ki
door kinnie Feb 15, 2013 om 13:45
Computers & telefonie

MB verbruik klopt niet?

Sinds kort heb ik een abonnement op mijn mobiel bij Simpel. Bellen, smsen en internet. Ik heb tot 200 MB per maand. Ik ben meest thuis (Wifi) en gebruik internet op mijn mobiel buitenshuis niet veel. Ik heb een MB teller van KPN op mijn mobiel. Deze teller geeft echter een heel ander (meer logischer ook) MB verbruik aan dan die van Simpel. Inmiddels zit er meer dan 20 MB verschil in het MB verbruik volgens Simpel en het MB verbruik volgens de MB teller van KPN. Onderstaand mailtje heb ik naar Simpel gestuurd en ook het daarop volgend antwoord van hun. Ook mijn beide kinderen hebben dit abonnement (met belplafond) en ook in hun verbruik zit veel verschil. Heeft iemand hier ook dezelfde ervaring mee en/of is op een andere manier dan Simpel aangeeft, dit verschil in MB verbruik te verklaren?
Vraag
Ik heb sinds kort SMSen, bellen en internet van Simpel. Ik heb een MB teller op mijn telefoon. Deze geeft aan dat ik op dit moment (2 februari 2012, 18,59 uur), 8,5 MB verbruikt heb buiten Wifi om. Op 'mijn Simpel' staat echter dat ik al 20 MB verbruikt heb. Dit kan niet kloppen want ik zit bijna altijd op Wifi thuis. Mijn zoon en dochter zitten met hetzelfde probleem. Ook veel meer verbruik volgens de Simpel site dan volgens hun MB teller. Graag verneem ik van u hoe dit kan. Want dit verschil is wel erg groot.
Vraag
Ik heb sinds kort SMSen, bellen en internet van Simpel. Ik heb een MB teller op mijn telefoon. Deze geeft aan dat ik op dit moment (2 februari 2012, 18,59 uur), 8,5 MB verbruikt heb buiten Wifi om. Op 'mijn Simpel' staat echter dat ik al 20 MB verbruikt heb. Dit kan niet kloppen want ik zit bijna altijd op Wifi thuis. Mijn zoon en dochter zitten met hetzelfde probleem. Ook veel meer verbruik volgens de Simpel site dan volgens hun MB teller. Graag verneem ik van u hoe dit kan. Want dit verschil is wel erg groot.

Mijn vraag:
Ik heb sinds kort SMSen, bellen en internet van Simpel. Ik heb een MB teller op mijn telefoon. Deze geeft aan dat ik op dit moment (2 februari 2012, 18,59 uur), 8,5 MB verbruikt heb buiten Wifi om. Op 'mijn Simpel' staat echter dat ik al 20 MB verbruikt heb. Dit kan niet kloppen want ik zit bijna altijd op Wifi thuis. Mijn zoon en dochter zitten met hetzelfde probleem. Ook veel meer verbruik volgens de Simpel site dan volgens hun MB teller. Graag verneem ik van u hoe dit kan. Want dit verschil is wel erg groot.

Antwoord van Simpel:
Beste mevrouw,

We hebben je vraag met betrekking tot mobiel internet in goede orde ontvangen.

Het internetverbruik op de belspecificatie is momenteel niet volledig up-to-date. Voor je huidige internetverbruik raden wij je aan te kijken onder 'actueel tegoed'. Hier vind je terug hoeveel mb je nog over hebt.

Je hebt aangegeven dat het internetvebruik op mijn simpel niet overeenkomt met het internetverbruik in jouw toestel. In ons systeem worden je internetsessies afgerond op 100 kb. Dit gebeurd op de belspecificatie, en mogelijk in jouw toestel, niet. Op de belspecificatie wordt het niet-afgeronde gebruik weergegeven. Hierdoor zit er een verschil in.

Voor meer vragen en antwoorden kun je terecht op onze website http://www.simpel.nl/vragen

Wij hopen je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijk groet,

Simpel Klantenservice

6706 9 Rapporteer

ki
door kinnie - Feb 15, 2013 om 15:53
36 Antwoorden / 21 Vragen

Mijn excuses, ik heb 3x de tekst in mijn vraag aan Simpel gekopieerd!

NatureTravel
door NatureTravel - Feb 15, 2013 om 17:16
646 Antwoorden / 8 Vragen

Vanzelf neemt u de laagste MB-teller stand als 'de ware' aan. De vraag is echter, klopt de teller op uw telefoon wel?

Ik heb zelf ook een teller op mijn mobieltje, maar houd deze slechts als indicatie aan. (Het lijkt redelijk te kloppen)
De voorwaarde van de gratis app (die ik heb) melden duidelijk dat aan de verzamelde gegevens geen rechten ontleend kunnen worden.

Algemeen:
Het valt mij op dat veel mensen de 'schuld' automatisch bij de aanbieder leggen, en dat het nooit aan hen ligt. Onze dochter en zoon hebben ook Simpel, en het gaat nooit fout. Mijn vrouw en ik hebben al jaren Vodafone: nooit een probleem met het dataverkeer.

Veel mensen laten allerlei Apps in de achtergrond draaien, die gewoon dataverkeer verbruiken terwijl de gebruiker zelf dat niet ziet.
Weet wat je doet en houd in de gaten of je wel écht op je Wifi netwerk zit als je thuis bent, want ook dat loopt wel eens niet zoals het hoort.

bultn
door bultn - Feb 16, 2013 om 07:18
54 Antwoorden / 9 Vragen

en daarom werkt de teller niet, omdat, als u ook maar 25 kb verbruikt bij een sessie, bij uw 'tegoed' 100kb word afgeschreven. stel u zou 20 keer internet aan en uit zetten is dat 20 x 100kb = 2000kb (2mb? toch?) en daar hoeft u verder niets voor te doen.
maar hoe komt u dan toch op 200mb? daarvoor moet u het internet 2000 x aan en uit zetten.
ik mag er van uitgaan dat die MB teller een app is? er zijn vele soorten apps die het aantal mb's tellen.
maar vaak telt deze teller maar 1 soort verbinding, meestal de G3. terwijl er G, G3, H en H+ verbinding bestaat.
ik weet niet welke telefoon u heeft maar staat er onder instelling niet een kopje 'gegevensgebruik'?
deze meet ook het aantal mb's dat u gebruikt, en welke apps die mbs gebruiken. en u kan daar ook een waarschuwingslimiet op instellen.
deze maand maar even voorbij laten gaan zodat u weer nieuw tegoed hebt, en dat u er zeker van bent dat 'mobiele gegevens' en 'roaming' uit staan. en dan maar weer kijken, hoe het kan, of dat het echt aan de instellingen ligt.

ow, nog even voor je opgezocht, zou dit bericht net plaatsen.
dit had ik gevonden op de kpn site:
Wil je weten hoeveel MB’s je verbruikt met je smartphone? Dan is de KPN MB Meter handig voor je!
Bekijk hoeveel MB’s je deze maand via Mobiel Internet (3G/GPRS) hebt verbruikt
Kijk terug naar je MB-verbruik van de afgelopen tijd via Mobiel Internet en WiFi
Stel waarschuwingen in voor een daglimiet of maandlimiet

mijn vermoeden was toch correct, hij meet alleen 3G, net als vele andere apps.
ik zelf maak gebruik van G, 3G, H en H+. ligt er aan hoe goed de dekking is en per locatie kan dit verschillen (bijvoorbeeld beneden in huis heb ik G wat tergend langzaam is en boven in de slaapkamer heb ik grotendeels H+, waarmee ik dus kan aannemen dat als ik die kpn meter zou gebruiken en ik zou dat als 'waar' beschouwen ik dus laag op de kpn teller sta maar zeer hoog in gebruik kan uitvallen bij vodafone).

ki
door kinnie - Feb 17, 2013 om 12:30
36 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb een samsumg Galaxy S, de MB teller is een app van KPN. De verbinding die ik heb is G3. Omdat het verschil tussen het MB verbruik volgens Simpel en KPN zo groot is, vraag ik mij dus af WELKE klopt. Of waar dit verschil door komt. Als ik inernet vaak aan en uit zou zetten dan zou dit toch ook in de teller van KPN verwerkt moeten zijn? Daar komt nog bij dat ik buitenshuis of waar geen Wifi is, bijna niet op mobiel internet zit. Een heel enkele keer op Whatsapp, hotmail of Facebook. Maar dan ook alleen maar om een berichtje te lezen. Versturen via hotmail doe ik niet op m'n mobiel, zelfs mailtjes openen doe ik bijna nooit (tot nu toe misschien een stuk of 3x gedaan). Foto's op FB zetten of bekijken ook niet. Bijna alles wat ik doe gaat via Wifi. Ook laat ik internet niet aan staan. Het is op mijn mobiel ook duidelijk te zien of ik op Wifi zit of niet.

diumenge
door diumenge - Feb 17, 2013 om 12:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote]· Dataverbruik binnen en buiten de bundel in Nederland wordt naar boven afgerond per 100 kb per sessie.
Zoals bultn al aangeeft zal een teller dus nooit een goede weergave zijn van het door volgens simpel vastgestelde gebruik.

Nu ligt het er wel aan of het toestel permanent online is (dus één lange sessie) of steeds verbinding maakt als het nodig is (heel veel korte sessies). In beide gevallen zal de sessie naar boven afgerond worden en ontstaat er dus sowieso een afwijking (tenzij de app daar rekening mee houdt), maar in het tweede geval gaat je data dan héél snel. Tien sessies van 10 kb kosten je dan geen 100 maar 1000 kb.

Het beste is dus als de verbinding continue aan staat in een lange sessie, maar dan loopt je batterij wel sneller leeg.

zw
door zwaardvis - Feb 17, 2013 om 12:46
1525 Antwoorden / 51 Vragen

DT fouten geven het niveau van de klantenservice aan. Simpel.

zw
door zwaardvis - Feb 17, 2013 om 12:49
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ook al gebruik je whatsapp niet, is het niet zo dat zo'n applicatie om de haverklap verbinding moet maken met internet om te kijken of er berichten/gesprekken binnenkomen? Pollen heette dat vroeger.

diumenge
door diumenge - Feb 17, 2013 om 13:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het pollenseizoen moet nog beginnen ;-)

ki
door kinnie - Mar 25, 2013 om 12:14
36 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb inmiddels de rekening van februari binnen: MB verbruik: 161. Terwijl mijn zoon op 25 februari al de melding kreeg dat hij al z'n MB's verbruikt had. Ik heb van de 'belspecificatie' alle KB's en MB's bij elkaar opgeteld. Alle KB's (ook al was het maar 1) naar boven (100) afgerond en kom ook op 161 MB uit. Dus heb ik simpel gebeld. Ze kwamen met een heel ingewikkeld verhaal, dat de belspecificatie niet klopt ivm tussentijds 'afbreken' (?) van een internetsessie? Maar volgens de dame van simpel.nl had hij 204 mb verbruikt. Vreemd want hij heeft een abonnement tot 200 mb (dus op=op). Ook zei deze dame dat ze niet afronden naar 100 kb. Terwijl dit toch heel duidelijk op hun site staat!!!