pl
door plug Jun 3, 2014 om 15:44
Computers & telefonie

Kan tijd en datum niet instellen W7

nadat de PC met W7 had aangegeven dat de systeem batterij bijna leeg was heb ik die vervangen. De computer start nu op met een datum ver in het verleden. Maar nu kan ik de datum en tijd niet meer instellen. Als ik het onderdeel open waarin dat moet loopt dat onderdeel helemaal vast. De rest van de PC werkt nog wel maar dat onderdeel van tijd/datum is niet meer te gebruiken. Weet iemand hoe dat kan?

4331 14 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Jun 3, 2014 om 16:04
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Welke melding krijg je als het niet gelukt is?

edrick3
door edrick3 - Jun 3, 2014 om 16:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo plug,

Kijk eens of je de batterij wel GOED geplaatst hebt!

Klik in het Windows-menu op Start en selecteer Configuratiescherm.
Ga naar Klok, taal en regio en klik op Datum en tijd.
Klik op het tabblad Datum en tijd en klik op Datum en tijd wijzigen. (Voer uw wachtwoord in als dit wordt gevraagd.)
Kies uw huidige datum en tijd.
Klik op het tabblad Tijdzone wijzigen en kies uw huidige tijdzone.
Als u zomertijd wilt instellen, vinkt u het selectievakje Klok automatisch aanpassen aan zomertijd aan.
Klik op OK om dit op te slaan en klik op OK om te voltooien.

Of (makkelijker):
Dubbelklik linkermuisknop op tijd rechtsonderin.
De rest wijst zich vanzelf.

Suc6

pl
door plug - Jun 3, 2014 om 16:27
15 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=gompy2 schreef op dinsdag 3 jun 2014, 16:04]Welke melding krijg je als het niet gelukt is?

Ik krijg geen melding, het programmaonderdeel waarin je het kan wijzigen loopt vast en kan je niets meer mee doen

pl
door plug - Jun 3, 2014 om 16:28
15 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 3 jun 2014, 16:08]Hallo plug,

Kijk eens of je de batterij wel GOED geplaatst hebt!

Klik in het Windows-menu op Start en selecteer Configuratiescherm.
Ga naar Klok, taal en regio en klik op Datum en tijd.
Klik op het tabblad Datum en tijd en klik op Datum en tijd wijzigen. (Voer uw wachtwoord in als dit wordt gevraagd.)
Kies uw huidige datum en tijd.
Klik op het tabblad Tijdzone wijzigen en kies uw huidige tijdzone.
Als u zomertijd wilt instellen, vinkt u het selectievakje Klok automatisch aanpassen aan zomertijd aan.
Klik op OK om dit op te slaan en klik op OK om te voltooien.

Of (makkelijker):
Dubbelklik linkermuisknop op tijd rechtsonderin.
De rest wijst zich vanzelf.

Suc6

Dat verhaal ken ik maar dat lukt dus niet. Als ik het het scherm krijg met de klok linksbovenin kan ik niets meer doen. Alles in dat onderdeel loopt dan vast.

edrick3
door edrick3 - Jun 3, 2014 om 16:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@pl;ug,

Zou ik toch eens een andere batterij proberen!

gompy2
door gompy2 - Jun 3, 2014 om 16:38
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Wat Edrick al schreef, je weet zeker dat die batterij goed en/of goed geplaatst is?

Volgende.
Hoeveel computerkennis heb je?
Je kunt in de BIOS-setup ook de juiste datum en tijd aangeven.
Bij het opstarten van de computer de Delete knop ingedrukt houden en dan kom je in de setup van de Bios.
Bijna altijd is de eerste tab die van de tijd en datum.
Windows pakt daar de informatie vandaan tijdens het booten.

ro
door ron530 - Jun 3, 2014 om 17:36
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het is essentieel dat de tijd na vervangen van de biosbatterij in de bios weer ingesteld moet worden. Afhankelijk van de bios moet direct na opstarten de "delete" toets vastgehouden worden of een F toets. Als de bios opstart ziet u direct datum en tijd deze kunt u middels aanwijzingen op het scherm veranderen. Druk op F10 "save chances and exit, druk enter en het probleem is opgelost.

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 3, 2014 om 18:51
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Was de batterij oud en lek?
Dan kan er een laagje op je moederbord komen waardoor de nieuwe ook geen goed contact maakte dus was je oude batterij netjes of lek?

jo
door joentje1978 - Jun 3, 2014 om 23:14
367 Antwoorden / 6 Vragen

Denk dat het veranderen van de datum en tijd in de BIOS het probleem wel oplost.
Windows neemt de datum en tijd vanuit de BIOS over.

edrick3
door edrick3 - Jun 4, 2014 om 21:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@plug,

En ..... opgelost?

pl
door plug - Jun 6, 2014 om 20:24
15 Antwoorden / 27 Vragen

Nog niet helemaal opgelost. Wel in de Bios de tijd aan kunnen passen en die neemt Windows nu over.

Maar na het aanpassen in de Bios moest Windows opeens helemaal hersteld worden en toen kreeg ik de melding dat dat niet lukte. Toch kon ik verder en werd Windows7 gestart maar nu kan ik in ieder geval Google Chrome niet meer starten.

Oftewel problemen stapelen zich op.

Ik ben er verder nog niet ingedoken maar wellicht kan iemand mij verder helpen?

gompy2
door gompy2 - Jun 6, 2014 om 20:35
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Installeer Chrome is opnieuw?
Denk dat alles een beetje in de war is geraakt
Gewoon over de al bestaande heen installeren, dan blijven bestaande instellingen en toeters en bellen denk ik wel bewaard.
Als dat lukt, dat weet ik niet.
Bij Firefox, die ik gebruik, kun je van alles doen, upgraden, downgraden, en huidige over een huidige, het lijkt me sterk als dat bij Chrome ook niet zou kunnen.

aurora1
door aurora1 - Jun 6, 2014 om 23:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb begrepen dat u niet gecontroleerd heeft of de batterij wel goed geplaatst, schoon enz. was. Ik begrijp niet hoe het gegaan is dat Windows hersteld moest worden, dat dat niet ging, maar dat de computer wel weer werkt.
Chrome eventueel verwijderen of er opnieuw over installeren is al gezegd.
Blijven er nog steeds problemen bestaan, probeer dan eens foutcontrole (met repair?), eventueel in veilige modus.
Krijgt u eigenlijk specifieke foutmeldingen en zo ja welke?

ro
door ron530 - Jun 7, 2014 om 10:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Kan wel kloppen dat herstellen niet lukt. Win7 maakt herstelpunten op datum aan, stel de originele bios is van 2010 dan gaat na batterij wissel de bios op die datum verder. Als in de bios de juiste datum weer ingesteld wordt begrijpt Win7 er geen hout meer van. Zonet was het nog januari 2010 en nu juni 2014, gevolg verlies van herstelpunten en alle programma's die met datum en tijd werken raken hopeloos de weg kwijt.