rijsdijk
door rijsdijk Dec 5, 2011 om 17:12
Computers & telefonie

Sorry, alweer een over een blauw scherm

Ik weet dat er al veel vragen over blauwe schermen zijn geweest, maar mij is iets niet duidelijk.. daarom ook mijn vraag over dit onderwerp;
Ik heb in de afgelopen week 2 keer een blauw scherm gehad. De 1e keer nadat de pc een aantal uur had aangestaan, geen nieuwe software geïnstalleerd ofzo. En de 2e keer zo juist toen ik hem opstartte. Nadat ik em opnieuw had opgestart voor de 2e keer een melding dat er een ernstige fout was opgetreden.
Wat doe ik hiermee? Wat kan ik doen? Wil dit alles zeggen dat mijn pc binnenkort het loodje gaat leggen?

Dank alvast voor de moeite voor het antwoorden.

1399 19 Rapporteer

freya
door freya - Dec 5, 2011 om 17:29
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo rijsdijk,

Windows is altijd al berucht geweest om die zogenaamde BSOD's (blue screen of death), hoewel dat met de laatste versies toch wel een stuk beter is. Om welke Windowsversie gaat het? En wellicht helpt het als je in een dergelijk geval even opschrijft wat de preciese foutmelding is. Wellicht is er dan iets te zeggen over een mogelijke oorzaak.

m.vr.gr. Freya

rijsdijk
door rijsdijk - Dec 5, 2011 om 17:35
48 Antwoorden / 14 Vragen

Ja, heel stom, maar ik denk XP. Waar kan ik dat checken?
Ik heb de melding opgeschreven;
STOP 0X0000008E (0XC0000005, 0XB9EB3E0C,0XAE08A8A8, 0X00000000)

freya
door freya - Dec 5, 2011 om 17:40
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=rijsdijk schreef op maandag 5 dec 2011, 17:35]Ja, heel stom, maar ik denk XP. Waar kan ik dat checken?
Ik heb de melding opgeschreven;
STOP 0X0000008E (0XC0000005, 0XB9EB3E0C,0XAE08A8A8, 0X00000000)
Rechter muisknop op 'Deze computer' en dan 'Eigenschappen' kiezen....
Van deze foutmelding is niet zoveel te zeggen. Worden er geen namen van programma's of drivers genoemd (zoals dll of drv bestanden)?

Freya

rijsdijk
door rijsdijk - Dec 5, 2011 om 17:52
48 Antwoorden / 14 Vragen

Nee volgens mij niet. Ik hoop dat het niet nog een keer gebeurd, maar zal dan ik alles maar overnemen..
XP Prof. Versie 2002 Service Pack 3
Is er nergens een bestandje wat ie heeft weggeschreven met details van de laatste foutmelding?

freya
door freya - Dec 5, 2011 om 18:05
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@rijsdijk:

Via het Configuratiescherm > Systeembeheer zijn logboeken terug te vinden.

Overigens, is dit een probleem dat nog niet zolang bestaat of heeft de computer altijd al dit probleem gehad? In het eerste geval zou je een 'systeemherstel' kunnen overwegen.

Freya

rijsdijk
door rijsdijk - Dec 5, 2011 om 18:25
48 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb het vorige week maandag voor het eerst gehad. Ik heb daarna maar direct een back-up gemaakt. Maar goed. Systeemherstel..ja, doe ik dat anders als dat nog gaat.
Ik zit in dat logboek te kijken.. maar daar staan vele meldingen met de datum van vandaag.. Ik zit in Systeem en zie daar vele melding sinds ik daarstraks de boel heb opgestart.. zie door de bomen het bos niet.. weet jij waar ik op moet letten?
Zal ik anders maar een systeemherstel proberen te doen?
Overigens Freya..dank je wel dat je zo betrokken bent hier..als jij er toch niet was..

freya
door freya - Dec 5, 2011 om 18:33
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@rijsdijk:

Ja ja, die logboeken staan inderdaad altijd vol meldingen en eerlijk gezegd: 'ik kijk er nooit in.....', maar niet doorvertellen hoor. ;-)
En ja, ik zou gewoon eerst een systeemherstel naar een weekje (of 1½) terug proberen. Dat is het snelst getest en wellicht ben je er dan al vanaf.

Enne... bedankt voor het compliment (is ook wel eens leuk om te horen)

Freya

rijsdijk
door rijsdijk - Dec 5, 2011 om 22:08
48 Antwoorden / 14 Vragen

Ja maar Freya, zonder te slijmen.. jij bent er altijd met antwoorden. Ik ken jouw naam en jouw plaatje (hoe heet zo'n ding ook weer?) al jaren. Vind het super!

Goed, ik ga een systeemherstel doen.
Dank je wel voor de goede raad.

Groeten uit Den Bosch!

freya
door freya - Dec 5, 2011 om 22:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=rijsdijk schreef op maandag 5 dec 2011, 22:08]Ja maar Freya, zonder te slijmen.. jij bent er altijd met antwoorden. Ik ken jouw naam en jouw plaatje (hoe heet zo'n ding ook weer?) al jaren. Vind het super!
....
'Avatar'

Freya

rijsdijk
door rijsdijk - Dec 5, 2011 om 22:39
48 Antwoorden / 14 Vragen

Oei.. heb een systeemherstel gedaan.. maar hij vraagt nu ineens om de key van mijn antivirus.. en, de externe harde schijf waar ik vorige week een backup op heb gemaakt wordt nu niet meer herkend. Ik zie heel even een mapje verschijnen met een vraagteken, maar dit is na enkele seconden weer weg... wat nu?? (lichte paniek..)

freya
door freya - Dec 5, 2011 om 22:46
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@rijsdijk:

Niet in paniek raken, in het uiterste geval kun je de systeemherstel weer ongedaan maken. De hele 'herstelprocedure' is wel zonder foutmeldingen verlopen?

Hoever ben je in de tijd teruggegaan met het systeemherstel? Heb je na die datum soms een nieuwe versie (of upgrade) van je virusscanner gedaan? En start de computer voor de zekerheid nog eens opnieuw op (zonder externe harde schijf) en koppel daarna de externe harde schijf weer aan (eventueel een andere USB-poort proberen).

Freya

rijsdijk
door rijsdijk - Dec 5, 2011 om 23:05
48 Antwoorden / 14 Vragen

Hmm.. ik zie de schijf nu.. maar besef dat ie die mee heeft genomen in het systeemherstel..... dat was niet zo slim volgens mij.... ik heb daarstraks bestanden gekopieerd en die zie ik nu niet meer...
Ja, dat klopt met die virusscanner.. ik heb die geupdate. Komt wel weer goed dan.
Ik had dat eerste blauwe scherm op 21 november en ik kon een systeemherstel doen naar die dag, of de eerste dag die daarvoor zat en dat was vrijdag de 18e. Dus ja, is wel iets verder terug dan denk ik de bedoeling was... heb ik nu iets verpest? oh oh..ben een beetje aan het klungelen...

freya
door freya - Dec 5, 2011 om 23:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@rijsdijk:

Het lijkt me niet dat je iets 'verpest' hebt. Het is alleen vreemd dat je bestanden, die je op de externe schijf had gezet, niet meer terug kunt vinden. Systeemherstel is alléén van invloed op je Windowsinstallatie en geïnstalleerde programma's en niet op data. Kortom, met een systeemherstel zet je Windows (en geïnstalleerde programma's en instellingen) terug naar een eerdere datum. Met 'data' die jij ergens hebt geparkeerd, doet systeemherstel niets.
Misschien heb je die bestanden toch ergens anders naartoe gekopieerd (andere partitie?)? En anders zouden de bronbestanden nog ergens aanwezig moeten zijn. (tenminste, als je die niet na de kopieeractie hebt verwijderd...).

Freya

rijsdijk
door rijsdijk - Dec 6, 2011 om 10:24
48 Antwoorden / 14 Vragen

Hoi Freya, Ik zie de schijf weer. Had nog 2 keer bij het opstarten de melding over de Active Desktop, (mijn bureaublad achtergrond was weg en wit) waarbij ik bij als ik op de knop "active desktop herstellen" een melding kreeg dat er een fout was opgetreden in het script.. schoot niet echt op. Heb toen een nieuwe achtergrond foto gekozen en heb sindsdien geen problemen meer gehad.
Ik heb wel es gehoord dat zo'n persoonlijke achtergrondfoto en veel icoontjes op je bureaublad zwaar zijn voor je pc. Ik heb ze op onzichtbaar staan overigens.. is dit alles onverstandig?

freya
door freya - Dec 6, 2011 om 10:51
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@rijsdijk:

Mooi dat het weer in orde is en hopelijk lost het je 'probleem' ook op, want daar ging het toch om.

Wat de icoontjes op je bureaublad betreft, die zijn geen belasting voor je computer. Alleen wanneer ze gestart zijn en in de taakbalk (of het systeemvak) staan, zijn ze actief en vragen ze dus cpu-tijd. Wel is een scherm vol icoontjes erg onoverzichtelijk. Wat ik zelf doe is op het bureaublad een aantal icoontjes van mappen plaatsen en daar dan de icoontjes in plaatsen. Kies dan mappen voor verschillende categorien van programma's. Bijvoorbeeld een map, Grafisch, Office, Multimediaplayers, Ontspanning, enz. Icoontjes die ik véél gebruik staan direct op mijn bureaublad, de rest gaat in die mappen. Op die manier kun je je icoontjes snel vinden en blijft het overzichtelijk op je bureaublad.

Freya

rijsdijk
door rijsdijk - Dec 6, 2011 om 10:54
48 Antwoorden / 14 Vragen

Hoi Freya, ik heb mijn icoontjes op onzichtbaar staan..zodat ik van mijn bureaublad kan genieten.. staat een hele knappe man op.. ;-)
Maar is zo'n persoonlijke foto zwaar dan? Omdat ik toch wel een paar keer per jaar die melding krijg dat er iets is met de Active Desktop..

freya
door freya - Dec 6, 2011 om 10:56
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens, als je een passieve foto als bureaubladachtergrond gebruikt, dan vraagt dat géén computerkracht, hoogstens wat geheugenruimte. Maak je gebruik van een actieve achtergrond, met b.v. wisselende foto's, filmpjes of andere animaties, dan heeft dat wèl invloed op de prestaties van je computer. Persoonlijk zou ik gewoon een mooie foto kiezen en het daarbij latan.

Freya

rijsdijk
door rijsdijk - Dec 6, 2011 om 11:06
48 Antwoorden / 14 Vragen

Dat heb ik nu ook. Geen bewegende dingen of verspringende foto's. Gewoon 1 foto.

Nou, dan denk ik dat ik voor nu klaar ben.

Dank je hartelijk voor al je hulp en advies!!

Mooie dag gewenst!!

freya
door freya - Dec 6, 2011 om 11:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Graag gedaan hoor en jij ook nog een prettige dag!

Freya