jo
door joyce63 Aug 28, 2013 om 22:39
Computers & telefonie

Nieuwe bloes geeft af

Heb voor mijn verjaardag vorige maand een fel oranje blouse gekregen. Trek hem vandaag 28/8 voor het eerst aan, ,ben gaan zitten op mijn wit leren bankstel , daarna gelijk naar buiten vertrokken en kwam na een poosje wandelen erachter dat mijn hele witte lederen tas oranje was geworden, en vervolgens ontdekte ik toen ik thuis kwam dat ook mijn wit leren bankstel oranje van de blouse was geworden.(plek waar ik had gezeten)De blouse geeft duidelijk af!

Hoe nu verder? staat niets bijzonders op de label van de blouse. Heb nog wel de aankoop bon dan de blouse. En kan ik de winkelier aansprakelijk stellen?

23436 25 Rapporteer

gsm
door gsm - Aug 28, 2013 om 22:42
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik zie de relatie niet tot Computers & Internet - Overig.

tenormin
door tenormin - Aug 28, 2013 om 23:58
16849 Antwoorden / 108 Vragen

hallo joyce63,
je schrijft niet het materiaal van de blouse, wat van belang kan zijn. Normaal zet je nieuwe, fel gekleurde kleding een nachtje in koud water en azijn; en daarna de eerste keren apart wassen. Ik weet niet of de winkelier je uit coulance zou willen tegemoet komen: je hebt de blouse al een maand in huis. En "niet bijzonders" op de label: welke tekens staan er?

m.vr.gr.

alfatrion
door alfatrion - Aug 29, 2013 om 02:39
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Het is normaal dat nieuwe kleren afgeven als ze gewassen worden, maar niet als deze gedragen worden. Sommige mensen wassen hun kleren eerst en anderen doen dat niet. Als kleren dat toch doen dan heeft de verkoper u een ondeugdelijk product verkocht en hier kunt u hem of haar aansprakelijk voor stellen. Vraag is wel wat voor schade u heeft. Als de schade meer dan 500 euro bedraagt dan is de verkoper niet aansprakelijk maar moet u bij de producent zijn.

jo
door joyce63 - Aug 29, 2013 om 08:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reactie"s Ik heb de blouse ook eerst gewassen (kort wasje 30 gr) en op de label staat niets vermeld.

anita1971
door anita1971 - Aug 29, 2013 om 09:06
102 Antwoorden / 5 Vragen

Het is bij sommige spijkerbroeken zo dat je daar niet mee op een witte bank moet gaan zitten, dat geeft ook af met alleen dragen en dat kan verschillende wasbeurten duren.
Beetje slordig dat ze zoiets niet bij uw bloes op het label hebben gezet.
Ik zou in elk geval met bloes en tas naar de winkelier gaan, u bent misschien de eerste die een klacht indient maar dan kan het label aangepast worden.

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2013 om 09:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult uw wit leren bankstel wel meer moeten reinigen en daarvoor speciaal reinigingsspul hebben. Ik zou dat reinigen eerst proberen op de tas, pas daarna op die rugleuning.

aurora1
door aurora1 - Aug 29, 2013 om 11:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Link van Oma weet raad, vlekken (i.c. leren bankstel): klik hier.

vr.gr.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 29, 2013 om 11:54
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Joyce63
Na de link van Oma, de bank invetten met zadelzeep,verkrijgbaar of te bestellen bij een schoenreparatiezaak.
Vr. gr. sjoppie.

aurora1
door aurora1 - Aug 29, 2013 om 15:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@sjoppie, bedoel je niet zadelvet i.p.v. zadelzeep voor het invetten?
Zadelzeep kan ook goed voor het schoonmaken van leer.
Ik heb beide weleens bij de Hema gezien maar dat is alweer een tijdje geleden.

vr.gr.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 29, 2013 om 16:39
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Aurora1 en Joyce63,

het doosje wat ik destijds heb gekocht heet echt zadelzeep en moest apart door de zaak besteld worden.
De inhoud is inderdaad vettig en het bevalt mij goed.
Groet, Sjoppie.

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 29, 2013 om 17:20
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ooit een nieuwe spijkerbroek gekocht wegens de regen en ik was weer droog.
Maar, ik rekende niet op de afloop later....

Dat ik enkele uren later weer nat regende en vrijwel thuis was.... maar mijn kont was toen wel blauw......

Leuk om te zien, Bodypainting, maar ik weet nu dat je eerst iets moet wassen voor je het veilig kunt dragen....

dearagain
door dearagain - Aug 29, 2013 om 17:24
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*ik zou in elk geval de verkoper wél aansprakelijk stellen

*nee heb je, ja .....

Ja
door JanvanAlles - Aug 29, 2013 om 19:37
333 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom in hemelsnaam moet altijd iemand aansprakelijk worden gesteld voor de meest onbenullige zaken...
Afijn, ooit 2 witte leren banken gehad die na 10 jaar nu nog steeds even wit staat te zijn bij een kennis. De tip: maak een sopje van lauwwarm water, klop daar ossengalzeep door tot het een schuimig sopje wordt, neem een nagelborsteltje, maak die in het sopje goed nat en boen dan, heel zachtjes, geen druk uitoefenen rondjes gewijs het leer. Laat het sopje even intrekken, schrik dan niet van de vieze zooi die boven komt drijven. Neem met een natte doek het leer af, steeds de doek droger maken totdat het vuile sop weg is. Droog het leer met een schone doek, even aan de lucht verder laten opdrogen, en schoon is-ie weer.
Overigens is gewone shampoo, indien geen ossengal in huis, net zo prima, dat helpt ook uitstekend.
Succes.
Na reiniging de bank weer even in de lederwas zetten en hijis weer prime.

Ja
door JanvanAlles - Aug 29, 2013 om 19:38
333 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dearagain schreef op donderdag 29 aug 2013, 17:24]*ik zou in elk geval de verkoper wél aansprakelijk stellen

*nee heb je, ja .....
Lieve Dear, ga nou eens met pensioen en ga gewoon eens lekker op je sterretjes zitten.

jo
door joyce63 - Aug 29, 2013 om 19:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wil hier graag op reageren. De vraag is niet hoe maak ik een wit lederen bank schoon! Ik maak mijn ledere bank met regelmaat schoon en is ook nog in perfecte staat! Het gaat nu om een nieuwe blouse die heeft afgegeven op oa de bank en dat niet met groene zeep of met wat dat ook te verwijderen is.

Vind niet dat het hier om iets onbenulligs gaat om iemand aansprakelijk te stellen. Het staat niets op de label van de blouse zodat ik het had kunnen voorkomen.

Het is ....eigelijk nu was, een mooie kwaliteits wit lederen bank die ik prima onderhouden heb en regelmatig schoonmaak.Maar wat er nu van de blouse op zit ....gaat er niet zomaar meer vanaf.
De bank is echt op 1 zitplek en armleuning verkleurd wat ook heel duidelijk te zien is.

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2013 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u dan al groene zeep geprobeerd?

dearagain
door dearagain - Aug 29, 2013 om 20:10
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote]...en dat niet met groene zeep of met wat dan ook te verwijderen is.

*dat schrijft toch echt de TS in haar laatste bijdrage

zoekster
door zoekster - Aug 29, 2013 om 20:15
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=joyce63 schreef op donderdag 29 aug 2013, 19:47]
Vind niet dat het hier om iets onbenulligs gaat om iemand aansprakelijk te stellen. Het staat niets op de label van de blouse zodat ik het had kunnen voorkomen.

Het is ....eigelijk nu was, een mooie kwaliteits wit lederen bank die ik prima onderhouden heb en regelmatig schoonmaak.Maar wat er nu van de blouse op zit ....gaat er niet zomaar meer vanaf.
De bank is echt op 1 zitplek en armleuning verkleurd wat ook heel duidelijk te zien is.

Het is ingewikkeld om te bepalen in hoeverre u de verkoper of fabrikant aansprakelijk kunt stellen voor de schade aan uw bank. Uw blouse zou dan als een onveilig product moeten worden aangemerkt, omdat dit product een ander product heeft beschadigd.

Leest u hier verder over wat consuwijzer er over schrijft
klik HIER

U zou uw vraag nog eens kunnen stellen op rechtswinkel.nl KLIK en kijken hoe zij uw kansen inschatten.

dearagain
door dearagain - Aug 29, 2013 om 20:31
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*advies/tip: indien je de verkoper aansprakelijk stelt in een brief, vermeldt dan zo weinig mogelijk over wat je zelf allemaal al gedaan hebt om de vlekken te verwijderen

snah
door snah - Aug 29, 2013 om 22:22
654 Antwoorden / 61 Vragen

Het schoonmaken met groene zeep en azijn is prima , kan geen kwaad .

Mocht je nogmaals textiel ( zelfs dekbedhoezen , T-shirts enz ) hebben in het zwart of met kleuren , dit altijd voor het dragen fixeren en daarna wassen .
Fixeren doe je door het textiel een nachtje in een emmer met water en een flinke scheut schoonmaakazijn te laten staan en daarna wassen .
De kleuren blijven dan ook langer helder en het zwart blijft zwart .

Ook staat mij nog bij dat de verf in nieuwe spijkerbroeken kankerverwekkend zou zijn , daarom eerst fixeren en daarna wassen .

aurora1
door aurora1 - Aug 29, 2013 om 23:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@joyce63,
Je meldde niet of je de vlekken op tas en bank al dan niet schoon gekregen had, geprobeerd had ze te verwijderen, vandaar mijn verwijzing naar Oma. Immers als de vlekken blijven zitten ziet een klacht bij de verkoper er n.m.m. iets anders uit.
Vreemd dat er niets op het label staat.

vr.gr.

ad
door advroed - Aug 30, 2013 om 00:10
13 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan altijd proberen om dit eens aan te kaarten bij de winkel, echter vrees ik ervoor dat ze dit niet zullen accepteren.

op
door oplossing - Aug 30, 2013 om 15:19
119 Antwoorden / 1 Vragen

@joyce63, ik weet ongeveer wel hoe je je voelt nu je bank verziekt is door die blouse dus heb ik misschien de oplossing voor je om je bank weer netjes schoon te krijgen.............Ik heb zelf een licht zalmkleurig bankstel (leer) en daar was iemand met zijn natte spijkerbroek op gaan zitten, ik heb die vlek er gelukkig uitgekregen met "Dokter Power" dat is een pot schuimend schoonmaakmiddel zonder bleekmiddel, biologische afbreekbaar. Deze pot is geel/groen van kleur met roze letters erop en koop je bij Blokker of de Markskramer (ik heb hem bij Blokker gekocht) in de deksel zit een sponsje en dat maak je dan vochtig enwrijft over het spul in de pot en dan met draaiende beweging over de plek op je bank, daarna goed schoonwrijven met een natte/vochtige doek en dan droogwrijven met een theedoek.
Je zult zien dat je bank er dan weer helemaal vlekvrij uitziet, het kan geen kwaad want ik heb dit spul al diverse malen gebruikt om mijn bank schoon te maken en deze is ook van leer en al 16 jaar oud en ziet er nog als nieuw uit. Probeer het maar je zal er absoluut geen spijt van krijgen. De pot kost zo rond de €10,-- kan iets meer zijn dat weet ik niet meer maar het is de moeite waard.
succes, en wat die blouse betreft, ik zou die niet meer dragen ik denk ook niet dat je er ver mee zal komen in de winkel waar je hem gekocht hebt je kan het hun wel gaan vertellen misschien dat ze de inkoper hierover kunnen inlichten?? Maar een blouse is sneller te vervangen dan een bank.
Groetjes Oplossing

tenormin
door tenormin - Aug 30, 2013 om 16:08
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Joyce63, is het mogelijk het materiaal van de blouse te achterhalen. Want natuurlijk hoef je een nieuwe blouse niet gelijk te gaan wassen e.a. behandelingen te verrichten. Alleen, als het jeans-stof is, ja, dan moet je het 'voorbewerken', maar tot zover heb ik daar niets over gelezen. Vraag de zaak waar hij gekocht is (als je het niet weet): zei moeten je er meer over kunnen vertellen. Wel raar dat er helemaal geen label inzit.

tenormin
door tenormin - Aug 30, 2013 om 16:10
16849 Antwoorden / 108 Vragen

lees s.v.p. zij moeten je er meer etc....