bo
door bobxlnl Oct 29, 2015 om 11:02
Computers & telefonie

Instellingen Windows 10 anders dan Windows 8.1 ?

Sinds ik ben overgestapt van Windows 8.1 naar Windows 10 heb ik een paar tools op mijn PC die haast niet meer bruikbaar zijn. Een voorbeeld daarvan is Guitar Pro 6. De lees kwaliteit op het scherm, maar ook de printafdruk van de bladmuziek is zo onduidelijk en licht vervormd o.i.d. dat het eigenlijk onbruikbaar is. Uit nood print ik de bladmuziek dan maar donker uit zodat het nog enigszins te "lezen" is. Als ik gebruik maar van b.v. Office 2013 dan is de leeskwaliteit op het scherm en printout van een word-bestand hetzelfde als onder Windows 8.1. Als ik nu.nl wil lezen dan is de leeskwaliteit ook optimaal zoals onder Windows 8.1 Heeft iemand enig idee hoe ik dit ongemak met b.v. Guitar Pro 6 kan oplossen ?

2028 15 Rapporteer

he
door henkhh - Oct 29, 2015 om 11:48
174 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens hier schijnt een bekend probleem te zijn en er is mogelijk een oplossing voor:

https://support.guitar-pro.com/hc/en-us/articles/203567231-GP6-WIN-Erratic-behaviors-since-Windows-10

edrick3
door edrick3 - Oct 29, 2015 om 13:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De link van henkhh: klik

En probeer of de GP6 Cleanerfile een oplossing biedt.

Suc6

bo
door bobxlnl - Oct 30, 2015 om 14:56
19 Antwoorden / 15 Vragen

Hartelijk dank voor de reacties. Het leek er op dat de Guitar Pro Cleaner File de oplossing zou bieden. Dwz het cleanen van een aantal GP6 entries in het register. Maar dat heeft helaas niet geholpen. Dus als er nog meer suggesties zijn ? ?

aurora1
door aurora1 - Oct 30, 2015 om 22:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ken dat programma niet.
Als u een smartphone heeft kunt u misschien de app van de Guitar Pro 6 daarop installeren en dan daarmee werken en via die mogelijkheid prints maken of e.e.a. naar de pc kopiëren. Misschien kunt u die gratis downloaden, aangezien u nu een betaalversie heeft voor de pc die kennelijk niet werkt.
Verder is op internet vaak wel bij afbeeldingen het e.e.a. te vinden als u intikt: bladmuziek + titel. Opletten op copyrights als u wilt downloaden op de pc. Maar u kunt er natuurlijk ook screenprints van maken met de pc of met het knipprogramma.
Anders in de bibliotheek bij bladmuziek zoeken en van de gewenste pagina's kopieën maken. Voor zover ik weet hoeft u daarvoor geen lid van de bibliotheek te zijn.

reflecs
door reflecs - Oct 31, 2015 om 10:10
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft u het al geprobeerd in de Compatibiliteitsmodus?

crewmember
door crewmember - Oct 31, 2015 om 19:31
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je je video kaart drivers geupdate na je windows 10 installatie?

bo
door bobxlnl - Nov 1, 2015 om 10:45
19 Antwoorden / 15 Vragen

Bedankt weer voor de reacties. Compatibiliteitsmodus en driver updates uitgevoerd/uitgeprobeerd. Helaas zonder resultaat.

reflecs
door reflecs - Nov 1, 2015 om 15:17
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft u ook een update gedaan van Guitar Pro 6?
U kunt ook een vraag stellen (Engels)https://support.guitar-pro.com/hc/en-us/requests/new?ticket_form_id=18321

Maar als het niet bruikbaar zijn van verschillende tools betrekking heeft op de leesbaarheid zal het wel iets anders zijn.
Heeft u bijvoorbeeld de tekengrootte (dpi) aangepast?

door 1953 - Nov 1, 2015 om 16:30
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Kende het fenomeen niet-werkbare applicaties die niet meer functioneerde bij windows 10, w.o. PostNL Digitale postzegel.

reflecs
door reflecs - Nov 2, 2015 om 13:35
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ik lees net dat dpi bij W10 anders dan voorheen werkt. Zie vorige link over compatibiliteitsmodus en dan nu Beeldscherm aanpassen uitschakelen bij hoge DPI-instellingen.
Uit:http://windows10_dpi_blurry_fix.xpexplorer.com/

U zou ook kunnen kijken of het verschil maakt als u binnen GP6 gaat naar bestand > stylesheet > teksten en styles en hier kiest voor een bekend lettertype van Windows zelf b.v. Arial o.i.d..
Print u rechtstreeks vanuit het programma of slaat u het in een ander formaat op?
Misschien wordt het ook duidelijker als u het kopieert en plakt in een Word-document.

bo
door bobxlnl - Nov 2, 2015 om 14:28
19 Antwoorden / 15 Vragen

Wooooow Reflecs, dat is de oplossing. Ik ben er blij mee. BEDANKT ! !

reflecs
door reflecs - Nov 2, 2015 om 14:55
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@bobxlnl,

Graag gedaan, fijn om te horen dat het weer goed werkt :) , maar u schrijft niet wat nu de oplossing was ;).

bo
door bobxlnl - Nov 2, 2015 om 15:09
19 Antwoorden / 15 Vragen

De oplossing uit:http://windows10_dpi_blurry_fix.xpexplorer.com/

The DPI fix:
Windows 10 is using another scaling method for DPI as in Windows Vista, 7, 8 and 8.1.
At some point we can understand Windows why they changed the DPI scaling in Windows 10. It is probably ment to support mobile devices more easy.
But if you like to use your Desktop as a Desktop, and you demand high quality only. Then you can use this fix until Microsoft has addressed this issue.
This fix simple tells Windows 10 to use the original DPI scaling as it was in Windows Vista, 7, 8 and 8.1.

Why this is a small software program, and not some 'Registry Tweak' is because when you manually adjust the DPI settings at your 'Windows Registry'. Windows will reset your dpi settings every 2 reboots. Which means you would have to adjust the registry again (Microsoft forces you almost to use its new DPI scaling method).
You could use a batch file for it that starts when you start Windows(r) to change the registry DPI settings, but then a ugly CMD box would show if you turn on your computer.
This method we created simple works, does what you want. And will not show a ugly CMD box because its using pure API.

reflecs
door reflecs - Nov 2, 2015 om 15:37
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ok, duidelijk. Ik was benieuwd of het aan het programma lag of toch Windows 10. Bedankt voor het vermelden, dit kan ook nuttig zijn voor andere lezers die hetzelfde probleem ervaren.
Vriendelijke groet

edrick3
door edrick3 - Nov 2, 2015 om 16:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lijkt me iets voor TIPS!!