rijsdijk
door rijsdijk Dec 26, 2008 om 14:17
Computers & telefonie

Software overzicht Windows klopt voor geen meter

Ik wil graag mijn pc een beetje opschonen en ik wilde es kijken wat ik allemaal voor software op mijn pc heb. Ik vraag het overzicht op.... en hier klopt dus echt geen bal van. Ik zie software die ik vrijwel iedere dag gebruik, en daar staat dan bij dat ik hem zelden gebruik en voor het laatst op 21 januari 2008 heb gebruikt.. andere software zie ik helemaal niet terugkomen in dit overzicht.
Zijn er meer mensen die dit hebben? En wat kan ik hier aan doen?
Weet iemand een goede manier om uit te zoeken welke software ik wel en niet nodig heb?
Dank voor de eventuele antwoorden.

677 9 Rapporteer

freya
door freya - Dec 26, 2008 om 14:36
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo rijsdijk,

Dat verschijnsel is niet zo ongewoon hoor. Alleen de software, die zich aan de regeltjes van Microsoft houden, staan correct in de lijst vermeldt. Maar ik neem aan dat het meeste wel klopt?
Welke software je kunt verwijderen zul je zelf toch wel het beste weten? Kijk vooral naar programma's die veel ruimte in beslag nemen. Het heeft niet zoveel zin om allerlei tooltjes van een paar honderd kilobyte te verwijderen. Kijk naar niet gebruikte officeprogramma's, fotobewerkings programma's. Ook spelletjes kunnen veel ruimte vreten. Als je die dus niet meer speelt, verwijder ze dan.

Verder zou je ook 'data' zoals muziek, films enz. naar een andere partitie/schijf kunnen verplaatsen. Zo moet je toch wel wat ruimte kunnen maken zou ik zeggen.

En als je computer verder prima werkt zou je ook 'oude' herstelpunten kunnen verwijderen, die vreten ook veel ruimte.

m.vr.gr. Freya

rijsdijk
door rijsdijk - Dec 27, 2008 om 16:28
48 Antwoorden / 14 Vragen

Hallo Freya, dank je voor je reactie.
Ik heb alle muziekbestanden, foto's e.d. al van mijn C-schijf gehaald. Maar ik heb nog geen 6gb over aan ruimte en hij blijft vastlopen, iemand zei me dat dat kwam omdat ie te weinig virtueel geheugen heeft, dus wilde ik er es wat programma's vanaf halen die ik toch niet gebruik..maarja.. er staan er zoveel op die me helemaal niks zeggen dat dat dus niet zo eenvoudig is..
Hoe doe ik dat met die oude herstelpunten verwijderen?

freya
door freya - Dec 27, 2008 om 16:46
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Systeemherstel kun je vinden via Start -> Alle programma's -> Bureau-accessoires -> Systeemwerkset -> Systeemherstel. Het is wel verstandig om voor de zekerheid het laatste herstelpunt te bewaren.

Freya

)

rijsdijk
door rijsdijk - Dec 27, 2008 om 16:53
48 Antwoorden / 14 Vragen

Maar klopt het dat dat vastlopen zou kunnen komen doordat hij maar 5,zoveel GB aan beschikbare ruimte heeft?

Zegt het bestand VBExt.dll  jou trouwens iets?

rijsdijk
door rijsdijk - Dec 27, 2008 om 16:55
48 Antwoorden / 14 Vragen

Heb even zitten kijken..hoe haal ik die oude herstelpunten weg dan? Ik zie daarvoor geen mogelijkheid..

gsm
door gsm - Dec 27, 2008 om 17:04
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Hou er rekening mee dat bij sommige merk-PC's de software niet in de lijst van Windows met geïnstalleerde software staat. Bij Packard Bell bijvoorbeeld wordt uitsluitend SmartRestore gebruikt voor het installeren en/of verwijderen van de meegeleverde software.

Een heel handig klein en snel programma waarmee je prima wat schijfopruiming kunt doen is ATF-Cleaner.

GSM

gsm
door gsm - Dec 27, 2008 om 17:07
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Herstelpunten alleen verwijderen als de PC probleemloos werkt.
Met Schijfopruiming (Meer opties tabblad) kan dat het eenvoudigst.
Er blijft dan alleen het meest recente herstelpunt behouden.

GSM

rijsdijk
door rijsdijk - Dec 27, 2008 om 17:07
48 Antwoorden / 14 Vragen

OKay, dank je wel. Ik heb een Dell overigens.. maar zal het es downloaden. Bedankt!

freya
door freya - Dec 27, 2008 om 17:59
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Op zich moet meer dan 5GB ruimte voldoende zijn om goed te kunnen werken, maar je hebt dan niet veel speelruimte meer. Als je toch die foutmelding m.b.t. te weinig virtueel geheugen blijft krijgen controleer de instellingen van het virtuele geheugen eens.

Ga naar Configuratiescherm -> Systeem -> tabblad: Geavanceerd. Klik onder Prestaties op [Instellingen]. Kies in het nieuwe venster op het tabblad: Geavanceerd en klik onder Virtueel geheugen op [Wijzigen].
Als je nu op b.v. de D: schijf méér ruimte vrij hebt dan op je C: schijf, dan kun je Windows zodanig instellen dat het virtuele geheugen op die schijf gereserveerd wordt i.p.v. op de C: schijf. Kies dan in de lijst de D: schijf en selekteer de optie: Door het systeem beheerde grootte.
Klik op [Ok], sluit alle vensters en start de computer opnieuw op.

Overigens, het VBExt.dll bestand ken ik niet en is ook niet een erg groot bestand. Krijg je soms foutmeldingen die betrekking hebben op dit bestand?

Freya