ndirkx
door ndirkx Jun 23, 2010 om 15:44
Computers & telefonie

Slechte ontvangst WiFi signaal

In 't kort, mijn router staat in mijn huiskamer en mijn desktop pc op de eerste verdieping. Ik heb daar een slechte ontvangst van het WiFi signaal. Zet ik mijn laptop ernaast is daarop de ontvangst 100%! De antenne van mijn WiFi-kaart heb ik al boven mijn bureau gemonteerd met een daarvoor bestemde kabel met de juiste impendantie en connectoren, maar dat geeft weinig of geen verbetering. Zou het kunnen helpen met een andere antenne, dus niet een van 5 dbi maar b.v. een van 9 of 12 dbi??
Weet iemand raad op dit probleem?
Hemelsbreed is het een afstand van ong. 10 meter met een gipsplafond en een muur ertussen, beiden zonder betonbewapening.

6662 15 Rapporteer

freya
door freya - Jun 23, 2010 om 16:58
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo ndirkx,

Ik zou eerst nog een beetje experimenteren met de plaats van de huidige antenne. En aangezien je aangeeft dat de router beneden staat en de computer boven, zou ik de antenne dus niet 'boven mijn bureau' plaatsen, maar juist zo laag mogelijk, dus op of vlak boven de grond. En dan niet vlak naast/achter de computer, maar er enigszins van verwijderd (als de computer op de grond staat).

m.vr.gr. Freya

ndirkx
door ndirkx - Jun 23, 2010 om 17:06
11 Antwoorden / 14 Vragen

Beste Freya

Bedankt voor de snelle reactie, deze tip klinkt erg goed en ik zal eens een plekje ònder mijn bureau zoeken en ik zal eens gaan experimenteren met een iets langere kabel zodat ik wat meer 'armslag' heb. mocht dit niet helpen wat denk je dan om een andere antenne aan te schaffen, en wat betekend eigenlijk de term Dbi bij een antenne. Weet jij dat toevallig?

groetjes.

erik008
door erik008 - Jun 23, 2010 om 17:17
1401 Antwoorden / 25 Vragen

DBi is de antenneversterking ten opzichte van een isotrope antenne.
De stand van de antenne is ook bepalend voor het signaal.
Verplaatsen van de router is soms ook een uitkomst.
Zorg dat je de router vrij hebt staan. (om de antenne heen)
Sommige kunststoffen dempen ook radiogolven op die freqentie.

erik008
door erik008 - Jun 23, 2010 om 17:22
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Je had het ook nog over de kabel naar de antenne.
Heb je die zelf gemaakt of gekocht?
Soms kan dat wel eens mis gaan, met dit soort kabeltjes met sma connectoren.

freya
door freya - Jun 23, 2010 om 18:04
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals erik008 al aangeeft kan het verplaatsen van de router ook al veel uitmaken. En zeker wanneer de router uitgerust is met slechts één antenne, want in dat geval heb je vaker last van 'dooie hoeken' waar de ontvangst wat minder is. Dat is ook de reden waarom de wat betere routers meestal méér dan één antenne hebben.

Freya

.

ndirkx
door ndirkx - Jun 23, 2010 om 20:14
11 Antwoorden / 14 Vragen

Het kabeltje is een kant en klaar gekocht exemplaar en is al getest en mijn router is de WRT54G2-V1 van Linksys Cisco Systems met twee interne antennes en een afgegeven RF-vermogen van 18 dBm. Dat moet toch voldoende zijn denk ik zo. Het ligt dus echt aan mijn ontvanger in mijn desktop pc. Dus ik ga eens proberen om de antenne en/of de router te verplaatsen.

bedankt voor jullie antwoorden.

erik008
door erik008 - Jun 23, 2010 om 21:01
1401 Antwoorden / 25 Vragen

18 dBm is echt voldoende vermogen (63 mW)

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jun 23, 2010 om 22:12
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Heeft u al een ander kanaal geprobeerd? Uw probleem kan optreden als een buurman een paar huizen verderop hetzelfde kanaal gebruikt als u.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 24, 2010 om 00:52
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag ndirkx,

Op de frequentie waarop je WiFi werkt ben je sterk afhankelijk van reflecties door harde materialen die mineralen bevatten. Gips en steen behoren daar ook bij. Het verplaatsen van één of beide WiFi antennes over enkele centimeters kan een wereld van verschil maken. Het signaal met een golflengte van ongeveer 13 cm kan daardoor net in fase of in tegenfase de antenne bereiken.
Ook kan de stand van de antenne door deze reflecties sterk de ontvangst beïnvloeden. Het is dus niet gezegd dat, wanneer de ene antenne rechtop staat de andere dat ook moet. Het is geheel empirisch vast te stellen.

Ook kan het stoorniveau van je desktop behoorlijk hoog zijn waardoor de WiFi verbinding belemmert wordt. Is je desktop wel aangesloten op een geaarde wandcontactdoos? Waarschijnlijk niet, op de eerste verdieping.
Dan werkt het ontstoor(net)filter niet naar behoren, waardoor het netsnoer een hoop rommel van de voeding kan gaan stralen. Dit snoer werkt dan als antenne voor de rommel.
Bovendien zal er daardoor 115 Volt wisselspanning op je desktopkast kunnen staan. Zeeer waarschijnlijk! Zolang de bi-polaire condensatoren in het netfilter nog goed zijn is dit slechts een gering vermogen waar je niet direct dood van kunt gaan: het prikt slechts een beetje. Je kunt je wel doodschrikken wanneer niet in goede (hart)conditie en niet op bedacht bent.
Niet voor niets is het netsnoer 3-aderig uitgevoerd!

Verder neig ik naar de reactie van Deinert om een ander kanaal te proberen, ondanks dat één of andere mafkees daar slechts een rode duim voor over heeft.

Ben benieuwd wat de simpelste oplossing is voor jouw probleem.

Hardware ERror MAN.

euromos
door euromos - Jul 5, 2010 om 00:49
9 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=deinert schreef op woensdag 23 jun 2010, 22:12]Heeft u al een ander kanaal geprobeerd? Uw probleem kan optreden als een buurman een paar huizen verderop hetzelfde kanaal gebruikt als u.

Dit belangrijke antwoord miste ik bij alle anderen die antwoorden
In veel gevallen zie je dat een nabije wireless router met het zelfde kanaal veel storing kan veroorzaken

Daarom een duim omhoog voor dit antwoord

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 5, 2010 om 02:37
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ euromos:

Je hebt toch niet goed gelezen!

Maar nog veel belangrijker is wat de uiteindelijke oplossing is voor ndirkx z'n probleem. Hopelijk meldt hij dit nog, zodat anderen daar ook nog wat aan kunnen hebben wanneer deze tegen hetzelfde probleem aan lopen.

H.

gladdeharry
door gladdeharry - Jul 5, 2010 om 09:32
463 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft de pc een interne wifi ontvanger? Probeer het eens met een usb-dongle.Ziet er hetzelfde uit als een usb -stick.Neem er eentje van hetzelfde merk als de router(hoeft niet perse trouwens).Vaak heeft zo'n externe stick een veel betere ontvangst.

ndirkx
door ndirkx - Jul 5, 2010 om 10:46
11 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op maandag 5 jul 2010, 02:37]@ euromos:

Je hebt toch niet goed gelezen!

Maar nog veel belangrijker is wat de uiteindelijke oplossing is voor ndirkx z'n probleem. Hopelijk meldt hij dit nog, zodat anderen daar ook nog wat aan kunnen hebben wanneer deze tegen hetzelfde probleem aan lopen.

H.

Mijn oplossing is als volgt:
Ik heb de antenne d.m.v. een verlengkabeltje van 5 m. verplaatst naar een naastliggende kamer (even een gaatje geboord) en daardoor zet ik 3 binnenmuren "buitenspel". Dicht bij de grond gemonteerd onder een bed. Resultaat: 100% signaal en alles werkt naar behoren. Bedankt voor alle tips!

freya
door freya - Jul 5, 2010 om 10:51
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Mooi dat je het probleem op deze manier hebt kunnen oplossen. Veel succes en bedankt voor het terugmelden.

Freya

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 5, 2010 om 10:53
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Dirk:

Goed gedaan! En nog bedankt voor het terugmelden.

H.