pr
door prlwgn May 18, 2009 om 18:50
Computers & telefonie

Opstart

De laatste tijd was het steeds moeilijker om PC op te starten, werd steeds trager, nu ben ik zover dat de PC helemaal niet meer wil opstarten. Het hele geval is vastgelopen.
Betekent dit dat ik de PC kan opgeven of is er nog eneigszins help voor dit geval.
Kan ik iemand bestellen voor een computerhulp of kan ik dit zelf nog verhelpen.
Ik gebruikWindows XP Pro. Mijn schijf is halfvol.
Ik gebruik nu reserve PC met een ander besturingssysteem dus ben nog steeds bereikbaar.
Wie kent dit opstartprobleem??

2438 20 Rapporteer

edwardus
door edwardus - May 18, 2009 om 19:19
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Maar natuurlijk kun je een computerhulp bestellen (niet hier op de site). Wel zijn de beantwoorders hier je bereid bij te staan met advies.

Een steeds trager wordend systeem kan meerdere oorzaken hebben.

Allereerst: de schijf. Hoeveel MB of GB heeft de C: schijf nog vrij? Heb je die wel eens gedefragmenteerd? Ook wel eens gescand op fouten?

Verder kan zoiets veroorzaakt worden door malware. Heb je al een full scan gedaan met MBAM?

Geheugenbanken kunnen ook opspelen. Heb je die al eens getest met memtest86?

pr
door prlwgn - May 18, 2009 om 19:22
30 Antwoorden / 25 Vragen

Ja heb altijd disk opruiming gedaan en gedefragmenteerd en alles wat je maar kunt bedenken.
Het systeem werd trager en trager, vooral als ik een tijd ben weggeweest en weer thuis kwam om het geheel op te straten wat nu niet meer lukt. Mijn laatste handeling was een systeemrestore maar daar ging alles fout.
De schijf heeft nog veel Gbytes tenover.
Het is allen de stratup die alles verpest.

edwardus
door edwardus - May 18, 2009 om 19:37
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Kun je wel het systeem opstarten vanaf een opstart-CD zoals de Windows setup cd of een Linux LiveCD? Als dat wel probleemloos lukt, dan ligt het aan de software. Als dat ook niet lukt, dan zou de harde schijf aan het verslijten kunnen zijn.

Doe eens een controle met HDD Regenerator.

pr
door prlwgn - May 18, 2009 om 19:53
30 Antwoorden / 25 Vragen

Het zou kunnen dat mijn schijf aan het verslijten is want ik gebruik dit al sinds het begin van XP. Maar ik geloof dat er toch iets mee te doen moet zijn. Mijn TV gebruik ik al sinds de 1e die uitgekomen is dus deze PC heb ik ook wel wat meer verwachtingen van.
Ik moet zeggen ik heb deze PC nog nooit van binnen schoon gemaakt, zou het daar aan kunnen liggen?

edwardus
door edwardus - May 18, 2009 om 20:07
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ook dat is mogelijk. Schoonmaken doe je best met perslucht, of anders door het stof met een niet-statische kwast richting stofzuigerslang te vegen (niet met de stofzuigerslang rechtstreeks de computer of onderdelen daarvan aanraken). Met de spanning afgekoppeld welteverstaan. Ventilatoren met bijv. een sateprikker tegenhouden zodat ze niet gaan draaien terwijl je schoonmaakt.

Als ik jou was zou ik maar 's snel proberen een backup te trekken, bijv. door de schijf als 2e schijf te monteren in je nog werkende systeem.

edwardus
door edwardus - May 18, 2009 om 20:09
6844 Antwoorden / 14 Vragen

P.S. van een harde schijf mag je niet verwachten dat die langer leeft dan je tv. Gemiddeld gaat een harde schijf zo'n 5 a 6 jaar mee gok ik.

aurora1
door aurora1 - May 18, 2009 om 21:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wil de pc ook niet meer in veilige modus opstarten? Dus na opstarten F8 vaker indrukken. Als dat wel lukt, kunt u wellicht proberen om foutcontrole en repair te laten lopen.

Behalve het genoemde schoonmaken van e.e.a. zoals bijv. de ventilator, zou misschien ook kunnen werken alle stekkers eruit halen, een poosje wachten,dan stekkers er weer in en dan opnieuw proberen.

vr.gr.

gsm
door gsm - May 18, 2009 om 21:51
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het lijkt veel op een versleten harde schijf.

Je kunt proberen om de harde schijf enigszins te herstellen:

Je kan met de Windows XP installatie CD opstarten en dan na het laden van initiele bestanden R kiezen om te Repareren.
Je komt daarmee in de Herstelconsole, nadat je misschien nog het systeemnummer (meestal 1) en het Administrator wachtwoord (meestal alleen op Enter drukken) hebt moeten invoeren.

Achter de commando prompt type je het commando chkdsk /R
Dan op Enter drukken en wachten tot 100% klaar getoond wordt.
Hierna het commando Exit intoetsen en Enter drukken.

Als het systeem weer draait ga dan via Start naar Uitvoeren en geef het commando eventvwr gevolgd door de Enter toets.
Kijk in de Systeem log, bij de rood gekleurde events, of er disk fouten worden aangegeven. Zo ja, dan heb je een nieuwe harde schijf nodig.

pr
door prlwgn - May 19, 2009 om 12:12
30 Antwoorden / 25 Vragen

Bedankt voor antwoorden ik heb ook geprobeerd in veilige modus F8 maar dit lukt allemaal niet meer. Misschien kan ik beter wachten tot nwe systeem Windows 7 uitkomt en dan een nieuwe aanschaffen.

edwardus
door edwardus - May 19, 2009 om 22:30
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dus vanaf CD kun je ook niet meer opstarten?

pr
door prlwgn - May 26, 2009 om 10:07
30 Antwoorden / 25 Vragen

Nee vanaf een CD kan ik ook niet meer opstarten
Heb nog een Linux CD maar heb geen Windows CD.
Ben een beetje laat met antwoord maar ik ben een
tijd weggeweest.

aurora1
door aurora1 - May 26, 2009 om 10:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u geen xp cd heeft kunt u wellicht met uw andere pc via internet e.e.a. downloaden en een opstart cd maken. Op google intikken: opstart cd maken. Als het goed is vindt u dan diverse sites w.o. van MS en Schoonepc om te downloaden.

pr
door prlwgn - May 27, 2009 om 10:48
30 Antwoorden / 25 Vragen

Heb het inmiddels geprobeerd met een willekeurig schijfje, bijv. Ulead Express fotoshop (vraag me niet hoe dit kan) maar ik heb hem wel aan de gang gekregen, Maar nu heb ik geen internetverbinding meer. Ik ga toch maar verder proberen om ook dit weer aan de gang te krijgen.

aurora1
door aurora1 - May 27, 2009 om 15:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gefeliciteerd (de aanhouder wint). Ik zou nu eerst (baat het niet...) de pc schonen met de ccleaner (crapcleaner), vervolgens het progje. mbam laten scannen en dan foutcontrole en repair doen: Deze Computer - openen - HDD(C:) - eigenschappen - extra - foutcontrole (dat duurt wel even). Heeft u genoemde progjes niet, dan kunt u die met de goede pc downloaden en met een datastick of externe schijf op de "probleempc"zetten als het goed is.

W.b. internetverbinding: configuratiescherm - netwerkverbindingen: staat dat wel ingeschakeld? Is er geen storing oid bij de provider? Eventueel modem resetten. Ik heb een Experiabox en zet hem dan even uit en na een enkel minuutje weer aan, of met een speld oid in het gaatje achterop.

succes en vr.gr.

pr
door prlwgn - May 27, 2009 om 15:46
30 Antwoorden / 25 Vragen

Inmiddels heb ik vanalles geprobeerd in de Netwerk verbinding e.d.
Ik zie dat er een 'hangslotje' instaat wat ik niet weet waarom dit erin staat.
In de netwerkverbindingen bedoel ik.
Misschien heeft dit er iets mee te maken.
Ik weet niet hoe je dit slotje eruit krijgt.
Ik heb rechtsgeklikt for 'repair' maar geen resultaat.
Misschien weet iemand of dit aan het hangslotje ligt en hoe
ik dit eruit moet krijgen.
Gelukkig had ik een 2e PC aangeschaft met Linux systeem een tijd geleden  zodat ik hier nog steeds verbinding heb met internet.

pr
door prlwgn - May 27, 2009 om 15:51
30 Antwoorden / 25 Vragen

OOk heb ik CCleaner alles op laten schonen en zo heb ik ook nog een ander progje om op te schonen maar helaas.
CCleaner schoont ook het register op, nadat ik een backup heb gemaakt mocht er iets fout gaan.
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat hangslotje in Internet Connections.

pr
door prlwgn - May 27, 2009 om 20:54
30 Antwoorden / 25 Vragen

ben na vele uren en dagen bezig geweest op alles weer in orde te krijgen
Nu is dan alles weer in orde en kan ook weer internetverbinding krijgen.
Dit is dus opgelost. Bedankt voor antwoorden

aurora1
door aurora1 - May 27, 2009 om 22:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@prlwgn, dank voor het terugmelden en mooi dat alles weer in orde is. Ik ben wel benieuwd naar hoe de internetverbining weer is hersteld. Het hangslotje betekent beveligd (staat bij mij ook bij de internetverbindingen). U ziet dat ook onderaan staan als u bijv. op een site inlgelogd bent en/of bijv. aan het internetbankieren bent. Daar moet je ook dan altijd even op letten of het slotje er wel (onderaan op de betr. site) staat en de verbinding dus beveiligd is.

Wat u nu nog kunt doen is een herstelpunt aanmaken via systeemherstel. Dan zet u de huidige goedwerkende situatie in systeemherstel en kunt u daarnaar terug mochten zich weer problemen voordoen. Als u dat eenmaal hebt gedaan, kunt u de herstelpunten van vóór dat moment verwijderen en het nieuwe (het laatste door u gemaakte) laten staan. Dat ruimt op en dan kunt u niet per ongeluk later naar een "fout" herstelpunt teruggaan.

Dat gaat als volgt (in xp, misschien is Pro ietwat anders),herstelpunt maken: start - alle programma's - bureau-accessoires - syteemwerkset - systeemherstel - 2e rondje (herstelpunt maken) de rest wijst zich vanzelf. Geef een voor u herkenbere naam aan het herstelpunt, bijv.: alles weer in orde (oid). Mogelijk start de pc opnieuw op.

Als dat is gedaan de eerdere herstelpunten verwijderen: via dezelfde weg naar schijfopruiming - en als het venster na berekenen opent klikt u op meer opties en vervolgens onderaan bij syteemherstel op opruimen - ok - ok. Dan ruimen alle oude herstelpunten op, behalve die u zelf net heeft aangemaakt. Erna de crapcleaner nog even laten opruimen.

Vervolgens kunt u nog defragmenteren: Deze Computer - openen - HDD(C:) - eigenschappen - extra - nu defragmenteren (duurt meestal wel even). U kunt echter daarvoor in de plaats ook het gratis progje SmartDefrag gebruiken, dat gaat sneller en kan de pc optimaliseren. als dat alles is gedaan moet de pc nmm weer zo optimaal mogelijk zijn. Een keertje per week mbam laten scannen (na updaten), af en toe de ccleaner laten opruimen en uw virusscanner laten scannen, en de juiste Wind. updates installeren voorkomt meestal veel problemen.

Overigens als mbam nog iets had gevonden aan virussen oid dan zat daarin  daar mogelijk (mede?) de oorzaak van de problemen.

vr.gr.

pr
door prlwgn - May 27, 2009 om 22:57
30 Antwoorden / 25 Vragen

bedankt voor uitleg Aurora1. Ik geloof dat de laatste alinea wel voor mij bestemd was. Ik heb inmiddels ook systeemherstel uitgevoerd nu kan ik eindelijk weer eens relaxed computeren zonder met bloed zweet en zonder tranen alles uit te zoeken.

aurora1
door aurora1 - May 28, 2009 om 00:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Graag gedaan prlwgn, en veel plezier met relaxed computeren