ft
door ftm Apr 4, 2006 om 00:21
Computers & telefonie

Spam blokkeren

Is het mogelijk de afzender van spam te blokkeren, d.w.z. niet
dusdanig dat de mail automatisch in je map "verwijderde items" komt,
zoals dat bij je provider in te stellen is, maar dat het blokkeren van de
afzender van de mails zo effectief is dat de mails van een bepaalde afzender "bouncen", dus worden geweigerd
en terug worden gestuurd, zoals dat ook gebeurt als je een mail naar een verkeerd
E-mailadres stuurt?

Ik vraag dat omdat ik al maanden vrijwel dagelijks spam binnenkrijg met een
aanbieding van een nepbedrijf dat zich voordoet als "Roxio", maar
waarvan de oorsprong Bangkok is.

De afzender is steeds dezelfde.

3624 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 4, 2006 om 01:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt op internet diverse programma's vinden die spam laten bouncen. Vraag is echter:

Als een bounce een mailtje terug genereert aan de afzender, wat zegt dat dan over wat de spammer wil weten?

Goede kans dat hij het bouncebericht ziet als mededeling dat het mailadres waarheen hij zijn spam stuurt weldegelijk bestaat. Met als gevolg dat uw mailadres verder verspreid wordt...

Gewoon in de map ongewenste items laten plaatsen en die map regelmatig legen.

groet, Cannacampo

ve
door verwijderd - Apr 4, 2006 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar goed, alle gangbare email clients kunnen een bericht van één bepaalde afzender ook best permanent verwijderen. Dan heb je er ook geen last van (behalve dan netwerkverkeer).

ve
door verwijderd - Apr 4, 2006 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik Incredimail voor mijn e-mailberichten en daarin is het makkelijk om (spam)berichten "terug te kaatsen"(bouncen) en te blokkeren.
Dit is echter geen garantie dat je van die spamafzender geen nieuwe spam meer krijgt teruggestuurd want met 1 (lees)teken te veranderen wordt dit ook niet door Incredimail als spammer herkent.
Wel wordt op den duur de meeste spamberichten tegengehouden.

Een tip: In Incredimail kun je onder "hulpmiddelen"ook spammers invoeren die een naam hebben zoals % johan% enz.
Deze spam leek eerst niet te vermijden maar met "hulpmiddelen" en de exacte naam invoeren wel !
Dit zou dus met Roxio ook moeten kunnen.

Tenslotte;
Om Incredimail te gaan gebruiken kun je Outlook gewoon laten bestaan alleen zul je Incredimail als standaard in moeten stellen.
(met de gegevens invoeren die u van uw provider heb gekregen)

Met vriendelijke groeten vanuit een donker Nieuwendam

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Apr 4, 2006 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zelf gebruik Gmail en aarin wordt spam al gescheiden van echte email.
Maar het komt apart te staan zodat je het kan verwijderen of toch lezen

ve
door verwijderd - Apr 5, 2006 om 01:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor uw reacties.

Wat ik graag wil is die ene spammerblokkeren, dus berichten van die ene
spammer tegenhouden (en van eventuele andere hardnekkige spammers met
een constante afzender).

Als ik bij mijn provider de afzender of bepaalde termen in het
'onderwerp' op een 'zwarte lijst' plaats, dan komen deze berichten bij
mij wèl binnen. Ze komen dan direct in mijn map 'verwijderde items' te
staan, waar ze echter niet onopgemerkt blijven omdat dan het bekende
blauwe cijfertje tussen haakjes vóór de map verschijnt ten teken dat er
ongelezen berichten zich in die map bevinden.

Om dat cijfertje te laten verdwijnen moet ik toch telkens weer naar de
map 'verwijderde items' om ze even aan te klikken of ze definitief te
verwijderen.

Ik wil deze berichten liefst helemaal niet binnen krijgen.

Welk programma kan ik voor mijn 'probleem' het beste gebruiken?

ve
door verwijderd - Apr 5, 2006 om 01:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, even een kleine nuace inbrengen: als een spammer een email stuurt en er komt geen foutmelding terug, dan weet de spammer in elk geval dat dit een geldig adres is. Als er een "Undeliverable" teruggebounced wordt, dan kan hij/zij besluiten de foutieve adressen te verwijderen omdat het toch geen zin heeft dat adres te gebruiken. Het is geen garantie, maar het is een kans.

Het hangt wel een beetje af van welke email client je gebruikt. Bijv. met Outlook Express gaat het niet. Met bijv. een spartaanse character-based Unix- of Linux email client zoals elm, mutt, maar ook met procmail zul je dit wel kunnen doen. Met een eigen mail-server kan het ook. Mogelijk zijn er ook andere gui-clients die zoiets kunnen.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2006 om 02:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruik je Outlook Express? Dan zou je met een Mail Rule kunnen specificeren dat emails van deze ene afzender verwijderd moeten worden en verder verwijder van de server en/of niet gedownload moet worden en/of als gelezen gemarkeerd moet worden.

Het door de Vrije Vogel genoemde Incredimail gebruik ik niet, maar Mozilla Thunderbird heeft ook vrij veel opties voor Message Filters en Junk Mail. Ik gebruik het zelf al een paar jaar i.p.v. OE naar tevredenheid.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2006 om 20:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

OK, wil je e.e.a. wat verder uitleggen?

Waar kan ik die Mail Rule vinden? Staat deze in Outlook
Express of op de site van Zonnet? Is het een programma of een instelling?

Dank voor je moeite.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2006 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Canacampo, (en alle andere lezers van V&A.

Als ik met Incredimail Spam blokkeer en terugkaatst'' is dat "bouncen.
De afzender krijgt dan een bericht dat de geadresseerde waar de spam naar toe is verstuurd niet bestaat.

Aan de andere kant wordt er kennelijk toch een techniek gebruikt waarbij slechts 1 leesteken/cijfer anders die weer als spam binnenkomt.

Met 'hulpmiddelen'doe ik het nu ook regelmatig anders.
Ik neem in 'geblokkeerde afzenders' nu het volgende op;
i.p.v. de naam * , dan @ en dan de daaropvolgende naam en extentie.
Dit doe ik sinds kort maar het lijkt erop dat deze methode goed gaat werken.
De desbetreffende spam lijkt ook echt geblokkeerd te zijn.

't is even werken maar dat heb ik er voor over zegt

Deze Vrije Vogel.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2006 om 00:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Outlook Express kent zgn. Berichtregels, dit zijn regels die je toepast op binnenkomende emails. Dit gebeurt aan de client-kant, maar een van de mogelijke acties is: Verwijderen van de server.

Kijk maar eens onder Extra -> Berichtregels -> E-mail, het is allemaal vrij eenvoudig in te stellen.

Je zou dus een nieuwe E-mail regel kunnen maken a la:

 - Als de regel Van Roxio@bla.com (o.i.d.) bevat
 - Verwijderen van de server

ve
door verwijderd - Apr 6, 2006 om 21:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt