zinook
door zinook Feb 14, 2009 om 19:56
Computers & telefonie

Scherm valt weg.

Hallo experts,

ik heb een HP Compaq nc6120 en de laatste tijd wordt mijn scherm in ene keer zwart. Hij valt niet uit, maar wordt zwart met verticale vage kleurlijntjes erdoorheen. Op welke knop ik ook druk, het scherm blijft gewoon zwart. Ctrl-Alt-Delete werkt ook niet.

Ik wil de computer dan opnieuw opstarten, maar ik kan dan de  computer ook niet meer met de aan/uit knop uitzetten, waardoor ik dus genoodzaakt ben om hem van de stroom af te halen en de accu los te maken, zodat hij uitvalt. Nadat ik de computer weer opgestart heb, werkt alles weer naar behoren.

Wat mankeert mijn laptopje?

Vriendelijke groet,

1185 13 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Feb 14, 2009 om 21:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag zinook,

Misschien ligt het aan de cooler, zit er stof in en wordt de laptop daarom oververhit? Dan de cooler voorzichtig schoonmaken.

Heeft u al op de site van Compaq gezocht naar dit probleem?

Bij mijn laptop (PB) komt dit probleem vaker voor, je ziet dan door het zwart vaag nog de pagina (ik heb geen gekleurde strepen). Soms werkt dan om de laptop dicht te klappen, wachten tot een groen lampje gaat knipperen, dan weer openen en kort de startknop drukken.

Als de laptop nog in de garantie zit, zou ik ermee terug naar de winkel gaan.

vr.gr.

gsm
door gsm - Feb 14, 2009 om 21:22
5940 Antwoorden / 47 Vragen

In de meeste gevallen hoef je de batterij niet los te nemen.
Je kunt de notebook ook uitzetten door de AAN/UIT knop ongeveer 5 seconden ingedrukt te houden.

Probeer een een herstelpunt te gebruiken van een datum waarop het probleem nog niet voor kwam, of..
Download en installeer het laatste video stuurprogramma voor de intel 915GM adapter van de HP Compaq voor de nc6120

gsm
door gsm - Feb 14, 2009 om 21:29
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Cooler (Wikipedia):
Cooler is de broer van Frieza dus ook een Changeling een wreed ras. Cooler kwam naar de aarde met
zijn handlangers nadat hij hoorde dat zijn broer Frieza gedood was door Goku. Hij wilde wraak nemen voor zijn broer, maar Goku was ook te sterk voor Cooler en heeft hem met behulp van zijnKamehameha-techniek naar de zon geblazen.

gsm
door gsm - Feb 14, 2009 om 21:31
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Hoe maak je de "cooler" van de laptop voorzichtig schoon?

aurora1
door aurora1 - Feb 14, 2009 om 21:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@gsm.... en toen werd het erg heet bij die zon, werd alles, ook het het laptopscherm, opeens zwart... Ik maak de cooler -  soms noem ik hem Mr.Fan - schoon door aan de onderkant van de laptop even het plaatje los te schroeven waar hij onder zit en maak alles schoon met een héél klein ragertje...

Fijn weekend gewenst,

vr.gr.

holpen
door holpen - Feb 14, 2009 om 21:50
1416 Antwoorden / 0 Vragen

De cooler schoonmaken? Dan moet je dus de hele laptopbehuizing uit elkaar slopen als je dat goed wilt doen! Dat is echt geen werk voor de gemiddelde thuisgebruiker! Heel erg slecht advies...

Het lijkt er een beetje op dat het ding op de een of andere manier in een soort van slaapstand (vista; in xp heet dit standby) valt en vervolgens vastslaat.

Wellicht kunt u in energiebeheer de boel zo instellen dat slaap-/sluimer-/standby-stand niet meer gebruikt kunnen worden. Dan eens kijken of het nog gebeurt.

zinook
door zinook - Feb 14, 2009 om 21:57
261 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo GSM,

zoals je in mijn vraag had kunnen lezen, werkt de aan/uit knop dan niet meer. Ook niet als ik deze 5 sec. ingedrukt houdt.

Tevens is de sluimer/slaapstand ook niet ingeschakeld. Dit ivm netwerkverbindingen enz.

gsm
door gsm - Feb 14, 2009 om 22:02
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Sorry, ik had niet gelezen dat je de knop 5 seconden of langer ingedrukt had.
Als 5 seconden vasthouden van de knop ook niet werkt dan is de processor vastgelopen. De oorzaak is dan vaak defecte hardware, zoals een defect moederbord. Te heet worden zorgt er bij moderne processoren alleen voor, dat deze trager gaan werken, om zo minder warmte te produceren.

zinook
door zinook - Feb 14, 2009 om 22:02
261 Antwoorden / 7 Vragen

Ik ga dit zeker proberen om dit in ieder geval al uit te sluiten. Mocht het probleem opgelost zijn, dan ben ik superblij. Zoniet dan moet ik verder zoeken.

Thnx voor jullie bijdrage.

Groetjes,

gsm
door gsm - Feb 14, 2009 om 22:03
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Als de laptop een aparte video adapter heeft, dan kan deze ook defect zijn.
Installeer echter in elk geval eens het nieuwste video stuurprogramma.

zinook
door zinook - Feb 14, 2009 om 22:06
261 Antwoorden / 7 Vragen

Oké het zou dus ook nog kunnen liggen aan mijn moederbord of aan een update van Windows? Misschien ook even de drivers voor de grafische kaart installeren. Thnx voor de tip.

Vriendelijke groet,

gsm
door gsm - Feb 14, 2009 om 22:06
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het kan ook met een fietspomp. Even blazen door de openingen.
Laptops die roosters onder in de bodemplaat hebben, mogen niet op een zachte ondergrond gebruikt worden.

aurora1
door aurora1 - Jun 3, 2009 om 18:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@gsm, klopt en wat ook kan helpen is de laptop wat vrij van de ondergrond te maken door hem wat te kantelen: een latje van een paar cm hoog onder de scharnierkant leggen....