genius
door genius Aug 9, 2010 om 18:04
Computers & telefonie

Met MDA Vario het internet op via het thuis-netwerk

Ik heb van onze zoon een MDA-vario mobiel gekregen (hij nam een andere mobiel) waarmee hij thuis op internet kon zonder gebruik te maken van het netwerk aangeboden door de provider (T-mobile).
Ik wil dit ook en krijg het niet voor elkaar. Onze zoon heeft het ook meerdere malen geprobeert en kreeg het eveneens niet -meer- voor elkaar. Via de site van T-mobile worden we ook niet echt wijzer en de handleiding bij het toestel heeft veel te vertellen, behalve dit hoofdstuk. Dat komt er niét in voor. De help-functie in het toestel is echt perfect! Behalve wat dit aangaat. Komt er eveneens niet in voor. Wie heeft hier een oplossing voor? Met de Nokia E61 is het helemaal geen probleem, zonder sim/kaart hop het internet op! Dit even terzijde en nee, ik kan geen instellingen overnemen o.i.d. daar het een totaal ander mobiel betreft.

Alvast bedankt voor de te nemen moeite!

788 12 Rapporteer

freya
door freya - Aug 9, 2010 om 19:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo genius,

Het is mij niet helemaal duidelijk op welke manier je nu verbinding met het internet wil maken. Wil je dat nu via het mobiele netwerk van T-Mobile? (In dat geval heb je instellingen van T-Mobile nodig) Of wil je via je thuisnetwerk het internet op? In dat geval heeft T-Mobile daar verder niets mee te maken, want dan werk je via Wifi.
In dat laatste geval dien je er wel op te letten hoe je draadloze netwerk thuis is ingesteld. Als je MDA alléén de 802.11b norm (max 11Mbps) ondersteunt en je draadloze netwerk staat vast op de 802.11g norm (max 54Mbps) ingesteld, dan gaat het dus niet werken. Je zult je draadloze netwerk dan op die 802.11b norm moeten instellen. Dit heeft echter wel tot gevolg dat andere draadloze apparaten (b.v. je laptop) niet van de maximale snelheid van 54Mbps kunnen profiteren.
Dus, controleer goed de specificaties van je MDA en je draadloze netwerk (router?).

m.vr.gr. Freya

genius
door genius - Aug 9, 2010 om 19:59
886 Antwoorden / 4 Vragen

@freya,

Dank voor deze info.

Zal gaan spitten in de MDA en laat het weten.

G.

preston
door preston - Aug 12, 2010 om 16:19
62 Antwoorden / 0 Vragen

@genius,

Kan zijn dat je wifi thuis beveiligd is en dat je het WW ooit hebt ingevoerd in je Nokia?
Dan - maar miss weet je dat wel - WW ook invoeren in de MDA.

genius
door genius - Aug 12, 2010 om 16:47
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=preston schreef op donderdag 12 aug 2010, 16:19]@genius,

Kan zijn dat je wifi thuis beveiligd is en dat je het WW ooit hebt ingevoerd in je Nokia?
Dan - maar miss weet je dat wel - WW ook invoeren in de MDA.Met Nokia moet ik telkens WW opnieuw invoeren en met de MDA krijg ik het netwerk niet te zien!

Dank voor je reactie.

G.

preston
door preston - Aug 12, 2010 om 18:18
62 Antwoorden / 0 Vragen

Deel handleiding HTC smartphone.
Ik neem aan dat de menu's niet veel verschillen bij HTC :

Networks
You can view available wireless networks, determine the order in which
your device accesses another network if the current one is unavailable,
and specify whether you want to change networks manually or
automatically. For more information about network settings, see Helpon your device.

To change phone network settings
1. Tap Start > Settings > Personal tab > Phone > Network tab.
2. By default, your device displays the current network as offered
by your service provider. You can customize to set your preferred
network.

genius
door genius - Aug 12, 2010 om 18:43
886 Antwoorden / 4 Vragen

@preston[quote]1. Tap Start > Settings > Personal tab > Phone > Network tab.
2. By default, your device displays the current network as offered
by your service provider. You can customize to set your preferred
network.Dit heeft betrekking op de service (telefoonnetwerk) provider (T-Mobile) en kan je een andere nemen (KPN, Vodafone, etc.) maar je kan niet je voorkeur opgeven m.b.t. netwerk thuis.

Jammer. Heb je nog een andere optie? Zoals in mijn vraag aangegeven:[quote] . . . . en de handleiding bij het toestel heeft veel te vertellen, behalve dit hoofdstuk. Dat komt er niét in voor. . . . heb ik aan de help-functie niet écht veel.

Dank voor zover.

G.

genius
door genius - Aug 12, 2010 om 18:48
886 Antwoorden / 4 Vragen

@freya[quote] . . . . Als je MDA alléén de 802.11b norm (max 11Mbps) ondersteunt . . . . Hoe kom ik daar in de MDA achter? En ik doel op het internet via het thuisnetwerk.
Verder ben ik niets wijzer geworden.

G.

genius
door genius - Aug 14, 2010 om 14:02
886 Antwoorden / 4 Vragen

@freya[quote]Als je MDA alléén de 802.11b norm (max 11Mbps) ondersteunt en je draadloze netwerk staat vast op de 802.11g norm (max 54Mbps) ingesteld. . . . . Ik dit nagekeken en in de MDA staat: 802.11.x (x=beide?). Verder wordt dit niet aangehaald in de help-functie.

@preston[quote]Deel handleiding HTC smartphone.
Ik neem aan dat de menu's niet veel verschillen bij HTC : . . . . . Het komt inderdaad in de buurt, maar niet helemaal. Hier kom ik dus ook niet echt verder mee.

Dus . . . . nog iemand suggesties?

G.

freya
door freya - Aug 14, 2010 om 16:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=genius schreef op zaterdag 14 aug 2010, 14:02]@freya
....
Ik dit nagekeken en in de MDA staat: 802.11.x (x=beide?). Verder wordt dit niet aangehaald in de help-functie.
Ik neem aan dat daar inderdaad 'beide' mee bedoeld wordt. Wellicht dat het type beveiliging van je draadloze netwerk nog een rol speelt. Niet alle mobiele apparaten kunnen met elk type beveiliging (WEP, WPA, WPA2) overweg. Ik zou dus eerst (tijdelijk) de beveiliging eens geheel uitschakelen. Als het dan wel werkt ligt het aan het type beveiliging.

Freya

dirck
door dirck - Aug 14, 2010 om 17:02
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Genius,

Welk type MDA Vario betreft dit? (I, II, III, IV, of V)
En welke "Windows Mobile" versie staat erop? (5.0, 6.0 of 6.5)

Het eerste type had alleen 802.11b als Wi-Fi-standaard.
Vanaf de MDA Vario II is 802.11 b/g de Wi-Fi-standaard.

Groet, Dirck

genius
door genius - Aug 14, 2010 om 17:33
886 Antwoorden / 4 Vragen

@freya

Dat ga ik uitproberen! Goeie tip!

Dankjewel!

G.

genius
door genius - Aug 14, 2010 om 17:38
886 Antwoorden / 4 Vragen

@dirck,

Met betreft MDA Vario I.
Hoe kom ik erachter welke Windows Mobile versie de MDA heeft?

Scheelt weer wat zoek en speurwerk, ik kan het n.l. niet zo gauw vinden.

Dank!

G.