bo
door bobxlnl Jul 19, 2012 om 21:09
Computers & telefonie

Kan 2e externe usb-hdd "vinden"

Een paar weken geleden heb ik een Western Digital 1 TB externe USB harddisc aangeschaft en aangesloten op mijn Windows7 pc. Inderdaad plug & play. Ideaal voor filmpjes, foto's muziek, etc. Vandaag een tweede, exact dezelfde, WD 1 TB externe USB harddisc aangeschaft/aangesloten. Zodra ik deze aansluit (op een aparte USB-poort) herkent Windows7 deze 2e hdd niet. Haal ik de 1e externe hdd er af en sluit ik de 2e hdd aan, dan kan ik "em" gewoon gebruiken.
Beide externe hdd werken dus naar behoren maar niet tegelijk.

Bij "hardware veilig verwijderen" kom ik 1 externe hdd tegen met een drive letter. De tweede externe hdd kom ik daar zonder drive letter tegen. Ik kan "em" wel aanklikken waarna ik meteen de melding krijg dat ik "em" veilig kan verwijderen.

Heeft iemand een tip waarom ik niet beide externe hdd tegelijk kan gebruiken ?

3899 11 Rapporteer

poltol
door poltol - Jul 19, 2012 om 21:19
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

U kunt toch zelf een drive letter aanmaken?
En dan heeft u volgens mij geen probleem.

Of geef de WD allebei een aparte naam/titel.

Succes, poltol

dobby
door dobby - Jul 19, 2012 om 21:55
749 Antwoorden / 1 Vragen

Hm... exact dezelfde? Dan kan het zijn dat ze (WD in dit geval) toch wel een paar dollarcent bezuinigd hebben door niet elk exemplaar van een uniek serienummer te voorzien.. en daardoor kan Windows ze niet uit elkaar houden.. die ziet echt twee keer exact dezelfde schijf..

Maar lemme think a bit.. Dacht dat W7 (in elk geval pro+) een removable storage media service media had die een sub-discriminatie op basis van volume serial number maakte? Sorry, niet zo'n goede dag vandaag; Als je niet direct zoiets kan vinden reageer dan nog even..

Maar, om eea samen te vatten: het lijkt erop dat de fabrikant heeft nagelaten om elk apparaat een uniek serienummer te geven (hardwarematig).. Windows kan daar wel mee omgaan door de eigen (softwarematige) serienummers te gebruiken, maar dat is geen standard behaviour..

bo
door bobxlnl - Jul 19, 2012 om 21:55
19 Antwoorden / 15 Vragen

De 2 WD externe hdd hebben niet dezelfde naam, dat leek mij niet handig.
Bij computerbeheer kan ik geen letter toewijzen.

dobby
door dobby - Jul 19, 2012 om 22:08
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=bobxlnl schreef op donderdag 19 jul 2012, 21:55]De 2 WD externe hdd hebben niet dezelfde naam, dat leek mij niet handig.
Bij computerbeheer kan ik geen letter toewijzen. {WIN}cmd{Ctrl+Shift+Enter}
diskpart

nu zit je in de disk editor van windows7.

"lis disk"
dit geeft een overzicht van disk..
daarna de juiste disk (qua grootte) uitzoeken
"sel disk 1" (of wel nummer dan ook je disk was)
"assign letter=q" (of welke (het liefst vrije!!!) letter je dan ook wilt)
"exit"

Dit zou dan aan die drive een drive letter moeten toekenen.. maar standaard gaat windows uit van de officiele standaard dat elk block device (disk) een uniek serienummer heeft.. zou kunnen werken, maar ik garandeer niet zonder meer dat dit ook bij identieke serienummers (ie 0 ...) ook de windows volume serienummers raadpleegt.. als dit nog niet werk reageer dan nog even, waarschijnlijk ben ik morgen beter in staat om dat effe na te checken..

gsm
door gsm - Jul 19, 2012 om 22:27
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Iedere USB hub heeft twee poorten, die van stroom moeten worden voorzien (een paar naast elkaar gemonteerde stekkers), waarover dus de energie verdeeld moet worden.
Probeer daarom eens een andere hub (dus een stekker van een ander paar) voor de tweede harde schijf.

Met Schijfbeheer (via R-muis op Computer en op Beheren klikken) kun je een schijf een andere letter toekennen. Misschien is het daarmee op te lossen.

bo
door bobxlnl - Jul 20, 2012 om 09:56
19 Antwoorden / 15 Vragen

Hartelijk dank voor alle reacties.
Voor alle duidelijkheid, het betreft hier een USB 3.0 hdd en daar zit een kort usb-kabeltje bij met aan één kant een aangepaste stekker.
Via Diskpart, Lis Disk, Sel Disk zag ik dat de tweede hdd OFFline aangegeven wordt. Kortom, hoe krijg ik de hdd ONline ? Als dat lukt wordt wellicht de drive letter voor de tweede hdd automatisch toegekend.

gsm
door gsm - Jul 20, 2012 om 13:19
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De tweede schijf is offline omdat er een conflict is tussen de twee schijven met elk de zelfde handtekening (signature). Zie deze discussie.

Zo zet je de tweede schijf online:

- Computer Beheren
- Schijfbeheer
- Scroll omlaag tot je de tweede externe schijf ziet
- Klik met rechts op "Offline" van de tweede schijf
- Je krijgt, als het goed is, een menu voor het online zetten
- Zet de drive online

Na enkele seconden zou de drive dan online moeten staan.

Bij externe schijven staat de schrijf cache vaak uit. Die kun je aanzetten via het menu Computer.
Klik met de rechter muisknop op Computer en klik op Eigenschappen.
Open Apparaatbeheer
Open Schijfstations
Dubbelklik de aangesloten externe harde schijf
Kies tabblad Beleidsregels
Selecteer hier Betere prestaties.

Bovenstaande kan ook via Schijfbeheer

Veilig verwijderen van de externe schijf is vanaf dat moment wel elke keer absoluut noodzakelijk.

bo
door bobxlnl - Jul 20, 2012 om 20:13
19 Antwoorden / 15 Vragen

Dit werkt, hartelijke dank voor de goede & snelle oplossing !

gsm
door gsm - Jul 20, 2012 om 23:03
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Fijn dat het nu werkt en hartelijk dank voor het terugmelden.

dobby
door dobby - Jul 21, 2012 om 18:14
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=bobxlnl schreef op vrijdag 20 jul 2012, 09:56]Hartelijk dank voor alle reacties.
Voor alle duidelijkheid, het betreft hier een USB 3.0 hdd en daar zit een kort usb-kabeltje bij met aan één kant een aangepaste stekker.
Via Diskpart, Lis Disk, Sel Disk zag ik dat de tweede hdd OFFline aangegeven wordt. Kortom, hoe krijg ik de hdd ONline ? Als dat lukt wordt wellicht de drive letter voor de tweede hdd automatisch toegekend.
Als je eenmaal die "select disk" gedaan hebt, kan je een "online disk" geven... maar de basis blijft overigens "non-conforming hardware".. (beide disks geven heztelfde hardware serienummer aan windows door (lees: 0, bij gebrek aan serienummer). Windows probeert disk uit elkaar te houden door ze ook zelf een serienummer te geven, maar heeft niet in de gaten dat dit 2 verschillende disks zijn..).. je kan e.e.a. forceren door een "online disk" commando te geven, of als je anders wilt door beide disks ook even/eenmalig als GPT device (media device) te benaderen.. dan worden er (weliswaar weer andere) ook een soort serienummers weggeschreven, en die propageren dan ook wel zodat je toch verschillende disks krijgt..

Overigens:USB3.0.. kabel is redelijk essentieel (de special USB3 kabel dus).. lengte is beperkt, maar wat bij veel (~50%) machines problemen geeft: de veelgebruikte Renesas controller heeft.. hoe zeg je dat netjes.. nogal een flinke verscheidenheid aan firmware/software (driver) combinaties.. en die zijn niet allemaal even stabiel.. mocht je vanuit een werkende situatie toch problemen krijgen (disconnect/reconnect, dus timeout, met eventueel zichtbare retries) dan loont het om even te goo{ch,g}elen om te proberen om een op jouw systeem meer werkbare situatie te creeren..

dobby
door dobby - Jul 21, 2012 om 18:17
749 Antwoorden / 1 Vragen

En tsja.. als je dus op de eerste notification klikt, dan reageert, en dan pas serieus verder leest.. sorry dus.. jouw probleem was al lang opgelost, door anderen (met name _gsm_) die je de disk online lieten zetten (geen idee dat dat ook via een gui kon.. weer wat geleerd *grin*) - please ignore mijn vorige post (tenzij je random problemen met je USB3 hebt, dan letten op de kabel en de controller firmware indien relevant).