ru
door ruitenboer Mar 30, 2014 om 13:43
Computers & telefonie

Internetsnelheidstest KASSA

Test die niet zoveel zegt over de snelheid van de provider. Wat ontbreekt in het formulier is de manier waarop is getest.
Zaken als Tablet, desktop PC, laptop, draadloos of bedraad, welke afstand tot de router bepalen in hoge mate de gemeten snelheid.
Ik meet met een 8 mBit verbinding 18,4 op een bedrade desktop PC en 4,5 op een tablet op 2 meter afstand van de router. Wel een erg groot verschil.

Als je test en conclusies wil trekken horen dit soort gegevens er wel bij.

896 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 30, 2014 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het niet met u eens ruitenboer. Waarom zou het uitmaken of iemand een tablet, desktop of laptop gebruikt? Dat is gewoon onzin lijkt mij. Verder duikt de bandbreedte van een hedendaags draadloos netwerk pas onder de snelheid van het internet zoals deze uit de muur komt bij tientallen meters afstand - als het om een erg snelle internetverbinding gaat. Ook dat is dus gewoon onzin lijkt mij.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2014 om 19:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt via kabel en draadloos zit n.l. een behoorlijk verschil in ka zelfs de helft schelen.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2014 om 20:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het thuisnetwerk is niet de beperkende factor, die ligt bij het aangeboden internet uit de muur.

Om verder discussie te voorkomen zal ik het verder toelichten: Bij bekabelde thuis netwerken gaat het meestal om cat5 bekabeling op normale afstanden 1000 Mbps behaald kan worden. De meest gebruikte standaard voor draadloze netwerken is nu 802.11n en daarmee kan op normale afstanden tot 300 Mbps behaald worden. Er zit dus inderdaad een behoorlijk verschil maar het is niet iets wat speelt door een andere beperkende factor.

De gemiddelde Nederlander komt qua internet niet boven de 12,5 Mbps. Er zijn uitzonderingen (zoals KPN alles in één premium glasvezel met 500 Mbps) voor het niet misselijke bedrag van 85 euro per maand. Echter daarbij kan men een IEEE 802.11ac standaard draadloos netwerk gebruiken, met een snelheid van 1000 Mbps, en dan is alsnog de beperkende factor hetgeen uit de muur komt.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2014 om 21:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Al die enorm hoge snelheden zijn voor een gemiddeld huishouden veel meer dan nodig. Ik had Ziggo alles-in-1 Plus, 60 Mbit/s. Toen alles-in-1 Basis naar 20 Mbit/s ging ben ik lekker terug gegaan. Snel zat voor ons twee persoonshuishouden. Leuk hoor een film in full HD downloaden in 10 minuten, maar je kan 'm toch niet in 10 minuten kijken.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2014 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens krijgen mensen die mee willen doen aan de test voorafgaande het volgende te lezen. Er wordt dus door Kassa rekening gehouden met de genoemde factoren (zelfs al spelen die geen grote of helemaal geen rol): "Je kunt meedoen met je vaste computer, laptop of tablet (dus niet met je smartphone). We vragen je om deze meting uit te voeren met een bedrade verbinding; dat betekent dat je computer is aangesloten op de modem met een kabel. Als dat niet zo is, wil je dan in de buurt van de modem gaan zitten? Zorg er voor dat tijdens het uitvoeren van de test geen andere apparaten gebruik maken van de internetverbinding."

ve
door verwijderd - Mar 31, 2014 om 01:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar even gekopieerd wat ik bij Vraag & beantwoord schreef:

Bij mij week het ook af de test, namelijk door Ziggo beloofd 60 Mb/s en kreeg via speedtest.ziggo.nl constant 62,9 Mb/s, via de speedtest 54,5 Mb/s in de eerste test en bij de tweede test 59,7 Mb/s.

Ook dat wijkt af. Nam deze test dan ook met een korreltje zout opvatten.

Conscia mens recti famae mendacia ridet.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2014 om 01:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vermoedelijk moet de oorzaak voor het verschil gezocht worden in het feit dat het een server van je eigen provider is waarmee je test. Je zou dus ook juist die met een korreltje zout kunnen nemen. Naar een server buiten het netwerk moeten er meer stappen worden genomen wat voor enige vertraging kan zorgen. Kwestie van geen appels met peren vergelijken.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2014 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er klopt geen hout van deze test.
Ik heb een 100/100 glasvezelverbinding.
Bij andere tests haal ik realistische snelheden:
Speedtest.net : 81down/93up
Nuria: 81down/93up
Ziggo: 83down/79up

Deze van Speedtest.nl geeft 17mb download! Belachelijk!
Jullie test is duidelijk niet geschikt voor glasvezel!

ve
door verwijderd - Mar 31, 2014 om 23:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

leotraas schreef op maandag 31 mrt 2014, 18:05: Er klopt geen hout van deze test.
Ik heb een 100/100 glasvezelverbinding.
Bij andere tests haal ik realistische snelheden:
Speedtest.net : 81down/93up
Nuria: 81down/93up
Ziggo: 83down/79up

Deze van Speedtest.nl geeft 17mb download! Belachelijk!
Jullie test is duidelijk niet geschikt voor glasvezel!

Zoal velen tests van KASSA bedenkelijk zijn qua testmeting.

Daarstraks weer een meting gedaan, het leek wel de 'beursnotering'.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2014 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft gelijk....
Ik haalde via Wifi 9,4 maar na verplaatsen van ruim 16 meters naar 1 meter van modem kwam ik op 12.7 en met kabel zelfs op 16,3 dus ik kan meer snelheid krijgen als ik geen Wifi maar kabel gebruik en dat lastige snoer accepteerde.

Jammer maar die test is dus niet 100% betrouwbaar want met slechte kabel, 2 draden buitenzijde doorgeknipt waardoor er nog maar 2 over bleven gaf ook maar 1.2 Mb....

ve
door verwijderd - Apr 1, 2014 om 18:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe redelijk is het dat Kassa nu ook al rekening moet gaan houden met mensen die in hun kabels gaan lopen knippen? Ik heb mijn snelheid nu ongeveer tien keer keren gemeten over de afgelopen dagen via Kassa en vervolgens bij andere online te vinden test services. Maar de resultaten benaderen elkaar steeds. Enkel als ik bij mijn eigen provider test komt het wat hoger uit (wat logisch te verklaren is).

ve
door verwijderd - Apr 1, 2014 om 19:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze discussie kan ook weer opgeborgen worden, de meting is er niet meer voorhanden.

Voortijdig beëindigd vanwege de velerlei kritiek daarop?

ve
door verwijderd - Apr 1, 2014 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb hier wel 6 verschillende testers geprobeerd en die geven hier nagenoeg allemaal dezelfde snelheid en die van Kassa wijkt daar nogal van af, dus wat ik daar nou van moet denken.....

ve
door verwijderd - Apr 2, 2014 om 02:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat Kassa hier in uitbesteding poogt te doen is een leuke uitzending van consumenten tv te maken. Een scoop maken dat consumenten niet krijgen wat is afgesproken en vervolgens zit er een kamerlid die vragen stelt. Kassa blij . Kijkers herkennen blij en vervolgens gebeurt er niets en Kassa heeft de volgende week wederom kijkers en een nieuw schandaal of aansprekend probleem.

Heb wel 1 voorstel buiten deze gekte recht te halen en te krijgen. Schakel rechtshulp in.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2014 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar ik lees hier ook wat anders en heb de test herhaald...
Dus meerdere Kassa testen....

Wifi is afhankelijk afstand en muren.
Kabel aangesloten laptop haalde met 1 of 20 meter kabel hetzelfde.

En mijn gesaboteerde oude kabel was om te kijken of dat iets uitmaakte.

Voor maximale snelheid is het dus bij film kijken beter om dichter bij het modem te gaan zitten als je storingen hebt.

Maar ook het modem van je buren kan jou signaal weg drukken dus een andere plek voor je Klaptop is vaak voldoende om iets minder traag te zijn.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2014 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

forever-nl schreef op zondag 30 mrt 2014, 18:38: Ben het niet met u eens ruitenboer. Waarom zou het uitmaken of iemand een tablet, desktop of laptop gebruikt? Dat is gewoon onzin lijkt mij. Verder duikt de bandbreedte van een hedendaags draadloos netwerk pas onder de snelheid van het internet zoals deze uit de muur komt bij tientallen meters afstand - als het om een erg snelle internetverbinding gaat. Ook dat is dus gewoon onzin lijkt mij.

Lezen, ik schrijf er zelfs bij onder welke condities ik de verschillen meet.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2014 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

forever-nl schreef op zondag 30 mrt 2014, 21:52: Overigens krijgen mensen die mee willen doen aan de test voorafgaande het volgende te lezen. Er wordt dus door Kassa rekening gehouden met de genoemde factoren (zelfs al spelen die geen grote of helemaal geen rol): "Je kunt meedoen met je vaste computer, laptop of tablet (dus niet met je smartphone). We vragen je om deze meting uit te voeren met een bedrade verbinding; dat betekent dat je computer is aangesloten op de modem met een kabel. Als dat niet zo is, wil je dan in de buurt van de modem gaan zitten? Zorg er voor dat tijdens het uitvoeren van de test geen andere apparaten gebruik maken van de internetverbinding."

Je hebt gelijk dat vermeld werd met welke apparatuur je moest meten en dat de voorkeur bekabeld was. Vermeld dan alleen op je formulier een kopje HOE je gemeten hebt.
We kennen allemaal KASSA. Veel poeha, vaak terecht, maar in dit geval moet je wel enige zorgvuldigheid betrachten voor je op TV gaat roepen dat de aangeboden snelheid te wensen overlaat.
Ik vond mijn verschil tussen bedrade PC en Tablet zo groot, 18,4 tegen 4,5 mBit, dat ik een opmerking op zijn plaats vond.