangevoerde argumenten.

U stelt dat het schriftelijkheidsvereiste hier niet van toepassing is, omdat hier sprake zou zijn van een gemengde overeenkomst die via telefonische verkoop tot stand is gekomen. Voor zover zulks al juist mocht zijn, geldt het volgende. Hier zijn van toepassing de regels omtrent koop op afstand. Uit die regels volgt dat een consument de overeenkomst (indien daar in het onderhavige geval al sprake van is) binnen 14 dagen ongedaan maken. Dit is de bedenktijd van de consument die in de wet dwingend is voorgeschreven en waarvan niet van mag worden afgeweken. Deze bedenktijd kan dus niet in de overeenkomst of in de algemene voorwaarden worden uitgesloten. Een dergelijke bedenktijd geldt te allen tijde bij telefonische verkoop.

U stelt dat thans sprake is van een gemengde overeenkomst. Indien dat al juist mocht zijn, geldt dat de bedenktijd van 14 dagen bij dergelijke overeenkomsten aanvangt na de dag waarop de consument het product ontvangt. Tot op heden heb ik geen product van u ontvangen. U stelt dat u een ‘duurzame gegevensdrager’ zult verstrekken na betaling door mij. Ik heb geen betaling gedaan, noch heeft u mij een ‘duurzame gegevensdrager’ doen toekomen. Dat betekent dat de wettelijke bedenktijd van 14 dagen nog niet is aangevangen. Immers, eerst na ontvangst van voornoemde gegevensdrager vangt de bedenktermijn van 14 dagen aan. Ook hieruit volgt dat tussen ons geen overeenkomst tot stand is gekomen.

In uw schrijven verwijst u meermaals naar uw algemene voorwaarden. Daarover kan ik kort zijn. U heeft mij niet een redelijke mogelijkheid geboden om kennis te nemen van deze algemene voorwaarden, aangezien niet is voldaan aan de vereisten van art. 6:234 lid 1 sub c BW. Uw algemene voorwaarden zijn immers niet voor of ten tijde van het sluiten van de overeenkomst aan mij toegezonden. Evenmin kunnen uw algemene voorwaarden (die op uw website staan) worden opgeslagen (ze zijn niet op PDF-formaat ter beschikking gesteld). Daar komt bij dat u niet heeft gemeld dat de algemene voorwaarden op verzoek zullen worden nagezonden. Een en ander betekent dat ik bij deze een beroep doe op de vernietigingsgrond van art. 6. 233 aanhef en sub b BW. Dat heeft tot gevolg dat uw algemene voorwaarden niet van toepassing zijn.

Subsidiair vernietig ik de (desbetreffende bedingen van) uw algemene voorwaarden op grond van het bepaalde in de artikelen 6:236 (zwarte lijst) en 6:237 (grijze lijst) BW.

Los van al het vorenstaande vernietig ik de overeenkomst (indien daar al sprake van is) op grond van de Wet oneerlijke handelspraktijken. Uw handelspraktijk is immers misleidend en/of agressief in de zin van voornoemde wet.

Tot slot
Ik heb op internet vernomen dat veel meer mensen de dupe zijn van uw onrechtmatige en misleidende handelspraktijken. U schroomt niet om mensen bang te maken door te dreigen met deurwaarders en hogere kosten. Deze agressieve manier van bejegening zal naar ik vermoed vast zijn vruchten hebben afgeworpen. Daar moet thans een einde aan  komen.

Ik ben bereid om (via internet) contact te zoeken met andere slachtoffers van uw louche praktijken. Ik ben voornemens om samen met andere gedupeerden de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in te schakelen. Op grond van de Wet oneerlijke handelspraktijken is de ACM bevoegd om, bij geconstateerde overtredingen, een boete op te leggen (maximaal € 450.000 per overtreding), een last onder dwangsom opleggen of een combinatie van voornoemde maatregelen doorvoeren.

Ik stel u in ieder geval aansprakelijk voor alle schade die ik heb geleden (waaronder, doch niet uitsluitend, juridische kosten) en nog zal lijden.

Ik geef u mee in het vervolg de juridische aspecten van uw handelen wel goed te onderzoeken, voordat u nogmaals dit soort acties onderneemt.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Met vriendelijke groet [edit]

Dit is de reactie van Oddie

Geachte heer/mevrouw [edit],

Uit onze administratie blijkt dat wij nog steeds geen betaling(en) hebben ontvangen voor onderstaande factuur waarvan de betalingstermijn inmiddels ruimschoots is verstreken.

U heeft ook niet betaalt nadat wij u een betalingsherinnering hebben toegezonden per email.

Hierdoor stellen wij u nogmaals in gebreke en geven u nogmaals de mogelijkheid de factuur te voldoen zonder bijkomende kosten.

Factuurnummer: [edit]

Factuurdatum: 02-11-2016

Bedrag: € 99,-

Uw betaling dient binnen 14 dagen na verzending van deze email te zijn bijgeschreven op rekeningnummer NL38KNAB0255445326 ten name van Oddie B.V. te Amsterdam onder vermelding van bovenvermeld factuurnummer.

Indien na dit schrijven betaling alsnog uitblijft, zijn wij helaas genoodzaakt de vordering uit handen te geven aan een incassobureau.

In dat geval zal tevens aanspraak worden gemaakt op vergoeding van de verschuldigde rente en buitengerechtelijke incassokosten. De hoogte van de buitengerechtelijke kosten bedraagt € 40,00. Vooralsnog verwachten wij dat het zover niet hoeft te komen en dat u alsnog aan uw financiële verplichtingen zult voldoen.

Mocht de betaling inmiddels hebben plaatsgevonden, dan kunt u deze brief als niet verzonden beschouwen.

Hoogachtend,

Jolanda Vermeulen

Team Oddie:

Tel.: 085 732 59 91 (Openingstijden: Ma. t/m Vr. van 09:00 tot 17:00uur)

KvK-nummer: 66621372

Btw-nr: NL856634281B01

Dit email bericht, waaronder begrepen eventuele ingesloten bestanden, is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde en de inhoud ervan is strikt vertrouwelijk. Indien u dit e-mailbericht ontvangt, terwijl dat niet voor u bestemd is, of indien de inhoud van het e-mailbericht onduidelijk  is, gelieve u direct contact op te nemen met de afzender. Oddie noch de afzender aanvaardt enige aansprakelijkheid voor de gevolgen van een verminkte weergave c.q. vertraagde of gebrekkige overbrenging c.q. ongeautoriseerd gebruik van het e-mailbericht. Oddie neemt redelijke maatregelen om te voorkomen dat middels dit e-mailbericht virussen worden overgebracht, maar is niet aansprakelijk in het geval dit toch voorvalt.

Beste mevrouw,

U bent juridisch ingelicht. Echter heeft juridisch advies geen inzage op onze diensten, zoals eerder vermeld, gelden er aanvullende regels betreft gemengde overeenkomst.

Volgens de Nederlandse wet heeft ieder ondernemer recht om in de algemene voorwaarden, aanvullende voorwaarden te hanteren. Wel dient te ondernemer dit te melden aan de consument. Aangezien ons product onafhankelijk is van ons dienstlevering (in de proefperiode) hebben wij om onnodige kosten te voorkomen ervoor gekozen om aanvullende voorwaarden te hanteren zoals wij u eerder hebben vermeld.

Betreft het verstrekken van onze algemene voorwaarden; u heeft recht op een wettelijke bedenktijd van 14 dagen bij koop op afstand. Deze bedenktijd heeft u om een zicht te krijgen over onze diensten en de producten. Tevens kon u tijdens de bedenktijd onze algemene en aanvullende voorwaarden terugvinden op www.oddie.nl. Ook hebben wij een link van onze algemene voorwaarden toegevoegd in de door ons verzonden bevestigingsmail. Mocht u geen gebruik willen maken van onze diensten/producten kon u genieten van een herroepingsrecht.

Is het schriftelijkheidsvereiste altijd van toepassing?

Het vereiste van schriftelijkheid geldt in een aantal situaties niet. Deze zijn:

• bij verlenging van bestaande overeenkomsten die betrekking hebben op het geregeld verrichten van diensten of tot het geregeld leveren van elektriciteit, gas, water of stadsverwarming,

• bij gemengde overeenkomsten die via telefonische verkoop tot stand komen en; Oddie B.V. geeft cashback op uw ingediende aankoopbewijzen. Deze is een dienst.

U ontvangt tevens een duurzame gegevensdrager waarop u al uw bonnen dient te bewaren. Deze is een product.

Informatieplicht

Tijdens het gesprek zijn wij duidelijk geweest over de bedenktijd van 14 dagen en de kosten die na  afloop van de wettelijke bedenktijd gelden. Tevens is het modelformulier tot ontbinding volgens de wet verplicht om verstrekt te worden. De link is toegevoegd verzonden in de door ons verzonden bevestigingsmail. Ook hebben wij u verwezen naar onze algemene en de aanvullende voorwaarden. Tijdens het gesprek bent u erop geattendeerd dat dit een éénjarige aanbieding is zonder terugkerend abonnementsgeld en dat u als lid bij Oddie geld terug kunt verdienen door middel van de kassabonnenactie.  Ook zijn wij duidelijk geweest over de volgende; u ontvangt van ons een Email, met een unieke gebruikersnaam plus wachtwoord voor uw persoonlijke account op www.oddie.nl, uw account zal meteen actief zijn. Deze zullen we binnen 3 dagen mailen . Let er wel op dat onze mail eventueel tussen de ongewenste mails terecht kan komen. Indien u de bevestigingsmail niet binnen 3 dagen ontvangt dient u dit te melden via www.oddie.nl. Zodoende voldoen wij aan deze informatieplicht.

Betreft de reactie's; wij worden ter onrechte beschuldigd door consumenten die zich niet houden aan de afspraken en de gestelde regels. Eventuele misbruik van deze valse beschuldigingen zijn onzerzijds niet acceptabel. Oddie B.V. staat rechtsgeldig ingeschreven in de Kamer van Koophandel onder KvK-nummer 66621372 en houd zich volledig aan de Nederlandse wet en regelgeving.

Tevens willen wij u erop wijzen dat onze klanten bestand bestaat niet enkel uit een klein groep die zich voor doen als gedupeerde.

Gezien wij in onze recht staan, en hebben gehandeld volgens de wet, verzoek ik u het openstaande bedrag per ommegaande te voldoen.

Mocht u toch bij uw standpunt willen blijven is dat uw vrije keuze. Echter zal de procedure verder lopen en bent u verantwoordelijk voor de bijkomende extra kosten zoals buitengerechtelijke kosten.

Indien u nog meer vragen heeft staan wij graag tot uw beschikking.

Met vriendelijke groet,

Jacqueline Zevenbergen

Team Oddie

De vraag: zijn wij verplicht om dit te betalen. Wat moet ik doen. Als wij bellen naar oddie en het zo uitleggen dan zeggen ze heel ordinair u blijft aanmaningen krijgen doei en ze hangen op.

Mvg Stefan

2479 5 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 21, 2016 om 11:59
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zie dit van jurofoon:

De laatste tijd zijn er steeds meer klachten over verkopers die je telefonisch benaderen om je een product of abonnement aan te smeren. Deze telefonische verkopers gebruiken namelijk geregeld verkooptechnieken die misleidend kunnen zijn. Opeens blijk je ergens aan vast te zitten en moet je betalen. Ben je echt gebonden aan de koop van het product of het abonnement? Wat kun je het beste doen als je zo’n telefoontje krijgt? In een eerder artikel schreven we al over de ‘vrijblijvende’ kortingsabonnementen die toch niet zo vrijblijvend zijn. In dit artikel gaan we in op de offerte die een aankoop blijkt te zijn.

Het verkooppraatje
Je wordt gebeld door een verkoper van een bedrijf waar je nog geen klant van bent. Na een mooi praatje over het product ben je geïnteresseerd, maar wil je eigenlijk niet meteen tot kopen overgaan. De verkoper geeft je toch een aantrekkelijk aanbod en je stemt ermee in dat hij je een offerte toestuurt. Daarvoor moet wel een bandopname gemaakt worden en je moet ook alvast je rekeningnummer doorgeven. In de periode die volgt denk je niet meer aan deze offerte, maar na na een tijdje krijg je een e-mail met daarin felicitaties voor het kiezen voor dat product, of wordt er ineens een bedrag van je rekening afgeschreven. Je kan je niet herinneren dat je akkoord bent gegaan met de aankoop van het product. Het was toch alleen een offerte? Als je verhaal wil halen, word je afgescheept met de mededeling dat je toch echt gekocht hebt en dus moet betalen. Doe je dit niet, dan sturen ze een incassobureau op je af. Met andere woorden, de offerte is overgegaan in een verkoop.

Wat kan ik doen?
Het beste is natuurlijk om te voorkomen dat je in deze vervelende situatie terechtkomt. Let daarom goed op als je telefonisch benaderd wordt door een verkoper. Ben je geïnteresseerd in het aanbod? Vraag dan altijd voor welk bedrijf de verkoper belt, welk product hij precies verkoopt en wat dit jou gaat kosten. Ook is het verstandig niet meteen ergens op in te gaan en eerst even zelf het product en het bedrijf op te zoeken. Geef vooral niet te veel gegevens via de telefoon, zeker niet je bankgegevens, en ga niet direct akkoord met een bandopname. Zo is de kans kleiner dat je later voor vervelende verrassingen komt te staan. Heb je helemaal geen interesse, dan heb je natuurlijk altijd het recht om dit de verkoper te melden en gewoon op te hangen.

De verkoper heeft een informatieplicht
Als een verkoper jou telefonisch benadert, is hij verplicht zijn identiteit en het commerciële doel van het gesprek te vermelden. Ook moet hij jou informatie geven, onder andere over de belangrijkste kenmerken van het product, de identiteit, het adres, telefoonnummer en e-mailadres van de verkoper, de totale prijs van het product, de wijze van betaling en je bedenktijd. Deze informatie hoort de verkoper te geven voordat jij als consument daadwerkelijk iets koopt, zodat je niet wordt overvallen en je een weloverwogen besluit kunt nemen. De verkoper is ook verplicht je op papier of bijvoorbeeld via e-mail een bevestiging van de overeenkomst te geven, waarbij ook deze gegevens zijn opgenomen. Deze bevestiging hoor je binnen een redelijke termijn na het kopen van het product te ontvangen, of in ieder geval bij de levering van het product.

Zit ik eraan vast?
Word je opeens geconfronteerd met een ‘onverwachte’ aankoop, dan heeft de verkoper zich waarschijnlijk niet helemaal aan de regels gehouden. Toch is het vaak moeilijk om hier onderuit te komen en tegen de verkoper in te gaan. De grens tussen wat niet mag en wat niet netjes is, is een grijs gebied. Bovendien is het lastige aan dit soort situaties, dat je heel moeilijk kunt bewijzen dat je alleen met een offerte akkoord bent gegaan, en niet met een aankoop. Zeker als er een bandopname is gemaakt. Veel verkopers gaan namelijk zo te werk dat wel opgenomen wordt dat jij akkoord gaat, maar niet dat het om een offerte gaat. Let dus goed op waar je mee akkoord gaat in het gesprek. Heb je toch een product gekocht waar je niet op zit te wachten, maak dan gebruik van je bedenktijd om van de koop af te komen. Ook kun je een klacht indienen bij ConsuWijzer als je denkt dat de verkoper zich niet aan de regels houdt.

14 dagen bedenktijd
Koop je een product via de telefoon, dan heb je in de meeste gevallen 14 dagen bedenktijd. Alleen bij bijvoorbeeld producten die snel bederven of reizen geldt dit niet. Binnen deze termijn heb je het recht om je te bedenken en om het product terug te sturen, waarna de verkoper je geld moet terugstorten. De verkoper moet je hierover informeren en hij moet je een formulier aanbieden dat je kunt gebruiken als je van de koop af wil. Doet hij dit niet, dan wordt je bedenktijd verlengd tot maximaal een jaar. De bedenktermijn gaat in op de dag nadat je het product hebt ontvangen. Ontvang je je aankoop bijvoorbeeld pas een paar weken nadat je een bevestiging van de verkoper hebt ontvangen, dan start de bedenktijd pas op dat moment. Daarvòòr kan de verkoper je dus niet verplichten om te betalen. Let op: koop je geen product, maar een dienst, dan start de bedenktijd de dag nadat je de overeenkomst hebt gesloten. Geeft de verkoper pas op een later moment informatie over je bedenktijd, dan gaan de 14 dagen pas op dat moment in. Lees meer over deze bedenktijd op onze website.

Wil jij van je aankoop af?
Voel jij je misleid door een telefonische verkoper? Zit je met een product dat je helemaal niet wil? En weet je niet goed wat je moet doen? Neem gerust contact op met JuroFoon via 0900-1411 en je krijgt direct een jurist aan de lijn. Of stel je vraag via ons contactformulier. Onze juristen zoeken voor je uit waar je recht op hebt en adviseren je wat je het beste kunt doen. Wij kunnen ook een brief naar de verkoper voor je opstellen, of het contact met de verkoper van je overnemen.

akkerdistel
door akkerdistel Dec 21, 2016 om 12:20
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Never nooit niet gaan bellen, 2 Gulden per minuut durven vragen is gewoon absurd.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 21, 2016 om 12:00
16885 Antwoorden / 202 Vragen

ps Uw primaire handelwijze is in ieder geval zeer adequaat. Laat u vooral niet bankg maken voor procedures.

marita5
door marita5 - Dec 21, 2016 om 12:10
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Poppell .

Ik begrijp niet waarom u deze vraag stelt ,  de mail die u heeft gestuurd , is gekopieerd van een ander forumlid @keiysersoze , die deze brief als antwoord heeft gemeld bij een vraag over Oddie , dit betekent dat u de geven antwoorden heeft gelezen .
Ik zou zeggen typ bovenin ( de roze balk ) bij zoek een vraag Oddie , lees de gegeven antwoorden dan opnieuw .

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2016 om 12:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent niet verplicht te betalen. Het meest verstandige is, nergens meer op reageren, ook niet op eventuele incassobureautjes of wat dan ook.

Tik in het zoekvak links Oddie in en u kunt een dag of wat lezen over die club.

Die zogenaamde welkomstmail wordt nooit verstuurd, dat is hun verdienmodel. Maar die vlieger gaat verder niet op, want zo'n mail moet ook nog door u bevestigd worden.

Adviseer uw moeder in het vervolg dergelijke telefoontjes meteen af te kappen.

Ze hebben geen poot om op te staan.

Topantwoord

akkerdistel
door akkerdistel - Dec 21, 2016 om 12:18
1790 Antwoorden / 3 Vragen

tl;dr

Nee en niet meer reageren. Zonde van de tijd, e-mails worden daar toch niet gelezen.